Neuvola - ja ultrakuulumiset

Juu eli 39+3 viikot tänään, sf-mitta oli sama mikä viime viikolla, painoa tullut 500g lisää, vauvan pää kiinnittynyt, paineet ja pissat ok.

Mulla on ollut nyt toinen terkka pari käyntiä, ja tullaan kyllä paremmin tän sijaisen kanssa juttuun mitä oman terkkarin kanssa. :D Molemmat kyllä ovat mukavia, mutta ei vaan kait sitten ne kuuluisat kemiat kohtaa.
 
Kettukuittaa täällä sama homma :DD ku sokeriarvot ollu koko aika ihan tosi hyvät ja heittoja ei oo ollu ni oon sit sortunu herkuttelee ja paljon :D huomenna onkin sit ultraus lääkärissä että tekeevät pienestä painoarvion ihan tän mun painonnousun ja sf-mitan suuruuden vuoksi.. hupsis..
 
Mullakin oli tullut nyt painoa vähän enemmän niin kyseli neuvolassa, et onkos jo jouluherkut maistuneet vai onko turvotusta. :joyful: Muuten neuvolantäti sai hyvät naurut kun rupesi sf-mittaa ottamaan ja sydänääniä kuuntelemaan ,niin poju sai semmosen kohtauksen et pomppi ympäriinsä ja syke huiteli korkeella siitä syystä. No, eipä ainakaan jäänyt epäselväksi etteikö vauva liikkuisi näilläkin viikoilla (38+0). Sf oli 35, hb 110. Eli lisärautaa vaan loppuun asti.

Seuraava neuvola-aika olis sitten 40+1 eli 29.12. Mulle muuten sanottiin, et 41+5 käynnistellään jos ei ala kuulumaan, mulla tuo olisi lauantai, eli sitten prjantaina 8.1. varmaankin. Sinne on vielä matkaa...
 
Täällä oli 2. neuvola pojalla. Ikää nyt 2kk, LA oli 22.12. Poika on tuplannut syntymäpainonsa ja painaa nyt 3470g ja pituus 49cm!!! Hyvin vastaa siis normivastasyntyneen kasvua jos olisi syntynyt LA:n mukaan. Nyt saa nuo keskosvahvikkeetkin jättää kohta pois, jos vaikka sitä kautta vatsavaivat myös vähenis.
 
Tänään kävi neuvolantätsky vaavia katsomassa. Ikää tänään 10pv. Kasvanu oli ihan hyvin, sairaalasta lähtiessä paino oli 3475g ja nyt 3660g. Ihan ei vielä menny syntymäpaino menny rikki, joka 3700g. Omalla maidolla mennään, korvikkeita ei oo tarvinnu kotiintulopäivän jälkeisen päivän jälkeen. Virkeä, iho kunnossa, ei keltaisuutta.
 
Meilläki kävi maanantaina neuvolatäti vauvalla ikää 10pvä, paino hyvin kasvussa eli sairaalasta lähtiessä 3450g ja punnituksessa oli 3700g, eli hyvin tosiaan kasvaa tissimaidolla. Ja syntymäpaino tuli ylitettyä 3596g... mun kakkonen on menny ihan just samanlailla. Sit jutteli mun kans kaikkee, sain sit vauvan 1kk neuvola-ajan joka onki lääkärille, ennen oli 2kk... samalla sain jälkitarkastukseen ajan ja viel sattui niin hyvin et on meidän muiden lasten th ni sain vihdoin tolle reilu 3 veellekki ajan.. vauvalla on eri th, mut se oli nyt lomalla...
 
Eilen pojun 2vko 3pv neuvola. Synnäri paino oli 3695g ja pituus 51cm, pipo 35,5cm Nyt mitat muhkeat 4395g, 54,2cm ja 38cm. Eli hyvin saa pelkästä tissistä ruokaa kasvaakseen. :)

Mites teidän viimeiset neuvolamitat? Onko tullut paljon painoa lisää samoilla viikoilla (2-3vk)?
 
Meillä poika tänään 5vk ja ensimmäinen neuvolalääkäri tänään. Kertokaas, mitäs kaikkea siellä tehdään? :)
 
Meillä ainakin katsottiin neuvolalääkärissä, että kaikki oli kunnossa. Korvat, silmät, keuhkot kuunneltiin ja laitettiin vauva vähän jumppaamaan. Aika nopea toimenpide, jos kaikki on kunnossa.
 
