Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tänään oli viimeinen neuvola ilman vauvaa. Sieltä sitten lähdettiinkin päivystykseen kun verenpaine oli korkea ja mulla on ollut päänsärkyjä ja tähtiä lennellyt silmissä. Kiire tuli laittaa kassi varmuudeksi valmiiksi. Otettiin siellä sitten vähän käyrää, virtsa´ja verikokeita sekä useampi verenpaine. No nyt taas kotona, vauvalla onneksi kaikki hyvin ja lauantain käynnistystä nyt sit odotellaan jos oireet ei pahennu tai lisäänny ennen.
 
Onninmanninen, Ilmeisesti kaikki ainenkin toistaiseksi hyvin? :) Mistä syystä ovat päättäneet käynnistää lauantaina, epäilevätkö raskausmyrkytystä?
 
Ultrassa viime viikolla kävin, kun on seurattu tarkemmin koko raskauden ajan vauvan kasvua. Kääntynyt oli vauva, mutta ei kiinnittynyt eli pää heilui. Tänään neuvolassa kävin ja verenpaine oli koholla. Mulla normaalisti paineet aika matalat. Onneksi nyt iltaa kohti laskeneet, kun kotona seurannut. Saa nähdä, miten jatkossa. Seuraava neuvola ens viikolla ja ultra parin viikon päästä ellei sitten päätä lapsukainen tulla ennen sitä. Maha alkaa olla sen verran iso, että ihmettelen, miten se vielä voisi kasvaa, laskettuaika kun on vasta kuun lopussa. Synnytystä odotan jo kovasti, on öisin varsinkin sen verran tukalaa, mutta saisihan tuo pikkuinen vielä kasvaa, joten toivottavasti pysyy vielä turvallisesti kohdussa :). Sukupuolta ei olla haluttu tietää, joten se jännittää, että kumpi tuleekaan.
 
Juu pitäisi olla. Mulle jäi vähän epäselväksi että mitä noi mun oirehtimiset kertoo vai kertooko mitään. Ehkä ei kun ei edes lepäilemään kehoitettu, sanottiin vaan että nähdään lauantaina :D Käynnistys on sovittu raskausdiabeteksen ja siihen käytetyn lääkehoidon vuoksi. Lauantaina laskettukin joten eivät halua päästää yliaikaiseksi. Onneksi näillä näkymin tulossa kuitenkin jättisokerivauvan sijaan ihan normikokoinen tyttö..
 
Mulla oli tänään viimeinen äitiysneuvolakäynti, seuraava sitten tarvittaessa yliaikakäynti polilla. Terkka onneksi piti sitä kovin epätodennäköisenä näillä ennakko-oireilla. Muuten kaikki kunnossa, mutta veren hyytymisarvojen seuranta jatkuu, kun laskevat tasaisesti.
 
Mä kävin äitipolilla kääntymässä. Mua on nyt viikon supistellut ja nyt alkoi verenpaineet nousta, olivat luokkaa 137/99. Myrkytystä ei ole. Kuitenkin lääkäri teki sisätutkimuksen kun vauva on laskeutunut ja heiluttelu kalvoja, jotta synnytys lähtisi käyntiin. :) nyt vaan odotellaan lähteekö vai ei :)
 
Onko se ainoastaan lääkäri joka voi tehdä sisätutkimuksen vai voiko ihan perus neuvolassa kysyä oliskos mahdollista tietää onko mitään tapahtunut?
 
Tänään oli taas neuvola ja yhä edelleen pissanäytteestä löytyy proteiinia, huomenna täytyy ottaa heti aamulla uusi näyte ja viedä terveyskeskuksen labraan ja sit katsellaan tuloksia miltä näyttää ja sen mukaan edetään... Raskausmyrkytys ei ollenkaan kuulosta kivalle :sorry:
 
Amalialainen onko sulla ollut muita oireita kuin noi protskut? Mulla oli jossain vaiheessa ja ihan hiivasientä mietittiin ja canesten kuurin otin, meni sillä nätisti ohi. Nyt sitten maanantaina piti lähteä sinne sairaalaan kun oli niiden lisäksi päänsärkyä ja näköhäiriöitä, mutta ilmeisesti ilman myrkytystä on selvitty vaikka ihan varma olinkin että sen oon saanut. Tsemppiä!
 
Mulla ei oo koskaan ollut hiivaa, hmmm, tuleekohan se helpommin raskaana oleville näin ensikertaa myös? Mulla on kyllä ollut aika paljon viime aikoina päänsärkyä, mutta migreeni-ihmisenä se on tuntunut sen verran kivuttomalta että en oo jotenkin kiinnittänyt siihen enempää huomiota. Samaten mun tosi alhainen verenpaine oli noussut vaikka vieläkin se on ihan normirajoissa, tai ehkä ennemmin se on noussut nyt normaaliksi, mutta tietysti verrattuna aikasempaan. Näköhäiriöitä ei ole ollut, mitä nyt silmät hiukan väsyneemmät eikä turvotusta koko raskauden aikana. Mutta tänään saan onneksi jotain tuloksia niin tiedetään miten jatketaan.

Edit..
Labraan viety näyte oli ihan puhdas :smiley-bounce012 kehottivat seuraavaa neuvolakäyntiä ennen juomaan enemmän ja pitämään pidempi väli ennen pissanäytteen antoa..
 
