Miten tämä voi olla näin vaikeaa! Vertaistukea?

Omenakaneli

Jostain jotain jo tietävä
Ja heti alkuun, en kaipaa tänne nyt superäitejä v*** ttuilemaan miten he hoitavat kaikki käden käänteessä vaan vertaistukea ja kunnon neuvoja!
Eli miten tämä lapsiperhearki voi olla näin vaikeaa? Mitä minä teen tässä väärin kun tämä tuntuu jatkuvalle kaaoksessa elämiselle!
Tiesin kyllä tähän lähtiessä että rankkaa on ja että väsyttää, mutta minut on ihan täysin yllättänyt se, miten rankkaa tämä oikeasti voikaan olla!

Meillä on TODELLA vilkas ja vaativa 1v7kk poika ja tukiverkot löytyy parin sadan kilometrin päästä, joten apua ei ole ihan joka hetkeen saatavissa. Toki aina apua saadaan kun tarvitaan, mutta eihän me voida ajattaa töissäkäyviä isovanhempia tänne ihan joka pikkujutun takia.
Mies töissä päivät ja minä hoitovapaalla. Ensiviikolla palaa takaisin töihin tekemään 80% työaikaa. Olen raskaana rv18+ joten töissäolo on max. muutaman kuukauden kestoinen ennen uutta äitiyslomaa.
Taloudesta löytyy myös kaksi koiravanhusta.
En saa tätä palettia mitenkään pidettyä kasassa. Päivät menee pojan kanssa touhutessa. Poika on niin vilkas että en voi jättää sitä hetkeksikään silmistäni tai jo se kiipeää vaikka minne tai tekee jotain muuta älytöntä.
Kotona vallitsee jatkuva kaaos, koska en saa mitään kotitöitä tehtyä.

Ja poika sotkee kaiken. Vetelee kengät telineestä, kirjat hyllystä, rassaa pesukoneen ohjelmoinnit uusiksi, kippaa koirien vedet pitkin lattioita, tyhjentää kaikki kaapit ja laatikot minne vaan pääsee, tyhjentää vessan kaapit ja mättää tavaraa pönttöön jne jne. Ja jos yritän mennä pelastamaan jotain tilannetta, ehtii poika jo toisaalle tekemään tuhojaan. En tajua miten joku voi olla noin energinen ja ehtiväinen!
Eilen illalla yritin laittaa poikaa kylpyyn leikkimään jotta saisin pyykit ripustettua, mutta poika lähti sieltäkin livohkaan. Poika osaa avata ovet, joten niiden kiinne pitämisestä ei ole mitään apua.
Päikkäreitä nukkuu yleensä hyvin noin 2h päivällä, mutta olen itse niin poikki että nukun itse siinä samalla.
Ja kun ilta koittaa, olen niin poikki että kun saan pojan nukkumaan, ei enää eväkään liiku! Usein menenkin itse nukkumaan melko heti pojan jälkeen.
Mies tekee myös paljon, mutta omakotitalossa ja sen remontoinnissa riittää hommaa, joten ei mieskään ihan kaikkea pysty tekemään.
Minulla on niin huono olo tästä kaaoksesta ja kaikista tekemätömistä hommista.
Onneksi koirat ovat jo noin vanhoja että eivät vaadi juuri mitään, mutta niidenkin pesut, harjaukset, lenkitykset sun muu on aivan retuperällä! Hyvä kun reppanoille ruoka muistetaan kaiken kaaoksen keskellä antaa.
Tuntuu että päivässä on satamiljoonaa muistettavaa ja tehtävää asiaa.

Välillä muistelen miten rauhallista ja siistiä elämä oli ennen lasta ja mietin että miten ihmeessä pieni ihminen saa näin suuren muutoksen aikaan.
Mitä siis teen tässä väärin kun saa mitään aikaiseksi?
Vai pitäisikö vaan jättää kokonaan nukkuminen väliin, sillähän sitä ehtisi.....
 