Meillä oltiin ns 2kk neuvolassa tänään, ikä 7vko 3pv. Kerroin huolissani lääkärille pojan hurjista maitomääristä, Kun kerralla voi mennä melkeen 2desiä ja vuorokaudessa menee melkeen 1.5l maitoa. Lääkäri ja neuvolatäti vaan siinä silmät pyöreenä kauhisteli että OHHO!!! Ööö?
No, Meillä on siis 5.7kg (3960g) ja 60cm (53cm) poika, joka on vieläkin hiukan hoikka pituuteensa nähden... Ja äiti kun on kauhuissaan noista ruokamääristä, niin ne vaan naureskeli,että kyllä se vaan vaatii kaiken minkä annatkin... Anna syödä vaan niin paljon kun syö.... Että onko se joku erikoislääkäri joka niistä munuaisista sitten on huolissaan? Kiinteitäkään ei enää saa aloittaa ennen 4kk vaikka niistäkin kysyin... Joku kertoi jossain palstalla,että nykyään maidonkorvikkeesta on vähennetty proteiinit niin alas,ettei olis enää vaarallista... mut en nyt tajunnu sitä kysyä sitte...
Kehuivat,että poika on siinä hirmuisen tarkkaavainen ja vaikuttaa paljon kypsemmältä kuin on... Tosin samat asiat hän nyt osaa, kuin suurinosa täälläkin olevista vauvoista, että ollaanko täällä maalla sitämieltä,että vauvatkin pitäis olla hitaita maalaisia vai mikä sitten :D

Nii joo, en tiiä mikä on 5vko lääkäri, ei meillä semmosia ollu, mut tällä kertaa ainakin silmät katottiin, kuunneltiin keuhkot, paineltiin massut ja kokeiltiin kivekset ja tarkastettiin heijasteet... Eipä kummempia....
 
Ainaki Valion tuuti näyttäs olevan makroiltaan samaa kun tissimaito... En sit tiedä mitä noi ennen on sisältäneet ja onko mitenkä muutettu koostumuksia, mut hyvä niin jos oikeesti voi huoletta syöttää sen mitä vauva vaatii :)
 
Hei kiitos, mä oon niin tollo,etten mä tajunnu edes,että tommosenhan voi googlettaa, no oikeastaan en osannu ajatella,että rintamaidon koostumus on määritelty jonnekin. Googletin ja vertasin meidän käyttämään korvikkeeseen (Arlan little baby organic luomu) ja joo, melkolailla sama koostumus kuin rintamaidolla... Et kuule tiedä miten helpottunu olen . Kiitos ihan mielettömästi kun kommentoit mulle... Multa putos just sellanen sadankilon möykky rinnuksista!!!

Ja kun tosiaan lääkäri mulle siinä selitti,että eihän sitäkään tiedä miten paljon vauvat rinnoista syö kerrallaan,että vaikka menis enemmänkin, että nyt kun ajattelen, niin varmasti tarkoittikin sitä,että koostumus nykyään vastaa aikalailla rintamaitoa... !
 
Siis meillä on ollut neuvola viimeksi 2vk ikäisenä. Nyt 5vk ikäisenä oli ensimmäinen lääkärineuvola, tässä välissä ei ollut mitään käyntejä missään.. Ja seuraava neuvola on vasta 9vk ikäisenä, silloin saa poika ekat rokotteet.

Meillä oli hienosti kasvanut poika. Painoa oli 4960g (3965g) ja pituutta 56cm (49cm), päänympärys oli 39,5cm (36cm). Suluissa syntymämitat, koska 2vk neuvolassa mitattiin vain paino?! :confused:

Kuinka usein teillä on ollut neuvoloita? Tuntuu että meillä on kovin harvoin... vai kuvittelenko vain? :D
 
Ainiin, onkos kenelläkään kokemuksia ns vesikiveksestä? Meidän pojalla sellainen löytyi, kuulemma todella pieni ja lähtee tod näk itsestään mutta vähän nyt pisti huolestuttamaan, kun ainoa hoitokeino on LEIKKAUS?!
 
Niiinu, täällä myös todettu vesikives ja jokunen aika sitten huhuilin löytyykö muita kun ei ihan harvinainen kuitenkaan vissiin oo. En ole itse vielä huolissani tuosta leikkauksesta, sillä tosiaan itsestään parantuminen on kuitenkin se todennäköisempi vaihtoehto. Oon käsittänyt, että jos ei mitenkään oireile (kipuja, ei kasva isommaksi tms.), niin leikkauskin tehdään vasta pojan ollessa muutaman vuoden ikäinen, joten siitä päätellen ei tosiaan mitenkään vaarallinen.

Itse vaan seurailen välillä, että tuntuuko se kipeältä, mutta ei poika ole ainakaan vielä aristanut, joten täällä ollaan ainakin rauhallisin mielin :)
 
Huh, hyvä tietää! En tosiaan lääkäriltä tajunnut sen enempää kysellä ja googlettaminen ja huonojen tarinoiden lukeminen on viimeinen virhe. :D
 
Takaisin
Top