Neuvola- ja ultrauutisia!

Hauskaa miten erilailla eri lääkärit sanovat. 
Mulla oli kanssa kohdunkaula lyhentynyt pari viikkoa sitten ja sormelle auki, ja lääkäri sanoi että tuskin syntyy ennen laskettua aikaa. Ja toisille joilla sama tilanne, lääkäri sanoo että kohta varmaan tulee :D
parempi siis luottaa vaan omaan oloonsa :)
 
Me käytiin neuvolassa keskiviikkona, jossa terveydenhoitaja rupesi epäilemään, että miten päin pikkuherra masussa oleilee. Pyysi vielä kollegan paikalle ja epäilys iski häneenkin. Varattiin sitten seuraavalle päivälle aika toiseen neuvolaan, jossa ultra, niin saisi asian varmistettua. Ja tadaa!! Siellähän hän istua jököttää pää pystyssä. En tajua miksi juuri nyt päättänyt kääntyä, kun on kokoajan muuten ollut pää alas päin ja alle viikkoa aikaisemmin lääkäri sanoi, että pää on jo laskeutunut todella alas. Tosin ei ollut vielä kiinnittynyt. Liekö pikkuinen protestoinut kiinnittymistä sillä, että heittänyt sitten kärrynpyörän.

Lähete polille, jonne päästään nyt heti pyhien jälkeen torstaina aamusta. Voi kun pikkuinen kääntyisi itsestään. Olisi kaikista parasta. Sekään kun ei ole varmaa voivatko kääntämistä yrittää, kun istukka mulla edessä. Sanoivat, ettei se automaattisesti tarkoita etteikö koskaan pystyisi, mutta tarkoittaa ettei kaikissa tapauksissa pysty.

Synnyttämään en perätilassa ala, kun vieläpä ensimmäisestä kyse. Menee turhan rajuksi.. Niin kovasti vaan toivoisin, että alateitse voisin synnyttää. Sektio oli viimeisenä "listalla"... Ei auta kuin odotella. Kielsivät kummassakin neuvolassa, etten saa googletella keskustelupalstoja aiheesta ennen sairaalalla käyntiä ja olen malttanut olla niin tekemättä, vaikka mieli tekisi kovasti. Youtubesta olen tosin muutaman videon kääntämisestä katsonut: sitähän ei kielletty :P

Mutta että tällaista lisäjännitystä elämään järkkäsi pikkuinen. Nyt pitäisi joulunpyhät ottaa todella rauhallisesti, ettei synnytys vaan käynnisty, ennen kuin tilanne selvitetty. Paikat kun on alkanut jo kypsymään synnytystä varten ja lääkärin veikkaus oli ettei vaavi tule vkoa 40 masussa näkemään..
 
Siksikin nuo lääkärit suhtautuu nuihin kohdunsuun kypsymisiin eri tavalla, kun se kertoo synnytyksen lähenemisestä enemmän esikoistaan odottavilla kuin niillä jotka on jo synnyttäneet.

Neuvolassa kävin ja siellä terkkari sanoi, että vauva on tosi alhaalle laskeutunut ja pää liikkuu enää aivan minimaalisesti :) Eli lähes kiinnittynyt oli silloin. Muutenkin sanoi, että kun on ollut kuukautispolttoja, että ne ennustaa kyllä synnytyksen alkamista lähiaikoina, jee :) Sf-mitta oli edelleen kasvanut, mutta veikkasi, että vauva siellä vaan ojentelee itseään. Eipä se paljon alemmas voisi enää laskeutua, tai muuten roikkuisi pää jo haaravälissä...

Nyt tosin vauva ei ole enää vaihtanut selän puolta, vaan pysyttelee tuolla vasemmalla. Luultavasti on siis kiinnittynyt ja lähtökuopissa.

