Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tänään 34+6 (edellinen neuvola pari viikkoa sitten):

Painonmuutos: 350g/vko (yhteensä vajaa 8kg)

Verenpaine: 107/84
Hemoglobiini: ei mitattu
Kohdunpohjan korkeus: 29
Sydänäänet: 150-160

Kätilö ei nähnyt tarpeelliseksi tarkistaa kohdunsuun tilannetta, kun kerroin perjantaisesta pienestä verenvuodosta. Pienet vuodot kuuluvat kuulemma asiaan ja saan jatkaa ihan normaalisti. Sanoin myös tunteneeni ajoittain painetta häpyluussa, mutta pää liikkui vielä eli ei ole kiinnittynyt. Meinasi, että olen silloin ollut liikaa jalkojeni päällä ja kehotti nostamaan jalkoja ylös päivän mittaan. Kieltämättä lauantain kaupunkipäivän jälkeiseen olotilaan tuo neuvo kyllä sopii. SF-mittaa mitatessaan kätilökin selvästi ilahtui, kun nyt oli 2,5 senttiä tullut lisää (hieman alakäyrän päälle päästiin nyt sitten).

Neuvolan jälkeen kävin hankkimassa lankoja joululahjoja varten ja kirpparilla pyörähtämässä. Ostin jopa pitkästä aikaa jotain itselleni, löysin nimittäin kirpparilta lempimekkoni (toisessa värissä tosin), jonka olen onnistunut käyttämään kulahtaneen näköiseksi ja tämä oli sen näköinen, ettei olisi edes käytetty. Lähti siis ilman hetkenkään harkintaa mukaan, toivottavasti vain mahdun siihen sitten raskauden jälkeen :)
 
olipa kiva törmätä tuohon etulin selostukseen käännös yrityksestä, jossa oli kerrottu tosi tarkkaan kaikki! :) nimittäin mullakin yli huomenna edessä yritys, saa nähdä onnistuuko ja jos ei niin itse varmaan olisin sektion kannalla sitten, meilläkin kovasti neuvolassa sanoneet että parempi se synnytys vaihtoehto.. mut kaikkihan päättää ite miten tekee.. :) 
 
Mä olin eilen ekaa päivää mammalomalla ja neuvolassa, tänään tasan 35+0. Mulla on joka kerta ollut neuvolassa kaikki ok,mitä nyt verenpainetta pitää hiukan seurailla ja rautaa sai jossain vaiheessa napata. Ens viikolla onkin sit lääkäri, toivottavasti se osais kertoa jotain arviota painosta. Vauvan pitäis olla raivotarjonnassa, ja terkka epäili että on pääkin jo vähän laskeutunut kun tunnusteli. Ja mulla on ollut lonkat aika kipeät, mikä voi kans kuulemma olla oire tästä.

Nyt sitten tunnin päästä Jorviin tutustumaan synnytyslaitokselle, huiii..... :P
 
Hei pitkästä aikaa kaikille! Mukava ollut lukea niistä teidän painoarvioista. Kauaa ei tarvi meidänkään olla enää epätietoisuudessa kun ensi viikolla mekin päästään paino- ja synnytystapa-arvioon. Vaikka tuntuu että hyvin oltais pärjätty ilmankin ja turhia paineita vaan tuosta tuli. Tähän asti on käsituntumalla lääkärit ja th sanoneet että vauva on ihan normaalin kokoinen eikä olis tarvetta ylimääräiseen käyntiin, mutta kun sf-mitta jatkaa vaan kasvuaan, nyt jo yli yläkäyrän (37cm), niin sit th päätti laittaa sen lähetteen. Itse olen aika varma ettei sieltä mitään jättiläistä ole tulossa. Pitää vielä viikko odottaa ennen äitiyspolin lääkärikäyntiä, sitten ollaan viisaampia. Vähän meinaa jännittää.
 
