Neuvola- ja ultrakuulumiset

Neuvola:

14.8 muumimamma5 (7.neuvola)
15.8 hannn (rv 37+4)
16.8 Chipmunk86 (7.neuvola)
16.8 haaveilija31 (5.neuvola rv 36+6)
16.8 roach (lääkärineuvola)
17.8. Loviisa (neuvola rv 37+3)
23.8. Sun89 (lääkärineuvola)
25.8 Herttarouva ( neuvola rv 37+ )
31.8 haaveilija31 (6.neuvola rv 39+0)
4.9. Puhvis (8.neuvola 37+3)
6.9. Sun89
20.9. Sun89

Ultra:

11.8 Chipmunk86 (synnytystapa-arvio rv 36+3)
14.8 Isabella84 (kontrolli/synnytystapa-arvio)
14.8. Puhvis (Radi-kontrolli 34+3)
16.8 roach (synnytystapa-arvio rv 35+2)
17.8 Herttarouva (synnytystapa-arvio)
18.8 Vellamo12 (synnytystapa-arvio 36+1)
23.8. Loviisa (kontrolli rv 38+2)
24.8 haaveilija31 (radi-kontrolli rv38+0)
28.8. Puhvis (radikontrolli 36+3)
30.8 muumimamma5 (radikontrolli 38+3)


Päivitin listan :)
 
Mistä moinen tieto, että perseestä jotain kokeiltais? Eikös semmonen nyt luulis olevan melko kivuliasta. En oo ikinä moisesta kuullut :D
 
Oh hoh. En oo kyllä ikinä kuullu että keneltäkään olis perän kautta mitään tehty.
 
Kai joissain tilanteissa kokeillaan sieltäkin, mutta taitaa onneksi harvemmin olla näin. Tekeehän jotkut gynekologitkin tavallisen (ei-raskaana olevan) gynen tutkimuksen yhteydessä sen, että laittavat sormen ns. "kakkoseen".. :hilarious: Kai niillä jotkut kriteerit siihen sitten on :rolleyes:
 
Moikka! Tuun tänne huutelemaan, vaikka en tähän ryhmään kuulukaan. Tosin toinen lapsi on kyllä syyskuussa mullakin syntymässä. :) Tämä vauva on nyt kai raivotarjonnassa, mutta esikoinen oli perätilassa. Ulkokäännöstä yritettiin, ei johtanut mihinkään. Mun kokemus oli vähän epämiellyttävä, mutta tiedän monia, joilla se käännösyritys on ollut tosi ok. Sitten kuvattiin lantio ja sen perusteella tuli vihreää valoa alatiesynnytyksen yritykselle. Koska vauva ei kuitenkaan lähtenyt itsestään syntymään, niin lopulta syntyi sektiolla (ns. takarajasektio, rv41+5). Eivät siis ainakaan Husin alueella pääsääntöisesti käynnistä perätilassa olevan vauvan synnytystä, vaan varaavat varmuuden vuoksi sektioajan. Leikkaus sujui mulla hyvin, samoin toipuminen. Sektio ei oo aiheuttanut mitään ongelmia tähän toiseen raskauteen, vaikka ihan vuotta ei raskauksien väliin tullutkaan. :)

Kiitos vastauksesta! Kiva kuulla, että kaikki meni hyvin :) Pikkuhiljaa on löytynyt kokemuksia käännösyrityksistä ja perätilasynnytyksistä, pääosin positiivisia kaikki. Erilaisia tietysti, mutta niinhän se menee oli synnytystapa mikä tahansa. Mielenkiinnolla odotan, että suostuuko tämä meidän herra kääntymään.
 