Kuulostaa hyvin tutulta. Et tee varmastikaan mitään väärin. Onhan sinulla kuormittava tilanne: vilkas ja ehtiväinen lapsi sellaisessa iässä, jossa kiellot kaikuvat kuuroille korville, uusi raskaus, kaksi koiraa, omakotitalo ja remontti, joka vie miehesi aikaa päivätyön lisäksi ja sitten vielä kaukana asuvat isovanhemmat. Kyllä siinä on aika paljon yhdelle ihmiselle. :Heartred

Itselläni on kolme biologista lasta ja yksi bonus miehen entisestä suhteesta. Kaksi isointa lasta ovat 6- ja 8-vuotiaita, joten heitä on jo pitkään pystynyt hallitsemaan paremmin kuin taaperoikäistä. He eivät myöskään sotke ja aiheuta kaaosta enää samalla tavalla. Kaksi pienintä ovat iältään 2 v 8 kk ja 1 v 1 kk. Ja viimeisen vuoden - puolitoista elämä onkin ollut melkoista kaaosta. Mieheni oli vuoden työttömänä (tai siis ilman päivätyötä, teki kyllä joitakin toimeksiantoja kotoa käsin) eli meitä oli täällä kotona kaksi, ja silti tuntui, että kaikki räjähtää käsiin. Nyt mies on töissä ja minä pienten kanssa päivät kotona, ja kyllä tässä saa hiki hatussa painaa, että edes jonkinlainen järjestys säilyisi. Ja meillä on kuitenkin aika pieni koti. Juuri vähän aikaa sitten kyselin toisessa ketjussa, että miten muut vanhemmat pitävät kotinsa järjestyksessä, kun meillä se tuntuu suorastaan mahdottomuudelta.

En osaa antaa sen kummempia vinkkejä, muuta kuin että ole armollinen itsellesi. Tee vain ns. pakolliset jutut ja anna lopun olla. Ei maailma kaadu siihen, vaikka olisikin sotkua ja kaaosta. Lapsi (myös se seuraava) onneksi kasvaa koko ajan, eikä tämä vaihe kestä ikuisesti. Itse ainakin olin raskausaikana todella väsynyt enkä jaksanut tehdä senkään vertaa kuin nyt, joten en kyllä ihmettele, että haluat nukkua silloin kun lapsesikin nukkuu. Lepää kun voit ja ota vastaan kaikki apu. Olisiko teidän asuinpaikkakunnallanne mahdollista saada kotiapua?

Itseäni auttaa välillä se, kun lähden lasten kanssa kotoa pois edes osaksi päivää. Omat hermot kestävät paremmin kun on vähän vaihtelua, eikä tule sotkuakaan niin paljon, kun ei ole kotona. :)
 
Et tee mitään väärin! Sinulla on vain raskas tilanne eikä ole ihme ettei jaksa kaikkea. Itselläni on vain yksi kohta 4-vuotias lapsi. Hän on hyvin rauhallinen ollut aina eikä siis aiheuta kaaosta niin paljoa kuin vilkkaampi lapsi varmasti aiheuttaa ja silti jaksaminen on ollut hyvin kortilla viime vuodet miehen sairastamisen vuoksi.

Minäkin kehotan olemaan itsellesi armollinen. Varmaan kaikilla on joskus kaaosta ja tuntuu ettei jaksa. Ja kun on monta väsyttävää asiaa se on enemmän kuin ymmärrettävää. Yritä siis olla välittämättä kaaoksesta ja tehdä se mikä on pakko. Ulkopuolisen avun pyytäminen ei myöskään ole häpeä, vaikka se vaikealta tuntuukin. Tiedän sen hyvin. Itselleni oli hyvin vaikea myöntää että en pärjää, mutta nyt olen onnellinen että sain pyydettyä apua. Meillä käy kahdesti viikossa kotipalvelu auttamassa lapsen hoidossa ja kotitöissä ja lapsi käy vielä hoidossa osapäiväisesti. Kannattaa puhua neuvolassa asiasta, jos ei jaksa. Jos ei ole neuvola-aikaa lähellä voit soittaa sinne ja pyytää apua.

