Miten teitä on kohdeltu neuvolassa?

Sannalii

Jostain jotain jo tietävä
Meillä oli vauvan painokontrolli ns. "väärällä" terveydenhoitajalla, ja hän tuntui pitävän minua ihan idioottina o_O Ihan kuin en tuntisi vauvaani ollenkaan, tai esikoisen äitinä en ymmärtäisi mitään vauvan hoidosta. Puhuikin jotenkin yltiö selkeästi artikuloiden o_O
Miten teillä muilla, etenkin yhden vauvan äideillä on mennyt vieraan neuvolantädin kanssa?
 
Meillä on mennyt todella hyvin myös muiden, kuin omien neuvolantätien kanssa. Hyvä tuuri on käynyt! Neuvolalääkäreistä sitten taas vain yksi neljästä on ollut ihana.
 
Oma neuvolatäti on ihana, mutta kerran odotusaikana oli vähän vanhempi sijainen hän tuntui pitävän meitä liian nuorina vanhempina ja suhtautui hieman ynseästi. Mielestäni ihan outo ajatus, kun olin jo yli kahdenkymmenen enkä mikään teini-äiti.
 
Meillä oli odotus-aikana paljon sijaisia. He olivat ihan mukavia enkä koe tulleeni väärin kohdelluksi. Välillä jäi kuitenkin vähän olo ettei ollut yhtä pätevä kuin oma hoitajamme. SF-mittakin heittelehti vähän sen mukaan kuka mittasi. Kerran ei ollut mittauksen mukaan kasvanut tarpeeksi, mutta seuraava mittaus noudatti tasaista linjaa aiempien mittaustulosten kanssa. Yhden hoitajan taas oli todella vaikea tunnustella vauvaa, kun vatsalihakset jännittyi, kun hän yritti ja vakituisen kanssa ei ollut tätä ongelmaa. Liekö sitten koskettanut jotenkin eri tavalla saaden jännittymään vai oliko kyse luottamuksesta.
 
Meillä meni vauva-aikana paremmin muiden kuin oman terkkarin kanssa, joka oli aika ärsyttävä. Hänelle ei tehnyt mieli kertoa mitään, katsoa vain pakolliset mitat. Uudella paikkakunnalla meillä on ollut oikein hyvä kokenut terveydenhoitaja, lääkärikin on ihan miellyttävä nuori mies. Aiemmat lääkärit ovat olleet aika mielenkiintoisia.
 
Ihan hyvin, vaikka vaihtuvia neuvolantätejä on ollut paljon. Yksi on erityisesti ollut ihana, olen jäänyt kaipaamaan ja yksi on jossain määrin jäyhä, enkä liiemmin pidä hänestä. Tämä jäyhä sattuu olemaan just nyt neuvolantätinä meillä... Mutta ihan hyvin on aina sujunut, mitään ongelmia sinänsä ei ole ollut. Hieman kyllä sellaista tyhmänä pitämistä olen huomannut, lieneekö johtunut sitten iästäni vai mistä.
 
Meillä jouduttiin vaihtamaan 4kk jälkeen neuvolaa kokonaan, koska lasten neuvola täti oli niin kamala. Imetykseen ei kannustanut ollenkaan, piti lisämaitojen vähentämispyrkimyksiä kaksosten kohdalla turhina. Joka kerralla jaksoi valittaa ettei lasten paino nouse suhteessa pituuteen riittävästi, vaikka painoa tuli parhaimmillaan 1,5kg/kk. Viimeinen niitti oli minulle se kun 4kk lääkäri neuvolassa, tuli oikein lääkärin huoneeseen motkottamaan "liian vähän nousseesta" painosta ja siitä etten suostu aloittamaan lisämaitoja uudelleen. Tuolloin oli kuukaudessa tullut tytölle 800g painoa ja 4cm pituutta ja pojalle 700g/3cm eli selkeästi lapset kasvoivat ja voivat hyvin pelkällä äidinmaidolla.
Äitiysneuvolassa ei ollut mitään ongelmia ja mulla oli aivan ihana neuvola täti joka vieläkin kyselee kuulumisia jos nähdään.
 
Aza, kyllä olisin minäkin vaihtanut neuvolaa tuollasen kohtelun vuoksi :O Minusta nuo teidän painonnousut ovat ihan hyviä ja riittäviä, jos nyt mistään mitään ymmärrän!

