Miten saada taapero pukemaan itse vaatteet?

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Kuulisin mielelläni hyviä vinkkejä siihen miten saada taapero pukemaan itse vaatteet. Meidän 2,5-vuotias neiti ei millään pukisi itse ja jos yrittää pukea, niin hänellä menee hyvin nopeasti hermot, jos ei saa heti luettua vaatteita.
 
Kuulostaa Sohwia aivan samalta kuin meillä. Eli tämä pukemis juttu kiinnostaa myös.
Meidän esikoiset onkin saman ikäiset. Etkös ollutkin la 11/2015 ryhmässä.
 
En osaa kyllä neuvoa, miten saada pukemaan. Meillä esikoisella oli vielä joskus kolmevuotiaana vaihe, jolloin kertakaikkisesti kieltäytyi pukemasta itse. Jostain luin että lapsi saattaa näin osoittaa haluavansa vanhemman huomiota ja apua vaikkei sitä enää motorisesti pukemisessa tarvitsisikaan. Niinpä luovuin pukemistaistelusta ja autoin lasta, ja jossain vaiheessa tämä sitten innostui taas pukemaan itse.
 
Meilläkin oli jossain tuon iän paikkeilla vaihe ettei millään olisi millään pukenut tai riisunut. Luulen että kyse oli nimenomaan huomiohakuisuudesta, kun olisi hyvin osannut. Mitään hyviä neuvoja en kyllä osaa antaa, mutta jossain vaiheessa lasta alkoi kyllä pukeminen taas kiinnostaa. Sopivasti joustamalla (eli auttamalla) ja olemalla tiukkana (eli vaatimaan pukemaan) ne vaatteet saatiin päälle ja pois. Joskus onnistui niin että äiti teki jonkin asian ja lapsi sitten toisen.
 
Miksi lapsen pitäisi pukea vielä 2,5-vuotiaana itse? Minun 3-vuotias lapsi osaa pukea itse kaiken muun, paitsi vetoketjua ei alkuun saa itse. Minä puen hänet silti useimmiten. Jos annan hänelle vaatteet ja sanon, että pue, nyt äidillä on kiire, niin osaa kyllä itse pukea. En vain näe mitään tarvetta noin pienen vielä tarvitsevan osata pukea itse.

Päiväkodissa kyllä pistävät pukemaan itse ja sen ymmärrän, kun on niin monta pientä lasta siellä puettavana.
 
Ei muuten meilläkään 2,5-vuotias vielä osaa kaikkia vaatteita pukea itse. Paidat menee vähän miten päin sattuu jos menevät ollenkaan ja housuissa on usein kaksi jalkaa samassa lahkeessa jne. En ole ajatellut että vielä tarvitsisikaan osata.
 
Meillä tuo 2v8kk ei pue mitään ei edes pipoa mikä nyt olis aika helppo.
 
Kiitos viesteistänne. Meillä on hoidon aloitus loppusyksystä edessä ja kun tuo meidän neiti tosiaan menee ns. isompien ryhmään eli yli 3-vuotiaiden, niin siellä pitäisi tosiaan itse osata pukea vaatteet. Ja oikeastaan tytön kaikki samanikäiset kaverit osaavat pukea vaatteensa, joten sillä kyselin vinkkejä. :)
 
Meillä just 2v täyttäny ei todellakaan osaa pukea paitaa tai housuja, en oo ees ajatellu et ”pitäis” jo osata :D Helpot jutut kuten saappaat, hellehatun yms saa kyllä puettua ja suht hyvin riisuu vaatteita, mut esim paidan pukeminen on vielä aivan hukassa
 
Kiitos viesteistänne. Meillä on hoidon aloitus loppusyksystä edessä ja kun tuo meidän neiti tosiaan menee ns. isompien ryhmään eli yli 3-vuotiaiden, niin siellä pitäisi tosiaan itse osata pukea vaatteet. Ja oikeastaan tytön kaikki samanikäiset kaverit osaavat pukea vaatteensa, joten sillä kyselin vinkkejä. :)
Uskon että kun lapsi huomaa muiden saman ikäisten pukevan itse niin siitä lapsi kiinnostuu pukemaan itse (Ei välttämättä kylläkään edelleenkään kotona). Turha stressata ettei lapsi osaa vielä jotain tuollaista mitä muut tarhassa jo osaavat. Kyllä lapsi siellä oppii , ja se on ihan eri asia kun tarhatäti opettaa vrt äiti/isi...
 
Uskon että kun lapsi huomaa muiden saman ikäisten pukevan itse niin siitä lapsi kiinnostuu pukemaan itse (Ei välttämättä kylläkään edelleenkään kotona). Turha stressata ettei lapsi osaa vielä jotain tuollaista mitä muut tarhassa jo osaavat. Kyllä lapsi siellä oppii , ja se on ihan eri asia kun tarhatäti opettaa vrt äiti/isi...


Mä myönnän, että oon vähän tälläinen stressaaja.. Mutta varmasti pukeminen alkaa enemmän kiinnostaa päivähoidossa, kun tyttö näkee muidenkin lasten pukevan.
 
Takaisin
Top