Kun lapsi vähän kasvaa häntä voi yrittää opettaa olemaan sotkematta, siivoamaan jälkensä ja auttamaan kotitöissä. Näin lapsi sotkee enemmän, auttaakin vähän ja vaikka kotitöissä ei pystyisi hirveästi oikeasti auttamaan niin ei ainakaan tee tuhoja kun on mukana tekemässä.

Ja vielä paljon voimia! :Heartred
 
Jaksamista :Heartred Teillä on nyt rankka vaihe menossa. Soita ehdottomasti oman kunnan perhetyöhön ja pyydä apua. Meillä kävi perhetyöntekijä leikkimässä lasten kanssa kun odotin meidän Vitosta ja olin levossa. Oli ihanaa kun joku toinen otti lapset ja lähti heidän kanssa pihalle ja itse sai rauhassa siivota (maata sohvalla), ripustaa pyykit (syödä suklaata) ja tehdä ruokaa (maata sohvalla ja syödä suklaata) :wink
Meillä Toka oli myös kovin vilkas ja ehtiväinen taapero, ja nyt on vilkas ja ehtiväinen eskari-ikäinen :rolleyes: Tutuksi tuli kaikki mahdolliset kodin turvatuotteet. Onneksi kasvaessa tuli vähän järkeäkin päähän, eikä enää tarvitse pitää kaikki ovia takalukossa koko aikaa, ja kaappien lukoistakin on päästy luopumaan.
Tsemppiä arkeesi!
 
Meillä auttoi ja auttaa lapsiportit ja laatikoihin ja kaappeihin laitetut lapsilukot. Saa lastentarvike liikkeistä tai vaikka prismasta. Sillä saa jo vähän hengähtää, kun kaappeja ei tyhjennetä. Kaikista muista paikoista on tavarat pakattu pois tai nostettu katon rajaan. Seinälamput on ruuvattu irti. Keittiön tuolit on vedetty mustekaloilla pöytään kiinni. Meillä ei ole väliovia, mutta pyydä miestä kääntämään kahvat nurin päin. Taaperon on vaikeampi päästä ovesta, jos kahvaa pitääkin työntää ylöspäin.
Ikean syöttötuoli, jossa on remmit ja iso kaukalo, on mun kotitöiden pelastaja. Istutan lapsen siihen piirtämään tai katsomaan tabletilta pikku kakkosta. Pois ei pääse. Sitten saan samalla siivota keittiön, hoitaa pyykit, käydä vessassa jne. Kissojen vedet, vessat jne on lapsiportin takana. Lapsi osaa portin peruslukon jo avata, mutta lisäsin siihen lisäremmin. Pakatkaa kirjahylly ja vastaavat tavaroista varastoon. Turha itseään kiusata sillä, että lapsi koko ajan levittelee tai hajottaa tavarat.
Raskaus väsyttää varmasti, joten yhteys neuvolaan ja pyytää kotiapua.
 
Mulla ei ole kokemusta taaperon kanssa olemisesta, mutta uskoisin että tämä vaihe menee ohi myös. Hän pääsee kiipeilemään ja haluaa tutkia, hyviä neuvoja on tullut tässä mutta kaikki ei varmasti onnistu aina juuri sulle. Meidän viisi vuotias kotona tuli mun elämään pari vuotta sitten, ja se on erittäin vilkas ja utelias. Joskus epäilen keskittymishäiriöitäkin mutta pitää vain löytää joku kanava jonka kautta saat myös kotona sitä energiaa purettua. Meidän tykkää tehdä asioita käsillään, ja näin olemme saaneet hänet istumaan paikallaan. Siihen hän jaksaa keskittyä, mutta odottaminen jonossa huvipuistossa on aivan liian pitkä aika taas! Sitten kun hän menee päiväkotiin niin siellä energiaa käytetään hyvin joten uskoisin että asiat hieman rauhoittuvat silloin! Ja sinäkin saat töissä keskustella välillä aikuisten kanssa muusta kuin lapsesta :) tasapaino tekee hyvä varmasti! Pitää muistaa itseäsi myös! Eli muutama kerta viikossa käydä kävelyllä, kaupassa tms jotain ihan yksin että saat sitä omaa aikaa ja rauhaa. On hyvä, että mieskin saa omaa aikaa pojan kanssa kahdestaan :) Uusi harrastus ehkä?
 
