Neuvola- ja ultrakuulumiset

Voi harmi minde :/ Toivotaan nyt että se ihme tapahtuis. Tuo pelko taitaa olla monella ensisynnyttäjällä, minulla myös, vaikka onkin nyt oikeassa tarjonnassa niin koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.  Kyllä sitä jotenkin vaan haluis kokea sen alatiesynnytyksen ja siihenhän aina tähdätäänkin. Harmi kun ei ole aina mahdollista :/ Pääasia tietenkin että vauva saadaan terveenä ja turvallisesti ulos molempien kannalta. Tsemppiä sulle!
 
Itse en ole hirveästi kirjoitellut tänne, enempi lukenut palstaa, mutta nähtyäsi kirjoituksesi minde, päätin laittaa viestiä...

Mulla on toinen vauva tulossa (nyt 38+4), vauva oli aluksi perätilassa ja käännytys kävi puheena neuvolassa. Kuulin tuttavaltani, että vyöhyketerapian avulla voisi saada vauvan kääntymään oikeinpäin, tämä tehtäisiin viikoilla 36-37, jos sulla on aikaa ja halua selvittää onnistuisiko se vielä ennen h-hetkeä niin kokeile. Tämä on varmasti mukavampi kokemus kuin väkisin käännyttäminen, tosin vauva alkaa olla iso niin itse kääntyminen varmasti tuntuu.

Omakohtaista kertomusta en osaa tästä kertoa, kun vauva kääntyikin lopulta itse. En myöskään osaa sanoa riittääkö yksi hoitokerta, se on niin yksilöllistä. Muuten raskauden loppuvaiheessa olen käynyt rentoutumassa vyöhyketerapeutilla, auttanut mm. liitoskipuihin, jotka mulla on olleet ihan sietämättömiä jo 2,5 kk.
 
No voi harmi Minde et tolleen vielä onkin perätilassa. Mut älä vielä heitä pyyhettä romukoppaan. Mulla tämä jäpikäs oli viime viikonloppuna vielä ihan itekseen ja hyvissä voimissaan launtaista maanantaihin perätilassa. Siis kääntyi ihan ite "väärinpäin ja sit parin päivän päästä takaisin. Ja viikoja siis oli viime vkl se 37+. No nyt en kyllä enää todellakaan toivo et enää kääntyis mihinkään. Mut pidetään pekut ja varpaatkin pystyssä sulle et viel ottais ja kääntyis.
 
Kiitos kaikille tsempistä!
En kyllä jotenkin ollut yhtään osannut varautua että vauveli voisi olla perätilassa ja että pitäisi synnyttää sektiolla.. Itkua tässä ollaan tuherrettu koko v.loppu ja maha vieläkin tosi kipeä perjantaisesta kääntöyrityksestä.. , et sekään ei auta tilannetta yhtään.. Onneks mulla oli eilen vauvajuhlat jotka ystävä järkkäs, ne sentään vähän piristi kun tuntuu et synkkä varjo on vaa laskeutunu päälle.. Ei auta kun ootella sitä tiistaita, vaikka en usko että sekään enää auttaa. Ääh, tällästä loppuviikkojen masennusta en kyllä olis kaivannut, tuntuu jotenkin et "kaikki on menny pilalle" jos ja kun ei voikkaan synnyttää normaalisti.. Ja anteeksi kun täällä nyt näin kauheesti avaudun.
 
Voi minde90, älä suotta pyytele anteeksi. Tää on juuri oikea paikka avautumiselle. Täältä voi saada vertaistukea ja kannustusta muilta mammoilta. Tsemppiä vaan loppuraskausajalle ja peukut pystyyn, jos masuasukki tosiaan vielä tekis jonkun pyörähdyksen ihan itse. :)
 
Ja Minde: se on loppujen lopuksi aivan se ja sama miten se vauva sieltä masusta ulos tulee. Kunhan tulee elävänä ja terveenä. Mut voin oikein hyvin kuvitella sun tunteet tällä hetkellä. En itekkään todellakaan haluais sektiota. En mistään hinnasta. Mutta usko pois iloksi tämäkin muuttuu, kävi miten kävi kunhan saat nyyttisi syliisi niin olet onnesi kukkuloilla oli se tullut ulos mitä reittiä tahansa.
 
