Neuvola- ja ultrakuulumiset

Ooja

Oman äänensä löytänyt
Perustetaanpas meillekin oma palsta neuvola- ja ultrakuulumisille. Eli tänne vaan kertomaan kuulumisia, kun on neuvolassa ja ultrassa käyty.

Mulla on ensimmäinen neuvolakäynti heti juhannuksen jälkeen maanantaina 27.6. klo 10. Jännittää enkä malta odottaa! Vahingoss lipsautin töissä vauvauutisen, mutta onneksi olen "vain" kesätöissä enkä vakituisella työpaikallani, ettei tieto haittaa. Kaiken lisäksi mieletön työporukka oli aivan innoissaan mun puolesta ja käskivät kertoa kaiken neuvolakäynnin jälkeen. Nyt ei siis mietitytä lähteä kesken työpäivää neuvolaankaan, kun työkaverit ovat ymmärtäväisiä. :)
 
Itselläni eka neuvola on jo 15.6 eli jo ensiviikolla. Silloin on menossa 6+5.
Ar-ultra on varattu 20.6. Sitä odotan ja kovasti.
Ensimmäinen raskauteni todettiin tuulimunaksi rv 12 np-ultrassa maaliskuun lopussa. Tämän takia en oikein osaa ottaa tätä raskautta vakavasti ennen kuin oikeasti kuulen ja näen, että siellä on oikeasti jokin elävä pikkuinen. Neuvolaa en niinkään odota, sillä siellä ehdin jo viime raskauden aikana käymään reilu  3 kuukautta sitten, ja tuskin siellä mitään uutta kuulee.

Anteeksi negatiivisuuteni.

Hyvä, että työporukka on noin ymmärtäväisiä ja kannustavia. Helpompaahan se on, kun ei tarvitse töissä salata mitään tai piilotella. :) Ja hyvä, ettei vauvauutiset vaikuta työhösi mitenkään.
Itse ehdin kertomaan edellisestä raskaudesta aika monelle läheiselle työkaverille, ja tuntui tosi raskaalta palata töihin, kun olikin käynyt ikävästi. Tämän takia olen päättänyt pitää tämän raskauden mahdollisimman pitkään salassa, vaikka olihan se sinäänsä helpompaa, kun kaikki jo tiesivät, niin ei tullut ainakaan mitään kyselyitä, että miksi olin pitkään sairaslomalla, ja sain olla aika rauhassa suruni kanssa. Ei mun viimekskään kylläkään pitänyt kertoa kovin monelle, mutta pahoinvointia oli aika vaikea peitellä töissä loppujen lopuksi.

Minkä ikäinen olet Ooja ja onko kyse esikoisesta?  Onnea ja jaksamista raskauden kanssa!
 
Toivotaan, että sulla olisi tällä kertaa kaikki hyvin ja terve vaavi kasvamassa masussa! Kyllä sitä pitääkin vähän realistinen ja pessimistinen olla, ettei pety sitten liikaa, varsinkin jos on aikaisemmin tullut jo komplikaatioita. Joten ymmärrän kyllä ajatuksesi! :)

Mä oon kohta 23 ja ollaan mieheni kanssa yritetty lasta 1,5vuotta ilman minkäänlaista tulosta, joten tämä ensimmäinen positiivinen testi kyllä tuntui jo ihmeeltä niin monen itkuisen kuukauden jälkeen! Niin ja tosiaan esikoinen on tuloillaan. :) Siksi olen päättänyt, että aion elää hetkessä ja iloita tästä raskaudesta koko sydämeni kyllyydestä, vaikka pieni pelko keskenmenoista ja tuulimunista sun muista takaraivossa piileekin. Päätin vain, että nyt olen saanut odottaa niin kauan, että elän sitten koko tunteiden skaalalla tässä asiassa ja suren sitten myös kunnolla, jos kaikki ei olekaan hyvin. Mä en halua teeskennellä ettenkö olis ollu raskaana, jos keskenmeno tai muu tulisi eteen.