Meillä oli vähän samanlainen tilanne vuosi sitten keväällä. Kaksoset olivat vajaa 2v ja itse odotin puolivälissä raskautta kolmatta. Se kevät oli aivan hirveä! Tuplat tappelivat aivan koko ajan ja tarvitsivat valtavasti vielä apua kaikessa. Toisella löydettiin refluksi ja toiselle puhkesi reuma samaan aikaan. Sairaalassa ja lääkärissä rampattiin ihan koko ajan ja koti oli kuin sotatanner. Ja meillä oli paljon ulkopuolista apua käytössä..

Ensimmäisenä kannattaa selvittää, onko sinun mahdollista saada kotipalvelua käyttöön. Ota asia puheeksi vaikka neuvolassa. Jos kunnan palvelut eivät ole mahdollisia, olisiko mahdollista ottaa esim MLL:n kautta hoitajaa joitakin kertoja? Muutama tuntikin helpottaa jo paljon, jos apu on säännöllistä. Myös seurakunnalta voi saada lastenhoitoapua. Yleensä se on maksutonta, eikä edellytä kirkkoon kuulumista. Kaikki apu kannattaa ottaa vastaan ja hyödyntää!

On kolme vaihtoehtoa: siisti koti, onnelliset lapset ja äidin mielenterveys. Kotiäiti saa valita näistä kaksi. Ne villakoirat ja pölyt nurkissa eivät kuole nälkään. Lapsi sen sijaan tarvitsee ruokaa ja hoitoa. Pölyjä ehtii pyyhkiä sitten myöhemminkin. Jos siisti koti on sinulle sellainen asia, joka oikeasti on elintärkeä, suosittelen ulkopuolista apua siivoukseen tai lastenhoitoon, että voi itse siivota (jos jaksaa..).

Oviin saa varmasti asennettua hakoja tai muita lapsilukkoja. Kun ne laittaa tarpeeksi ylös, ei lapsi ylety niitä avaaman. Myös kaappeihin ja jopa wc-istuimeen saa lapsilukon. Lapselle ei kannata opettaa ja näyttää lukkojen toimintaa. Portteja suosittelen minäkin. Niihinkin saa varmasti jonkun lisävirityksen, että pidättelee lasta.

Minä nostelin kaiken kielletyn pois lasten ulottumattomista, jos en ehtinyt vahtia heidän tekemisiä. Vesikuppeja ei todellakaan voinut pitää lattialla. Kyllä ne tavarat jossain vaiheessa voi palauttaa takaisin, mutta nyt kannattaa mennä helpomman kautta.

Meneekö lapsi päivähoitoon, kun sinä palaat töihin? Päivähoito on todella raskasta lapselle ja siellä lapsi saa kuluttaa energiaa hyvällä tavalla. Voisiko lapsi jatkaa hoidossa osittain, vaikka sinä jäisit äitiyslomalle?

Tämä on nyt raskas vaihe elämässä, mutta se menee aivan varmasti ohi. Siihen asti yritä mennä hetki ja asia kerrallaan. Riittää, kun selviää iltaan asti.

Meillä hyvä lasten rauhoittaja on ollut kourallinen rusinoita tai muroja viskottuna pitkin lattioita. Ovat olleet hetken aikaa kiireisiä ja itse on ehtinyt tehdä jonkun nopean jutun valmiiksi. Jaksaako lapsi katsoa lastenohjelmia? Voisiko niillä ostaa 15min lisäaikaa itselleen?

Löydäthän lapsesta myös hyviä puolia ja nautit hänen seurastaan? Yritä keskittyä niihin mahdollisimman paljon! Hyvät ajatukset ruokkivat itseään.

Lasten kanssa OK on uusi täydellinen!
 
