Neuvola- ja ultrakuulumiset

Mää jo kysyin hätäpäissäni yhdeltä taksikuskilta että joudunko paljonkin maksamaan jos vedet menee taksissa. :) se oli iäkkäämpi mies ja sanoi että kai sen verran tilannetajua pitää olla ettei siitä laskuja kirjoitella. Sitten hän pohti, että mitenkähän noi nuoremmat kuskit, tajuaakohan ne sitten kuitenkaan olla niin ymmärtäväisiä... Ilmeisesti mitään käytäntöä ei siis ole... siellä etenkin missä synnytyssairaala on kaukana, näitä tilanteita voi kuitenkin tulla varmaan!
 
Oysissa käytiin kontrollissa poitsun viimekertaisen kasvuspurtin takia. No, nyt oli sitten kasvu "ottanut takapakkia" eli ei ollutkaan enää viikkoihin nähden niin kamalan suuri. Keski- ja yläkäyrän puolivälissä oltiin nyt, painoarvio tänään rv 37+6 n. 3400g (viimeksi 35+2 3100g!) Koska kasvu oli rauhoittunut, ei päästy käynnistykseen eli kotiin tultiin nyt sitten vielä takaisin. Kohdunkaula oli hiukan kypsynyt edelliskerrasta, oli sormelle auki koko mitalta tai näin ymmärsin koska mainitsi että tunsi pojan pään painavan kohdunsuuta. Lähettivät nyt sitten vielä viikoksi kotiin odottelemaan ja uus kontrolli varattiin ens tiistaille. Jännityksellä odottelen ehtiikö synnytys käynnistyä ennen sitä vai meneekö vielä tuon ens viikkoisenkin kontrollin yli...käynnin jälkeen on melkein koko ajan supistellut ja pakottanut alapäätä, mitä ei oo vielä koskaan aikaisemmin alatutkimuksen jälkeen tapahtunut, joten oletus on että tämänpäiväinen tutkimus ja paikkojen "härnääminen" on pistänyt jotain tapahtumaan tuolla...
 
Meillä toka vika neuvola eilen, seuraava sit 12.11. ja saa nähdä ollaanko vielä yhtenä kappaleena. Myös yliaikaiskontrolli varattiin, 23.11. ja toivotaan, et siihen mennessä ollaan jo jakauduttu.

Kaikki kunnossa, tosin sykkeet oli aika matalat (120-130), mut tyyppi selkeesti nukkui. Terkka ihmetteli sitä mun outoa kipuilua rintalastan ja lapaluiden tienoilla, mut ei osannut sanoa mitään. Käski vaan olla herkemmin yhteydes lekuriin. Sf oli 33cm, ja siinä kun kopeloi taas, totei, et on aika pitkä maha-asukas. Muuten ei arvioinut kokoa, sanoi vaan, ettei ainakaan alle 50cm ole tulossa. Hyvä niin, mitään pikku bodeja en ole edes hommannut.
 
Moikka,
tuohon ccix:n rintalastakipuiluun, mulla oli myös heti rinnan alta ihan kosketusarkana kudokset suunnilleen rv 35-37 ja töiden jälkeen iltapäivällä pitkän istumisrupeaman päälle oli arka alue jo aiemmilläkin viikoilla. 38-39 on alkanut helpottaa, vaikka sf-mitta onkin vielä kasvanut (nyt 37cm), mutta vauva on painunut alemmas eikä kohtu ilmeisesti enää paina tuonne rintalastan kohdalle niin paljoa. Tuo oli siis ihan kudosarkuutta, mutta jos meinaat viiltomaisia kipuja ikäänkuin rinnasta "läpi" lapoihin tai päinvastoin, niin se kuulostaa enempi nikamalukolta.
 
Mä olin eilen synnytystapa-arviossa ja alateitse mennään :) vauva painoi n. 2800g, (37+0) esikoinen painoi syntyessään 2820g (38+2). Kanavaa oli, mut sormelle auki. Supistuksia tulee edelleen, mut ne eivät vaan näytä tekevän mitään. Eilen ottivat käyrää niin komeasti piirteli supistukset.. Tänään oli sit neuvola, jossa kaikki ok :) eivät tee mitään lähetettä ennen kuin ollaan viikolla 42 jos kaikki arvot ja mun vointi pysyy hyvänä. Sanoin kyl, et pää mulla hajoo näihin supistuksiin. No, joka päivä on vähemmän jäljellä.
 
ccix, onko sulla ollut tuota rintalastan vaivaa jo ennen raskautta vai vasta sen myötä tullut?
 
Nyt on kauan odotettu lääkärineuvola ohi ja ehkä mulla oli liian suuret odotukset mutta aika pettynyt olo oli sen jälkeen :sad001 Lääkärinä oli todella nuori nainen joka ennemminkin silitteli vatsan päältä kuin olisi painellut selvittäessään missä asennossa bebe on. Kohdunkaulaa oli vielä jäljellä mutta paikat kumminkin jo pehmentynyt. Mitään koko arvioita lääkäri ei uskaltanut antaa mutta sanoi kumminkin että alakautta synnyttäminen onnistuu. Joten kertaakaan en ole kuullut minkä kokoista tulokasta täällä odotellaan, myöskään lapsiveden määrästä ei ole koskaan ollut puhetta, vai onko nämä sellaisia asioita joita pitäisi itse kysellä? Paino minulla oli hiukan tippunut (tähän asti tullut yhteensä 3,5 kg koko aikana) ja verenpaineet taas hiukan nousseet ja pissanäyte ei ollut ihan kokonaan puhdas joten ensi viikolla uudestaan alkuperäisen kahden viikon sijaan.
Ehkä minä olisi kaivannut sellaista ronskia lääkäriä 20 vuoden kokemuksella joka olisi runnonut paikkoja sen verran paljon että saisin lähteä tänään synnyttämään :joyful: mutta ymmärrän myös että jostain sitä on aloitettava ja mistäs sitä kokemusta saa jollei tekemällä, tuntuu vaan että tänne tuppukylään sattuu aina ne ihka uudet lääkärit.. Mutta sainpas avautua, nyt jo helpotti! :)
 