Nyt vaan toivotaan, että meillä molemmilla kaikki menisi hyvin, ollaan molemmat kyllä jo ansaittu omat pienet enkelimme <3
 
Uskon, että noin pitkän yrittämisen jälkeen ei voi olla kuin onnellinen, kun vihdoin tulee tulosta. Siitä kuuluukin nauttia.emoticon Tietenkin siis itsekkin olen onnellinen positiivisesta testistä, vaikken siitä osaakkaan vielä nauttia. Nauti sä munkin puolesta, oot sen ansainnu. :)

Itse en vaan pidä, jos joudun muiden säälin ja voivottelun kohteeks. Tietenkin perheelle ja läheisille kerron niin negatiiviset kuin positiivisetkin asiat. mutta en vaan jaksaisi enää vähemmän läheisten voivottelua. Ja kun olen jo saanut tarpeeks kaikista tyhmistä lausunnoista: Te ootte viel niin nuoria tai Uutta yritystä vaan kehiin. Ja sitä utelua, että jokos taas on tärpänny. emoticon

10 päivää ultraan!! emoticon

Miten oot voinu? Kannattaa muuten kirjottaa ylös, jos tulee jotain kysymyksiä mieleen, mitä haluat kysyä neuvolassa. Itsellä oli ainaki pää täynnä kysymyksiä neuvolaan mennessä, mutta kaikki unohtuivat, kun sinne asti pääsin. Kaikki jäi kysymättä ja tietty ne muistu heti käynnin jälkeen mieleen.Aiotko ottaa kumppanisi mukaan käynnille?

 
mulla ois eka neuvola tiistaina 28.6. Esikoista odotetaan, joten kova hinku ois päästä mahdollisimman pian neuvolaan :) Ensimmäinen plussa elokuussa alkaneessa yrittämisessä, joten olemme onnemme kukkuloilla, mutta samalla pelottaa.

Oon kovasti miettinyt tota ar-ultraa, että kannattaiskohan mennä, mutta ei olla vielä päätöstä tehty. 
 
Möhkövantti3 toi on kyllä niin totta, kuinka ärsyttäviä muiden ihmisten voivottelut ja tsemppaukset oiken on! Vaikka tietysti ne tarkottaa ihan hyvää vaan, mutta kyllä mä tiedän itsekin että "se tulee kun on tullakseen", "sitä ei kannata stressata", "jos ei tällä kertaa tärpännyt niin sitten seuraavalla" jne.. argh! Ulkopuoliset ei vaan tajua sitä, että tuollaiset "lohduttavat" lauseet eivät auta mitään. Paras apu olisi se, kun vain kuuntelisi murheet ja vaikka halaisi. Ei siinä tyhjiä sanoja tarvita.

Mä oon voinu yllättävän hyvin, pientä ällötystä parina päivänä ollut ja rinnat on koko ajan kipeät. Odottelen neuvolaa, vaikka ei siellä paljoa vielä selviä uutta, kunhan saadaan lappusia yms. Onneks mun mies pääsee tulemaan mukaan (työvuoro sattui sopivaksi), me halutaan mahdollisimman moneen mennä yhdessä, ettei miehelle tule ulkopuolinen olo. Täytyy koittaa rustata niitä kysymyksiä ylös. :) Mites meinaat mennä neuvolaan, otatko puolison mukaan? Kattelin muuten tuolta, että ollaan aika saman ikäsiä ja molemmat pääkaupunkiseudulta, kiva juttu! :)

Piipu ja heijan: Kivaa, toivottavasti molemmilla on mukavat neuvolatädit! Sit tänne pitää tulla raportoimaan niistä neuvoista ja kysymyksistä, jos on ite unohtanut jotain kysyä niin voi sitten muiden kysymyksistä ja vastauksista löytää tiedon :)

Muakin on vähän kiinnostanut se ar ultra, kun niin kauan ollaan jo yritetty (1,5v) joten en haluais "turhaan" odotella tietoa siitä, onko lapsi terve yms. Mutta päädyin kuitenkin luottamaan äidin vaistoihini ja jätän ar-ultran väliin.
 