Aika hyvin muuten kroppa vastaa Obsidaniin, kun on noussut hb parissa viikossa 106->126, vaikken joka päivä muista rautaa ottaakaan. :)
 
Neuvola 39+4, ei mitään kummempaa :)
Painoa oli tullut viikossa kilo (!), suurin osa varmaan turvotusta, on just sellanen olo. Esikoista odottaessa muuten kävi samalla lailla, ja sitten viikon päästä oli nyytti kainalossa. Toivottavasti nyt ei mene kahta viikkoa, kun silloin oli viikko enemmän...
Verenpaine 102/71, näytteet puhtaat.
Sf-mitta 32, aika tiukassa sykkyrässä vauveli on, mutta silti liikkuvainen.
 
Kävin aamulla neuvolalääkärillä. Viikot 36+3.

Paino: +613g/vko (yht. + 6,7 kg )
RR: 100/76
Pissa ok
Hb:
Sf-mitta: 33
Syke: 150
Liikkeet: ++
Raivotarjonta.
Kohdunsuusta se selosti jotain mitä en ymmärtänyt että sisempi puoli oli auki mutta ulompi on kiinni. 2,5 cm ja USS on kirjoittanut korttin, mitähän lienee tarkoittaa? Rasti on laitettu kiinteän ja pehmeän puoleen väliiin, sanoi että on jo pehmentynyt siis. Lääkärin mukaan vastaa viikkoja noi paikat :) Ei oo syntymässä juuri nyt mutta sopivastii hollilla kuulemma on..
 
Mulla oli kanski neukkula tänään, eli 36+1.
Kaikki ok.

Paino: +650g
Turvotus: + (merkkasin omin päin parille edelliskerralle plussan turvotukseen niin nyt th hoksas sitä kysyäkin Smile)
Paineet: 119/72
Pissa: puhdas
HB: 122
Sf-mitta: 32cm
Tarjonta: rt (th sanoi, että ei ole ihan täysin kiinnittynyt, vähän vielä pää liikkuu. Mutta ymmärsin siis -ja koen-, että olis kiinnittymässä kummiskin. Smile On meinaan helkatin moinen paine alakerrassa nytkin...)
Liikkeet: ++
Syke: +

Viikon päästä lääkärineuvola!! Mielenkiinnolla odotan... :)
 
Singalong: US on kohdun ulkosuun lyhenne, eli se napukka minkä voi itsekin sormilla tuntea.
Jos ei laittanut rastia "kiinni", niin sitten tuo USS tarkoittaa ulkosuu sormelle auki :) mulla oli esikoista odottaessa se sormelle auki koko raskauden ajan, mutta koska kohdunkaula oli kiinteä niin sillä ei ollut mitään väliä. Sit kun kohdunkaula alkaa pehmentymään ja lyhenee niin alkaa olla synnytys lähellä :D
 
Meille on syntynyt pieni poika!
 emoticon 

Kävipä sitten niin, ettei me kerettykään äitiyspolille juttelemaan synnytystavasta joulupyhien jälkeen vaan poika päätti syntyä jouluaattona. Tarkemman kertomuksen synnytyksestä kävin kirjoittamassa tuonne tammikuisten synnytyskertomuksiin.

On tämä vain ihanaa!! <3
 
Sandelle hirmuisesti onnea pojasta! :)

Meillä oli tänään 38+2 synnytyksen suunnittelukäynti raskausdiabeteksen takia. Vauva meni keskikäyrillä, painoarvio tällä hetkellä n. 3100g, ja ei vaikuttanut mitenkään sokerivauvalta. Tuli niin hyvä mieli! :) Arvioi että syntyessä voisi olla 3,5-3,6kg, mutta ihan varmoja arvioitahan nuo ei ole. Kaikki näytti olevan hyvin, vauva kivasti laskeutunut vaikkei ihan kiinnittynyt olekkaan. Ja mikä vähän yllätti, että kanava oli vähän lyhentynyt sinne kahteen senttiin, mutta avautumistakin oli tapahtunut 2 cm! Että jotain sentään nuo pienet supistukset tehneet. Tuli varsin hyvä fiilis tuosta käynnistä, nyt ei tartte kauheasti pelätä jättimäistä vauvaa :)
 
