Neuvola ja ultrakuulumiset

Mulla kanssa th pitää edelleen tuplaraudalla - samaa sanoi, kuin sangolle, eli että jos synnytyksessä lähtisi vuotamaan pahemminkin, alhainen hg voi olla iso ongelma.

(laskettu aika huomenna, rautakuurilla ollut siis vkosta 33 tähän asti)

EDIT: Piti sanoa, että rautakuurilla vkosta 23 lähtien, tuplaraudalla vkosta 33
 
Muokattu viimeksi:
Jaajaa. Oiskohan tuo sitten jotain uutta, mutta ei vuoren varmaa tuo raudan vaikutus niihin bilirubiineihin. Mulla tosin esikoinen oli sinivalossa. Tarkotus mullakin kyllä synnytyksen jälkeen popsia taas rautaa. :)
 
Piti ihan pirauttaa mun privatille terveydenhoitajalle, kun rupes huolettaan, etten turhaan oo syömättä rautaa. :) Eli kun tosiaan ollu tuo esikoinen valohoidossa (oli kahdesti, ei siis laskenu bilit yhellä vrklla), niin eivät suosittele raudan syöntiä 36 rv jälkeen. Vauvan hb voi olla liian korkea, jolloin maksa ei pysty pilkkomaan kaikkea. Mutta mulla toisaalta ei ollu hb ees nyt kamalan alhanen kun oli 119.
 
Mä olen pohtinut, kun tässä viimeisillä viikoilla ei enää ole lääkärintarkastuksia, niin kehtaanko pyytää neuvolaterkkaa katsomaan paikkoja? Kun tähän mennessä vain lääkäri on tarkastanut kohdunsuun tilanteen ja olis kiva tietää miten tuolla tilanteet mahdollisesti muuttuu.
 
Multa ainakin viimeksi katto/kokeili paikat. Käsittääkseni aika moni neuvolantäti käy myös kätilön opintoja, jotta osaavat just tommosia hommia. Muuten Se ei mun tietääkseni kuulu niiden opintoihin. Mutta kysy ihmeessä! :)
 
Viimeks kun olin neuvolassa niin voivottelin kun ei ketään kurkkaa paikkoja... Ja siihenpä terkka totes että jos haluat niin hän voi koittaa. Eli kehtaa pyytää.
 
Riippuu tosiaan TH:n koulutuksesta, jos on saanut erillisen koulutuksen siihen, niin sitten voi tehdä sisätutkimuksen :)
 
No kätilönä on mun terkka aiemmin toiminut, joten värkkien tutkiminen pitäisi olla tuttua puuhaa. :grin Kehtaan siis kysyä.
 
Mulla peruuntui toi mun aikaisempi neuvola-aika, kun oma th ei ole paikalla niin voisi kysellä vähän tuon toisen th:n koulutustaustoja, että jos katsoisi paikat.. Ihan muuten vaaan, vaikka tällä viikolla oli neuvolalääkäri. Jos se sörkkiminen saisi jotain vaikka vahingossa aikaiseksi :grin
 
Mulla oli tänään neuvola ja pyysin tarkistamaan onko mitään tapahtunut. Outoa, ku kaulaa oli kuulemma jäljellä, mutta lääkärin mukaan ei ollu pari viikkoa sitten... Kiinnittynyt oli eikä avautumista havaittavissa. Vasta tajusin, että l.a. on muuten ens viikolla!

Turvotusta on ja proteiinit lievästi plussalla, mutta verenpaine silti normaalin alhainen ja painon nousu maltillista. Sain silti ohjeeksi lähteä sairaalaan jos tulee päänsärkyä ja näköhäiriötä. Pelottavaa.
 
Mulla kans harjoitteleva lääkäri ei ensin löytänyt kaulaa ollenkaan, kun oli niin pehminnyt. Kokeneempi lääkäri kuitenkin sanoi, että kolmisen senttiä sitä silloin vielä oli. Tästä tosin jo kuutisen viikkoa :)
 
Täällä oli neuvola käynti tiistaina eli silloin viikkoja tasan 40. Kaikki edelleen kuten kuuluukin, verenpaineet senkun laskee, mutta kumminkin ihan okei.

Oli ensimmäistä kertaa ärsyttävä neuvolakäynti. Oli joku tuuraaja kun oma sairaana ja tämä oli sellainen "olen lukenut kirjasta näin ja näin" piti kaikenlaista saarnaamista ja oli sellainen näsäviisas. Kertoi kumminkin ettei tee töitä pelkästään neuvola terkkarina niin ajattelin pistää käytöksen sen piikkiin.

Seuraava neuvolakäynti varattuna rv41+1 ja kovasti toivoisin, että silloin oltaisiin jo vauvan kanssa sairaalassa :rolleyes:Alan olemaan aika kypsä tähän odottamiseen jo.
 