Ooja: Ketään ei ymmärrä sitä ennen kun itse kokee, joko keskenmenon tai sitten sen pitkän yrittämisen ennen plussaa. Yritin päästä helpommalla, ja sanoin kaikille heti, etten halua kuulla tätä enkä tätä, koska mä kyllä tiedän. Mutta silti niitä tuli ikävän paljon ja varsinkin mun omalta äidiltä. Se tässä on ollu rasittavin henkilö oikeestaan. Kyllä se lopulta rauhottu, kun sain uskoteltua sen siitä, että mä keskityn nyt töihin ja unohdetaan lapsijutut hetkeks.Voi tulla pikkusena yllärinä, jos ja kun kerron, että nyt ois pikkunen tulossa.

Mä en saa kumppania tällä kertaa mukaan neuvolaan. Hän on silloin kertausharjotuksissa.
Viime kerralla kumppani oli mukana, ja jos kaikki nyt ar-ultrassa näyttää hyvältä, niin hän kyllä tulee mukaan muihin käynneille tai ainakin yritämme saada sen onnistumaan. Viimeks hän tuli innoissaan mukaan, mutta kai se oli hänellekkin aika kova pala, mitä kävi, ja nyt hän ei ole osannut olla myöskään kovin innoissaan.. Kaikki varmaan muuttuu ar-ultran jälkeen.

Mä en itseasiassa oo ihan pääkaupunkiseudulta, mutta ihan läheltä. En vaan viitsinyt paljastaa tarkkaa sijaintia, ettei kukaan tuttu vahingossakaan tunnista, ja sit tää uus raskaus pääsee leviämään ennen aikojaan.. Kai mä vähän vainoharhanen olen.Mutta on kyllä kiva, että aika lähekkäin kuitenkin asustellaan ja samaa ikäluokkaa ollaan..

heijan: Onhan teillä viellä aikaa miettiä ar-ultraa. Moni varmasti haluaisi käydä siinä, mutta hinta on aika kova, joten monilla jää pelkän senkin takia väliin. Itse halusin jo mennä ekassa raskaudessani, mutta kumppanini mielestä se oli vain rahan tuhlausta. Tässä uudessa raskaudessa hän sanoi heti, että nyt kyllä mennään, ja mahdollisimman pian, vaikka onkin kallis.Ar-ultra ei kylläkään aina auta.. Välillä löydäksistä nousee vaan turhaa stressiä, ja sitten on tosi kiva odottaa np-ultraa. Vaikka tietenkin se rauhottaa niiden mielen, jotka pelkää kohdunulkista tai tuulimunaa. Kiva kyllä olis, jos toisetkin kävisi ar-ultrassa, niin voisi vertailla kokoja ja muuta.Itse kun olen aika tietämätön, että mitä siellä oikeasti edes pitäisi näkyä 7+3 aikaan.

Ootteko muuten miettineet, että osallistutteko veriseulontoihin np-ultran lisäksi? Vai onks teille edes kerrottu vielä koko jutussa? Mulle neuvolatäti sano heti puhelimessa asiasta, kun käski varaamaan ajan np-ultraan. Meillä päin nää varataan jo ennen neuvolakäyntiä.
 
Mä nyt kirjoitan taas, vaikkei kukaan väliin ookkaan ehtinyt kirjottaan vielä. :D

Eka neuvolakäynti ohitte. Oli ihan kiva täti, sama ku viimekski. Sain ylimääräsen ajan sydänäänien kuunteluun, kun pyysin.. Se ois  perjantaina 8.7. Oon sillon tasan 10 viikolla. Varotteli kyllä, ettei heidän laitteilla välttämättä kuulu tollon vielä, mutta ei siinä kyllä kauaa oo siihen np-ultraan, niin en ehi hirveesti välissä panikoimaan, vaikkei kuuluiskaan.. 
Np-ultra on sitten  maanantaina 18.7.