Tulin oikeastaan kuikuilemaan tuolta tammikuisista missä Maikkie menee, joko kohta on synnärille lähtö - vai joko se tuli? ;) Meillähän on vajaa viikko eroa lasketuissa ajoissa ja mä näytän ainakin päätyvän helmikuun puolelle...

Mut kommentoinpa myös Mindelle, kun oon jokseenkin samassa tilanteessa: Meillä on myös vauva perätilassa, ollut jo pitkään (itse "tiesin" sen jo ennen kuin lääkärit uskoi asian). Jos lääkäri suosittelee sulle sektiota, niin silloin se varmasti on paras ja turvallisin tapa vauvalle syntyä, älä sure jos et pääse 'tositoimiin' - oot vielä nuori ja ehdit varmasti kokemaan senkin seuraavan/seuraavien kanssa! :) Kummassakin synnytystavassa on plussansa ja riskinsä, ja lääkärien pitäisi arvioida kumpi tapa tulee kysymykseen - ja jos on pienintäkään epilystä siitä että alateitse ei mahdu, tulee mennä sektioon. Tutkiko lääkäri sun lantion ja tarkisti vauvan painoarvion ennen sektion suosittelemista? Ainakin mulla nuo tutkimukset on tehty tosi tarkkaan, ja niiden perusteella lääkärit taas suositteli alatiesynnytystä, vaikka ensikertalainen olen minäkin... Kannattaa myös pyytää että saa jutella päätöksestä kunnolla lääkärin/kätilön kanssa, jos eivät automaattisesti niin tee, että saat asiat varmasti selviksi eivätkä jää vaivaamaan. Ymmärrän kyllä sun fiilikset, ennen tutkimuksia kun mietin vaihtoehtoja, en todellakaan itsekään olisi halunnut sektioon vaan synnyttää 'oikeasti', mutta toisaalta tuo on niitä asioita joihin ei voi itse vaikuttaa ja lapsen terveys (ja äidin!) on kuitenkin tärkeintä päätöksenteossa. Mullakin voidaan vielä päätyä sektioon, jos ei synnytys ala pikkuhiljaa lähteä luonnollisesti käyntiin. Toivon ettei tarvitse siihen mennä, mutta jos mennään niin silloin 'luonto' on sen mun puolesta niin päättänyt... Toivottavasti sulla vielä toinen käännösyritys onnistuu (meillä oli niin jo alhaalla ettei hievahtanutkaan vkolla 38), oon kyllä kuullut tapauksista joissa vauva on kääntynyt vielä juuri ennen synnytystä (jos on pienikokoinen), eli toivoa vielä on :) Ja jos ei käänny, niin palkinto jonka saat sektion jälkeen syliisi tulee kyllä pyyhkimään harmituksen pois... Jos haluat jutella, niin laita vaikka viestiä. Tuun kyllä kertomaan ainakin tuolla forumin 'synnytys' -osiossa PT-keskustelussa (sitten kun jotain tapahtuu) et miten kävi jos haluat lukaista kokemuksia :)
 
Toivottavasti viimeinen neuvola masukkaan kanssa takana. =) Seuraavan kerran sitten pienen vauvan kanssa. =)

Paino: 93.3 ( lisäystä äitipolin käyntiin viime viikosta 400g) mut edelliseen neuvolaan (-200g), mut aika samoissa painoissa menty viimeset 5 viikkoa.
RR: 118/65 sekin hyvä
SF: 34 cm (keskikäyrällä) eli pitäs olla pienempi kuin esikoinen oli. 
sykkeet: 144-165 
liikkeet: ++
pissa: puhdas

Juteltiin lisäksi niitä näitä esikoisen reaktioista vauvaan yms. Ja toivotteli onnea ja tsemppiä tulevaan koitokseen, mut toivottavasti se hyvin menee. Kaikki mitat ois sen puolella, että tulisi pienempi poika kuin esikoinen oli. Toivottavasti pitääkin paikkaansa.  Silti pelkään, että kaikki arviot on pielessä ja poika onkin n.5kg. 
 