Mitähän kyseinen th olisi tykännyt siitä, kun meidän pojalla paino nousi 1v ja 1,5v neuvoloiden välillä 320g? Tai aiemmista hyvin maltillisista nousuista alle vuoden ikäisenä, olisikohan sättinyt minua siitä, etten anna lapselleni ruokaa... minulle ainakin sanottiin, että pääasia on, että kasvaa kuitenkin koko ajan ja paino nousee, tuli sitten pituutta ja painoa vähän tai paljon mittausten välissä. Meidän pojalla näkyy selkeästi käyrissä se, että lähti vähän ennen vuoden ikää liikkeelle tosissaan, kun oppi kävelemään. Syö kyllä aivan hurjia määriä miltei joka aterialla, ja silti sillä on koko ajan nälkä. Notkahdus tuli varmaankin vatsataudin seurauksena, kun meni todella pitkään ennen kuin pojan ruokahalu oli ennallaan.

Minulla on vaihtunut neuvolan th melko usein, nyt taitaa olla menossa viides tai kuudes siitä laskettuna, kun raskauduin. Juuri kun ehdin tottua ja oppia tuntemaan edellisen, niin se jo sitten lähtikin muualle töihin. Kaikki ovat olleet kyllä asiallisia ja mukavia ihmisiä, ja nykyinenkin th on mukava ja reipas nuori nainen. Pääsääntöisesti nuo th:t on olleet minua paljon nuorempia, en ole antanut sen vaikuttaa asioihin kuitenkaan, koska kyllä he kuitenkin tietävät asioista enemmän kuin minä pääsääntöisesti. Toki itse tunnen oma lapseni parhaiten, mutta mitään isoja ristiriitoja ei ole ollut. Imetykseen on aina kannustettu terveydenhoitajien toimesta.

Neuvolalääkärit ovatkin sitten olleet oma lukunsa, heitä on nyt ollut kaksi, nuori naislääkäri ja nuori mieslääkäri. Tämä viimeisin mieslääkäri oli 1,5v neuvolassa ehdottomasti sitä mieltä, että yöimetykset täytyy lopettaa, kun kerroin, että ne ovat välillä hiipineet takaisin ohjelmaan tässä alkuvuoden aikana joinakin öinä, ei siis todellakaan joka yö. En kommentoinut asiaa hänelle sen kummemmin, mielessäni ajattelin, että niin kauan kuin imetys muutoinkin jatkuu, yksi yöimetys silloin tällöin ei nyt pitäisi sinällään olla haitallista. Joskus poika vaan ei rauhoitu muuten, ja menen siitä mistä aita on matalin, ja imetän yörauhan taloon.
 
Esikoisesta äitiysneuvolan terv.hoitaja oli suoraansanottuna ihan kamala haahka :yuck: Ei ollut ihan tieto ajantasalla ja hän päätti kerran, että minulla on oltava Hepatiitti-C, koska minulla on niin paljon tatuointeja. Kysyessäni imetyksen mahdollisuudesta mikäli virus löytyisi verestä, hän jo valmiiksi syyllisti tyylillä "Riskeeraisitko SINÄ sun OMAN vauvasi terveyden VAIN, jotta saisit imettää?" ja päälle huolestuneen surullinen katse. No satun tietämään, ettei Hep-C estäisi imettämistä mitenkään, mutta eihän minulta mitään hepatiitteja edes löytynyt :finger: Samainen hoitaja painoi villaisella kaikki pelkoni synnytystä ja lapsivuodeaikaa koskien, että "nuo on normaaleja pelkoja" eikä niitä sen enempää sitten käsitelty. En myöskään päässyt polille keskustelemaan mahdollisesta käynnistyksestä, kun ilmaisin olevani ihan loppu raskauteen ja unettomuuteen ja särkyihin.
Uudessa raskaudessa sanoin heti ensimmäistä aikaa varatessani, että en suostu tapaamaan entistä neuvolan-tätiä.

