Muksujen nukkumisesta

morkai

Vauhtiin päässyt keskustelija
Paljon teillä nukutaan päivän aikana? Lähinnä että meneekö suurin osa päivästä vielä nukkuen vai valvotaanko jo melkein koko päivä?

Musta tuntuu että meillä vaan syödään, paskotaan ja nukutaan.. Tosin sitten on vaihtoehtosia päiviä (niinku eilen) että kovin montaa tuntia päivän aikana ei nukuta..eikä edes huudeta..
 
Yöt nukutaan ja päivisin pyöritään ja jutellaan. Ehkä pari tuntia saatetaan nukkua yhteensä päivän aikana.
 
Riippuu tosi paljon päivästä, aamulla herätään kyllä aina kuudelta tai aikasemmin ja sillon ei kyllä nukuta ennen yheksää ollenkaa mut sen jälkee saattaa koko päivä mennä aikalailla nukkuessa. Välillä taas on päiviä että kerran nukutaan tunti tai kaks ja muuten koko päivän hereillä :)

Sillon ku oli kauheen helteistä nii tuntu et koko ajan nukuttiin, se kuumuus varmaan väsytti.
 
Siis kun musta tuntuu et meillä nukutaan vaan...paitsi yöllä.. :-/ Sit juttelin tänään siskon kanssa ja kyselin siltä et miten sen poika nukku; oli kuulemma aika samalla tavalla nukkunu ku mein pojut. Noh, ehkä ne kohta kun hiffaavat toisensa niin alkavat enemmän oleen hereillä..ja sit kun oppivat liikkumaan niin niitä ei varmaan pidättele enää mikään...
 
Täällä olikin tämmönen otsikko... Ois voinut nukuttamisesta täälläkin kysellä. No mut meillä nukutaan päivisin miten sattuu ja yöllä nyt sellasia 1,5-2h jaksoja! Vähän väsyttää. :( Alkoi niin hyvin kun oli vähintään yksi kolmen tunnin jakso joka yö, useimpina kakskin. Nyt kun keräilen unta noista tunnin pätkistä, ei meinaa yö riittää kun joka välissä pitää syödä = olen ainakin puoli tuntia hereillä. Kai se tästä...
 
Meillä oli tuos jakso että nukuttiin päivisin miten sattuu, välillä pieniä torkkuja vaan ja välillä vähä kauemman.. Nyt on muutaman päivän menny että tyttö ottaa parin tunnin tirsat vähintää kerran päiväs ja sit loppu onki sitä pilkkimistä. Aikasemmin oli kans niin että päivisin otti pitkiä unia ja sit yhtäkkiä muuttuiki tuohon pilkkimiseen. Yöt nukkuu aivan ihanasti, heräilee toki välillä syömään, mutta oisko se n 3 kertaa yön aikana, nukkuuki toki 22-11 aamulle :) Eli sen 13h yöunet useimmiten vetää.. Mutta niin se on tehny kyllä koko ajan, vaikka kuinka on nukkunu päivällä, on yölläki nukkunu kumminki ainaki sen 10h. Joskus se heräili aina 9 aikaan mutta nyt en oo kummemmin herätelly enää sillon (syö sillon) että nukkukoon niin kauan ku nukkuu. Kai tähänki tulee joskus muutos.. Paitsi jos isänsä unenlahjat saa nii nukkuu vaikka vuorokauden ympäri jos tahtoo heräämättä mihinkää ääniin :D
 
Meillä oli yhessä vaiheessa ihan samaa ongelmaa et heräiltii 1-2h välein syömään. Ja sit ei syöty ku 10-40ml ja takas koijaan..aika rasittavaa.. Sit mulla meni hermot kun se vaan jatku ja jatku (ja molemilla pojilla!!) niin aloin ensin antamaan velliä ja viikkoa myöhemmin lisäsin soseetkin siihen.. Ja nyt muuten täällä nukutaan.
 

Tuli tuosta velleistä mieleen, että mä melkein sofi suosittelisin sulle, et annat vähän korviketta kun yöunille nukutat. Sulaa kuitenkin vähän hitaammin kuin äidinmaito. Tiedän kyllä, ettet varmasti haluaisi, mut oman jaksamisen kannalta joku 50ml voi olla aika jees. Mähän annoin muutamien viikkojen ajan, kun tuntu ettei oma maito täysin riitä. Nyt tosin ollaakin pärjätty kolme viikkoa ilman. Ensin aina imetin molemmista rinnoista ja sit tosiaan annoin vähän pullosta päälle. Jos saisit sen avulla pidennettyä noita unipätkiä, niin sit voisit alkaa jättää sitä pois. Mulla ei ainakaan slevästikään oman maidon tuloa vähentänyt, kun nyt tosiaan pärjätään mainiosti ilman.

