Miten kynsien leikkaus sujuu?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Muistui tässä mieleen se kuinka vaikeaa kynsien leikkaus oli, kun meidän poika oli vielä vauva. Meillä homma meni usein niin että isi hämäsi ja piti samalla vauvan kättä auki ja minä leikkasin. Onko muilla yhtä vaikeaa? Tai olisiko vinkkejä miten tehdä siitä seuraavalla kierroksella vähän vähemmän vaikeaa?
 
Meillä on mennyt aika helposti, ainakin nyt tämän viimeisimmän vauvan kanssa (en oikein muista miten muiden kanssa meni). Hän ei vastusta leikkuuta, ja ainut haaste onkin huitomaan ja tarttumaan pyrkivät kädet.

En kyllä osaa vinkata, miten tehdä leikkauksesta helpompaa. Vauvat ovat erilaisia - ehkä seuraava ei vastustakaan toimenpidettä. :)
 
Oli ja on vaikeaa ainakin meillä. En ole vieläkään keksinyt keinoa miten selviytyä tästä hurjasta operaatiosta. Kaikkea on kokeiltu, laulua, lastenohjelmaa, leikkiä, leikataan vuorotellen äitin ja lapsen kynsiä, lapsi saa ite pitää ja tutkia ensin saksia, tehdään hassuja ääniä ja matkitaan saksia jne jne. Edelleen on yhtä vaikeaa kuin pienempänä, ei saa leikata, ei saa koskea, ei saa pitää kiinni, ei saa taivuttaa sormia, käsi laitetaan nyrkkiin tai vedetään irti koko ajan ym.
 
Sama täällä, että melkeinpä olen aina silloin leikannut ne kynnet, kun vauva on nukkunut :)
 
Pieneltä vauvalta leikkasin kynnet vauvan nukkuessa. Isommalla iällä meni jo hereilläkin. :) muuten ei ole mitään ongelmaa, mutta meillä kaksi kolmesta on ollut kovia kutiamaan jalkapohjista. On hankalaa leikata kynsiä, kun jalka kiemurtaa vastaan, vaikka miten varovasti yrittää pitää kiinni ettei kutittaisi. :D
 
Alusta asti hereillä leikattu että on tottunut siihen, koskaan ei ole ollut suurempaa ongelmaa. Vauvana lauloin aina päivänsäteen ja menninkäisen, oli sopivan hidas ja pitkä että ehti kaiken leikkaamaan ja lapsi oppi nopeasti kauanko homma kestää, lopetetaan kun laulu loppuu. Lopulta ei tarvinnut enää laulua. Selitin, että pitää leikata kynnet ettei ne lohkea itsestään kun se voi sattua, ja yksi vähän lohjennut kynsi sai 2,5-vuotiaana itse pyytämään leikkausta. Joskus ei halua, silloin sovitaan että esim iltapalan jälkeen tai saa valita leikataanko sormet vai varpaat ensin. Kyllä se on aina siitä sujunut.
 
Tips, meillä kans opetettu vauvasta asti et kynnet leikataan hereillä. Eikä ole kuin parit kerrat hangottu vastaan alussa. Tein jo vauvalle tsot-tsot ääntä jos alkoi vetää kättä pois, isommille kans jos alkoi jossain uhmaiässä yrittää vastustaa. Sanoin et "nyt ne leikataan" ei vaihtoehtoa. Nyt meillä isot lapset pyytää itse jo jos menee yhtään liian pitkiksi ja taapero osoittaa sormella aina mikä varvas seuraavaks leikataan :D
 
Meilläkään ei ole juuri kyselty. Samalla systeemillä kuin eläintenkin kynnet leikataan - ensin tehdään hommat ja päälle kehut. :)
 
Kyllä! Ja ihan ekoilla kerroilla saattoi saada (kun homma oli vielä vaikeaa) leikkauksen jälkeen vaikka namin tai tarran etc :)
 
Meillä on sujunut tosi helposti. Vauva on nyt 10 kk eikä vastusta kynsien leikkaamista. Välillä yrittää tarttua saksiin uteliaisuuttaan, mutta muuten sujuu kivasti. Näin on ollut koko hänen ikänsä.

En muista että olisi ollut suurempaa draamaa myöskään isompien kanssa. Toki voi olla että aika on kullannut muistot, mutta luulisin muistavani jos jotain isompaa vastustusta olisi ollut. :)
 
En muista että olisi ollut suurempaa draamaa myöskään isompien kanssa. Toki voi olla että aika on kullannut muistot, mutta luulisin muistavani jos jotain isompaa vastustusta olisi ollut. :)

Meillä vanhempi on antanut aina leikata kynnet tosi hienosti ja pyytääkin niitä itse leikkaamaan, mutta tämä nuorempi ikiliikkuja onkin sitten tapaus toinen. Sais olla seitsemän pitämässä kiinni jotta se leikkaus onnistuisi hyvin :D
 
Oli pakko tulla kommentoimaan uudestaan tänne, kun aikaa on kulunut. Meillä siis leikattiin ensimmäiset kuukaudet kynnet vauvan nukkuessa, koska ei siitä olisi tullut hereillä ollessa muuta kuin vammoja. Nyt kun poika on vuoden, niin häntä kiinnostaa kynsien leikkaaminen ja hän pysyy ihan eri tavalla rauhallisena. Höpöttelen mukavia ja saan leikattua kynnet suitsait sukkelaan. Hommassa ei varmaan mene kuin minuutti.