Lastenneuvola sitten ihan toinen juttu... Ensin oli aivan ihana vuosikausia alalla toiminut lastenneuvolan th, joka oli nähnyt jo kaiken alati vaihtelevia suosituksia myöten ja osasi keskittyä siihen olennaiseen. Hän valitettavasti jäi eläkkeelle vauvamme ollessa vain 2kk :sad001 Tilalle tuli joku vastavalmistunut lapseton henkilö, joka ei osannut edes mitata päänympärystä oikein ja ihmetteli että miksi pää on kutistunut :hilarious: onneksi hänestä tehtiin valituksia muiden äitien toimesta ja saatiin pätevän oloinen, oikealla alalla oleva nuori tyttö tilalle.
Vielä kun neuvolan henkilökunta alkaisi kuuntelemaan mitä äidit sanovat ja perehtymään esimerkiksi allergioihin, niin oltaisiin jo pitkällä!
 
Mulla on ollut sama täti molemmissa raskauksissa sekä molemmilla lapsilla. Ihan mahtavaa kun tietää jo pidemmältä ajalta perheen tilanteen, kuopuksen neuvoloissa kyselee esikoisen kuulumiset eikä tuomitse meidän omia tapoja, kuten itse päättämäämme rokotusaikataulua, perhepetiä tai pitkää täysimetystä vaan päinvastoin tukee kaikissa valinnoissa ja antaa päteviä neuvoja ja ajantasaista tietoa. Sen verran mitä olen kuullut niin olen kyllä onnekas! Toivottavasti saadaan pitää meidän täti koko neuvolauran ajan :)
 
Mulla on aivan ihana äitiysneuvolan terv.hoitaja :Heartred
Neuvolalääkärin kans ei natsaa. Yhden kerran jo tavannut ja teki hyvin selväksi,että mun iän takia tää koko raskaus on tuhoon tuomittu. Tuli aika paska fiilis..
 
Mulla oli maanataina neuvola ja koin saavani hyvää palvelua. Otti minut neulakammoisena hyvin huomioon kun otettiin hemoglobiini. Ehdotti pelkoihin käyntiä juttelemassa (en muista paikkaa), jotta saisin levollisemman mielen synnytystä kohtaan. :angelic:
 
Äitiysneuvolassa on ihana kätilö terveydenhoitajana. :) Hän on hyvin ymmärtäväinen ja tsemppaava.

Lastenneuvolan puolella on ihan ok täti, mutta minua ärsyttää useinkin, kun hän lässyttää aikuisille samalla tavalla kuin lapsille. Jotkut ohjeet ovat ihan diipadaapaa (mm suositteli 5kk vauvalle sormiruokailua sitterissä tai bumbossa istuen, kun alle 6kk ikäisillä ei vielä kuulemma voi olla valmiuksia istua syöttötuolissa. Noh, meidän neiti nousi seisomaan, kun istumisvalmiuksia pitkin hampain terkka lopulta suostui vielä kokeilemaan.. :D ) ja osa tiedoista on vanhentunutta mm. imetykseen liittyen. Kaksosten kanssa en kokenut saavani tukea tarpeeksi ja esikoisten äitinä tuntui, ettei minua uskottu lasten terveyteen liittyvissä asioissa ollenkaan, vaan pidettiin hysteerisenä äitinä. Seuraavan lapsen kanssa en samaa enää kokenut.
 
Neuvolalääkärin kans ei natsaa. Yhden kerran jo tavannut ja teki hyvin selväksi,että mun iän takia tää koko raskaus on tuhoon tuomittu. Tuli aika paska fiilis..

Voi hyvä luoja. :confused: Todella törkeää käytöstä eikä varmasti mitenkään paikkaansa pitävä väite. En ikääsi tiedä, mutta ei raskaus ala ja jatku niin pitkälle että ehtii neuvolalääkärin tavata jos se on "tuhoon tuomittu".
 