Meille tuli nyt kanssa lähete kokoarvioon ja joudun varuiks uusiks ällösokerirasitukseen, kun sf-mitta on niin korkea :( terkkari oli kyllä sitä mieltä, et ei se niin ihmeellinen oo toi sf-mitta, koska oon niin lyhyt, mutta varmuuden vuoks kuitenkin noi lähetteet. Turvotuksesta kirjaili ylös mitä valitin ja hemoglobiini jäi ottamatta. En tiedä unohtiko terkkari vai miks ei tällä kertaa sitä katottu. Tajusin vasta kotona että jäi väliin.
 
^Mullahan on ollut kans tosi isot sf-mitat ja jouduin (lue pääsin :D) kokoarvioon sen takia. Sokerirasituksessa aikanaan oli kaikki arvot alle rajojen, mutta terkkari sanoi, että mikäli kokoarviossa näyttää isolta, niin voi olla että sen jälkeen tehdään sokerirasitus uusiksi. Kokoarvioultrassa ei kuitenkaan isoista sf-mitoista huolimatta ollut iso vauva tulossa, vaan itseasiassa jopa aavistuksen sen hetkistä ka:ta pienempi, mutta ihan hyvän kokoinen kuitenkin. Sokerirasitukseen ei mun sitten tarttenu uusiksi mennä, mutta pääsen vielä toisenkin kerran kokoarvioon tuossa viikon päästä, niin voidaan verrata sitten edelliseen :)

En tiedä miksi mulla sf-mitat on isoja, vettä oli kuulemma normaalisti myös. Kaippa mun kohtu on vaan sellaisessa asennossa ja vauva ylhäällä, että mitat on isoja? Mulla kuitenkin tuo kokoarvio huojensi mieltä ihanasti, kun sai kuulla, ettei sieltä pitäisi olla kuitenkaan mikään jättivauva tosiaan tulossa :)

Niin ja hb:tä ei mulla oo suinkaan joka kerta otettu, kun sen kanssa ei oo mitään ongelmia kertaakaan ollut, enkä ole rautaa joutunut syömään.
 
Eilen oli neuvola. Kaikki ok. Paino oli tosin noussut huimasti 900g/vko, mut terkka yritti rauhotella, että ei se kuitenkaan mitenkään kamalan dramaattista oo. Että alkutilanteeseen nähden paino on noussut ihan sopivasti, joskaan ei nyt kamalan tasaisesti... Nyt loppuajasta on tullut omasta mielestäni aika paljon painoa, vaikka niinhän se kai yleensäkin on. Kuitenkin, jos tässä on vielä kolme viikkoa edessä, niin hurjaksi menee... Ja sf-mitta oli kasvanut kolmella sentillä (ollen 33cm vko:t 37+0), tosin tasaisesti keskikärällä nyt mennään, mut vauvalla on kuitenkin jo pylly tuolla miun lantiossa, että tiiä sitten, minkälainen jättivauva se lopulta on. Vilukissa, kun mainitsit noista lonkkakivuista. Mulla on kans ollu etenkin aamulla lonkat/nivuset kauheen kipeet ja monena aamuna huomaan nukkuneeni selälläni jalat levällään. Nyt kun sanoit, niin sehän voikin johtua just tuosta, että vauva on alkanut laskeutumaan ja viihtymään tuolla alempana. Miun synnytyshuoliin ei terkka oikein osannut tai halunnut mitään sanoa, sanoi vaan, että kysele siellä ä-polilla sitten ens viikolla tarkemmin, kun siellä kätilöt ja lääkärit paremmin tietää. Että sitä ootellessa sitten.

Ja äsken tais tulla eka ihan oikea supistus, ihan teki vähän kipeetäkin ja meni n. puolessa minuutissa ohi... Enpä taidakaan lähtee pyöräilemään tänään, kun piti käydä miehen isyyspakettiin se nimikoitu kupilka reilun viiden kilsan päästä... Tai kuulostellaan nyt. Huh huh... Kyllä tää on ihmeellistä... :D
 
