Neuvola- ja ultrakuulumiset

Kuinka moni on joutunu ITTE varaaman ajan ultraan? Mä en oo ikinä tollasta kuullu, mutta näin täälä Vaasassa.
 
Myös täällä Oulussa jouduin ihan itte varamaan ajan ensimmäiseen kunnan tarjoamaan ultraan. Seuraavan ajan saan sitten kuulemma sieltä, kun käyn ultrassa.
Kaksi viikkoa vielä odottelua... ei malta, ei malta!!! 26.7 ois se NT-ultra, toivottavasti kaikki on hyvin.
 
Päätettiin isännän kanssa että ei ei oteta ollenkaan sitä niskapoimu mittausta. Alkaa miettimään heti jos on turvotusta. Vaikka ihmisille on terveitä lapsia tullutkin vaikka turvotusta on ollut. En siis halua itseä huolestuttaa. Ja muutenkin, tulee mitä tulee.
 
Heikku 89: Mäkin olen Vaasasta tai siis nykyisin Laihialla asustelen. Ja ihan ite piti aika varata ultraan. Niinkuin ed raskaudessakin. Ekan lapseni olen synnyttänyt Helsingissä mut en millään enää muista et pitikö siel varata ite se ultra vai tuliko se suoraan neuvolan kautta. Siit on niin kauan et päässy unohtumaan .

Mulla se 12 viikon ultra on 29pvä vaikka toi tickeri tosiaan näyttä enempiä viikkoja. Korjaan sen sitten kun sieltä saa paremman varmistuksen siihen vauvelin kokoon ja ikään.
 
Kävin juuri tuolla lasketun ajan puolella ilmoittautumassa, mutta kirjoittelen nyt tännekin. Eli 28v. esikoista odotteleva täällä kirjoittelee. Käytiin tänään ekassa neuvolassa, jossa päättelivät LA:ksi 19.2. Nettilaskurin mukaan olisi 21.2., ja jotain tuolta väliltä pitäisi kyllä olla. Pyysin että kuunneellaan sydänäänet ja sitä yritettiinkin, mutta hoitaja varoitti heti että laite ei ole niin herkkä että ei välttämättä kuule. Hän oli kuulevinaan himmeän sykkeen sikiöltä, mutta laite ei rekisteröinyt mitään. Mutta kuukauden kuluttua sitten kuuluu varmasti. Mekin ollaan Vaasan lähiseudulta ja koska mennään siihen vapaaehtoiseen sikiöseulontaan niin ultra-aika pitää varata itse keskussairaalasta. Mikäli ei olisi halunnut siihen niin ultra aika olisi annettu omalle neuvolalääkärille.
Vielä ei uskalla kunnolla iloita ennen kuin tietää että "toukka" on oikeassa paikassa jne. Meillä on vielä harkinnassa josko menisi varhaisultraan. Muuten tuota ekaa ultraa joutuu odottelemaan vielä neljä vkoa.
 
Keskiviikkona kävin ekaa kertaa lääkärillä. Katsottiin ultralla ja siellähän se pikkuinen näkyi juuri oikeassa paikassa ja sydän sykki nätisti! Raskaus on kestänyt ehkä viikon vähemmän kuin luulin, mutta laskettu aika on ennallaan.
 
Heippa! meillä oli eilen ensimmäinen neuvola (9+5). Kovasti jutusteltiin ja ohjeistettiin ja terveydenhoitaja oli tosi kiva! Meillä kyllä napsahti palaset kohilleen:) mieskin oli mukana ja tykkäsi hänkin. Verikokeita otettiin, verenpaineet ja hemoglobiinit. Kaikki hyvin:) Sydänääniäkin kuunneltiin ja siellä se pikkuinen sydän jyskytteli. Oi sitä tunnetta!! <3 mieskin oli loppupäivän ihan haltioissaan!>
 
Maanantaina menen labraan viemään näytteet, ja samoin varaan maanantaina myös ajan sinne ultraan.

Eemi03, hassu sattuma. Ite oon Laihialta kotoisin, nykyään siis Vaasalainen :)
 
Miekin jouduin varaamaan itse ajan ultraan, eikä se kyllä mikään ongelma minulle ollut, saapa helpommin sovitettua aikatauluihin. Ensi viikon torstaina olisi eka ultra ja sitten seuraavana päivänä 12 viikkoa täynnä. Huhhu, olo on kyllä ollut ihan normaali melkein viimeisen kuukauden ajan :) eikä suuria oireita ole ollut missään vaiheessa.. ehkä VÄHÄN mielialan vaihtlua alussa... 
 