Aiempien raskauksien (1.km vk8, 2.kkm vk13) kanssa toinen äitiysneuvolan terveydenhoitaja oli aivan mahtava tyyppi, ja oisin hänelle halunnut tämän nykyisen masuasukinkin kanssa mennä, mutta hänellä oli kalenteri täynnä.
Terkkariksi tuli sitten sama kaikkitietäväinen eläkeikää hipova rouvashenkilö, kuin ekassa raskaudessani, enkä oikein pidä hänen tavastaan kommunikoida ja "jakaa tietoa". Tulen kuitenkin toimeen hänen kanssaan, kunhan en anna liikaa painoarvoa omien tuntemusteni tai ajatusteni dissaamiselle, ja muistan että minunhan tämä kroppa ja siinä kehittyvä ihmisentaimi on, ja itse tiedän omat tuntemukseni ja oloni parhaiten.
Muutama ikävämpi juttu on jäänyt mieleen pyörimään, viimeisin varmaan niistä eniten.
Tuntui jotenkin nurinkuriselta hänen minuun kohdistunut kyseenalaistus, kun viime käynnillä pari viikkoa sitten kerroin tunteneeni masuasukin hentoja liikkeitä, ja tuntevani kohdun nyt jotenkin tosi selvärajaisena.
Terkkari sanoi etten mä vielä mitään voi tuntea, kun on esikoinen ja niin paksut vatsarasvat... Hiukkasen meni palkokasvi sieraimeen, ja kerroin etten ole sellaisia tuntemuksia koskaan ennen tätä tuntenut, eikä tunnu pätkääkään miltään vatsan toiminnalta. Merkkasi lopulta liikehavaintoni äitiyskorttiin kysyttyään että olenko mä nyt ihan varma. Noh, olin mä. Murr, räyh ja kraak!
Jos seuraavalla käynnillä on vastaava olo, niin pyydän vaihtoa.
En tajua miksi pitää kommentoida tuolla tavalla alentuvasti. Perjantaina edessä eka käynti neuvolalääkärille, toivottavasti on asiallinen ja asiansa osaava tyyppi.
 
Aiempien raskauksien (1.km vk8, 2.kkm vk13) kanssa toinen äitiysneuvolan terveydenhoitaja oli aivan mahtava tyyppi, ja oisin hänelle halunnut tämän nykyisen masuasukinkin kanssa mennä, mutta hänellä oli kalenteri täynnä.
Terkkariksi tuli sitten sama kaikkitietäväinen eläkeikää hipova rouvashenkilö, kuin ekassa raskaudessani, enkä oikein pidä hänen tavastaan kommunikoida ja "jakaa tietoa". Tulen kuitenkin toimeen hänen kanssaan, kunhan en anna liikaa painoarvoa omien tuntemusteni tai ajatusteni dissaamiselle, ja muistan että minunhan tämä kroppa ja siinä kehittyvä ihmisentaimi on, ja itse tiedän omat tuntemukseni ja oloni parhaiten.
Muutama ikävämpi juttu on jäänyt mieleen pyörimään, viimeisin varmaan niistä eniten.
Tuntui jotenkin nurinkuriselta hänen minuun kohdistunut kyseenalaistus, kun viime käynnillä pari viikkoa sitten kerroin tunteneeni masuasukin hentoja liikkeitä, ja tuntevani kohdun nyt jotenkin tosi selvärajaisena.
Terkkari sanoi etten mä vielä mitään voi tuntea, kun on esikoinen ja niin paksut vatsarasvat... Hiukkasen meni palkokasvi sieraimeen, ja kerroin etten ole sellaisia tuntemuksia koskaan ennen tätä tuntenut, eikä tunnu pätkääkään miltään vatsan toiminnalta. Merkkasi lopulta liikehavaintoni äitiyskorttiin kysyttyään että olenko mä nyt ihan varma. Noh, olin mä. Murr, räyh ja kraak!
Jos seuraavalla käynnillä on vastaava olo, niin pyydän vaihtoa.
En tajua miksi pitää kommentoida tuolla tavalla alentuvasti. Perjantaina edessä eka käynti neuvolalääkärille, toivottavasti on asiallinen ja asiansa osaava tyyppi.

Uskomatonta! Kannattaa vaihtaa terkkaria, ei sinulla ole mitään velvollisuuksia häntä kohtaan. Sinullakin on oikeus nauttia raskaudesta ja saada ystävällistä kohtelua neuvolassa.
 
Mulla on onneks pääasiassa vaan positiivisia neuvolakokemuksia :) Tosi monet eri neuvolatädit on tullu nähtyä eikä yhtään töykeää tms ole jäänyt mieleen. Ainoastaan lääkärineuvoloissa (oma sekä lapsen) ne lääkärit on ollu monesti kummallisia eikä edes puhu juuri mitään :wideyed:
 
Takaisin
Top