Rv 37+3 ja taas yksi neuvola takana.

Verenpaine 128/82
Pissa puhdas
Turvotus -
Paino viimeksi 70.9kg ja nyt 73kg (eli kilo/viikko)
Sf-mitta 34 (viimeksi 32)
Syke 130
Liikkeet ++

Kaikki siis hyvin. Neuvolatäti arvioi vauvan olevan noin 3.5kg laskettuna aikana, jos sinne asti mennään. Kerroin näistä yöllisistä supistuksista ja sanoi että näyttää siltä, että ei ainakaan yli kauheasti menisi, etenkin kun jo kypsymistä kohdunkaulalla tapahtunut ja kohdunsuu 2cm auki.

Vaikka painoa on tullutkin tähän mennessä 16kg, niin tällä kertaa se ei näyttänyt neuvolatätiä häiritsevän. Sain siis 10kilon mennessä rikki kauhean saarnan syömisistä ym. ja että yhtään ei saisi lisää tulla. Nyt vain totesi, että "oot ollut alussa niin hoikka, että eiköhän tuo paino äkkiä häviä kun vauva on syntynyt". Niin sitä voi ihmisen mieli vaihdella :D.
 
Bandida, sun kirjoitus piristi mun mieltä, en näköjään ole ainut tälläisen tilanteen kanssa. :)

Tänään kävin vielä aamulla uudestaan kääntöyrityksessä (37+3), eihän se vauveli suostunut kääntymään.. Tai kääntyi kyllä hetkeksi Rt mutta samantien kun lääkäri päästi käsillä irti kääntyi takaisin Pt. Taitaa olla aika Itsepäinen kaveri :D Ja nyt tosiaan oli eri lääkäri ja hän ei ollut perätilasynnytystä vastaan. Kävin tänään samalla siinä lantionkuvassa, viikon päästä on "tulosten kuulemisen" aika ja silloin sit päätetään mitä tehdään. Painoarvio on tällähetkellä 3068g. Itse kyllä haluaisin kokeilla perätilasynnytystä jos se vaan nyt sitten on lantion puolesta mahdollista mutta kaikki läheiset tuntuu olevan sitä vastaan, varsinkin mun oma äiti. Mutta nyt ei auta muu kuin odotella ensi tiistaita.. Ja tietty toivoa ihmettä et vauveli kääntyis vielä itte, mutta musta kyllä tuntuu et tää ipana on päättäny ettei hän mihinkään aio kääntyä.

Minäpäs jään innolla seurailemaan tänne että miten siellä sitten hommat etenee, sulla saattaa olla huomenna jo eessä tositoimet. :)
 
No niin vika lääkärineuvola takana ja kaikki valtakunnassa hyvin.  Muutosta oli alakerrassa kyllä tapahtunut: kohdunsuu/-kaula oli ihan pehmeä ja vauva laskeutunut, kuten jo itsekin päättelin. Lääkäri oli jälleen sitä mieltä, ettei menisi laskettuun aikaan asti. Samaa hän ennusti esikoisestakin ja reilu pari viikkoa ennen LA:ta tuo syntyi. Iik jännää! emoticon
 
äippä:
rv 36+4 (34+4)
RR 120/70 (116/71)
paino 66.4 (65.9) +250g / vko
sf 30 (30)
pissa puhdas

vauva:
syke ~140
liikkeet ++
rt
painoarvio ultralla 2600g
 
Tänään 36+1 lääkärissä. Mulla kaikki hyvin, hemokin oli noussut. Painoa tosin oli tullut sellanen 650g/vko. Lapsukainen edelleen raivotarjonnassa ja mittailujen mukaan n.2600g tällä hetkellä. Lääkärin mukaan vielä jonkun verran tilaa liikkua vedessä eikä ole laskeutunut ja näin kyllä itsekin osasin päätellä mukelon liikkumisen perusteella. Kohdunkaula tosin oli jo pehmentynyt eli kohti loppua ollaan menossa, jesh.
 
Bandida: Täällä ollaan edelleen tiiviisti yhtenä kappaleena. Huoh! Olo alkaa olemaan jo melkoisen tuskaisa ja epätoivoinenkin, vaikka laskettu aika onkin vasta huomenna. Varmasti sullakin jo synnytys polttelee, jos et vielä ole posahtanut. Turhauttavaa vaan odotella tämä loppuaika, kun mitään edistystä ei tunnu tapahtuvan.