Muokattu viimeksi:
Tänään kävin neuvolalääkärillä ja kaikki ok, paitsi että edellisellä kerralla terkkari ei osannu sanoo kumminpäin vauva on ja nyt ei lääkärikään niin äippäpolille pisti lähetteen ultraan. SF-mitta menee yläkäyrää että kuulemma ihan hyvän kokonen neiti sieltä on tulossa :) Hemppa mulla oli taas vaan laskenu vaikka syön kahta rautatablettia päivässä, oli vaan 108.
 
Tseitsei mulla on kans hemoglobiini ollut hirveen alhanen koko ajan 90-105, mutta nyt olin se oli vihdoin noussut 111. Mulla ei tabletit auttaneet ollenkaan, ilmeisesti ei imeytyneet kunnolla, joten vaihdettiin nestemäiseen (kamalan makuiseen) Floradixiin jota otan 10 ml aamuin illoin ja se tuntuu nyt toimivan. Nyt kun hemppa on saatu nousemaan yli 110 maagisen rajan niin saan vähentää että otan 1 kerta/päivä :)
 
Kannattaa kokeilla hemoglobiinin nostoon Ferroforte nimistä nestemäistä valmistetta, huomattavasti paremman makunen ku Floradix :) sillä sain itsellä nousemaan 102->120.
 
Pitääpä kokeilla vielä sitä nestemäistäkin mutta mulla nouse 104 --> 115 tuo hemppa viimekerralla ihan nuilla tableteilla mut nyt niitten syönnistä huolimatta se vaan laskee. Vissii elimistö päättäny että ei ennää imeytä yhtää rautaa vaan pistää vaan mahan sekasi.
 
Mua Rupes tänää jännittää ku käytiin ultrassa ja lääkäri huomas et istukka on reilusti kalkkeutunut :eek: tänään siis 36+4. Vauvan vartalonympärys pienempi muihin rajoihin nähden. Eli istukka ei toimi enää kunnolla. Silti sain seuraavan ajan vasta kahden viikon päähän! Jos ei oo kasvanut kunnolla, käynnistetään. Nyt pitää ite seurata jos liikkeet on erilaisia tai huomaa jotain muuta. Mistä minä tiiän mikä on normaalia ja mikä ei? Hirvee huoli nyt kyllä. Koulua pitäis kans jaksaa sinne 19. Päivään asti jollonka on tuo seuraava ultrakin. Onko kellään kokemusta tällasesta? Eikö liikkeet muutenki nyt muutu koko ajan ja loppua kohti varsinkin? Voi olla hiljaisempaa ja välillä vilkkaampaa.. mulla muutenkin unettomuutta ni nyt varmaan valvon tän kaks viikkoa ja kuulostelen liikkeitä..
 
No onpa inhottava tilanne!! =( Liikkeet tosiaan hyvin vaihtelevia näin lopussa ja stressi ei ainakaan auta asiaa!! Yritä kuitenkin olla stressaamatta liikaa ja ota rauhallisia hetkiä vauvan kanssa. Ja oon kyllä sitä mieltä, että heti vaan yhteyttä sinne päin jos vähänkin tuntuu siltä, ei tosiaankaan oo hyväksi nyt sitten kasvattaa jotain megastressiä!! Toivotaan, että loppuaika menisi hyvin!
 
Kamalan julmalta mun mielestä kuulostaa et mun pieni vauva voi nähä nälkää eikä pysty sitä mitenkää kertoo.. :sad001 toivottavasti sais vielä sen verran ravintooet jaksaa. Sais jo syntyäkkin ni nään että saa ruokaa :Heartred
 
Täälä ollaan eilinen iltapäivä ja ilta vietetty Tyksin päivystyksessä jälleen niiden myrkytysepäilyjen vuoksi. Mulla alkoi eilen puolen päivän aikaan kova ylävatsakipu eikä se lähtenyt pois niin soittelin omaan neuvolaan ja sieltä käskettiin soittamaan heti päivystykseen josta taas käskettiin heti sinne. Oli kyllä vähän pelottava fiilis kun pakkailin kaikki tavarat kasaan, mitäs jos jäänkin nyt sinne ja kaikki ei ole hyvin. Otettiin verta ja pissanäyte ja muutenkin tutkittiin joka paikka, mutta onneksi mitään hälyyttävää ei ollut ja pääsin terveenä kotiin. Ei nyt ihan varmaksi osattu sanoa mistä se kipu johtui mutta mun vatsa on niin pinkee ja kova ja ahdas että ehkä vauva vaan painoi takapuolella jotain kohtaa niin että se aiheutti kipua kokoa ylävatsaan. Päästiin myös ylimääräiseen ultraan ja vauvan kokoarvioksi tässä vaiheessa saatiin hippusen yli 3 kg :)
 
Neuvola oli tänään rv 39+0 ja kaikki hyvin. Sf mitta 34 cm, verenpaine hyvä, pissa puhdas ja kaikki ok. Eipä mitään muuta, nyt vaan odotellaan vauvaa. :) Toivottavasti ei enää kauan.. Seuraava neuvola rv 41, mikäli ei synny sitä ennen.
 
Tänään kävin neuvolassa, sf-mitta oli laskenu sentillä ja paino pysyny samassa. Perjantai jännittää kun tuli se aika sinne äippäpolille kun oon menny sf-mitassa yläkäyrää ja neuvolassa ei saanu lääkärikää varmaksi selville että kumminpäin tintti tuolla on. Saapa nähä mitä ne sitten sanoo, mutta saanpahan ainaki sen ylimääräsen ultran :)
 
Takaisin
Top