Toivottavasti maanantaina ar-ultrassa tulee hyviä uutisia, niin ei tarvi mitään aikoja perua.. :-)

Neuvolassa ei tapahtunu mitään kummempia. Kuhan juteltiin. Tietty verenpaine, hemoglobiini ja paino mitattiin. Painoo oli tullu lisää vaan 1kg, ja saisin kuulemma lihoa enemmänki, kun viikossa jo pitäis tulla lisää 500g, joten en ollut lihonnu tarpeeks. Sitten vaan syöpöttelemään.. :D Parempi näin päin, kun että olis lihonnu liikaa.. :)
 
Jostain luin, että koko ensimmäisellä kolmanneksella eli viikoilla 0-12 voi painoa tulla vain 1-2 kg yhteensä. Vasta loppuraskaudesta painoa tulee enemmän ja silloinkin yli 800 g viikossa voi olla raskausmyrkytyksen merkki.
Huh, jos tulis koko raskausaikana puoli kiloa viikossa eli yhteensä 20 kg.
Itse sain ekan neuvolan vasta viikolla 9 eli heinäkuun puolessa välissä, koska täällä ei kuulemma oteta odottajia aikaisemmin ensikäynnille.
 
En usko, että hän tarkotti ekoja 4viikkoa tuolla, kun sanoi 500g/vko, kun eihän sillon vielä tiedä edes olevansa raskaana.. Sillonhan siitä tulee vain se 16kg. Normaalistihan sitä sanotaan, että raskausaikana kuuluisi tulla n. 12kg painoa. Tietenkin asiat vähän riippuu odottajan alkuperäisestä painostakin. Mulle neuvolatäti sanoi, että n. 500g/vko ja sanoi, että tästä painosta voin hyvin "lihota" hyvin sen 13kg vielä ilman ongelmia. :-) Näistä asioista nyt voi olla montaa mieltä, mutta itse nyt en rupea tarkkailemaan painoa kuitenkaan varsinkaan näin alkuvaiheessa. Syön vaan monipuolisesti ja terveellisesti.

Olen kyllä itsekkin jostain lukenut tosta, ettei ekan kolmanneksen aikaan välttämättä tule painoa lisää ollenkaan.. Joillekki tulee, ja joillaki jopa tippuu paino mm. pahoinvoinnin takia. En sitten tiedä, miksi hän mainitsi mulle painosta.. Mutta edelleen olen tyytyväinen siitä, että liian alhainen kuin liian iso, vaikkei näin alkuvaiheessa olekkaan juurikaan mitään väliä. :D

Löysinkin hyvän linkin raskaudesta ja painon noususta. Siitäpä tiedot näkyykin hyvin. :) http://terveysnetti.turkuamk.fi/perhenetti/RaskausYlipaino/painonnousu.html

Neuvolan sain luultavasti sen takia näin aikaisin, koska täti varmaan ajatteli, että olisi hyvä puhua alkuvuoden tapahtumista, kun puhelimessa kerroin, että on vähän pelkoja.. Ja varmaan senkin takia, että saatiin  nyt heti alussa tarkastettua verenpaine ja hemoglobiini, kun ne menivät aika alhaisiksi pari kuukautta sitten. Viimeksi olin neuvolassa ekan kerran rv 8.

