Neuvola höpinät

Tänään oli eka neuvola ja oli ihana terveydenhoitaja. Hemoglobiini oli 110, eli sitä pitää nyt seurailla. Pahoinvoinnista juteltiin, se on ollut aika rajua. Tosiaan ne kaksoset on mahassa niin tullaan seurailemaan vähän tiheämmin miten kaikki sujuu. Neuvolan mukaan nyt on 7+2
 
Tosiaan ne kaksoset on mahassa niin tullaan seurailemaan vähän tiheämmin miten kaikki sujuu. Neuvolan mukaan nyt on 7+2
Onnea kaksosista!

Käytkö useammin neuvolassa? Tuleeko sinulle enemmän ultrakäyntejä? Miten kaksoisuus vaikuttaa vaikkapa veriseulan tuloksiin? Olivatko kaksosesi omissa pussukoissaan? Anteeksi kun pommitan kysymyksillä, aihe kiehtoo kovin. :)
 
Minä odotan neuvolan soittoa. Sain soittoajan klo 13:ksi. Halusin nyt ennen pyhiä hoitaa ajanvaraamiset ym. Viimeisimmästä onnistuneesta raskaudesta on niin pitkä aika, et ihan ku ekaa kertaa olis raskaana. :)

Edit.
Äsken se terkkari soitteli. Hänen laskujen mukaan nyt on rv 4+2 ja la 28.8. Sain ultran rv 8+0 (16.1.) ja neuvolan ensikäynnin rv 9+1 (24.1.).
Myös verikokeeseen sain lähetteen hcg-arvon katsomiseen. Sanoin olevani tän asian kans niin hermoheikko tällä hetkellä. Vaikutti mukavalle terkalle.
 
Muokattu viimeksi:
Onnea kaksosista!

Käytkö useammin neuvolassa? Tuleeko sinulle enemmän ultrakäyntejä? Miten kaksoisuus vaikuttaa vaikkapa veriseulan tuloksiin? Olivatko kaksosesi omissa pussukoissaan? Anteeksi kun pommitan kysymyksillä, aihe kiehtoo kovin. :)

Olivat omissa pussukoissaan:) tulee enemmän neuvolaa ja ultraa, ja en saa valita synnytyssairaalaa, vaan se on automaattisesti Naistenklinikka kun asun Uusimaalla. Veriseulan tulokset ei ole yhtä luotettavat, se vähän jännittää. En tiedä vielä tarkalleen kaikkea mutta niskapoimu-ultran jälkeen pitäis selventyä. On tää kyllä itsellekin aika epätodellinen ja hurja tilanne!
 
Mua ohjeistettiin klinikalla, et ensin käyn siellä varhaisultrassa ja sen jälkeen vasta tarvii varailla neuvolaan aikaa. Ultra on joskus kahen viikon päästä, en tiiä tarkalleen, ku en oo vielä klinikalle ilmottanu onnistuneesta hoidosta. Muistaakseni 8.1. alkavalle viikolle sitä oli suunniteltu, suunnitelma on kotona :D

Yritän ehkä keskiviikkona soittaa, siellä on joulusulkujen vuoksi yksi hoitaja paikalla antamassa aikoja. Mut meillä on myös 7h lento keskiviikkona kotiin, et jos takaisin soittoaikataulu menee sen kans päällekkäin, niin sit soittelen ensi vuonna :)
 
Mä ajattelin venyttää neuvolaan soittoa vuodenvaihteen yli, jolloin ois ainakin 6 vkoa täynnä.
Ollaan muutettu paikkakuntaa muutama vuosi sitten ja silloisen th:n kanssa ei kemiat ihan kohdanneet poikien nla-käynneillä. Nyt on uusi th, mut mä en oo sitä tavannut, kun mies käytti tänä vuonna muksut nlassa. Toivottavasti ois mukava...

