Mitkä on turhia?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitkä vauvojen tarvikkeet on teille täysin turhia?

Me hankittiin varmuuden vuoksi pari tuttipulloa, vähän korviketta ja tutin. Korvikkeet sai heittää lopulta pois kun päiväys tuli vastaan ja tuttipullot ja tutti jäi kaapin perälle. Seuraavan kohdalla korviketta hankitaan vasta jos sitä tarvitsee. Ehtii vaikka isi sitä hakea lapsen synnyttyäkin. :)

Sitteriä me ei hankittu lainkaan. Lapsi oli tyytyväinen lattialla ja pääsi syliin, jos ei ollut.

Itkuhälytintä ei myöskään kaivattu. Ei lasta edes olisi voinut nukuttaa esim. ulkona kun asuttiin tuolloin kerrostalossa.
 
Meille kahden pienimmän kanssa pinnasänky on ollut täysin turha. Eivät nuo suostu/suostuneet nukkumaan muualla kuin vieressä. :grin Taapero saatiin siirtymään omaan sänkyyn vasta nyt lähes 2,5-vuotiaana, ja vauva (10 kk tänään) ei osoita merkkejä että ihan hetkeen olisi siirtymässä vierestä mihinkään.

Myös vaunut ovat olleet näille kahdelle turhia. Kumpikaan ei ole viihtynyt vaunuissa kuin jonkun ihan satunnaisen kerran.

Esikoiselle taas pinnasänky ja vaunut olivat todella tarpeellisia ja käytössä joka päivä/yö. Ovat ne niin erilaisia...
 
Tuttipullot ja tutit, ei kelvannut.

Sitteri, tuli vain huutoa.

Kantoliinat, huuto.

Pinnasänky, huuto.

Vaunut alkoi kelvata 4-5 kk iässä. Sitä ennen huusi aina niissäkin. Piti kuitenkin olla lähellä, jotta jaksoin kantaa kotiin yhdellä kädellä, jos sattui heräämään kesken lenkin.

Turvakaukalo, hirvittävä huuto. Siis toki se oli ostettava, mutta vältin kaikkea autoilua kun vauva huusi vain. Ja siirryttiin 3 kk iässä turvaistuimeen tän takia.
 
Meillä turha ostos on kyllä ollut Ainun niistäjä: vauva ei tykkää siitä ja alkaa huutamaan sitä käytettäessä, ja toisekseen se ei ime sitä räkää niin hyvin että saisin sieltä mitään ulos. Sitten yksi emman tuttipullo oli turha ostos (Mam pullot on paljon parempia olleet meille).
 
Aloin katsomaan muiden listoja ja huomasin, että niissä oli paljon asioita jotka taas meillä on aina osoittautuneet hyviksi ostoiksi :D Nytkin piti käydä sitteri hakemassa, kun siinä mahanvääntövaiheessa on vauvan jopa saanut siinä nukkumaan :D

Mutta meidän turhimpana ostoksena pidän kyllä hoitopöytää. Tai ei me ees sellaista koskaan ostettu, mutta ei tullut kuitenkaan vaippoja minkään tason päällä edes vaihdettua vaan ne vaihdettiin siellä missä milloinkin oltiin :)
 
Oon varma, että jokaisessa vauvaperheessä on kylpytuki, joka jäi nurkkaan pölyttymään yhden käyttökerran jälkeen. Ärsyttää oikeen että tulikin ostettua mokoma muovihärpäke. :sour:
 
Hmm! Vaikea! Meillä turhuuksia ovat olleet lähinnä toinen kevytvanupuku (perusteena: ensimmäisen mennessä pesuun saa toisen tilalle, no, ei niin suurta tarvetta ollut koska että se toinen olisi tarvinnut kaapin periltä kaivaa) ja tuo pumppuniistäjä, joka ei toimi riittävän tehokkaasti. Muuten ollaan kyllä kaikkea itse hankittua tarvittu, vaikka vähemmissä määrin!
 
Bumbo tarjottimella. Itse tuoli tuli käytettyä tokan kanssa vauvauinnissa, mutta muiden kohdalla jäi ihan turhaksi. Nelosta ei keskosuuden takia siinä saanut edes istuttaa. Hyppykiikku oli esikoisella kahdesti käytössä ja nyt lojuu kaapin perällä. Onneksi se oli ilmainen... muuten meillä ei mitään ihan turhakkeeksi jäänytkään, jotain vähemmällä käytöllä mutta kuitenkin käytössä.
 
Kaikki erilaiset tutit joita olen yrittänyt tarjota vauvalle; ei kelpaa.

Sitterissä on suostunut istumaan vain pieniä hetkiä, on tylsistynyt hetkessä.

Kantoliinassa ja -repussa on huutanut kuin syötävä.

Toppapuku vastasyntyneelle oli ihan turha hankinta, kun sitä ei tarvinnut vaunuissa pitää.

Vauvansänky koottiin ja purettiin melkein saman tien, kun poika ei suostunut olemaan siellä. Samoin kaikki ihanat vauvojen petivaatteet jäivät käyttämättä. :sad010
 
Aloin katsomaan muiden listoja ja huomasin, että niissä oli paljon asioita jotka taas meillä on aina osoittautuneet hyviksi ostoiksi :D

Näinpä, toiselle turha on toiselle tuikitarpeellinen. :D Meillä taas oli hoitotaso jatkuvasti käytössä. :) Samoin monen parjaama niistäjä toimi hyvin, liekö sitten ollut keskimääräistä juoksevampaa räkää.
 
