Neuvola höpinät

Mulla ei ollut vielä neuvolassa juttua sokerirasituksesta. En muista esikoisesta, milloin oli... Millä viikoilla yleensä pitäisi mennä?
 
Mulla on alkuraskaudesta sen takia kun edellisessä raskaudessa oli joku paastoarvo yli rajan ja piti seurata
 
Mulla oli viimeks muistaakseni viikoilla 12 ja 28 mut nyt kuulemma ei oo enaa tota vko 12 eli vasta sit viikolla 28. Suomessa saattaa olla eri lailla, taallahan ei myoskaan mitata 1h kohdalla ollenkaan, vaan paastoarvo ja sit 2 h.
 
Minun pitää muistaakseni mennä joskus rv14-16 ja sitten vielä joskus myöhemmin.
 
Ok. Aika voi ilmeisesti vaihdella. Kysyn seur. käynnillä neuvolassa, milloin on mun raskautta ajatellen paras aika mennä.
 
Kauan teillä meni ekassa neuvolakäynnissä? Pohdin vain et kuinka pitkäksi aikaa varaan esikoiselle hoitajaa tuolloin o_O
 
Ensimmäinen neuvola oli tänään ja oli todella mukava hoitaja :) Päästiin ultraankin ja pienellä kaikki hyvin ja napakka sydämensyke [emoji173] Maailman suurin ihme oli kuulla ja nähdä pienokainen. Itkuhan siinä tuli, symppikseltä hoitajalta myöskin.

Nyt odotellaan aikaa nt-ultraan ja kuukauden päästä seuraava neuvola aika :) muutama lomake tuli kotitehtäväksi
 
Eilen oli 8+3 ja ensimmäinen neuvola. Perusjutut käytiin läpi, NT-ultraan teki lähetteen, aika taitaa vaan mennä ihan "liian pitkälle". Meillä kesälomareissu juurikin kaksi viikkoa siinä välissä, joten ultra taitaa mennä 13+ viikolle. En todella tiedä miten maltan odottaa! Neuvolalääkärillekään ei ollut antaa suoraan aikaa, vaan tulee perässä. Odottelua, odottelua ja lisää odottelua. Ei ole ikinä ollut mun vahvinta alaa :arghh:
 
Miten muut KYSiin menijät ootteko liittynyt siihen kubicoon? Ite annoin suostumuksen nyt niin kuin viimeksikin mut alko pikkuisen ahdistamaan nämä näyte asiat mitä kerätään ennen synnytystä ja synnytyksessä ja ei ne pitkät testit kiinnosta oikeastaan pätkääkään.
 
Aikaisin joillakin ollut ensimmäinen neuvola. Mulla on vasta huomenna ensimmäinen neuvola ja viikkoja silloin 9+4. Jännittää kovasti.

Ultrasta kun kyselin eilen niin neuvolan täti sanoi laittavansa sitten viikkojen perusteella lähetteen ultraan ja sen jälkeen pitää odotella milloin postiluukusta tippuu aika. Ainakaan vielä eilen ei ollut lähetettä laittanut, toivottavasti vihdoin huomenna laittaa.
Ei jaksaisi odotella, että pääsee varmistumaan, että kaikki on hyvin.

Missä vaiheessa teillä on kuunneltu ensimmäistä kertaa sydänääniä? Onko jo ensimmäisessä neuvolassa jos viikkoja on ollut tarpeeksi? Uskaltaisikohan huomenna kysyä voidaanko niitä kuunnella?

Kova kyselyikä iskenyt :grin
 
Miten muut KYSiin menijät ootteko liittynyt siihen kubicoon? Ite annoin suostumuksen nyt niin kuin viimeksikin mut alko pikkuisen ahdistamaan nämä näyte asiat mitä kerätään ennen synnytystä ja synnytyksessä ja ei ne pitkät testit kiinnosta oikeastaan pätkääkään.

Minä sanoin, etten kuitenkaan jaksa täytellä lappusia tai antaa mitään näytteitä. Esikoista odottaessa taisin alun pitäen suostua, mutta peruin jälkikäteen.
 
Joo ite mietin vähän kans jättäytyä koko hommasta. Tuskin se niiden maailmaa kaataa et eiköhän sinne joku muukin voi pölynäytteitä kotoonsa kerätä.
 
En oo kuullutkaan kubicosta, tosin eka neuvola To vasta. Esikoisen aikana oltiin keliakia tutkimuksessa ja itse oon ollu terveen lapsen tutkimuksessa koska oma äiti oli iäkäs synnyttäjä että saatan osallistua
 
Kiitos, mä taidan varata hoitajan tuolle kahdelle tunnille niin ei ainakaan tarvii sit hoppuilla...Tuntuu vaan et tuohon ekaan neuvolaan on ikuisuus vielä :sad001 nyt on menossa 8+2 joten tuolloin on 9+3. Mikä ihme on Kubico? :)
 
Heidän sivuiltaan lyhyt lainaus "Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää äidin raskauden aikaisen lääkkeiden käytön, ravitsemuksen sekä erilaisten elämäntapa- ja ympäristötekijöiden vaikutuksia syntyvän lapsen ja äidin raskaudenaikaiseen ja synnytyksen jälkeiseen ja myöhäisempään terveydentilaan".. eli raskauden aikana vastaan kyselyihin. Lähetetään kotoa mm. pölynäyte joka tutkitaan. Synnytyksessä napanuorasta että istukasta otetaan näytteet sekä uutena tietona itselle tuli tämä, että otetaan hiussuortuvat äidiltä ja lapselta ja siitä voidaan selvittää 3kk:n ajalta jotain tietoa kehityksestä tms.
 
Mulle sanottiin, että sokerirasituskoe ois rv 24-28, mahdollisesti jo aiemmin (jos lähisukulaisilla ollut, lisää riskiä). Onko teillä tietoa millainen tuo sokerirasituskoe on?
 
Sokerirasituskoe on sellainen, jossa tutkitaan veren sokeriarvoja muutaman tunnin (?) välein, kun välissä juodaan sokerilitkua. Joku voi kertoa tarkemmin, joka tietää:hilarious: Oon itse ollut molemmissa raskauksissa tuossa testissä joskus 20+ viikoilla. Eka otetaan verinäyte, sitten pitää juoda sokerilitkua, sen jälkeen lepäilen 30-60 min, ja sitten otettiin uusi näyte jne. Kesti yhteensä ehkä pari tuntia. Jotenkin noin se meni.
 
Mulle sanottiin, että sokerirasituskoe ois rv 24-28, mahdollisesti jo aiemmin (jos lähisukulaisilla ollut, lisää riskiä). Onko teillä tietoa millainen tuo sokerirasituskoe on?

Pitää paastota 12h ja sitten labraan. Eka otetaan paastoarvo ja sitten pitää juoda sellaista ällömakeaa juttua, varmaan sokerilientä tai jotain, en tarkalleen tiedä mitä se on. :D Sitten siirryt takaisin odotustilaan tunniksi, jonka jälkeen uusi näyte. Ja sit vielä tunti ja näyte. Aikaa menee siis pari tuntia ja tulokset voi ainakin meillä soittaa neuvolasta jo seuraavana päivänä.
 
Takaisin
Top