Toivottavasti olisi tosiaan tullut jo tuohon mennessä!
Onko mitään painoarviota tehty vauvasta? :)
 
Johonkin toiseen ketjuun jo ehdein valittaakkin, ei ole tosiaan tehty yhtäkään arviota vauvan koosta koko raskausaikana, poikkeuksena rakenneultra joka ei tähän asiaan kyllä auta o_O
 
Kesäesikko mua kanssa harmittaa/huolestuttaa välillä tuo, kun ei oikeasti yhtään voi tietää minkä kokoista vauvaa odottaa ja viikkoja mulla tänään se tasan 40. Mulle kans kokoajan hokenu th, että ei mikään iso vauva sulla ainakaan täällä ole vatsaa tunnustellessaan, mutta tiedäpä tuosta kun ei rakenneultran jälkeen ole kanssa ultraa ollut!
 
Tuossa tuli mieleen (tähän väliin taas jtn randomia) - että kun miulle viime neuvolan lääkärikäynnillä totesi, että paikat hieman pehmeänä, niin siitä sitte tuli mieleen nyt:

Osaako sitä ymmärtää tuntea jos paikat ovat pehmentyneet enemmän nyt myöhemmin ?

Ja onko mahdollista että kivuttomat (?) supistukset, voivat avata paikkoja ja voiko mies (seksin aikana) tai itse selkeästi tuntea sen kun paikat alkaneet kypsymään (vaikkapa tuota pehmenemistä, k.kaulan lyhenemistä, yms) ?

Saatoin selittää vähän tönkösti mutta toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan :---D
 
Mullekaan ei oo tehty kokoarviota, eikä tehdä, mutta ei oikedstaan mua huoleta. Ei oo niin iso maha, että mikään jättiläinen vois tuolta tupsahtaa ja kyllähän nyt nelikilonenki helposti vielä ulos saadaan. :)

Mun käsittääkseni kohdun kaula on vain pehmee tai kiintee ja sen erottaa vain kokenut. Kyllähän Se kaulakin sieltä häviää jossain vaiheessa, mut siihenki pitää olla varmaan kokenut.
Mun mielestä mies ei pysty erottamaan tommosia, jos ei ole kokeillut muita vertailun vuoksi. :D Miten sitä tommosta opettais esim lääkäreille, kuin kokemuksen kautta vertailemalla.
Mulle on sanottu, että myös harkkasupparit SAATTAA valmistella paikkoja, mutta ei yleensä. (Mulla oli esikoisesta vaan paljon harkkasuppareita ja paripäivää vähän menkkakipuja ennen ku lapsiveet meni.)
 
Nyt on neuvolassa taas piipahdettu ja yllätyin kun neuvolatäti ekana melkein sanoi että "lauantaina keskussairaalaan yliaikais kontrolliin". Sillon on viikkoja 41+5. Luulin että sinne joutuu odottelemaan aikaa kauemminkin ja sekin vielä että lauantaina?? Luulin hölmönä että ei ne kontrolloi viikonloppuna mitään siellä. No helpotus kuitenkin, että aika on tiedossa vaikka ei ne kyllä varmaan mitään synnytystä käynnistä viikonloppuna jos ei ole jotain todella hyvää syytä. No mun hyvä syy olis kyllä perhanan kipeet turvonneet jalat, joilla ei enää oikein ees liikkeelle pääse ja verenpaineet koholla. Varaudun kyllä siihen, että jos ne vaikka käynnistäis. Jos osais olla tarpeeks vakuuttava lauantaina. Jollei nyt ennen sitä jostain kumman syystä synnytys käynnistyiskin ennen lauantaita.
 
Koska synnytys yleensä sitten käynnistetään? Mun korvaan toi 41+5 kuulostaa jo ihan tarpeeksi yli menneeltä käynnistykseen? Voi johtua ehkä siitä, että olen itse niin tuskainen loppuraskaudessa vasta rv38+6.

Mä olin tänään pahis ja peruin aamulla mun neuvolan. Olin vaan niin väsynyt, ja kun ei siellä kuitenkaan olisi tehty mitään paitsi punnittu ja mitattu verenpaineet ja en usko niissä olevan mitään erityistä. Ei mulla ole sinne mitään asiaakaan oikein, vasta sitten seuraavalla kerralla viikon päästä olisi kiva kuulla enemmän käynnistämisestä, jos sinne asti menee. Toivottavasti vauva kuitenkin syntyisi ennen sitä.
 
Mulle kans sanoi th jo viime kerralla, että tays ottaa yliaikaiskontrolliin 41+5 ja kai ne silloin aloittaa köynnistelyn, jos esim. kovin iso bebe tai istukka jo kovin kalkkeutunut tms. Muutenhan vasta 42+ on yliaikainen ja sen jälkeen käynnistetään. Että huomenna mullekin sit lähete tulee ja tosiaan perjantaiksi varmaan sen ajan saan.
 
Takaisin
Top