Käytiin tällä viikolla ensimmäisen kerran neuvolassa. Lähinnä sellaista yleistä jutustelua ja liikunnasta, ruokavaliosta yms. puhuttiin. Paino ja verenpaine mitattiin. Sydänääniä ei kuulemma vielä voi kuunnella, koska eivät kuulu. Päätettiin mennä sikiöseulontaan, joka on sitten puolentoista viikon kuluttua ja sen yhteydessä verikokeet. Kuinka yleistä seulontoihin osallistuminen on? Jotenkin ajattelin, että melkein kaikki haluavat niihin osallistua, mutta kuitenkin näyttää, ettei täälläkään kovin moni olisi menossa?
Voiko sukupuoli näkyä jo ensimmäisessä ultrassa? Joistakin neuvolasta saamistani papereista luin, ettei ultrassa tutkita sukupuolta, mutta ilmeisesti kerrotaan kuitenkin jos/kun havaitaan.
 
Miu-82: vasta rakenneultrassa viikolla 20 saattaa sukupuoli näkyä. Eikä sekään ole silloin vielä 100% varma, koska niiden kehitysaste on vielä vaiheessa ja tyttöjen häpyhuulet erittäin turvonneet tässä vaiheessa. Riippuu varmaan ultran tekijästä sanooko se vai ei. Siitä ei ol emitään sääntöä eikä se sukupuolen katsominen ole mitenkään siihen tutkimukseen kuuluva osa. Mutta siis mun tietääkseni suurimmassa osassa paikoista voivat luvata katsoa ja sanovat jos näkevät. Mutta sitä, että näkevätkö ne niin ei voi luvata. Ja sitäkään pitääkö se paikkaansa
 
Ensimmäinen ultra on takana ja kaikki on hyvin!

Onneksi viikonlopun painajainen ei käynyt toteen (näin unta, ettei kohdusta löytyisi mitään) ja meillä siellä pyöri ja hyöri ihana ihmisen näköinen pieni enkeli <3 Kehitysvaiheetkin näyttivät täsmäävän arvioituun laskettuun aikaan, eli nyt ollaan sitten vk 11+6 ja pikkunen on jo mahtavat 5,3cm pitkä! :)

Selkäranka, jalat, kädet, pää, kaikki näkyi selvästi sydämenlyöntiä myöten. Niskaturvotusluvutkin oli vain 1,1 eli aivan täydellisen normaalit. Ylpeä mami itki siellä onnenkyyneleitä vaan... :')

Kätilö sanoi, että mä oon jo nyt hyvä ja suojeleva äiti, kun kuulemma vaistomaisesti supistelin kohtua suojaavammaksi vaavin ympärille heti, kun masua painettiin sillä ultralaitteella. :)

Samaan syssyyn oli sitten verikokeet ja mä selvisin niistä! Hysteerinen paniikki-itku tosin siivitti verenluovutusta, mutta onneksi en pyörtynyt, vaikka veri päästä ehti jo paetakin. Nyt toivottavasti ei tule mitään vastakkaisia veriryhmiä mulle ja vaaville, etten joutuisi enää yhteenkään verikokeeseen!
 
Nonni tänään tuli käytyä tarkastus ultrassa kun viime viikon tortstaina näkyi vähän epäselvästi sikiö. Siellä se tirrikka sätki menemään :D pituutta taisi olla 54 mm ja niskaturvotusta normaalisti, nenä oli ihan miun nenän näköinen, isällä on vähän sellainen pysty nenä. Isukki uskaltautui odotushuoneeseen asti mutta luikki sitten kahville kuitenkin, suotanee se hänelle, jännä paikka kuitenkin :)  syyskuun puolenvälin jälkeen sitten rakenne ultra ja sitä ennen yksi neuvola. eli pitkä aika taas odotella. Perjantaina alkaa viikko 13 eli uus jakso alkaa raskaudessa :) saakin olla ekojen joukossa helmi äitien listalla :P  
 
Kiva kuulla, että muillakin on mennyt ultra hyvin! :)

Nyt liisa-eeva sitten iloitaan sen maagisen 1. kolmanneksen taaksejäämisestä! :) Mulla on torstaina 13+0 :)
 
Tänään käytiin ultrassa ja laskettu aika vähän aikaistui eli tällä hetkellä rv 12+0 ja laskettu aika 7.2. Ihan normaalilta pikkuihmiseltä näytti ja venytteli siellä, aika uskomatonta. Ehkä nyt jotenkin ymmärtää vähän paremmin, kun tähän asti on ollut vain sellainen vähän epäuskoinen olo, että onko siellä edes ketään.
 
