Neuvola- ja ultrakuulumiset

Martuti

Kunnioitettu kommentaattori
Heinämammat 2014
Tänne voisi laitella paremmin noita neuvola- ja ultrakuulumisia;
käyntien varaamisista ja niiden ajankohtia, mitä odotuksia niiden suhteen ja miten ovat sujuneet jne. Ultrakuviakin olisi kiva nähdä jossain vaiheessa :wink


Itsellä nyt menossa rv 5+1 (laskurin mukaan).
Varhaisultraan olen menossa kun rv 7+2 eli 14.11.
ja eka neuvolakäynti olisi tiedossa kun rv 9+3 eli 29.11.

Varhaisultraan meno jännittää, mutta samalla odotan sitä todella innolla; vaikka siellä ei varmaan paljon mitään vielä näykään, niin ainakin sydänäänet pääsee kuulemaan!


Mites teillä muilla?
Osa onkin jo niistä varaamisista kirjoitellut tuonne Hurmaavat heinäkuulaiset -ketjuun, mutta ajattelin että tehdään nyt tälle oma osionsa, lähinnä ehkä niitä konkreettisempia käyntikokemuksia varten.
 
Heh! Ehdit Martuti ensin, sillä olin juuri tulossa perustamaan tätä neuvola- ja ultrakuulumisia. :)

Varasin juuri äsken ensimmäisen neuvola-ajan, joka on 25.11. Vähän jänskättää, että mitä siellä oikein tapahtuu? Ja mihin se 2 tuntia oikein siellä kuluu.. hmm. No sen ainakin sitten näkee.
 
Mahtavaa :)
Nonniin. me päätettiin nyt miehen kanssa mennä aiemmin jo yksityiselle ultraan. Femedassa saa rv10-14 kela-korvauksen jolloin hinta tulisi alle 100e.
Koska oma varsinainen ultra on vasta 20.12. jolloin olen jo rv13 niin mielenrauhan takia tulimme siihen tulokseen että pieni hinta siitä tuo alle 100e.

ja ihanaa että ensimmäinen neuvola on jo reilu viikon päästä. jotain odotettavaa.

Minua jännittää eniten miten saan 4h olemaan pissaamatta ennen sitä neuvolaa :D
 
Eli siis meillä eka neuvola annettiin tuonne 10.12 Kuulema verikokeet ja sydänääninen kuuntelua. Ehdottomasti voi koko pieni perheemme mennä paikalle (isä ja kohta 3. tytär) Miehen kanssa käytiin ekan odotusaikaankin melkein kaikki neuvolat ja lääkärit yhdessä.. taitaahan tuo yhtä innokas olla tästäkin :wink

Meillä ultraan varataan sit neuvolasta aika..tai ainakin viimeks oli että neuvolatäti varasi ekan neuvolan aikaan sen ekan ultran ja äitipolilta tuli sitten kotiin lappunen millon se aika on.
 
Syysneito,
sitä mäkin ihmettelin että mihin se reipas 2 tuntia oikein menee, mutta kaipa siinä tulee informaatiota aika tavalla, ja itsekin varmaan tulee kyseltyä kaikenlaista. Mulle ainakin sanottiin, että kartoitellaan kaikkia sairauksia, pitäisi osata kertoa omista, miehen, molempien vanhempien ja isovanhempien sairauksista. Ja jotain kokeita tehdään.

Sannie,
juu ei se kyllä niin paha summa ole siitä varhaisultrasta, pääsee näkemään ja kuulemaan että siellä masussa on elämää :). Mutta mitä ihmettä, miksi pitää olla 4h pissaamatta ennen neuvolaa? Mulle ei sellaista ohjetta annettu... eikä sanottu mitään syömisestä ja juomisesta ennen, mikä mua ihmetyttää jos kerta verikokeet otetaan? Mun pitää varmaan soittaa sille kätilölle uudestaan...

röllykkä,
niin mäkin olin ajatellut että en sitä ekaa ultraa varaa vielä itse vaan odotan sinne ekaan neuvolakäyntiin. Tuo varhaisultra mulla on sitten taas eri paikassa ihan ekstrana.
 
mulle ainaki sano et olis hyvä pissakoetta varten olla 4h pissaamatta. Ja siis itw hoitajana tämän kyllä allekirjoitan. Varmemmat tulokset saadaa kun ensinnäki 4h kertyy sitä tarpeeks ja muitenkin....
 
Okei, no hyvä tietää. En mä edes ajatellut, että pissakoe otetaan. Jännä ettei kätilö sanonut sitä. Enkä mä nyt siis tajunnut kysellä mitään. Kysyin vaan että pitääkö mun valmistautua jotenkin tai ottaa jotain mukaan, ja kätilö sanoi siitä sairaustietojen kartoituksesta, ei muuta.
 