Aiemmista raskauksista kävin yksityisellä varhaisultrassa, nyt en osaa vielä ajatella asiaa. Mulla oli ollut molemmissa edellisissä raskauksissa raskausdiabetes (esikoisella ruokavaliohoitoinen ja toisella tablettihoitoinen), joten joudun joka tapauksessa erityissyyniin ja sitä kautta tulee pari ylimääräistä ultrakäyntiä kokoarvioiden takia. Tai ainakin ennen tuli. Tiedä sitten, onko säästöleikkuri iskenyt tähänkin kohteeseen. Rd:ta nyt joka tapauksessa pidän jo takuuvarmana seuralaisena, mutta kummasti se motivaatio pitää ruokavalio kunnossa löytyy, kun kyse ei ole ainoastaan omasta terveydestä. Onko täällä muita rd:n kokeneita?
 
Mulla oli. Ja sain ravata kyllä kyllästymiseen asti niissä kokoarvioissa kuuntelemassa haukkumista (kerran kk). Toivon että tässä raskaudessa ei radia ole, tai ainakaan että mun ei tarvitsisi niissä ultrissa ravata. Vähän syö pohjaa käydä arvioittamassa vauvan kokoa jos mulle hoetaan että "äidillä on niin paksu maha ettei näe kunnolla tästä läpi" jne. Ja kun niiden syntymäpainon arviokin heitti Vain reilulla puolella kilolla.
 
Mulla on ollut molemmista raskausdiabetes ja pidän varmana että tulee taas. Vaikka olen kyllä paremmassa kunnossa kuin ennen sekä fyysisesti että psyykkisesti ja lihasmassaa on runsaasti enemmän, niin on myös ikää ja kiloja. Painan nyt 2kg vähemmän kuin edellistä synnyttämään menessä. Painoindeksi keikkuu jossain 26-27 välissä.
 
Mulla eka ultra 4.1. (viikkoja silloin7+3) ja neuvolaan 9.1.
Vähän jäi hassu olo neuvolan puhelusta, kun alkoi täti (ei oo valitettavasti enää sama kuin esikoisen kanssa) laskemaan viikkoja inseminaatiosta eikä viimeisistä kuukautisista... Kyllä hän sitten toisen "Eiks se kuukautisista lasketa?"- kommentin jäkeen laski ne viikot uudelleen ja oikein :arghh::wink
 
Mä soitin neuvolaan heti ku tein positiivisen testin 3+5, mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta niin annosta nostettiin hurjasti heti. Meillä on varhaisultra 4.1. jolloin 7+1 ja sitte eka neuvola 8.1. johon mies haluaa tulla mukaan. Opiskelee vielä joten suurella todennäköisyydellä pääsee kaikkiin haluamiinsa käynteihin. Meillä on suuri kaksosriski, nyt jännätään vielä muutama viikko ennen varhaisultraa et onko ketään vai kenties kaksoset. Yhtä kyllä toivoisin. Oon joutunut lääkityksen säädön vuoksi olemaan yhteydessä neukkuun muutamankin kerran ja aina olleet mukavia, toivotaan et omakin th on kiva.
 
Mulla vasta todettiin (=myönnettiin) että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja eka verikoe otetaan ens kuussa. En sillai tiedä että rupesko se lääkitys puremaan ku yksi väsymys vaihtui toiseen :grin
Kolme viikkoa kerkesin syödä lääkettä kun plussa pärähti. En tiiä yhtään miten sen lääkityksen kanssa tästä eteenpäin.
 
Mulla vasta todettiin (=myönnettiin) että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja eka verikoe otetaan ens kuussa. En sillai tiedä että rupesko se lääkitys puremaan ku yksi väsymys vaihtui toiseen :grin
Kolme viikkoa kerkesin syödä lääkettä kun plussa pärähti. En tiiä yhtään miten sen lääkityksen kanssa tästä eteenpäin.
Raskaustestin ollessa positiivinen pitäisi thyroxinin annostusta nostaa 25µg päivässä, koska kilpirauhasen toiminnan pitäisi lisääntyä raskauden aikana. Jos annostusta ei nosteta, lisääntyy keskenmenon riski.
 