21.7 kävimme ensimmäisessä ultrassa. Jännitimme kovasti, että löytyykö masusta ketään. Ja löytyihän sieltä! Odotamme kaksosia, laskettu aika edelleen 1.2, mutta todnäk pienokaiset syntyvät jo aiemmin. Kaikki tällä hetkellä hyvin. Pienokaisilla omat istukat ja lapsivesipussit, mikä vähentää riskejä.
 
Heijan: Oi, miten ihanaa! Tuplasti pikkuisia vauvoja emoticon  Onnea kovasti!

Kaikille muillekin hyviä uutisia saaneille hurjasti onnea ja tsemppistä loppu raskauteen. (vaikka alkutekijöissään vielä monet ollaankin)

Meillä oli tänään np-ultra, jota jännitin ihan kamalasti. Pelkäsin niin pahoin, ettei pikkuinen olisi enään hengissä, kun lähes kaikki raskausoireetkin ovat kadonneet. Olimme Miehen kanssa yhdessä ultrassa ja meidät vastaanotti mukava nuorehko kätilö. Olimme melkein 10 minuuttia myöhässä harhailtuamme ensin ihan väärässä talossa, mutta onneksi se ei haitannut ja pääsimme heti huoneeseen.
Ultraus tehtiin alakautta ja kätilö sanoikin heti, että täällä on iso pää ensimmäisenä vastassa. Siinä kohtaa kysyin jo paniikissa, että onko se hengissä. Kätilö vastasi, että taitaapa olla, kun hieman liikahti ja siirsi sitten anturia niin, että nähtiin sydämen syke. Hyvin siellä sydän sykki ja muutenkin pikkuisella oli kaikki kunnossa. Tyyppi makoili siellä kohdun pohjalla, mutta innostui sitten sätkimään ja liikkumaan pikkuisen. Niskaturvotukset saatiin hyvin mitattua ja ylös kirjattiin lukema 1,3, mikä kuulemma oli oikein hyvä. Mittaa vauvalla oli hurjat 65,2mm ja sen perusteella koko vastasi viikkoja 12+5 eli pikkuisen pitemmällä ollaan menossa, kuin omien laskujeni mukaan. Laskettu aika siirtyi muutaman päivän eteenpäin ja on nyt 2.2.2012. Heittoa on vain muutama päivä, joten en ajatellut sitä alkaa mihinkään muuttelemaan tässä vaiheessa. Katsotaan sitten, jos rakenneultrassa vielä on eroa lasketussa ajassa.

Ihanaa, että kaikki oli kunnossa. Tästä eteenpäin aion nauttia täysin rinnoin (kirjaimellisesti) raskaudestani ja yritän unohtaa turhan huolehtimisen ja murehtimisen. Tässä vaiheessa kuitenkin keskenmenoriski on enään äärimmäisen pieni. Koskaanhan ei voi olla varma, mitä tulee tapahtumaan, mutta pakko se on nyt vaan luottaa siihen, että kaikki menee hyvin.

Voikaahan paksusti kaikki kanssaodottajat


 
Onnea kaikille hyviä ultratuloksia saaneille. Ja vau heijan, että kaksoset siellä tulossa, mahtavaa!

Itellä ultra vasta perjantaina. Nyt ei millään malttais odottaa ku niin ihana kuulla muiden hyviä uutisia.

Muuten tuota laskettua aikaa ei yleensä siirretä mihinkään ellei se ylitä yli viikkoa kuukautisista lasketusta. Ja ellei siis ole muutenkin kyse hyvin epäselvästä raskausajasta.
 
Wau Heijan, tuplasti onnea kaksosista!

Mä varailin juuri maanantaina aikaa ultraan ja sain sen vasta 16.8. Eli mulla menee vielä piiitkään ennenkuin pääsen varmistamaan että mukana tosiaan on joku :/
 
Tuplaonnittelut Heijanille!!!

Mulla oli eilen neuvolalääkäri, kaikki kunnossa. Meidän neuvolassa on vanha ultralaite eli joka kerralla pääsee myös näkemään pikkuisen :) siellä se köllötteli ja heitteli volttia, mukava saada varmuus että siellä on oikeesti joku ja oikeassa paikassa

Virallinen ensimmäinen ultra on ensi viikolla, sitä odotellessa.
 
Takaisin
Top