Neuvola:

14.8 muumimamma5 (7.neuvola)
15.8 hannn (rv 37+4)
16.8 Chipmunk86 (7.neuvola)
16.8 haaveilija31 (5.neuvola rv 36+6)
16.8 roach (lääkärineuvola)
23.8. Sun89 (lääkärineuvola)
25.8 Herttarouva ( neuvola rv 37+ )
31.8 haaveilija31 (6.neuvola rv 39+0)
4.9. Puhvis (8.neuvola 37+3)
6.9. Sun89
20.9. Sun89

Ultra:

14.8 Isabella84 (kontrolli/synnytystapa-arvio)
14.8. Puhvis (Radi-kontrolli 34+3)
16.8 roach (synnytystapa-arvio rv 35+2)
17.8 Herttarouva (synnytystapa-arvio)
18.8 Vellamo12 (synnytystapa-arvio 36+1)
24.8 haaveilija31 (radi-kontrolli rv38+0)
28.8. Puhvis (radikontrolli 36+3)
30.8 muumimamma5 (radikontrolli 38+3)

Eilen kävin sairaalassa synnytystapa-arviossa. Ruuhkaa oli ja osa lääkäreistä lomalla, joten aika kauan sain istuskella odottamassa. Kätilö otti ensiksi sydänkäyrät ja haastatteli ennen lääkärille menoa. Vauva nukkui suurimmaksi osaksi, mutta teki pienet venyttelyt lopuksi. Kätilö sanoi, että käyrille piirtyi myös tasaiseen pieniä supistuksia joita itse en rekisteröinyt. Lääkäri sitten ultrasi nopeasti ja kokoarvioksi sai 2,9kg. Prinsessaa yhä lupaili ja sanoi jos laskettuna aikana syntyy niin noin 3,5kg on. Sitten teki sisätutkimuksen ottaen samalla strepton. Sanoi sitten heti että ei tarvitse enää kauan kotona oleskella. Kohdunsuu kahdelle sormelle auki, pehmennyt ja kohdunkaulaa enää 1cm jäljellä. Vauva on hyvin pää alaspäin jo lähtökuopissa, mutta ei kait ihan kiinnittynyt kuitenkaan. Ei ihme kun kävelyt sun muut on ruvennut jo tuntumaan alapäässä ja supisteluina. Persuksiin ei kajonnut , mutta ikävästi painoi nyrkillä alakertaan ja sillä kokeilulla totesi lantion olevan tarpeeksi iso vauvan päälle. :)
 
Neuvola:

14.8 muumimamma5 (7.neuvola)
15.8 hannn (rv 37+4)
16.8 Chipmunk86 (7.neuvola)
16.8 haaveilija31 (5.neuvola rv 36+6)
16.8 roach (lääkärineuvola)
17.8. Loviisa (neuvola rv 37+3)
23.8. Sun89 (lääkärineuvola)
25.8 Herttarouva ( neuvola rv 37+ )
31.8 haaveilija31 (6.neuvola rv 39+0)
4.9. Puhvis (8.neuvola 37+3)
6.9. Sun89
20.9. Sun89

Ultra:

14.8 Isabella84 (kontrolli/synnytystapa-arvio)
14.8. Puhvis (Radi-kontrolli 34+3)
16.8 roach (synnytystapa-arvio rv 35+2)
17.8 Herttarouva (synnytystapa-arvio)
18.8 Vellamo12 (synnytystapa-arvio 36+1)
23.8. Loviisa (kontrolli rv 38+2)
24.8 haaveilija31 (radi-kontrolli rv38+0)
28.8. Puhvis (radikontrolli 36+3)
30.8 muumimamma5 (radikontrolli 38+3)


Hupsista meinasin jättää Loviisan päivitykset pois kun lainasin aikaisempaa listaa epähuomiossa. :)
 
Minulle ei mitään erillistä synnytystapa-arviota ole tehty, kun edellisetkin on alateitse ihan siivosti tulleet. Olivat tosin puolet pienempiä kuin tämä uusi, joten minusta ei pitäisi liikaa olettaa.. :D
 
Minulle ei mitään erillistä synnytystapa-arviota ole tehty, kun edellisetkin on alateitse ihan siivosti tulleet. Olivat tosin puolet pienempiä kuin tämä uusi, joten minusta ei pitäisi liikaa olettaa.. :D

Ei sitä tehdäkään jos ei ole mitään erityistä syytä. Itsellä edellinen synnytys meni kiireelliseen sektioon, niin sen vuoksi synnytystapa-arvio. Vaikka kaksi edellistä on syntynyt ihan normaalisti alakautta. En kyllä sillain ymmärrä mitä arvioitavaa on kun viimeksi vaan oli huono onni sattumalta matkassa.
No myöhemmin tuohon arvio käyntiin kyllä yhdistyi ihan kontrollikäyntikin klexanen vuoksi.
 