Tuli vielä mieleen, että onko teillä jossain lähellä puistotoimintaa? Täällä päin sinne voi viedä lapsen 1,5 ikävuodesta alkaen. Ei maksa paljon, ja lapsi voi olla siellä pari-kolme tuntia. Ehtisit vähän hengähtää.

Ja jos yhtään tuntuu siltä, niin anna lapsen olla osapäivähoidossa vaikka itse jäätkin äitiyslomalle. Se voi olla helpotus myös sitten, kun vauva syntyy. Ei ole mikään hyvän äidin mitta tai meriitti hoitaa kaikki lapset kotona. Jos oma jaksaminen on piipussa, kannattaa katsoa kaikki kortit.
 
Kiitos teille vastauksista :Heartred

Parasta on tietää se etten ole ainoa. Kun lukee noita "meillä imuroidaan kolmesti päivässä" juttuja niin sitä miettii että mitä ihmettä minä teen väärin kun hyvä jos täällä imuroidaan edes kerran viikkoon...
Pitäisi myös tajuta että kaikki mitä ihmiset väittää ei ole aina ihan se koko totuus...:wink
Pitää muistaa olla itselleen armollinen, tiskivuorta tai villakoiria tärkeämpää on onnellinen ja terve lapsi, ja kaikkea ei vaan tässä elämäntilanteessa nyt tarvi pystyä tekemään, joskus sitten on taas aikaa eri tavalla kun lapset kasvaa ja pärjää jo hetkiä itsekseenkin.
 
Kun lukee noita "meillä imuroidaan kolmesti päivässä" juttuja niin sitä miettii että mitä ihmettä minä teen väärin kun hyvä jos täällä imuroidaan edes kerran viikkoon...

Meillä imuroidaan/imuroitiin hävettävän harvoin. Siis oikeasti, apua. :D Nyt ollaan yritetty ryhdistäytyä vähän ja koitetaan imuroida edes keittiö tiheämmin. Hommattiin varsi-imuri, ja sillä onkin kätevä hurauttaa lattia siistiksi vaikka joka ruokailun jälkeen. Meillä siis tulee paljon roskaa joka ruokailulla, koska on 1-vuotias sormiruokailija. :)
 
Meilläkin varsi-imuri on ollut iso pelastus! Aiemmin siivottiin kerran kuussa pahimmillaan, nyt saatan oikeastikin imuroida kolme kertaa päivässä. :D Tosin imurointi ja siivous ovat kyllä enemmän sellaista kaaoksen hallintaa. Hiekat pois eteisestä ja leivän murut keittiön pöydän alta.. :)
 
Me ollaan otettu rikkaharjalla leivänmuruja keittiöstä ja hiekkoja eteisestä. Joskus laajemminkin harjattu, kun se on kevyempää kuin imurointi. :rolleyes:
 
Piti tulla tänne vielä kertomaan, että tilanne on helpottunut huimasti kun palasin syyskuussa töihin :happy:

Pelkäsin että mitenhän tilanne räjähtää käsiin kun olen päivät töissä, mutta siinä kävikin päinvastoin.

Päivät jotenkin rytmittyvät paremmin ja itse nautin töissäolosta niin paljon, että se heijastuu sitten kotiinkin paljon parempana äitinä.

Töissä nautin aikuisten seurasta, siitä kun saan keskittyä rauhassa tekemään töitäni (tuntuu lähes terapeuttiselta kun saa vaan uppoutua kaikessa rauhassa tekemään jotain ilman keskeytyksiä) ja jopa siitä että saan syödä lounaani aivan rauhassa :joyful:
Näin ollen kotielämäkään ei tunnu enää niin kaaokselle.
Ja näin raskaana ollessa töissäolo on vaan paljon helpompaa, siis fyysisesti.
Ei tarvitse nostella, kannella ja juosta perässä, varsinkin kun on alkanut nyt supistella todella herkästi pienestäkin rasituksesta.

Vähän jännittää millainen hulabaloo sitten alkaa kun jään uudelleen äitiyslomalle, mutta nyt ainakin tiedän että ei se kaaos ole loppuelämän tila.
 
Takaisin
Top