Miten lapsen saaminen on muuttanut rahan käyttöänne?

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Tää on taas yksi kysymys, joka on herättänyt keskustelua omassa kaveri- ja lähipiirissä viime aikoina.

Minä olen muuttanut omaa rahan käyttöäni siten, että enää en osta hetken mielijohteesta esim.vaatteita, vaan vaatekauppaan menen sillä suunnitelmalla, että ostan sellaisen vaatteen jota oikeasti tarvitsen ja jolle on paljon käyttöä. Ja olen myös alkanut vertailemaan ruokakaupassa käydessäni tuotteiden hintoja, kun aiemmin ostin kaupasta ilman, että vertailin yhtään hintoja. Ja musta on tullut ns. "tarjoushaukka" esim. Viime viikolla kävin yhdessä kaupassa vain sen takia, että siellä oli monta hyvää tarjousta. :)
 
Tarjoushaukkana paikalla, jos on superhalvalla jotain mitä kovasti tarvitsee. Vaippatarjoukset tulee käytettyä oikeastaan aina. Itselle ostan harvoin nykyään mitään, lapsille ostan myös aika harvoin, kun tulee mietittyä suht tarkkaan tarvitaanko jotain ja minkä aikaa mahtuu.. Kesällä ostin molemmille tosi edullisesti talvihatut. Alerekit tulee koluttua silloin tällöin ja joskus sieltä löytyy todellisia Löytöjä.
Ruokakaupassa olen kilohintoja vertaillut jo pitkään ja prosenttilihoja ostamme mielellämme pakkaseen jemmaan. No, niin varmaan moni muukin. :)
 
Ennen ostin vaatteita todella usein. Nykyään katselen vaatteita yms.muuta tarpeellista lapsille..heille on kiva ostaa kaikkea :D Itselleni ostan vain, jos välttämätöntä.

Toki tulee enemmän suuniteltua myös pidemmälle. Esim.ostin loppukesällä alesta molemmille lapsille talvihaalarit jo valmiiksi...ehkä se ettei enää halua käyttää sitä rahaa itseensä vaan lapsien hyvinvointiin (ruoka&puhtaus) sekä ehjiin, mukaviin, kauniisiin vaatteisiin ja kehittäviin leluihin.
 
Olen aina ollut jokseenkin pihi rahan suhteen. Omat vaateshoppailut välillä olleet heikkous. Kuitenkin aina siinäkin pidän tolkun matkassa, enkä osta kallista. Yleensä ne uudet vaatteet on ollut itselle se keino nostattaa mielialaa ja itseluottamusta. Ja muuten harvoin rahaa itseeni laitan, tai käyn missään mihin rahaa kuluisi, että sallittakoon muutaman kerran vuodessa ostaa ne kivat farkut tai paita, vaikka kaapissa olisikin tarpeeksi :wink

Muuten ylimääräisistä hankinnoista jutellaan puolison kanssa yhdessä.
 
Lähinnä tulee ostettua lapselle vaatteita, muita tarvikkeita ja leluja sekä vietyä vauvauintiin eikä itselleenkään niinkään. Ja sitten jos ostaa itselleen niin yleensä alennuskirjoja yms. (En ole ikinä sisäistänyt vaatteiden shoppailua itselle, mutta kirjat on heikko kohtani. :p ) Vaatteita ostetaan tosi paljon kirpputoreilta vaikka ennen ei niiltä hirveästi vaatetta tullut ostettua. Ruokien suhteen ostetaan sitä halvempaa, jos se ei ole samalla huonompaa. Pitäähän lapselle tarjota kunnon ruokaa. :)
 
Ei ole muuttunut. Olen aina ostanut periaatteella harvemmin ja kerralla kunnollinen, niin olen tehnyt edelleen. Missään kauneushoidoissa tms. kalliissa humputuksissa en ole ennenkään käynyt, eli ei ole mistään tarvinnut lapsen hankintojen takia luopua. Käytettyä ostan, jos harvoin löydän kunnollista.
 
Ei ole muuttunut. Vaatteita ostan itselleni edelleen kerran vuodessa, koska vaatteiden osto on niin työlästä, ikävää ja turhauttavaa. Ruokaa ostan samoin kuin ennenkin, koska syön samoja ruokia kuin ennenkin. Tavaroita ei kotiini mahdu enää yhtään, joten mitään ei oikeastaan voi ostaakaan.
 
Kyllä sitä vähän enemmän katsoo mitä ostaa ja onko tarpeellista. Niin ja vähemmän on ollut rahaa ostella, joten tarjouksia on tullut käytettyä paljon enemmän kuin ennen. Paljon on kyllä vaatetta saatu sukulaisilta ja tutuilta ja kirpparilta, että ei ole tarvinnut ostaa vaatetta ainakaan vielä edes tuolle 5 vuotiaalle, no jotkut kengät ja semmoista joskus, mutta tosi hyvin olen saanut vaatetta muuten, ja nyt ne ovat sitten odottamassa pienemmänkin pojan käyttöä että niistä oli pitkäksi aikaa hyötyä. Itselle tulee ostettua jonkin verran vähemmän jotain mitä ajattelee voivan jättää ostamatta, mutta silti itsellekin tulee ostettua välillä kirjoja tai jotain. En ole koskaan ollut mikään kova vaatteiden ostelija joten siinä ei näy oikeastaan ollenkaan muutosta.
 
Sama täällä! Tosi paljon tullut sellaista realismia ja kohtuullisuutta ostoksiin, vaikka lapsethan on tuoneet tosi paljon myös paljon ostettavia asioita meidän perheeseen. Mutta toisaalta osa aiemmasta kulutuksesta on jäänyt pois tai todella vähälle. Esimerkiksi matkustelu ja hotelliyöt, joita nyt kuitenkin aiemmin oli jonkin verran vuodessa. Se raha menee sit lasten kuluihin. Toki me lomaillaan mutta aika helposti ja luonnonläheisesti mökillä, ja todella halvasti. Ei tarkoituksella, vaan siks koska nyt on sellainen tarve. Olla paljon lähellä luontoa. Se on halpaa. Siis retkeily! Satsaa kunnon kantorinkkaan, niin mikään retki ei ole mahdoton! NImim. kokemusta on (siinä missä luonto rauhoittaa aikuisen, se toimii siten myös lapsilla, eli jos lasten kanssa kurinpito tms ongelmia, niin ei ku päiväksi luontoon! Kokeilkaa ihmeessä! )
 
Mä oon huomannut kanssa että kun on pakosta joutunut laskemaan että rahat riittää. Mietin enemmän kaupassa ja ylipäätään ennen osto päätöksen tekemistä. Olen huomannut että musta on tullut tarkka rahan käyttäjä. Olen kyllä aina ollut tarkka, mutta nyt vielä enemmän. Olen myös alkanut panostaan omiin vaatteisiin niin ei kokoaikaa tarvis olla jotain ostamassa tai kulkea rääsyissä. Silti mun heikkous on lasten vaatteet ja niitä ostelen vieläkin hetken mielen johteesta.
 
Takaisin
Top