Neuvola- ja ultrauutisia!

Neuvolassa tänään ja sf-mittakin palautunut normikäyrälleen (eli sinne nippanappa alakäyrän tuntumaan :D) ihanaa, stressi helpotti ja mielenrauha palas, ilmeisesti edellisessä mittauksessa Hups oli vaan jotenkin erilaisessa asennossa, mutta on mulla kyllä pieni massu. Painoa sen sijaan kertyy huhhuijakkaa, nyt yli 1kg viikossa! Ja ekaa kertaa vähän turvotusta, nilkoissa vaan. Paineet oli 65/110, pissi puhdas. Kiitokset tsempeistä, ultraan pääsen joka tapauksessa vielä 2-3 viikon kuluttua kun on synnytystapa-arvio, samallahan tulee siis tsekattua ne napavirtaukset myös.
 
Viimeinen raskauslääkäri takana, rv 37+2 eli enää reilu kaksi viikkoa laskettuun aikaan! :)
Vähän ultrattiin ja kopeloitiin.
Kohdunsuu oli onneksi vielä kiinteä, vaikka olikin sormelle auki. Kohdunkaula lyhentynyt kolmesta kahteen senttiin. Streptokokkitulokset saan torstaina tai perjantaina.

Vauvalla oli kaikki hyvin, ultraus ei meinannut onnistua kun pakeni koko ajan alta :D
painoarvio nyt 3,2kg, menee edelleen ihan keskikäyrällä. Lapsivettä normaalisti, ja edelleen siellä raivotarjonnassa pää kiinnittyneenä lantioon.

Hyvät mahdollisuudet että menee sinne tammikuulle, toivon kovasti! :)
 
Mahtavia uutisia rairai!! :D

Itselläni voimakasta turvotusta ja se saa kyllä painoakin kertymään toooosi kivasti :) Kannattaa sitä suolan käyttöä vähentää, mutta varovasti. Itsellänikin matala verenpaine ja meinasi käydä köpelösti, kun vähensin suolaa liian nopeasti. Ja syömällä vaikka yhden pizzan voi saada itseensä kertymään nestettä melkein 2 kg:n verran. Se tosin poistuu sitten vuorokauden kuluessa, kun juo tarpeeksi, mutta silti... huh.. 

 
Täällä oli tänään neuvolalääkäri, 36+1:

Paino: +350g/vko
Ei turvotuksia
RR: 124/79
Hb: 120
Sf-mitta: 31,5
Tarjonta: Rt
Sykkeet: 145
Liikkeet: ++

Maanantaina olin tarjonta-kontrollissa, ja sillon mini olikin onneks kääntynyt raivotarjontaan. Nyt parissa päivässä olikin sitten jo kiinnittynyt ja pää tuntuu synnytyskanavan alussa.

Kohdunsuu pehmentynyt, lyhentynyt ja sormelle auki!

Vähintään viikon verran tarttis malttaa ottaa ihan iisisti, sen jälkeen saa kuulemma syntyä, jos on syntyäkseen..

Malttais nyt vaan ootella sinne tammikuulle ;)
 
Eilen käytiin "synnytystapa" arviointi käynnillä. Kaikki ok niinkuin tähänkin asti, painoarvio ultralla mitattuna 2800g :)

Todella epäkunnioittavan oloinen erikoislääkäri asialla, joka ei perussairaudestani ymmärtänyt sitten puoliakaan, yritäppä siinä selittää suolistosairaudesta lääkärille joka on perehtynyt varmaan johonkin korva- ja kurkku sairauksiin.. No mutta pääasia, että sektio aika saatiin onneksi paperille asti, ja ohjeistukset kotiin, nyt voi huokaista helpotuksesta, kun tietää että tuolla suunnitellulla sektiolla meidän pieni tähän maailmaan syntyy, ja jos lähtee syntymään ennen leikkauspäivää niin leikkaus järjestetään sitten sinä päivänä kun yksiönsä päättää jättää :)
 
Todennäkösesti viimonen neuvola takana, 37+2:

Paino +133g/vko, yhteensä 4,9 kg
Turvotus +
RR 130/68
Pissa puhdas
Sf-mitta 33
Syke 130
Liikkeet ++

Viikon päästä äitipolille ja mahollinen käynnistys jos ei oo jo tullu. Viimeistää sit seuraavalla viikolla, iiik!
 
34+1 neuvola kävästynä ja siitä raporttia...