Meillä on nyt n. viikon ajan nukuttu suunnilleen kolmet päikkärit. Yleisimmin jotain tunnin pätkiä. Ja yöunet on yleensä 22-10 +/- ja tolla välillä herätään yleensä sen kaksi kertaa syömään. Toki kaikki yöt ei mene samalla tavalla. 

 
Päikkäreitä kolmet 1-3h vaihdellen, enempi tota tunnin pätkää vaan. Yöunet 9-12h ja syö kerran tossa välissä. Ja omalla maidolla. Mäkin antaisin korviketta lisäks jos on ihan pätkiä yöt. 
 
Täytyy ehkä "nöyrtyä" tuohon vastikkeeseen jos ei asia korjaannu lähiaikoina. Toisaalta tää on just SE viikko kun on tyypillisesti tiheän imun kausi, joten ehkä vielä pari päivää kattelen kun jätkä säätää maidontuloa itselleen sopivaksi. Ilmeisesti Sintura teillä kumminkin tämä onnistui vastikkeesta huolimatta. :) Et kenties uskallan joka tapauksessa antaa sitä. Sitä tarkoitan tuolla nöyrtymisellä, että pelkään, et sotken maidontulon jos annan muuta. Tässä on tosin jo kaikenlaisista päätöksistä laistettu kun todellisuus on tullut vastaan (esim hylkäsin ajatuksen kestovaipoista niin kauan kun maitokakka on kuvioissa tai ainakin kun olen yksin) niinkun jovalkin kertoi sänkysysteemeistä, niin sitä vaan joutuu myöntämään itselleen, että ei tää nyt toiminutkaan. Joten ei kannata liian jääräpää olla kun ei kumminkaan ole niin isoista asioista kyse.

Kärsivällisyyttä tässä ainakin kasvatetaan...
 
Sofi: Ymmärrän hyvin tuon "nöyrtymisen vastikkeeseen". En mäkään halua antaa vastiketta lapselleni, jos ei oo pakko. Vaikka yöt yhtä tuskaa välillä onkin...

Meillä siis nukahdetaan yleensä joskus klo 20-23, joskus herätään vielä tankkaamaan ennen puoltayötä, joskus ei. Jos on hyvä yö, niin eka unipätkä on 3-4,5 tuntia. Sen jälkeen syödään 1,5 - 2 tunnin välein. "Syöttö" on usein pari-kolme kertaa tissillä + kanniskelua + mölinää sängyssä ennen kuin nukahdetaan, koko operaatio kestää usein noin tunnin. Niin siinä sitten ehtii itse väleissä nukkua tunnin pätkissä. Aamua kohden välit lyhenevät, kun poika haluaisi herätä ja äiti ei. Etenkin, kun esikoinen herää kahdeksan jälkeen ja sitten en pääse nukkumaan enää ennen kello kahtatoista. Ja silloinkin vain, jos molemmat tuurilla nukkuvat yhtä aikaa. Onneksi on sentään mies apuna noissa yönukuttamisissa!

Päivät onkin vaihtelevat. Joskus nukutaan koko päivä ja joskus taas ollaan hereillä suurin osa päivästä. Odotan sitä aikaa, että päiväänkin löytyy rytmi!

Hyviä öitä kaikille!
 
Nyt alkaa päivässä olla vähän rytmiä... ei ehkä kuitenkaan sellaista, kuin itse toivoisin.

Herätys on aamulla (viivyttelyjen jälkeen) n. klo 08.
1. päikkärit n. klo 10.30. Ja nämä päikkärit saattavat kestää mitä vain 20 minsan ja kolmen tunnin väliltä.
2. päikkärit n. klo 12.30. Yleensä nukahdetaan, vaikka oltaisiin herätty klo 12. Nämä päikkärit kestävät vähän pidempään, yleensä ainakin klo 15 saakka.

