Neuvola- ja ultrakuulumiset

L82ady

Näppärä viestien naputtelija
Eli oletko varannut jo neuvolaan aikaa tai varhaisultraa? Mille viikoille asettuvat?

Mä ajattelin soitella ens viikolla vasta neuvolaan, viikkoja silloin noin 5+4 (yks päivä milloin pystyy töiden kannalta järkevästi soittamaan). :-) Kunnallisen kautta tuskin varhaisultraan pääsee, joten yksityiselle tarkoitus mennä. Miehen kanssa haluamme yhdessä mennä molempiin, joten hiihtolomaviikolle (vk 10) varmaan neuvolan yritämme saada. Varhaisultran vois yrittää viikkoa paria aiemmin. Jos senkin sitten neuvolaan soiton jälkeen varaan.
 
Meillä on varhaisultra varattuna 13.2 ja neuvolaan ajattelin soittaa, kun tästä kerkeää. Ollaan muuttamassa ensi kuun vaihteessa ja olen tykännyt meidän neuvolasta tosi paljon. Nyt mietin, että pitäiskö jäädä samaan neuvolaan, kun muutetaan alle viiden kilsan päähän. Tietääkseni neuvolan saa itse päättää, kun kuitenkin Espoossa pysytään. Kävelymatka muuttuisi tietty automatkaksi.
 
Meillä on se varhaisultra 17.2. Olen siitä enemmän kuin onnellinen, koska se tuulimunaraskaus oli sen verran karmea kokemus. Pahinta oli epätietoisuus, kun itsellä oli sellainen olo, ettei kaikki ole aivan niin kuin pitää. Ultra ajan sain silloin niin myöhään, että monta viikkoa joutui hermostuksissan kitkuttamaan, enkä jotenkin yksityisellekään osannut mennä. Tällä kertaa ajattelin soittaa neuvolaan vasta jos ultrassa näkyy, että sikiö on hengissä. Sen verran maltan ehkä odottaa..
 
Varasin ensimmäisen neuvolakäynnin kuukauden päähän. Ultra on vasta maaliskuun puolella, ellen sitä ennen käy yksityisellä. :)
 
Sain neuvolan vasta maaliskuun 4. päivälle. Sillon kai 10 +1. Ei millään malttais odottaa niin pitkään. Toisaalta eikös ensimmäinen neuvolakäynti ole lähinnä vain lappujen täyttelyä ja jutustelua? Ultrasta en vielä ekalla käynnillä uskalla elätellä toivoa enkä huomannut varatessa kysyä.
 
Minä sain neuvola ajan jo 23.2. Tuolloin vasta 7+3. Hieman olin ihmeissään, että noin aikaseen vaiheeseen sai neuvolaan ajan. Toisalta eipähän tartte oottaa kovin kauaa. :) Samalle päivälle sain myös ar-ultran. Iiih, jännää!
 
Heippa, tää vähän innostui - soitti neuvolaan ja sieltä varattiin viikolle 10 eka neuvola-aika eli silloin 8+2. Kuulemma eka kunnallinen ultra varataan viikoille 11-13 täälläpäin. Olen kyllä menossa varhaisultraan, sillä viimeksi kävi niin, että ekassa ultrassa vkolla 11 sai kuulla että sikion kasvu oli pysähtynyt jo viikoilla 8-9 ja se siitä. Neuvolan täti lupas lähettää postissa jo ruokaohjeita. Toivotaan nyt, että kaikkien näiden kokemusten jälkeen meitä siunataan terveellä luomulapsella:-)
 
Mä oon ihan tulisilla hiilillä ja odottelen joka päivä postia kärsimättömänä. En voi varata neuvola tms aikaa, ennen kuin sairaalan äitipolilta tulee postitse aika niiden tarkastukseen ja hoidon arviointiin. Se äitipolin aika sisältää varhaisultrankin, joten sekin lisää malttamattomuutta: koska pääsee... odottavan aika on pitkä... :confused:
 
Esikoisen kohdalla soitin heti plussattuani (paniikissa) neuvolaan ja vastaanotto oli aika tympeä. Sanoivat, että rv 10-11 on eka neuvolakäynti, JOS nyt olet vielä silloin raskaana (soittaessani oli rv6). Tuntuihan se aika hassulta, ettei mitään ruokaohjeita tms. saanut sitä ennen.