Tänään oli neuvola käynti ja eipä siellä mitään uutta ollut. Yritin puhua terkkarille yliaikaiskontrollin puolesta, mutta vastaukseksi sain lähinnä naurua ja vastauksen, että eihän sitä nyt vielä. Kuulemma ensi viikolla saan sen, jos vielä olen yhtenä kappaleena. Sitten yritin saada aikaa uudestaan painoarvio ultraan, mutta en saanut sitäkään. Pah... ja aikaisemmin lupailivat, että se voidaan tarvittaessa tehdä uudestaan. Terkkari vaan sanoi, että arvioivat kyllä vauvan koon sitten tuolla yliaikaiskontrollissa. Mitä se enään siinä vaiheessa auttaa, jos se vauva on jo 4,5kg siihen mennessä.

RR: 132/83 ja pulssi 93
Paino: -525g/viikko (hahaa... paino vaan tippuu) =)
Turvotus: +
Pissa: sokerit ++ (ihan normaalia mulle)
Sf: 34 (laskusuunnassa)
Vauvan sykkeet: 150
Liikkeet: +

Raivotarjonnassa edelleen ollaan ja pää kuulemma on kiinnittynyt. Vielä se käsikopelolla tuossa tuntui, että ei vielä ole niin alas laskeutunut. Kuitenkin sen verta, ettei enään käänny väärinpäin eikä varmaan nouse ylemmäskään enään.

Uusi aika sitten viikon päästä... toivottavasti ei tarvi mennä vaan syntyis ennen sitä. Hieman kyllä epäilen, että ei mahda syntyä.
 
Neuvolakuulumisia 37+4

paino 77,1 +-0g/vko ( sama)
turvotus - (-)
pissa puhdas ( puhdas)
Hb 116 ( 116)
RR 126/76 ( 114/77)
SF-mitta 33 ( 32)

viimeksi oli lääkärineuvola jossa samalla todettiin lapsiveden määrä olevan Normaali, kohdunkaula lyhentynyt 2 cm ja hieman pehmentynyt ( nämä siis niin, että supistellut ei ollut lainkaan)

Tänään todettiin, että vauva laskeutunut jo alas ja kiinnittynyt ( RT). lisäksi supistellut aika runsaasti joten sanoi että paikat ovat varmaan hyvin kypsyneet lisää, ja että koska vauva niin alhaalla jo, niin lähtö voi tulla tässä koska vaan. Tunne alapäässä on paineikas ja muutenkin olo on sellanen valmis. Painoarvioksi käsin mahan päältä sanoi noin 3400 g. mutta nehän voi heittää puolin ja toisin. Viimeksi totesi vauvan pieneksi ja siroksi, joten luotan siihen, että kamalan iso jöntti ei olis.
Saa siis nähä. Näillä mennään :)
 
Noniin, meidän neitokainen päättikin syntyä viikon etuajassa (rv 39+0). Alkoi lapsivesien menolla ja joutuikin seulontoihin sairaalassa kun oli niin pitkä aika vesien menosta synnytykseen. Kylläpäs se synnytys olikin aikamoinen kokemus!  Kaikki meni kuitenkin hyvin ja nyt on ihana pikkuinen käärö kotona <3 Tänääm kotiuduttiin. Painoa pikkuisella oli syntyessään 3220g ja pituutta 48cm. Väsynyt mutta onnellinen olo! <3 <3 Tsemppiä kaikille muillekkin!
 