Ja sitten se ongelma: Yöunille poika haluaisi nukahtaa jo klo 19-20. Eihän siinä muuten mitään, mutta kun eilen nukahti jo klo 18.30, niin oli sitten klo 04 sitä mieltä, että olis aika herätä. Yritin siis koko iltapäivän saada vielä kolmansille päikkäreille, mutten onnistunut. Valvottiin yhdessä klo 04-05, kunnes vihdoin sain tissin avulla tainnutetuksi vielä klo 07.30 saakka.

Päiväunet meillä nukutaan joko 'liikkuvissa vaunuissa' (eli olen esikoisen kanssa puistossa) taikka vaunuissa sisällä. Ulkona olevissa vaunuissa ei nukuta, vaikka mitä tekisin. Tosin luin äsken, mitä olin kirjoittanut esikoisesta samanikäisenä, ja ongelma oli silloin identtinen. Eli ehkäpä meilläkin jossain vaiheessa suostutaan ulos nukkumaan.
 
Meillä kans poika alkaa väsymään ennen kahdeksaa. Onneksi ei ole kuitenkaan kauhean aikasin herännyt, yleensä 6-7 jälkeen, sitten on hereillä reilu tunnin, sitten nukkuu tunnin,eli herää n. 8.30 ja klo 11.00 nukkuu pitemmät päikkärit, herää n. klo 14 ja nukahtaa illemmalla pienille päikkäreille mutta joskus ei nuku ollenkaan. Niinkuin tänään ja sitten alko valittamaan väsymystä jo seittämältä...Ja yöllä herää yleensä kaksi kertaa.
Sitä tässä oon ihmetellyt kun pojan pisin unijaksi oli kahtena yönä 7h, sitä ennen 5h ja ykskaks se alko olemaan max. 4h :O. Kun taas eilen kun isänsä oli toisessa huoneessa tietokoneella myöhään yöhön niin nukku 6 tuntia putkeen. Toivottavasti ukon kuorsaus ei häiritse vauvan yöunia...
 
Samoin... Yritin tänään pidentää iltaa mutkun ei suostunut nukahtamaan edes tissille jouduin luovuttamaan ja jätkä oli ihan valmis kasilta sänkyyn. Ei siinä mitään, oma aika on ihan kivaa, mut tosiaan kuuden maissa voidaan jo nousta. Se yrittää aina killitellä kans jo neljän maissa mut en ole huomaavinani, lyön tissin suuhun ja kyllä se siihen nukahtaa vielä. Viime yönä heräs myös 23, 0230, 0430, oisko ollut kuuden maissa ja sitten seiskalta ylös... "Hyviä" pätkiä ittelle. :D

Huomaan, et vaikea sitä on saada pidemmille päikkäreille muualla kun kotona. Täällä nukkuu kyllä parvekkeella tai makkarissa jos aurinko paistaa kolmea neljää tuntiakin, mut la ja tänään kun oltiin reissussa mentiin tunnin pätkissä. Aamulla kärrylenkilläkin nukkui ehkä tunnin, sitten taas killinkillin. Iltapäivällä siskon luona nukkui taas tunnin ja sai järkyttävän huutokohtauksen. Ei mitään käryä mistä johtui... Sitten ei nukkunutkaan enää ja kahdeksalta päätin että nyt on sen verran väsynyttä kaveria että sänkyyn. Tissiä ja taju pois... Ei edes herännyt kun nostin omaan sänkyyn.

Nää rytmit on kyllä niin outoja. Joka päivä on armo uus tai ei armoa ollenkaan. :D
 
Typy nukkuu ainakin minun mielestäni ja minulle tarpeeksi hyvät yöunet. Myöhähän se on kun nukkuun menee 23-00 mutta sitten nukkuu vähintään 6 tuntii putkeen sit syö ja nukkuu viel 3h. Tänäänkin nukkui 8,5h yöl heräämäti ja nyt koisannu siihen päälle jo 1h ja luulisin et ainakin viel toinen menee. Päivät onkin sit eri asia eli ei pahemmin nuku. Kun ruoka-aika on, syö nukkuessaan ja kun tissi lähtee pois herää lähes heti. Joskus voi nukkua 10min 1h pari kertaa päivässä mutta tapahtuu ehkä noin 2x viikossa.