 
Varhaisultra takana, ja siellä näkyi selvä vahva syke! Viikkoja vasta 6+0 että ei vielä oikein erottanut sikiön kaikua, mutta sydän siellä jo pamppaili <3
 
Hei kaikki!
Täällä päin la olisi 2.2.2012 ! :)  Olen nyt, (jos kierto nyt on ollut sen 28pv) vk 7+1.
Oireita ei vielä ole kun rinnat arat, ja kovat menkkamaiset alavatsakivut päivittäin. Tänään oli töissä myös pahoinvointia ja sellaista heikkoa oloa ja tuskaa hikeä pukkas koko ajan! Oireita vaan lisää, ihanaa tuntea, että siellä jotain tapahtuu!
Neuvola olisi mulla 30.7, eli siis juhannuksen jälkeinen torstai. En malttaisi odottaa sinne asti, vaikka en kyllä tiedä, että tehdäänkö siellä ees mitään ultrausta tms..? Ei ilmeisesti.. Tahtoisin vaan tietää, että vauva kasvaa oikeassa paikassa ja josko vaikka pieni sydämen syke kuuluisi siellä! :) Yksityiselle en ole ajatellut mennä varhaisultraan, koska jos kierto onkin pidempi, ja sykkeet ei kuulu niin sitten huolehtii ihan turhasta.

IHANAA ODOTUSTA MEILLE KAIKILLE! Mukavaa lukea ja jakaa ajatuksia ja kokemuksia täällä muiden yhtä pitkällä olevien kanssa! (:
 
Täällä ensimmäinen ultra takana, tänään kävin. Sattumoisin kävi niin hyvin, että pääsin alkuraskauden ultraan polille, missä kävin hoidattamassa keskenmenoa ja lapsettomuusasioissa kävimme siellä myös.

Ultrassa kaikki oli vallan mainiosti. Yksi elävä sikiö, jonka sydän löi. Ultraaja sanoi, että hyvä läpätys näkyy. Vastasi viikkoa 7+1 eli juuri mun laskujen mukaan menee.  Kokoa pikkuisella oli huimat 10,4mm. emoticon

Ultraaja sanoi, että kohdussa näkyy sirppimäinen nestealue (näin sen itsekin) ja sanoi, että niitä näkee kuitenkin aika usein. Tuo neste voi vuotaa verensekaisena jossain vaiheessa pois ja siitä ei kuulemma tarvitse huolestua, vaikka näytille saa kuulemmma mennä. Onko kellään muulla ollut mitään tämmöistä? Pikkuisen asia huolettaa, vaikka hoitaja sanoikin, ettei siitä tarvitse olla huolissaan. Sikiöllä kuitenkin oli kaikki niin hyvin, kun tässä vaiheessa vaan voi olla.

Muuten ei kyllä ultrakuvasta paljoa erottanut. Semmoinen möllykkä siellä näkyi ja itse erotin sydämen sykkeen vasta, kun hoitaja sen minulle näytti.

Nyt sitten vaan torstaina neuvolaan ja uutta ultraa odottelemaan. Positiivisella mielellä mennään nyt tästä eteenpäin ja ehkä tässä uskaltaa jo alkaa olemaan raskaana, Ihanaa!
 
hei vaan kaikille ja onnea plussauksista .
Minä onnekas pääsin jo eilen ultraan, vaikka vasta vaiheessa 5+3.
Oli hedelmöitys ajankohta hiukan epäselvää niin siksi nyt jo pääsin.
Munapussi näkyi oikealla paikalla, ei siis ainakaan ole kohdunulkopuolinen..
Hirmuinen huoli kuitenkin että menee kesken tai on tuulimuna..Mutta seuraava ultra 13.7 eli viikolle 8 ja risat ajoittuu, siellä toivottavasti näkyy syke ja muutenkin kaikki kunnossa.
Ensimmäinen vauva olisi tulossa ja ikää kohta tasan 30..Positiivinen kuva jäi neuvolakäynnistä, kaikki oli selkeetä ja luonnollista.
Nyt vain levätään ja syödään hyvin(terveellisesti)
 
Mukava lueskella hyviä kuulumisia varhaisultrista emoticon  Itse kävin tänään ultrassa kun  neuvolassa ei oikein osattu päättää millä viikolla mennään. Hieman epäsäännöllinen kierto ollut  helmikuisen keskeytyksen jälkeen, niin arvottiin sitten tälle viikolle. Nyt huristellaan menemään viikolla 5+5 ja kohdussa ollaan. Ruskuaispussi on ok ja sikiön kaiku havaittavissa, JEE! Kahden viikon päästä on ensin neuvola 5.7. ja sitten ultraillaan 7.7. Jotenkin tuo elämä taas voittaa ja aurinko paistaa risukasaankin (vaikka taivaalta tuleekin vettä...)