Että vauvat on erilaisia ja kannattaa tehdä niin kuin itselle sopii parhaiten, tässäkin asiassa. :wink
 
Esikoinen ei meinannu antaa millään leikata kynsiä. Joko sylissä nukkuessa piti leikata, tai niin ett iskä pitää vauvasta kiinni ja minä leikkaan huudon säestämänä. Hyvää aikaa ei ollut koskaan.
Kuopus sen sijaan on - ainakin vielä 4kk iässä- ku manikyyrissä sormet suorina nauttii :hilarious:
 
Leikkaan kynnet kun vauva nukkuu kantoliinassa. Nostan liinan raosta yksi kerrallaan kädet ja jalat käsittelyyn. Hereilläollessaan pieni riehuu ja heiluu niin, etten edes viitsi yrittää kynsienleikkuuta. :D
 
Pojan ollessa pieni vauva, leikkasin kynnet pojan nukkuessa, ei herännyt siihen ikinä, kun sopivassa unen vaiheessa kävin nipsimässä. Sitten kun poika kasvoi, niin oli pitkään legot syöttötuolin tarjottimella leikkikaluina ja isi kasasi pojan kanssa niitä siinä ja sain leikeltyä kynnet. Nyt kun poika on reilut 2v, niin heti kun mainitaan kynsien leikkuu, niin osoittelee hyllyyn, missä kynsisakset ovat ja näyttää sormiaan, että tästä. Poika ei siis osaa puhua vielä, mutta ilmaisee hyvin, että ymmärtää, mistä kynsien leikkauksessa on kyse. Sormien kynnet menee jo ihan ilman mitään harhautusleikkejä, varpaiden kanssa on vielä haasteita, mutta ei mitään isoja enää siinäkään, kun olen selittänyt moneen kertaan, että mitä se kynnen lohkeaminen tarkoittaa.
 
Alusta asti hereillä leikattu että on tottunut siihen, koskaan ei ole ollut suurempaa ongelmaa. Vauvana lauloin aina päivänsäteen ja menninkäisen, oli sopivan hidas ja pitkä että ehti kaiken leikkaamaan ja lapsi oppi nopeasti kauanko homma kestää, lopetetaan kun laulu loppuu. Lopulta ei tarvinnut enää laulua. Selitin, että pitää leikata kynnet ettei ne lohkea itsestään kun se voi sattua, ja yksi vähän lohjennut kynsi sai 2,5-vuotiaana itse pyytämään leikkausta. Joskus ei halua, silloin sovitaan että esim iltapalan jälkeen tai saa valita leikataanko sormet vai varpaat ensin. Kyllä se on aina siitä sujunut.

Ihan pakko tulla lainaamaan omia hyviä neuvojani.

Esikoisen kanssa siis on aina sujunut hoitotoimenpiteet mallikkaasti kuten yllä olen kertonut. Tokihan käytimme samaa lähestymistapaa kuopukseen.

Vielä mitä. Joka ainoa kerta mieletön huuto ja rimpuilu, vaikka mitä yritetään: lauletaan, loruillaan, leikitään, harhautetaan, katsotaan ohjelmia. Unissaankin vetää kättä pois - kerran oli pakko kokeilla yöleikkausta kun kynsi oli repaleinen eikä vain antanut koskea.

Eikä liiemmin anna myöskään pestä hampaita, pyyhkiä käsiä tai naamaa eikä suorittaa muita hoitotoimenpiteitä. Sinnikäs mutta lempeä yrittäminen alkaa pikkuhiljaa kantaa hedelmää 14 kk iässä - satunnaisia onnistumisia takana.

Johtopäätös: Lapset on kaikki erilaisia. En koskaan neuvo ketään enää missään asiassa.
 
Heti alusta lähtien antanut leikata hyvin. En tehnyt leikkaamisesta numeroa, vaan nipsnaps nopeasti iltapesun jälkeen, niin ei juuri ihmetellytkään. Myöhemmin alkanut vastustella kun nähnyt, mikä urakka koiran kynsien kanssa on. Koira siis ei ollenkaan hyväksy. Poika sentään lopetti vastustelun kun sanoin että sitten pitää viedä hänetkin lääkärille kynsien leikkuulle, ellei anna leikata. :grin
 
Toistaiseksi menee suhteellisen helposti (tyttö 2kk). Käsien heilutus on miinus siinä, mutta senkin kanssa selviää :grin Alkuun tuntui vaativan jotain ninjan taitoja, mutta pikkuhiljaa sitä on itse varmaan kehittynyt ja rohkaistunut, niin sujuu jo vähän helpommin. Kokeilin leikata nukkuessa, jos ois ollut helpompaa niin. Ei sujunut kuitenkaan yhtään sen paremmin, niin luovutin ja sama se leikata niin et typy on hereillä :grin
 
Takaisin
Top