Ei sitä tehdäkään jos ei ole mitään erityistä syytä. Itsellä edellinen synnytys meni kiireelliseen sektioon, niin sen vuoksi synnytystapa-arvio. Vaikka kaksi edellistä on syntynyt ihan normaalisti alakautta. En kyllä sillain ymmärrä mitä arvioitavaa on kun viimeksi vaan oli huono onni sattumalta matkassa.
No myöhemmin tuohon arvio käyntiin kyllä yhdistyi ihan kontrollikäyntikin klexanen vuoksi.

Kyllä Turussa tehdään kaikille. :)
 
Mulla nyt kolmas synytys tulossa, eikä ikinä oo olllut synnytystapa arviota, että täällä päin ei ainakaan tehdä :) jännä miten nämäkin vaihtelee
 
Siis kaikki odottajat menee äitipolille synnytystapa-arvioon? What? o_O
Tulee rutosti turhia käyntejä :woot:

Nyt olen ihan ulalla. Siis ainakin terkkari sanoi mulle näin. Ensisynnyttäjä siis olen. Ja ei tehdä äitipolilla vaan ihan normi neuvolalääkäri tekee sen.

Puhunko nyt ihan mitä sattuu? Ainakin mulle varattiin lääkärineuvola nyt viimeiselle kolmannekselle ja hän tekee synnytystapa-arvion silloin. Ja kuulemma tsekkaa virtauksetkin samalla. Heikki Virtanen äitiyshuollon uä-yksikössä. Onko mua huijattu. :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Synnytystapa-arvio on eri juttu kuin tuo loppuraskauden neuvolalääkäri. Varmaan poikkeamaa millä näitä sitten kutsutaan, mutta luulisi ettei sitä oikeaa synnytystapa-arviota tehdä kuin edellisen sektion vuoksi tai jos äiti pienikokoinen tmv.
 
Kyllähän neuvolassakin lääkäri voi tehdä synnytystapa-arvion, jos tietotaito ja kokemus siihen riittävät. :) Samat asiat meillä olisi katsottu neuvolassa kuin mitä tehtiin nyt äitiyspolilla. Kyllähän lääkäri arvioi synnytystavan siinä samalla, vaikka ei sillä nimellä ollutkaan tuo käynti. :)
 
Mulle tehtiin erillinen synnytystapa-arvio, koska olin huolissani siitä, mahtuuko vauva tulemaan alakautta. Käsittääkseni tapauskohtaisesti tekevät noita synnytystapa-arvioita. Se tehtiin äitiyspolilla, kun taas neuvolalääkäri oli meillä ihan terveyskeskuksessa.
 
Niin ja tosi paljon vaihtelee neuvolalääkäri tutkimukset. Joissakin paikoissa tosiaan esim. ultrataankin ja toisissa taas ei. Mullakin kakkosesta katsottu loppuraskaudessa ultralla virtaukset jne. ilman mitään erityistä syytä. Oli eri paikkakunnalla ja maassakin missä muut syntyneet.

Mutta kyllä itsellä ainakin äitiyspolilla on paljon tarkemmat tutkimukset yms. kuin mitä neuvolalääkärissä olisi.
 
Meillä on naistentautien erikoislääkäri neuvolassa lääkärinä, joten tekee samat tutkimukset kuin äpolillakin. :) Ainostaan ultrat sairaalassa toki paremmat..
 
Takaisin
Top