No nyt on käyty lääkärineuvolassa sitten. Eipä ollu mikään perin innostusta nostattava käynti, tylsää... Rolling Eyes
Viikkoja siis 37+1

Paino: +1,1kg Shocked DAMN...
Paineet: 117/73
Pissa: ok
Turvotus: +
Sf-mitta: 33cm (sentin noussu viikossa)
Liikkeet: ++
Syke: +
Lapsiveden määrä: normaali
Tarjonta: rt

Kohdunkaulaa 3cm, on kiinteä ja ulkosuu sormelle auki. Täähän on huonommin kuin E:a odottaessa, silloin kohdunkaula oli sentään jo pehmenny. DAMN IT. Ja minä kö oon povannu tätä syntymään suht pian. Very Happy Vaiks no, eihän tuo tilanne mitään kerro siitä koska lähtö tulee. Mutta HMPH silti. HMPH.
Ja mitään painoarviota ei tuo lääkäri antanu.

Viikon päästä taas neukkulaan sitte.
 
Neuvola taasen, rv 37+5

pissa ok
paino +220
liikkeet ++
syke 148
rr 110/83
hb 105 (kehoitus aloittaa Obsidanit)
SF-mitta 34 cm
raivotarjonta

 
Täällä oli viimenen neuvola eilen, kun kerta ensi viikon perjantaina käynnistellään jos ei ole syntynyt.. :/ Neuvolassa ei mitään sen ihmeellisempää, vauva oli kiinnittynyt ja tooosi matalalla :) Sanoi että kaikki merkit on että pian syntyisi ja toivotaan että syntyykin, ettei tartte käynnistää.

Paino: +88g / vko
Pissa: ok
Liikkeet: ++
RR: 126/76
SF-mitta: 35cm

Ulkomuistista nuo, voi olla jotain totuudesta poikkeavaa nuissa arvoissa mutta suunnilleen nuin :)
 
Eilen oli synnytystapa-arvio ja ultra. Lääkäri sanoi suurinpiirtein kätellessä että ton lantion puolestahan ei oo mitään estettä alatiesynnytykselle :D tutki kyllä muuten, oli sormelle auki +  pehmeä, pää hyvin alhaalla (tais käyttää sanaa mukavasti). Otti kyllä ihan vakavasti edellisen hätäsektion syyt + nytkin vähän vaihtelevasti kasvavan sf-mitan, mutta oli sitä mieltä että vauva voi hyvin ja on ihan hyvän kokoinen, tällä hetkellä 2,9kg ultran mukaan, hiukan pienempi kuin "normikäyrällä". Viikkoja siis 37+5, toi mitta tais vastata noin viikkoa aikasempaa kokoa. Saan varmaan odotella tätäkin yli lasketun ajan, sen verran kuulostaa samalta kuin esikoinen. Paineet oli ok, pissa puhdas ja joulukiloja kertyny ihan kivasti. Tällä hetkellä taitaa olla +14kg. Ei muuta kun loppurutistusta odotellessa...
 
Neuvolakuulumisia, 38+1:

Paino: -100g (JEE!! Very Happy)
Pissa: ok (th oikein kehui, että harvoin on kuulemma näin kirkas ja puhdas testitulos. Very Happy)
Paineet: 112/74
Turvotus: +
HB: 122
Sf-mitta: 34cm (+1cm)
Tarjonta: rt opiskelija otti ensin mitan ja hahmotteli miten päin vauva on. Hän meinasi, että vauvan pää vielä vähän liikkuisi. Th totesi jotain, että vauva on jo niin hyvin ala-aukileessa, että jos vedet menee niin saa jaloitella huoletta et ei oo vaaraa, että esim. napanuora luiskahtaa ulos. Tarkoittaako tuo siis sitä, että olisi kiinnittynyt tai ainakin melkein?)
Syke: +
Liikkeet: ++ opiskelija ois laittanu kolme plussaa, jos ois saanu. Nuppu oli niin vilkkaalla tuulella. Very Happy)