Dodiin! Eka ultra 22.11 ja lääkäri 4.12, jolloin otetaan myös verikokeita yms. kauheen mukavalle tuntui mun terkka. Lupasi että päästään ekaan ultraan ennen joulua ja naureskelikin että aika hyvin aikataulutettu vauva. :D Ja sitähän tämä kyllä onkin. :D
Onko teille muille puhuttu sikiöseulonnoista?? Minulle terkkari tästä pisti jotkut lappuset tulemaan postilla että saadaan tutustua.. :O
 
Muokattu viimeksi:
Ei ole ollut puhetta sikiöseulonnasta. Mitä se edes tarkoittaa? o_O
Mulla oli tosiaan aika pikainen puhelu kätilön kanssa neuvola-aikaa varatessani, en tajunnut paljoakaan kysellä eikä kätilö paljoa neuvoja antanut. Eikä ole postissa tullut mitään lappusia etukäteen. Luulenpa siis että kaikki selviää sitten vasta ekalla neuvolakäynnillämme. Ellen maanantaina sitten soita uudestaan ja kysele tarkemmin...
 
Meillä eka ultra sairaalassa 13.11. Sinnekin tuntuu niiiin pitkältä aika :Heartred


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Moi!

Laskettuaika laskurin mukaan meillä on 2.7. Eka nauvola 28.11 (9+1) ja ultra 20.12.(12+2) Kun olen viikolla 10 pitää käydä verikokeissa, eli neuvolan jälkeen siellä käyn. Siinä seulotaan ilmeisemmin kaiken näköistä. Mulle tuli neuvolasta info tulevista tutkimuksista yms. Mutta ei puhuttu, että tulisi olla virtsaamatta ennen neuvolaa.... Ehkä olen kuitenkin.

Varhaisultraa vielä harkitaan yksityisellä. Saa nähdä mennäänkö, eli kestääkö oma hermo :)
 
Eli siis sikiöseulonnat meinaa sitä että verinäytteen ja niskapoimu-ultran avulla etsitään poikkeavuuksia ja voidaan poissulkea esimerkiksi Downin syndrooma.. Tutkimuksiin menosta jokainen odottava äiti saa itse päättää, ainakin näin terkka minulle sanoi.
 
Heips! Mulla ensimmäinen ultra 20.11 yksityisellä. Samassa paikassa missä raskaus sai alkunsa eli kävin hedelmöityshoidossa ja heti ekalla kerralla tärppäsi :) Nyt jännittää onko kaikki hyvin, koska parin vuoden takaa on yksi tuulimunaraskaus, joten asia mietityttää paljon näkyykö ultrassa sykkeet.
 
Voiko niistä sikiöseulontatutkimuksista olla sitten jotain haittaa sikiölle...?


Ja tsemppiä Mardu, toivotaan että kaikki on hyvin! Varmasti lähes kaikkia jännittää...
 
Martuti: Ensin ihan normaalista verikokeista katsotaan arvot ja katsotaan ultraäänellä niskan turvotusta, jonka jälkeen (jos kehitysvamman riski on suuri) voidaan ottaa näyte lapsivedestä tai istukasta, joissa on pieni (0,5 - 1 %) keskenmenoriski.

Itseäni myöskin jännittää tuleva varhaisultra ja eka neuvolakäynti vaikka odotan niitä kuin kuuta nousevaa. Aika vaan menee niin hitaasti. Ultra ois yksityisellä 18.11. (7+0) ja eka neuvolakäynti 25.11 (8+0). Toivottavasti näkyis sit pikkunen ja kuuluis sydänäänet. Siel ajanvarauksessa sanovat et tollon niitten pitäis kuulua. :)
 
Eilen varasin ajan ensin Tyksiin varhaisultraan (kuuluu asiaan kun raskaus saatu alkuun inseminaatiolla), se on 25.11 (7+5), mutta minäpäs en jaksa odottaa sinne asti, joten varasin yksityiselle ajan ultraan 11.11 (5+5)... tuntuu vaan siltä että pakko saada kuulla/nähdä että jotain todellakin kasvaisi minussa, yli kolmen vuoden yrittämisen jälkeen, en oikein osannut nyt kuitenkaan odottaa että nyt olisi meidän vuoro!?:) tiedän että ei välttämättä näy sydäntä ensiviikolla, mutta näillä mennään..:) siihen asti saa vaan nauttia raskausoireista ja ajatuksista..:):schocked028
 
number1,
tiedätkö muuten joutuuko siitä varhaisultrasta maksamaan jotain, jos se ns. kuuluu asiaan julkisessa? Itse en sellaista hoksannut kysyä aikaa varatessani, enkä nyt pelkästään sen takia viitsi perään soitella. Eipä tuolla nyt niin merkitystä olekaan vaikka maksaisi, kunhan alkoi mietityttämään.
 
kyllä tämä maksaa varmaan taas sen poliklinikka makun 27,50€, joka kerrasta kun ollaan Tyksissä näissä lapsettomuushoitokäynneillä käyty, niin on maksanut aina se sama summa... muuten luulen että kunnalliselle kuuluu vain viikko 12. ja 20. ultrat, jos ei ole muita komplikaatioita... :) yksityisellä maksaa 66€.:)
 
Takaisin
Top