Ja mie oon tuota synnytystä nyt vähän joka ketjussa pohtinu, antakaa anteeksi. :D Jotenkin se nyt vaan liittyy kaikkeen. Ehkäpä seuraavaks siirryn pohtimaan sitä tuonne synnytysketjuun, kunhan nyt jotain uutta oleellista ilmenee. :D Ja hyvä, jos miun kääntämiskertomuksesta oli iloa, ajattelin, että se saattaa jollekin muullekin olla uus ja jännä tilanne... :)
 
Sarah: mä kanssa oon sitä mieltä, että pääsen kokoarvioon :D ei mua haittaa ollenkaan mennä sinne. Sais vaan jo sen ajan! Terkkari sano, että yleensä ne laittaa sieltä kirjeellä aikaa tulemaan, mut nyt varmaan soittaa mulle, kun on viikkoja niin paljon jo. Mut ei oo vielä soinu puhelin.
Hemppa on katottu mulla jokasella terkkarikäynnillä vaikka yhtä kertaa lukuunottamatta ollu hyvät arvot. Lapsivedestä ei oo sanottu missään vaiheessa mitään.

Eikös tohon sf-mittaan vaikuta just äidin mittasuhteet, kohdun kallistussuunta ja vauvan asento? Mulla tuntuu olevan vauva aika ylhäällä kyllä vielä. Ja turvotus saatto vaikuttaa myös eilisiin mittaustuloksiin mulla.

Mä tykkäsin myös kääntökertomuksesta etuli! Vaikka meillä on oikeinpäin vauva asemissa, niin oli silti kiva tietää mitä toi toimenpide pitää sisällään, kun en oo keneltäkään siitä mitään kuullu.
 
Tänään taas käytiin neuvolassa, rv 34+1. Mieskin lähti mukaan, vaikka eipä siellä mitään ihmeempiä tapahdu ensimmäisiin kertoihin verrattuna. Samat mittaukset ja jutustelut. :)

Verenpaine oli 104/78, hb 143. Painoa olin tullut lisää +173g/vko, yhteensä nyt vajaa 3 kg alusta. Sf-mitta 32. Vauva liikkui paljon, sykkeet 145. Raivotarjonnassa ollaan edelleen onneksi!

Tällä kertaa tehtiin lähete synnytyksen suunnitteluun synnytyssairaalaan, jossa on viimeinen lääkärin tarkastus. Aika sinne tulee viikon-kahden päähän. Siitä eteenpäin neuvola viikon välein.

Terkka laittoi lähetteeseen maininnan, että käsikopelolla lapsivettä tuntuisi olevan vähän. Asia varmistetaan, mutta ei kuulemma tarvitse huolestua. Ehkä vähän kuitenkin jäi mietityttämään... :/

Muuten kaikki ok! :)
 
Tiitu84, miten sä ajattelet itse tuon painonnousun kun on aika vähäinen? Mistä voisi johtua ja onkokaan se hyväksi kun ei ole noussut?
Ei tartte vastata, jos on liian henkilökohtainen asia. Mua vaan mielenkiinnosta kiinnostaa :) Siitä on yleisesti ollut paljon keskustelua niin ihan siksi.  Toki muutkin saa vastailla.
 
Tänään oli taas neuvola ja sitten myös tuo kolmas neuvolalääkäri. Oli oikein mukava lääkäri tällä kertaa kyllä :)

Kohdunsuu oli jo pehmeä, lyhentynyt ja sormelle jo auki. Lääkäri tuumasi, että on oikeen hyvät edellytykset, että normaali alatiesynnytys onnistuu :) Vauva oli edelleen pysynyt raivotarjonnassa ja nyt jo vähän laskeutunut, kiinnittynyt ei ollut vielä. Viikkoja on nyt kasassa 36+3.

Lääkäri kirjoitti mulle myös tehokkaampaa närästyslääkettä reseptillä, mikä oli kyllä varsin kiva :) Viimeyön nyt sain kuitenkin vihdoin nukuttua, joten pitää katsoa tässä vaikka ensyö, jos tuon vauvan laskemisen kautta nyt ois vaikka vähän helpottanut tuo. Jos tuntuu vielä, että ahdistaa, niin käy huomenna hakemassa sitä reseptilääkettä.
 