Neuvola 38+1

Paino +160g
Turvotus++
Piissa puhdas
RR  135/84
sf 32
Ei ollut vauva laskeutunut eikä kiinnittynyt. Jäi jotenki häiritsemään toi Sf mittaa kun ei ole enään kasvanut sitten viikon 35+0(sf33). Soitin sitten kättärille eivätkä onneks olleet viel huolissaan itteeni vaan mietityttää että miksi ei kasva. no toivottavsti ei tarvii enään ens viikolla mennä kun en tykkää yhtään tosta meijän terkkarista
 
Mullakin oli tos yhessä vaiheessa noin parin viikon ajan (en nyt viikkoja muista) ettei sf-mitta kasvanut ollenkaan, mut kyllä se siitä sitten lähti kasvamaan. Enkä ainekaan itse edes tajunnut olla mitenkään hulestunut. :)
 
Kiirettä pitää näköjään "lomalaisena", kun oon kaikki järjestelyt jättänyt tarkoituksella näihin viimeisiin viikkoihin. Tässä kuitenkin päivitystä tilanteeseen:

Kävin ultralääkärillä seurannassa raskausdiabeteksen takia tammikuun lopulla (rv 35 +6), ja todettiin että ihan normaalikokoinen poika sieltä olisi tulossa, yksi huoli siis vähempänä. Ruokavaliolla ja liikunnalla on pärjätty, ja nyt kun tekemisiään ja syömisiään pääsee paremmin itse valitsemaan niin ei sokeriarvotkaan ole hyppineet enää mahdottomiksi.
Tällä kertaa oli aika uneliasta, että sydänkäyrän tarkkailussa piti oikein yrittää herätellä kaveria että saatiin kaikki kriteerit täyttymään.

Neuvolassa kävin tällä viikolla (rv 36+6) ja sielläkin kaikki hyvin edelleen. Päästiin kuin päästiinkin täysiaikaiseksi (Jee!), tosin liikkuminen ja olo on muutenkin vähän tukala kun alas painaa jo niin kovin. Terkkari kokeili käsin ja totesi että poika on kiinnittynyt ja pää on syvällä lantiossa (ei tuntunut enää), että voi tulla milloin vaan. Nyt tuntuu että muutama päivä on ollut vähemmän liikkeitä kuin tähän asti, ja mahan muotokin alkaa muuttua. H-hetki siis kai lähenee, olen ainakin toistaiseksi enemmän innoissani kuin peloissani!

Tässä vielä "mittausdataa" viikon alusta, ensi viikolla ohjelmassa kaksi perhevalmennusta ja kätilön + diabeteslääkärin tapaaminen. 

Paino + 64 g/vko (raskauden alusta vain noin +5 kg)
RR 133 / 75
Hb ei mitattu, ollut hyvä koko ajan
Sf-mitta 32 (sentin pienempi kuin pari viikkoa aiemmin)
Syke 153
Liikkeet ++

 
Maikkie, kyllähän se jo alkoi korpeamaan kun ei mitään merkkejä mahdollisesta jakaantumisesta ollut. mut sitten, 36+6 just sinä aamuna kun piti lähtä käynnistykseen/sektioon alkoi viimein tapahtua! Toivottavasti säkin pian kärvistelet siellä synnärillä eikä tartte enää kysellä yliaikakontrollin perään...

Mindelle piti tulla kirjoittaan... Joko sulla kohta on selvät sävelet tiedossa, tiistaina? omasta puolesta voin kyllä suositella alatiesynnytystä myös perätilaiselle, jos vaan lantion puolesta mahtuu. Mulla oli tosi sujuva ja hyvä synnytys, lääkärien mukaan oikeen opetusvideokelpoinen :) Kaikki meni nopeasti (mun mielestä), sain kaiken avun mitä tarvitsin, ja meille syntyi 10 pisteen tyttö 18 minuutin ponnistusvaiheen jälkeen. oli tosi turvallinen olokin, kun mukana oli 4 lääkäriä ja kolme kätilöä, jotka kannusti kuorossa kuin mitkäkin cheerleaderit... näin jälkikäteen helppo sanoa, mut mun kohdalla päätös alatiesynnytyksestä oli ehdottomasti oikea, vaikka siinä kuulema synnyttäjä joutuukin tekemään enemmän töitä kuin pää edellä puskiessa.
Nyt ainakin tiedät et hyviä PT-synnytyskokemuksiakin on. Lääkärit osaa varmasti suosittaa sullekin parasta tapaa, ja jos se on alateitse, älä anna muiden pelotella sua sektioon jos et itse sitä halua :) mut lähde alatiesynnytykseen vain jos lääkäri sitä suosittelee... 

 
Takaisin
Top