Ihanan lokoisaa oloa kaikille ja nauttikaa rennosta juhannuksesta vesisateella tai ilman emoticon
 
Heippa. Meillä ensimmäinen neuvolakäyntikin on vasta viikolla 9+5 eli 15 heinäkuuta. Pitkältä tuntuu aika odotella. Sit eka.ultra eli np vasta sen jälkeen. Neuvolakäynnillä kuulema kuunnellaan sydänääniä. Mitään muita oireita ei ole kun vasta rinnat tosi kipeät ja turvonneet ja Iho alkaa voida näppyläisemmin kuin normaalisti. Nyt siis menossa rv 6+3. Jotenkin tuntuu että olis helpommin tajuttavissa koko raskaus jos olis jotain oireita enemmän. Mutta hyvä sinänsä niin jaksaa olla töissä ja ei tartte kärsiä huonosta olosta. Täällä siis odotellaan vaan... :)
 
Jei minäkin pääsen sittenkin varhaisultraan.. Periaatteessa tulee neuvolankautta, mutta joudun siitä vähän itse maksamaan, koska ei ole np-ultra.. Tehdään mulle viikolla 9+3. En malta millään odottaa, että pääsen pienen asukkaani näkemään. Ja toivon todella hartaasti, että kaikki on kunnossa.. Ellei ole niin sitten onkin ongelmia riittämiin.. Lähden nimittäin tuosta kahden päivän päästä pitkäksi aikaa taas reissuun.
 
Heippa ja terveisiä neuvolasta!

Olenkin ollut pari viikkoa hiljaiselossa näiltä palstoilta - syynä raskauden ja elämän tasapaksuisuus ja kamala väsymys. Ei yksinkertaisesti ole ollut mitään sanottavaa, eikä energiaa jauhaa tyhjiä viestejä.

Mutta tänään olimme mieheni kanssa ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja tulimme kotiin kilon painoisen paperinivaskan kanssa. Saatiin tietää, että täältä netistä arvioitu LA heitti pari päivää ja se nyt neuvolan laskurin mukaan varhaistui parilla päivällä. Eli meidän laskettu aika onkin siis 3.2. ja raskausviikkoja on nyt kasassa 8+3. Ultrassahan tuo varmasti vielä muuttuu suuntaan jos toiseen, ja itse syntymäpäivän vauva lopulta päättää itse. :)

Paino oli noussut 8 viikossa 4 kiloa - hups. :D Mutta luulen noin suuren nousun johtuvan osittain siitä, että lopetin laihdutuksen ja aloin syödä normaalin kokoisia annoksia, joten osa painosta on varmasti noussut ihan sen takia. Nähtäväksi jää miten tämä painonnousu jatkuu. Täytyy vain yrittää syödä terveellisesti ja liikkua mahdollisimman paljon voinnin mukaan.

Verenpaine oli melko alhainen 100/64. Olin melko yllättynyt luvusta, sillä lapsena mulla oli verenpaine koholla ja ajattelin, että nyt voisi taas olla samanlainen tilanne.

Muutoin ei juttelun lisäksi siellä tehty muuta. Ultra olisi 2-4vk päästä, kutsu tulee postissa. Siellä samalla ilmeisesti tehdään kaikki verikokeet yms. ja mä pelkään kuollakseni sitä jo etukäteen - piikkikammo nimittäin....

Mukavia hellepäiviä kaikille! :)
 
Takaisin
Top