Paino: +50g / viikko (jee!!! Very Happy todellisuudessa paino ei ole noussut lainkaan, viimeksi neuvolassa mulla oli enempi vaatetta päällä kun oli pakkasta, joten tuo pienikin nousu häviää siinä)
Paineet: 118/67
Pissi: ok
Sf-mitta: 30cm (nihkeesti noussu sentin, jos sitäkään. Th mittas 29-30cm, merkkas tuon 30. Mutta sanoi johtuvan vauvan asennosta, laskeutunuthan tuo jo on aikaa sitten ja laskeutumisenkin th totesi nyt, sanoi, että on jo hyvin alhaalla Smile)
Tarjonta: rt edelleen
Liikkeet: ++
Syke: +

Kas kun ei vieläkään kyselty turvotuksesta mitään enkä kyllä muistanu itekään sanoa. Mutta kolme viimesintä kertaa voisin ite merkata tuohon korttiin, että on ollu lievää turvotusta (ihan vertailun vuoksi olis tieto ylhäällä mahdollisia tulevia raskauksia ajatellen).

 
Lääkäri kahto vauvaa vähän raskausdiapeteksen selvittyä vasta näillä viikoilla. Vauva oli tasan 3kg, eli keskikäyrällä suunnilleen rv35+5. Ei kuulemma muutenkaan näyttänyt yhtään sokerivauvalta, mikä on iso helpotus. Kohdunsuu oli sentin auki, kanava vielä kokonainen. Ehkä näillä supistuksilla alkaa olla jo jotain tehoa :)

Varsinainen synnytystapa-arvio on maanantaina, sitten tiedetään taas vähän enemmän.
 
Kertokaas nyt tietämättömälle:
käynnistetäänkö siis kaikkien RD-äitien synnytys ennen laskettua aikaa? Jos, niin miksi? Tää kysymys on vaivannut mua jo pitkään :D
 
Ei käynnistetä :) Eihän aina ole mitään syytä, joskus pelkkä ruokavalio riittää raskausdiabeteksen hoidoksi.
 
Insuliinihoitoisia ei kuulemma päästetä yli, näin mulle on sanottu tässä nyt koko ajan, mutta esim. mun kaveri jolla riitti rd:n hoitoon pelkkä ruokavalio ja liikunta niin sillä meni raskaus sen pari viikkoa yli ja synnytys käynnisty iteksee :)
 
Kiitos vastauksista! :) oisko siinä insuliinissa sitten jotain, että vauvaa ei päästetä yli. Mielenkiintoinen aihe :D pitäis varmaan mennä sinne RD-ketjuun kyselemään, kuten sellaista että loppuuko raskausdiabetes heti synnyttämiseen vai mitenkänä. Varmaan niitä arvoja kuitenkin tarkkaillaan vielä jonkin aikaa synnyttämisen jälkeen, luulisi... kai.
 
Mie nyt viel vastaan tähän ketjuun :) Eli mulle on tostakin sanottu vaan että siks ei päästetä yliajalle kun siinä alkaa olee riskit jo aika isot, kukaa ei oo vaa selittäny mitä se ihan käytännössä tarkottaa, enkä oo sitte kysellykää... Kai nyt ainaki se, että vauva voi kasvaa liian isoks mut luulisin ettei se oo ainut syy. Ja mulle sanottu sekii, että inskan piikittämisen lopetan heti ku oon synnyttäny vaikka aloinkii jo varautuu siihen että piikittely tulee jatkumaa hamaa hautaa asti, kun on ollu sen verran raju rd. Mut siihen sokerirasituksee joutuu uuestaa, en nyt muista kuin nopeesti synnytyksestä, mutta joutuu kuitenkin.
 
Insuliinihoitoisia ei tosiaan mielellään ainakaan päästetä yliajalle, ruokavaliohoitoiset voidaan päästää riippuen vauvan koosta. Käynnistyshän voi olla esim. jo viikolla 38 mikäli vauva on niin iso, ettei nähdä järkeväksi enää antaa kasvaa kohdussa suuremmaksi. Tuo raskausdiabetes voi käsittääkseni vaikuttaa myös istukan toimintaan jotenkin, mikä on myös syy siihen, ettei raskauksia päästetä yliajalle mielellään, mutta suurin syy on kyllä käsittääkseni tuo vauvan isokokoisuus ja sitä kautta synnytykseen liittyvät riskit.

Mulla siis lievä rd ja juuri eilen neuvolantäti sanoi, että mikäli ensi maanantain painoarviossa vauva on normaalin kokoinen (hänen käteen tuntui kuulemma hyvinkin normaalilta), niin tuskin käynnistellään mulla synnytystä, ellei sitten yliajalle tosin mene, jolloin käynnistetään sitten niinkuin kenellä tahaansa muullakin parin viikon jälkeen. Mulla siis pysyneet arvot tosi hyvinä ruokavalion avulla.Mutta sen näkee sitten maanantaina mitä siellä äitipolilla sanovat.