Täällä oli viimeinen neuvola tänää 39+0. Kaikki jees, pissa ok, verenpaineet huippulukemissa jne. Harmitti kun oma neuvolan täti ei ollut paikalla, vähän turhalta tuntui ihan ventovieraan kanssa jutustella, olikin sellainen pikakäynti. :shifty:
Taas se sitä rokotetta koitti tuputtaa! Vaikka jo toistamiseen kieltäydyin. Jankkasi että kun minut ja isä rokotetaan niin vauvakin on turvassa..
 
Eilen oli neuvola ja jäbä kasvanut hyvin. Paino noussut jo yli syntymäpainon ja pituutta tullut 1,5cm lisää. Pääkin kasvanut että jos kohta olis myssyt sopivia eikä poika huku niihin :hilarious:
Jäntevä ja virkeä poika luki neuvola kortissa.
Nyt pitäs muistaa ostaa niitä D-vitamiini tippoja jäbälle. Itse saankin riittävän määrän mammavitamiini tableteista.
 
PauliinaS, Noista D-vitamiini tipoista, onko sulle suositeltu jotain tiettyä?

Yleensäkin jos jollain olisi kertoa että mitä tipppja suosittelisitte? :) Kauhiasti niistä tuossa lueskelin ja valinnan varaa oli vaikka kuinka.
 
Meille perhevalmennuksessa puhuttiin että neuvolatäti tuo D-vitamiinitippoja kotiin kun tulee käymään. Mutta oltiin just tietysti sillä viikolla käyty jo ostamassa varastoon, mä kyselin sillon ihan apteekkihenkilökunnalta mitä suositellaan ja ostin Rela Dropseja jossa mukana maitohappobakteeria. Katsotaan mitä neuvolatäti tuo mukana, eiköhän nuo avaamattomana säily pidempäänkin..
 
Ite esikoiselle annettiin d-vitamiinitippoja joissa just maitohappobakteeria samassa kun meillä vatsakipuiltiin muutenkin päivittäin. Kalliimpiahan ne on mutta parempi vaihtoehto kun sitten kipuilla tavan tippojen kanssa.
Ja kokeiltiin aika monia eri merkkejä ni en muista sen nimee mut siinä oli ainakin sillon kuvana joku nalle:)
 
Meille ei esikoiselle saanu täällä Vantaalla pari vuotta sitte tippoja neuvolasta. Ostin hänelle gefiluksen d3 tippoja jotka sopivat hyvin vaikka juuri aloitusiässä olikin vähän mahavaivaa :) D3 taisi olla se parempi vitamiinimuoto?
 
atsirk, Käsitin kanssa että tuo D3 nimenomaan olisi hyvä. :) Ja ilmeisesti olis hyvä niitä maitohappobakteereja olla samassa. Mutta noita valmisteita on nii montaa sorttia.. Ilmeisesti osa juuri aiheuttaa mahavaivaa.
 
Mä olin esikoisen aikaan ihan päästä pyörällä kun noita vitamiineja googlettelin, ihan niinku muissaki asioissa :D Muistissa olisi että on öljy ja vesipohjaisia ja öljy olisi just se mikä herkemmin aiheuttaa mahavaivaa. Mut vauvatki on nii erilaisia että vaikka tälle tulevalle hankitaan esikoiselle hyväks havaittuja voi olla että ne ei sovikkaan ja joutuu käymään taas läpi tuotevalikoimaa
 
Maanantaina olisi viimein lääkärineuvola! Tuntuu hölmöltä sanoa että odotan innolla koska kiinnostaa kovasti miltä kohdunsuu vaikuttaa vaikka sen kummemmin ei ole supistellut, vauva kuitenkin välillä tuntuu olevan tosi alhaalla ja painavan. Vaa`an voisin sen sijaan skipata kun tuntuu et tällä syönnillä paino senkun nousee...
 
Tosta lapsiveden menosta vielä. Mulla meni tiistai aamulla vedet ihan yhtäkkiä, niin kun leffoissa. Kello oli vasta vähän vaille kuus ja olin nukkumassa. Tuntu sellanen poksahdus/kova vauvan potku aivan alhaalla. Sit tuntu että jotain alkaa valua. Juoksin äkkiä vessaan ja sinne lattialle ne tuli. Ambulanssi vähän viä arpo, että onko tarvetta vielä lähtee. Onneks lähdettiin, sillä matka sairaalaan kestää tunnin. Matkalla supisteli muutaman kerran. Kun päästiin sairaalaan olin täysin auki. Välitön hätäsektio, koska poika oli tulossa jalat edellä.
 
Mamma hui kun siellä on synnytys nopeasti edennyt, mutta onneksi ehditte sairaalaan ajoissa! Onnea vielä kerran! :)
 
Ei ole mulle suositeltu mitään tiettyä tippaa. Nappasin vaan hyllystä multivita D3 tippoja kun apteekkareita ei ollut vapaana. Muistelin että kaveri anto pojalleen sitä samaa.
 
Takaisin
Top