RonjaM & typy
 
Mä olen kaks tai kolme kertaa tainnut saada yli 3h unet tän 2,5kk aikana... Mut tänään on oikeestaan eka päivä kun väsyttää tosissaan. Onneks mies on vielä kotona. Viime yönä A heräs 23, 0130, 0330 ja lopullisesti sit 0630, mä menin itse nukkumaan kymmeneltä et kivat tunnin puolentoista unet sain monetkin! Väleihin sisältyi touhuamista ja ähkimistä ja tutin sylkemistä. Meni toki nukkumaan hienosti kahdeksalta, mut vois se nyt vähän pidempiä pätkiä nukkua! >:/ Jos ens yönä.... Valivali.

Nyt vetää tirsoja isin kainalossa ja NIIN nukkuu parvekepäikkärit iltapäivällä.
 
Eilen illalla oltiin kyläilemässä. Ja siellä oli niin kivaa (ts. sai olla koko ajan jonkun sylissä), että oltiin hereillä kotiinlähtöön saakka. Autossa torkahdettiin ja kotona taas hereillä. Nukkumaan vasta klo 22.30 tissimaratonin jälkeen! Tällaista muistan arjen olleen esikoisen kanssa. Ja sitten tulikin ennätyspitkät unet, kun heräsi tissille vasta klo 04.15! Kumpa olis tämmöistä toistekin. No, tuskin tänään, kun taas on nukuttu alle tunnin päikkäreitä pitkin päivää, eikä oo illalla mitään ohjelmaa, niin eiköhän nukahda viimeistään kahdeksan maissa yöunille =(

Huomenna esikoinen hoitoon ekaa kertaa, niin mä voin ottaa päikkärit samaan aikaan pojan kanssa!
 
Mä niin toivon teille jaksamista ja tsemppiä joiden vaavit ei nuku öisin kunnolla tai joudutte syöttään öisinkin 2-4 tunnin välein. Todella hienosti jaksatte jos itse olisin samassa tilanteessa niin olisin varmaan ihan hermoraunio ja hiukset harmaina. Mein typy on kyl saanut mein unenlahjat yöunissa kun nukkuu vähintään sen 6h putkeen + 3h sen jälkeen. Mut on myös nukkunut parhaimmillaan 8h putkeen ja joskus tais olla 9h.

RonjaM & typy
 
Meillä mennään kans aina 20-21 välillä yöunille ja nukkuu ekan pätkän väh. 6h. Nyt on kaks yötä menty niin, et on nukahtanu 19.45 ja heränny ekan kerran edellisyönä 03.10 ja viime yönä 04.15 Sit ollanki syöty reilu puol tuntii ja nukuttu seiskaan. :) Viimeks nää yhden syötön yöt jatkui vajaa kaks viikkoo ja sit tuli taas "paluu arkeen" ja syötiin kaks välillä kolmeki kertaa yössä ja silti viim 08 ylös. Noi kasin aamut on kyl sairaan harvinaisia täällä. Yleensä noustaan siinä 06-07 välillä.

1,5h valvoo yöuniensa jälkeen ja sit menee pihalle päikkäreille ja nukkuu usein kolmisen tuntii. Tänään ei kyl halunnu nukkuu, ko vajaan tunnin. Eli vaihtelee neki..

Poju tänään 3kk 1vko.
 
Täällä 2 tunnin väliset herämiset ja syömiset on toivottavasti takana päin, alkuun ukkeli siis heräsi 1-2 tunnin välein syömään tai muuten vain ähkimään, nukkumaan ei suostunut kuin mun kainalossa. Tätä kesti noin reilun kuukauden päivät kunnes selkeää rytmiä alkoi hiljalleen löytyä. Nyt uni tulee silmään klo 21 alkaan, tissitellään ja siitä nostan omaan sänkyyn jonne pian nukahtaa. Pari viikkoa nukuttiin jo ruhtinaallisia yöunia 21-06.30 putkeen! sit tankkaus ja unet saattoi jatkua ihan klo 10 asti. Nyt parina viimeisenä yönä on yölläkin taas syöty 02 aikoihin, jonkinmoista vatsavaivaakin on ollut ja päivisinkin on tankattu aika taajaan, liekö joku kasvupyrähdys menossa. Ens maanantaina on 3kk neuvola, luulen että 7kg on lähellä, miettinyt jo olen jos yö heräämiset taas alkaa niin hiljalleen aletaan kiinteitä vähän maistelemaan. Parin tunnin välein, kun tankataan maitoa niin sit on kaameita ilmavaivoja.
Päiväunien kanssa meillä ei ole mitään rytmiä, tosi lyhyitä pätkiä saatetaan nukkua, mutta pääasia että yöt menee kivasti.
 
Takaisin
Top