Mulla myös ollut radi, joka todettiin vasta toisessa raskaudessa. Luulen, että olisin esikoisestakin narahtanut, jos sokerirasitus ois tehty rv 30 kieppeillä, nuoremmasta meinaan tehtiin vasta silloin ja kummassakin raskaudessa paino lähti huimaan nousuun rv 25 jälkeen. Varmasti nytkin sen saan seuraksi. Toivon, että menisi ruokavaliohoidolla, kuten tuo toinen raskaus meni, mutta jää nähtäväksi. Mä sain kyllä ihan asiallista kohtelua neuvolassa ja ohjeitakin ja nopeasti opin itsekin huomaamaan, mitkä mulla nostaa verensokeria.

Se mistä varmasti saan huutia on se, että olen kasvissyöjä. Me kasvissyöjät kun ei varmasti saada mitään ravintoaineita yhtään mistään, ainakaan neuvolan mielestä. Pohdin terkkarin vaihtoa, koska tuo meidän oma on melko takakireä enkä koe, että sen kanssa synkkais. Menen eka käynnille ihan jollekin toiselle, mutta terkkarin vaihtoon sain jo ohjeet ja kuulemma onnistuu ihan helposti.
 
Se mistä varmasti saan huutia on se, että olen kasvissyöjä. Me kasvissyöjät kun ei varmasti saada mitään ravintoaineita yhtään mistään, ainakaan neuvolan mielestä. Pohdin terkkarin vaihtoa, koska tuo meidän oma on melko takakireä enkä koe, että sen kanssa synkkais. Menen eka käynnille ihan jollekin toiselle, mutta terkkarin vaihtoon sain jo ohjeet ja kuulemma onnistuu ihan helposti.

Onneksi uudet suositukset tunnustaa paremmin kasvissyönnin, ihan jo vauvoillekin ok, kun kiinnittää tiettyihin juttuihin huomiota. Jos neuvola kettuilee, niin hae tuki sieltä, suosituksia niiden pitää noudattaa.
 
Joo, mä opiskelin jo THL:n "Syödään yhdessä"-opasta ja laskin mun kalsium-päiväsaannin et on "kättä pitempää", kunhan menen neuvolaan :) meinaan jo aikaa varatessa sain vääntää keskitetyn puhelinpalvelun tyypin kanssa siitä, saanko kalsiumia ja että kalsiumia saa hänen mielestä helpoiten eläinmaidoista.
 
Mulle tulee sama neuvolatäti ku esikoista odottaessa. Mukava nainen ja tultiin hyvin juttuun.
Se on se PHKS:n äitipolin väki jotka voisin jättää ihan vaan tapaamatta kokonaan... Niille ei kans mikään ollu hyvä. Oon joo ylipainoinen (Reilusti), mutta kyllä vois jotain käytöstapoja niilläki siellä olla. Mulla oli ruokavaliolla hoidettu Radi ja sanottiin jo alkuvaiheessa että paino ei saisi nousta ja jos nousee niin max 5 kg. No viimeisellä kontrollikäynnillä ei paino ollu noussu yhtään ni jouduin kolmannen asteen kuulusteluun että syönkö mä ylipäätään mitään!! Ja koska mun verenpaineetki oli koko raskauden ajan ku oppikirjasta ni seki niitä tuntu syövän rankasti.
Kaikenlaisia viheltelijöitä mua siellä kerran kuussa tutki ja nälvi. Sitte sektiopäivän aamuna pääsin tapaamaan mun Hoitavan lääkärin joka oli puoli tuntia aiemmin lukenut ekaa kertaa mun paperit, enkä muistanut aikaisemmin nähneeni koko naista... Harmi ku täällä meidän pikkukaupungissa ei oo omaa sairaalaa.
 
Jos mun kasvissyönti aiheuttaa neuvolassa poikkisanoja (lähtökohtaisesti yritän uskoa hyvään, että näin ei käy), niin siitä seuraa kyllä todella napakka keskustelu ihan jo mun omasta puolesta :grin
 
Takaisin
Top