Eli kaikki mallillaan. Seuraava aika olis ens keskiviikolle. Katotaan päästäänkö vai ei... Rolling Eyes

Oli tosi kiva se harjoittelijakin, ihan poikkeuksellisen kiva. Smile

 
Alissa, mun mielestä tuo tarkottaa, että vauva ei ihan oo vielä kiinnittynyt, mutta että pää on niin matalalla, ettei napanuora mahdu enää luiskahtamaan luiden ja pään välistä. Kyllä se vaan sullaki synnytys lähestyy ;)
 
Tänään oli neuvola, viikkoja tasan 40! Enpä olisi uskonut että tässä vaiheessa vielä odotellaan. Nyt sitten taidetaan mennä yliajalle... Mutta mittausten perusteella kaikki hyvin. Painoa kaiken kaikkiaan tullut 11kg, sf 35, paineet hyvät ja pissa puhdas. Terveydenhoitaja epäili että taitaa olla kiinnittynyt, mutta ei ollut ihan varma..
 
Perjantaina käytiin neuvolassa, RV 38+5

Oma neuvolatäti ei ollut paikalla joten meidät otti vastaan paljon omaa tätiämme rempseämpi, halkipoikkijapinoon tyyppi, joka oli nimikyltin mukaan kätilö ja seksuaalineuvoja (oma on terveydenhoitaja). Kylläpäs sillä tuli juttua ja piirteli kuvia paperille ja kehoitti seksipuuhiin :D

Suurin ylläri tuli kyllä siitä että tämä täti ei ollut alkuunkaan varma vauvan tarjonnasta, vaikka se on lokakuusta lähtien joka käynnillä merkattu raivotarjonnaksi :O Niinpä meidät laitettiin tiistaille ultraan tarjonnantarkistukseen!Olin kyllä tyytyväinen asiasta mutta aika pöllämystynyt, koska kävi ilmi myöskin että jos olisi niin että vauva on perätilassa, kääntöhommiin ei enää ryhdytä, vaan vaihtoehdot ovat sektio ja perätilasynnytys. Ja jälkimmäinen nyt ei ole missään nimessä minulle edes vaihtoehto.

rr 101/76
pissa ok
liikkeet ++
SF 34,5 cm
paino +900 gr (yhteensä 7 kiloa)

tiistaina siis ultraan tarjonnantarkistukseen ja viikon päästä uusi aika omalle tädille jos ei lähtöä ennen sitä.
 
Kävin äsken tarjonnantarkistusultrassa, rv 39+3. Muksu on raivotarjonnassa, kirjoitti korttiin RT 2. Pää on alhaalla, pylly ylhäällä, selkäranka minun  oikealla ja nyrkit ja jalat sojottivat minun vasemmalle. Sanoi pään heiluvan jonkin verran eli ei ole täysin kiinnittynyt vielä.
 
Neuvolassakaan ei näy ramppaavan tammikuisista enää kuin mää :D

Tänään siis neukkula, rv 39+5
pissa gluk -, prot +
paino: -1100 gr (!!! Suosittelen kaikille jäätelödieettiä, sitä olen meinaan joka päivä syönyt!)
HB 125 (!! kahdessa viikossa nousu 105:stä)
RR 108/80
vauvan syke: 149
SF: 35 cm
liikkeet: ++

Terkkari kokeili vauvan päätä, heiluu, ei ole kiinnittynyt, joten melko varmasti mennään yliajalle...Laskettu aikahan siis olisi sunnuntaina. Uusi aika ensi viikon torstaille. Olen melko varma että sinne ollaan menossa... :/
 
Takaisin
Top