Näinpä, toiselle turha on toiselle tuikitarpeellinen. :D Meillä taas oli hoitotaso jatkuvasti käytössä. :) Samoin monen parjaama niistäjä toimi hyvin, liekö sitten ollut keskimääräistä juoksevampaa räkää.

Juoksevampaa räkää :D Ihana :Heartred
Meillä myös se on toiminut kyllä :)
 
Meillä hoitoalusta pyykinpesukoneen päällä molemmilla lapsilla oli erittäin hyvä hankinta. Varsinkin tää kuopus on semmonen sinappikone (nyt 5kk) et tarvii monta kertaa päivässä olla pyllypesulla, joten tosi hyvä että saa vaipan riisua/pukea siinä pesualtaan vieressä.

Sitteri oli esikoisen kanssa täysin turha, mut kuopus oli vastasyntyneenä tosi kova puklaamaan, niin oli hyvä että sai imetyksen jälkeen vähän pystyyn niin pääs maito laskeutumaan. Autto tässä pukluvaivassa tosi paljon.

Vaunut käytössä molemmilla lapsilla 2 kertaa päivässä, joten aivan must-hankinta meillä.

Meillä ainoona turhakkeena:
Kylpytuki!:hilarious: En oo ikinä kuullu et kukaan ois käyttäny sitä kertaa enempää..
 
On se niin erilaista eri lapsilla! Ja tietysti koti vaikuttaa ja vanhempien tarpeet/mieltymykset.

Esim. Meillä vaihdettiin vaipat hoitopöydällä varmaan 8kk, ei koskaan sohvalla tai sängyllä. Pesukone ja khh on eri kerroksessa, eikä khh ole pesuallasta. Nykyäänkin lapsen vaatteet on hoitopöydän laatikoissa, vain hoitotaso varastossa. Edelleen tasoa käyttäisin, jos lapsi siihen mahtuisi. Joutuu nykyään vaihtamaan sängyllä ja selkä on joka päivä kipeänä kumartelusta.

Samoin käytin kylpytukea, kunnes vauva oppi istumaan itse eli noin 6kk. Olisi ollut tosi hankalaa ilman sitä.

Koliikkikeinu taas oli mielestäni turha hankinta, enkä sitä ostanut valmiiksi. Kun vauva oli 1 kk huutanut ja nukkui vain sylissä, oli keinu hankittava. Vauva nukkui vain siinä kuukausitolkulla, jos ei voinut minussa kiinni nukkua. Joten olikin tosi tärkeä meille.

Täältä ei kyllä vinkkejä itselleen saa, kun ihmisillä on niin eri turhakkeet :grin
 
Trikoinen kantoliina ja manduca . Molempia vain pari kertaa käytetty :angry7 ei siksi, etten jaksanut opetella vaan siksi että I need my space :rolleyes: ja tuli aivan älyttömän kuuma niin mulle kuin vauvalle eikä kummallakaan ollu enää kivaa:hilarious:

Joo, toi kylpytuki vauvalle. Mutta taapero tykkää siitä! :woot: Siis kantelee sitä ympäri kämppää ja istahtaa siihen välillä . Sitten raivotaan kun sitä ei saa irti lattiasta (imukuppi) ja kun vanhempi on käynyt auttamassa niin tyytyväisenä taas jatkaa matkaa:woot:
 
Tutit olleet 4.lapselle turhia kun ei suostunut niitä ollenkaan syömään.Kantoreppu ei kelvannut kellekkään lapselle.Hoitotaso jossa amme alla,oli myös mielestäni turhake.Kätevin ollut hoitotaso pyykinpesukoneen vieressä ja laatikosto vieressä :)
 
Meidän vauva on vasta 4,5 kk ikäinen, kaikkea ei olla vielä kokeiltukaan.

Imetystyyny on ollut turhake toistaiseksi. Synnäriltä kehottivat myös hankkimaan rintakumeja, mutta en tullut käyttäneeksi, kun olin kuullut niin paljon huonoa niistä eikä alun imetysongelmat johtuneet niistä. Nubyn tuttipullo tuli myös hankittua, mutta sain jo myytyä käyttämättömänä pois.
 
Vauva 3,5kk ja turhaa on ollut

- tutit (neljää eri mallia, saatu lahjoina kaikki)
- tuttipulloa on käytetty kerran (tämäkin tuli lahjana)
- talkit, sinkkivoiteet, bebanthenit, kylpyöljyt sun muut

Kantoreppua on käytetty muutaman kerran mutta ei kumpikaan oikein tykätä siitä.
Iso osa vaatteista. Hyvinkin pienellä setillä pärjää, jos ei jokaisesta pulautuksesta riennä vaihtamaan uutta bodya. Ja itse olen ostanut ehkä 1% siitä vaatemäärästä mikä meillä nyt on varastossa. Muut tulleet äitiyspakkauksesta ja lahjoina (myös anopin kirpparikiertelyt lasketaan lahjoiksi).
 
Muokattu viimeksi:
Niin, tutteja ei olla käytetty eikä kokeiltu. Ollaan molemmat (minä ja lapsen isä) sitä mieltä, ettei siitä oo hyötyä, lähinnä vaan haittaa.

Tutteja tuli Baby boxista, emme tietenkään ole itse niitä hankittu.

Vauva tänään 5 kk ja 2 pv :)
 
Takaisin
Top