Minullakin tosiaan ollut sekä esikoisen kanssa että nyt pientä tuo painonnousu. Esikoisen kanssa olin hieman huolissani tietenkin, mutta sitten laskeskelin, että se paino mitä nousi, oli kutakuinkin juuri se mitä vauva+istukka+lapsivesi ym. painaa ja niinhän se oli että synnytyksen jälkeen olin käytännössä normaalipainossa eli en siis ainakaan ollut laihtunut omasta painostani.

Näillä viikoilla (ollaan näköjään Tiitu84:n kanssa about samoilla vkoilla) vauva painaa pari kiloa tai vähän yli oikeastaan ja siihen sitten istukka (muutaman sata grammaa, kenties puolisen kiloa??) ja lapsivesi sekä lisääntynyt veren määrä niin periaatteessa ei niistä kovin montaa kiloa tulekaan.. Minulla itsellä vaikuttaa varmasti myös se, että minulla ollut raskausaikana lievää nestehukkaa, vaikka yritänkin juoda koko ajan, joten nesteitä kehossa ei ainakaan ole ylimääräistä yhtään, mikä taas toisilla tuo niitä lisäkiloja... Eli ei ole turvotusta ja ehkä se veren määräkään ei sitten ole niin paljon lisääntynyt mitä toisilla.
Ehkä Tiitu84:lläkin on esim. nestevajausta jos kerran lapsivettäkin on vähän.. En tiedä, enpä ole lääkäri kuitenkaan, kunhan tälläistä vaihtoehtoa mietiskelin.. Ja toisilla (kuten minulla) myös aineenvaihdunta on vilkkaampaa joten tuntuu että vaikka kuinka söisi, ei painoa kerry...

Normaalimpaa tietenkin olisi varmasti isompi painonnousu, koska kyllähän tosiaan raskauden myötä on normaalia että rasvakudoksenkin määrä lisääntyy jne., mutta omalla kohdallani ei siis mitään hälyttävää siinä ollut että painoa tuli yhteensä vain 6kg esikoisen kanssa. Tällä hetkellä taitaa olla painoa kertynyt 4 plus jotain kg.
 
Ja sen verran vielä, että koska ultrissa kaikki ollut hyvin ja sf-mitta kasvaa tasaisesti, ei th ole pienestä painonnoususta ollut huolissaan. Ainoastaan häntä huolettaa aika synnytyksen jälkeen, koska jos äiti ei yhtään saa ns. ylimääräistä varastoon, voi imetyksen aikana sitten kuihtua liikaa ja siitä aina välillä on minua muistuttanut. Eli sitten imetysajan pitää todellakin muistaa tankata ruokaa koko ajan. On nimittäin lähtöpaino muutenkin painoindeksin alarajoilla, joten laihtumiseen ei juurikaan ole varaa...
 
Toki saa kysyä ja mielelläni vatsaan! :)

Itse uskon, että paino on noussut noin vähän, koska olen menettänyt raskauden aikana tiivistä lihasmassaa; ennen treenasin salilla vuosia tosi kovaa lihaskasvatus- ja kilpailumielessä ja käytin harjoittelua tukevia lisäravinteita. Raskausaikana treeni on ollut paaaaaaljon aerobispainotteisempaa (eli lihaskudosta kuluttavampaa) ja salilla käyn lähinnä kevyesti pumppailemassa. Lisäravinteet jätin heti alussa pois.

Olen myös yrittänyt syödä terveellisesti ja pitää herkuttelut kurissa. Välillä onnistunut paremmin, välillä huonommin. Määrällisesti syön kuitenkin runsaasti- enemmän, kuin useammat naiset uskoisin. Liikun edelleen paljon ja sekin vaikuttaa siihen, että ylimääräistä ei pääse kertymään.