Tuosta kokemuksesta jäi kyllä sellainen tunne, että milloinkahan sitä neuvolaan uskaltaa sitten soittaa... Ymmärrän, että alkuraskauden keskenmenot on yleisiä, mutta silti. Käytiin tuolloin alkuraskauden ultrassa yksityisellä, jotta edes sai varmistettua raskauden.

Tässäkin raskaudessa haluan kyllä yksityisellä piipahtaa. :)
 
Mä aattelin huomenna tehdä toisen digin ja sinne pitäisi tulla 3+ näkyviin. Huomenna sitten soitan neuvolaan. Keskenmenneestä soitin heti plussaa seuraavana päivänä, osittain tosin kysyäkseni reseptilääkkeiden käytöstä. Hyvä vastaanotto kyllä silloin oli. Jos eivät kunnallisella tee varhaisultraa (niin kuin eivät luultavasti tee), niin varaan myös varhaisultran huomenna yksityiselle.
 
Onpa tosi ikävästi sanottu Tähtityärelle viimeksi neuvolasta! :sad001 Kummallaki kerralla varatessani aikaa keskuksen kautta oon saanut tosi mukavan vastaanoton. Nyt jopa se täti varas ekan nlan viikolle 7+3, kun itse oletin sen olevam aikaisintaan viikolla 9.
 
Lähti liian aikasin..
Piti vielä sanoa Tähtityärelle, että rohkeasti vaan varaa aika. Jätä tuollaiset puheet ihan omaan arvoonsa. Sillä työntekijällä on varmasti työmotivaatiossa pahoja puutteita kerta kehtaa sanoa noin!
 
Meillä lukee erikseen neuvolan sivuilla, että kannattaa olla heti yhteydessä neuvolaan, kun raskaustesti näyttää plussaa. Tosi hassua miten erilaisia käytäntöjä voi olla! Täällä eka neuvola on viikoilla 8-9 ja kummallakin kerralla on ollut tosi hyvä vastaanotto, sekä puhelimessa, että paikanpäällä. Ekalla kerralla mun puhelu tais alkaa sanoilla "Apua mitä mun nyt pitää tehdä, kun mulla on positiivinen raskaustesti!?" :grin
 
Mulla aika neuvolaan on varattu 27.2., eli laskujeni mukaan raskausviikolle 8.

Muakin kiinnostais käydä yksityisellä varhaisultrassa, mut oon ihan pihalla näistä jutuista :D Millä viikolla sinne olis hyvä mennä?
 
Viikolla 6 pitäisi alkaan vauvan sydän lyödä, joten silloin on mahdollista kuulla ne ultrassa, joten ite ajattelisin, että aikaisintaan silloin kannattaa mennä. Itsellä on jotain 7+ enka ultra.
 
Meillä klinikalla otetaan varhaisultraan 7+0 päivästä ja laskevat inseminaatiosta eli luovutussolujen spruittaamisesta =hedelmöityspäivästä. Silloin meillä eka lapsi oli 7mm ja sydämen syke näkyi..paljon muuta varhaisultra ei kai kerro kuin sen, että ei ole kohdun ulkopuolinen raskaus ja että sydän lyö. Nää on kuitenkin aika ratkaisevia tietoja, kun kohdun ulkopuolinen voi olla vaarallinenkin äidille ja jos sydän näkyy, niin prosentit onnistumiseen kasvaa aika paljon. Tietääkö joku, että oliko se niin, että paha turvotuskin voisi jo tuossa vaiheessa näkyä?
 
Takaisin
Top