Sokerirasitus tehdään uudelleen puolivuotta/vuoden päästä lapsen syntymästä. Raskausdiabetes nostaa riskiä sairastua myöhemmin kakkostyypin diabetekseen ja joskus harvoin myös ykköstyyppiin. Mulla nyt on aina ollut tuo riski tiedossa, sillä kakkostyyppiä on suvussa molemmin puolin..
 
Insuliinihan on se hormoni, joka välittää veressä olevan sokerin kudoksiin. Raskausdiabeteksessä sokeria on veressä liikaa, ja sillä sokerilla vauvasta voi kasvaa suuri. Vauvan sokereita tarkkaillaan heti syntymän jälkeen, koska sillä voi olla hankaluuksia ylläpitää veren sokeritasapainoa. Usein pitää antaa lisämaitoa alkuun, jotta verensokeri ei laske liikaa, joskus joutuu jopa sokeritippaan. Sitten synnytyksen jälkeen olikohan toinen tai kolmas päivä äiti mittailee sokereita itseltään päivän ajan, yleensä ne on korjautuneet.. Sitten n. vuoden päästä on uusi sokerirasitus.
 
Onpas joulukuu ehtinyt jo pitkälle! Tänään oli neuvola ja viikkoja nyt 36+5. Mahtavaa kun viikkoja on jo näin paljon kasassa! Kaikki vaikuttaisi olevan hyvin. Viimeviikon äitipolikäynnin mukaan vauvan painoarvio oli jo 2500g. Kaikenkaikkiaan paino on tähän mennessä tullut 10kg ja sf mitta oli nyt 34, tosin sitä mitattaessa taisi vähän supistaa joten mitta ei ehkä ihan pidä paikkaansa.. Verenpaineet ja kaikki muutkin lukemat ovat pysyneet hyvällä tasolla. Nyt neuvolat onkin sitten viikottain, saas nähdä montako vielä ehtii olla..
 
Uusi lääkärikäynti toissapäivänä ja tilanne kehittynyt. Nyt oli kohdunsuu sormelle auki ja kanava pehmentynyt ja alle 2cm, eli puolittunut, viidessä päivässä. Näillä supistuksilla alkaa siis olla tehoa. Tänäänki on supistellu ihan reippaasti ja vauva painaa päätään kohdunsuulle siihen malliin että taitaa olla synnytys lähellä. Olo on muutenki sellanen, että kohta lähtään, on sellanen aavistus. On pahoinvointia, maha sekaisin ja runsas valkovuoto. 
 
Neuvolassa käyty vk 34+6
Siinä vauvaa tunnustellessa th sanoi, että lapsivettä tuntuisi olevan niukasti :o Pohti sitten että syntyyköhän jo ennen vk40 ! Itsehän tietysti rupesin miettimään, josko sitä lapsivettä tihuttelee koko ajan pois, mutta en ole huomannut. Taisi olla virhe googletella aiheesta ja lukea "kauhu"kokemuksia...

Onko kellään muulla ollut nivusissa kipua? Tuntuu kuin suonenvetoja olisi, nyt muutaman päivän ollut aika useinkin, yleensä kun on liikkeellä. Piti neuvolassa tästä kysyä, mutta unohdin...
 
Joo, pahat nivuskivut kuuluu asiaan. Välillä polttaa ja vihloo niin ettei pääse kävelemään, silti normaalia :) ei välttämättä indikoi synnytystä, mulla ainakin jatkunut nää noin kahdeksan viikkoa. Johtuu siitä kun vauva laskeutuu ja painaa liitoksia.

Eilen oli taas neuvola, 38+4. Paino oli ihan sadalle grammalleen sama kuin viime viikolla :)
Kaikki kunnossa, hemppa noussut 120:een, verenpaineet edelleen matalat ja vauvalla kaikki hyvin. Sf-mitta oli 30cm, painoarvio nyt noin 3,3kg. 
Viime yönä ei pitkästä aikaa meinannut saada nukuttua, kun vauva painoi koko ajan päätään synnytyskanavaa vasten. Vihlonta kohdunsuulla oli ihan järkyttävää :/ no, hyvähän se on että harjoittelee synnytystä varten, ei tässä olekaan kuin enää viikko ja kaksi päivää laskettuun aikaan :) (saisi mennä kyllä pari päivää yli...)
 
Takaisin
Top