Neuvolassa asiasta ei olla oltu huolestuneita, vaikka asiaan on kiinnitetty huomiota. Sf-mitta kasvaa tasaisesti lähellä yläkäyrää ja alku- sekä keskiraskauden painoarviot osuu kohileen. Käsikopelolla terkka veikkasi syntymäpainoksi 3500-3600 g. Muutenkin voin hyvin tämänhetkistä öisin pyöriskelyä lukuunottamatta! :)

Tunnustan kuitenkin, että olen sairastanut syömishäiriötä. Ja masennusta. Liikunnasta ja syömisen kontrolloimisesta olen saanut mielihyvää ja hallinnan tunteen pahoina hetkinä. Älkää tuomitko. Olen hakenut ja saanut apua. Tilanne on nykyään paljon valoisampi!
 
Kontrollissa neuvolassa käyty ja verenpaine oli taas noussut tai lähinnä se alapaine, rr oli 121/92 :/ Painoa oli maanantaista tullu lisää 900 g, siis neljässä päivässä :O Johtuu varmaan turvotuksesta, koska syöny en oo sen enempää tai ihmeellisempää kuin tähänkään asti ja nyt tällä viikolla on saanut kuitenkin jo liikkuakin ihan normaalisti. Turvotus on käsissä vaan lisääntynyt ja löystyneet nivelet lonksahtelee aina aamuisin sijoiltaan sormissa, ei todellakaan kiva. Nyrkkiin ei aamuisin saa turvotuksen takia käsiä lainkaan :( Näiden oireiden takia neuvolakontrolli taas maanantaina. Pissanäyte oli kuitenkin puhdas ja Hb 144. Pojalla oli kaikki hyvin, liikkui tosi reippaasti niinkuin yleensäkin. Keskisyke oli 140 ja sf-mitta 32, vähän keskikäyrän yläpuolella mennään :-)
 
Eilen oli neuvola ja viikkoja 34+4
Painoa oli tullut +767g/viikko, mutta ei syytä huoleen kun viimeksi oli paino pudonnut. Nyt tullut yhteensä alle 5kg.
verenpaine 120/76
hb 110 (viimeks sain jo rautalääkiyksen)
sf 32

Lapsi on aina neuvolassa raivotarjonnassa, mutta tuntuu että kotona se pyörii vielä kuin hyrrä :D Viimekin viikolla potkut tuntui yhtäaikaa molemmilla sivuilla. Ihan kun lapsi olisi ollut täysin poikitain. Ja neuvolan jälkeen esikoinen rymys mahan päällä ja liikkeet tuntui taas toisessa kylessä matalemmalla mitä aiemmin. Täytyy varmaan rauhoittua tuon esikoisen kanssa niin saa pienokainenkin asettua uomiinsa.

Seuraava tarkastus olisikin äitipolilla koko- ja synnytystapa arvion tiimoilta. Olen odottanut tuota jo niin kauan. Jos sais jo tietää mahdollista synnytystapaa etukäteen ja mahdollista synnytys ajankohtaakin.
 
Tiitu84  hei, hienoo et täällä on myös innokas treenaaja mukana.. =) minuuki on huolettanu hirveesti tuo kadonnut lihasmassa ja tilalle tullut pöhötys ja selvästi rasva% lisääntyminen kehossa. Mut kestettävä vaan on. Ittee ainaki ahistaa se mut ei se auta ku dietille sitten ruveta kun aika on :) Ite oon kyllä semmonen etten viihdy omassa kehossani yhtään, jos on semmonen pehmeän ja pöhöttyneen näkönen :D et joku kontrollifriikki sitä itekki on. Nyt en oo ees päässy treenaamaan, mitä nyt tääl kotona yritän pitää ees jonkunlaista kuntoa yllä. Vielä kuukausi sitten kävin kyllä salilla, mutta muuton myötä en oo ottanu uutta jäsenyyttä minnekään, kun kohtahan se kuitenki jäis hyllylle. Kattelen sit sopivan salin ajan kanssa ja kun pääsee taas synntyksen jälkeen kunnolla treemaanaa :) lisäravinteet mulla on kyllä ollu raskaudesta huolimatta käytössä, ainoa mitä tarkkailin oli se makeutusaine niissä, mut eipä nois pusseissa ainkaan ollu mitään ns. "kiellettyä" ainesosia :)
 
Takaisin
Top