Miten eroon vaipoista?

Lya

Näppärä viestien naputtelija
Tyttö on hitusen päälle 2-vuotias, mutta ei ( enää ) osoita mitään mielenkiintoa pottaa kohtaan. Pienempänä tykkäsi istuskella, vaikka mitään ei välttämättä tullutkaan.

Nyt siis kiljuu joka kerta, että ei halua potalle, mutta vaipan vaihtokin on ihan hirveänkamalaa, varsinkin jos haluaa, että isi vaihtaa, kun äiti on vaihtamassa esim. kakkavaippaa ja toisinpäin.

Joskus hyvin harvoin ilmoittaa, että on vessahätä, mutta yleensä liian myöhään.

Eli, miten olette tämän asian hoitaneet? Neuvolassa todettiin vain, että nykyiset vaipat on niin kivoja, että kaikki muu vie huomion.

Mutta eihän lasta voi vaipattakaan jättää, koska pissat/kakat matoilla, sohvilla, sängyillä eivät ole se kaikkein miellyttävin juttu.
 
Meillä ei vielä olla tuossa vaiheessa, mutta voisiko harkkahousuista olla apua? Pitäisi yhdet pissat, mutta tuntuvat märiltä. Voisiko jostain palkintosysteemistä olla apua? :)

Toisaalta, jos lapsi ei tunnista vielä vessahätää, on kuivaksi opettelu melko mahdotonta. Pottailua voisi tietysti jollain saada houkuttelevammaksi. Numeroa en siitä lähtisi tekemään, ainakaan negatiivisessa mielessä.

Kovasti paljon tsemppiä! :)
 
Lya.Meillä meni niin et tykkäs kans pienenä istuskella potalla ja sit tuli täys stoppi mut n. 2,5-v innostui uudelleen potalle ja silloin jäi päivä vaippa heti pois eikä niitä vahinkoja tullu paljoon. Yö vaippa jäi pois 2-v 10kk ja yks yö vahinko tullu sen jälkeen. Poika nyt 3-v 1kk Et voi olla teillä sama homma et yhtäkkiin se onnisttuu hyvin. Joten älä tressaa.. :) Tsemppiä...
 
Meidän tyttö ei suostunut ollenkaan potalle, aloitettiin pottaharjoitukset joskus 1,5 vuoren iässä. Kokeiltiin vaikka ja mitä keinoja, mutta mikään ei auttanut, joten jätettiin asia hautumaan. Noin kolmevuotiaana tyttö innostui yhtäkkiä käymään vessanpöntöllä ja sitten aika pian jäi yövaipatkin pois. Meillä jäi pottailut siis kokonaan välistä. Stressasin vaipoista eroon pääsemistä ihan turhaan ja vertasin muihin perheisiin. Lapset kuitenkin ihan oman kehityksensä mukaan tunnistavat vessahädän ja kiinnostuvat käymään potalla/pöntöllä. Eli nou hätä, kyllä sen vessassakäymisen ehtii oppia! :happy119
 
Meillä myös sama homma 2v. Kanssa. Pari kk sitten tykkäs potalla kerran päivässä istua kirjoja katsellen, joskus pottaan jopa tuli jotain. Nyt ei suostu ees istumaan enää potalle. Ei olla enää houkuteltu. Hiukan stressaan tästä mutta kaippa se jossain vaiheessa.
 
Meillä pottaa tehtiin tutuksi esikoiselle alle vuosikkaana ja sillon ne harjoitukset meni hyvin, silti pojalle tullut kausia jolloin vastustanut pottaa niin, että parempi ollut pistää koko astia piiloon. 1,5-vuotiaana oli selvästi herkkyyskausi, jolloin omasta aloitteestaan halus potalle. Mun raskauspahoinvointi sotki sillon kuivaksi opettelun. Nyt päälle vuotta myöhemin alettiin puhua kuinka "vaipat loppuu kesällä", ja kerran vessassa säilytettävän pinon tyhjennyttyä totes poika, että tarviikiin alushousut. Ja halus käydä nimenomaan pöntöllä, ei potalla. Oppi sitten pissahommien suhteen kuivaksi parissa viikossa niin, ettei yövaippaakaan tarvita. Ikää siis 2v10kk. Stressasin talven jonnin verran tuota missattua herkkyyskautta ja isovanhematkin löivät painetta asiaan. Mutta nyt sanoisin, että kaikki aikanaan ja tärkeintä että lapsi tietää olevan muita vaihtoehtoja kuin vaippa.
 
Kaksi-vuotias on tosi pieni vielä! Älkää stressatko. Tuossa vaiheessa se, että käy potalla istumassa niin halutessaan, riittää. Sitten, kun lapsi alkaa itse tunnistaa hätäänsä, potalla istuminenkin alkaa kiinnostaa. Pakottamalla vaan tekee hallaa koko siisteyskasvatukselle jatkossakin. Mikä kiire? Jotkut jättää kerrasta kolme vuotiaana, toiset pikkuhiljaa hieman ennen kolmea vuotta. Jotkut toki aiemminkin, mutta tosi harva! Toivottavasti ainakaan neuvolassa eivät hoputa asialla. Meidän neiti oli 2 v 4 kk, kun itse sanoi, että ei enää käytä vaippaa. Sitä ennen oli satunnaisesti ollut päiväkuiva, välillä taas ei millään halunnut pottailla. Jätettiin vaippa pois ja olisikohan kuutisen kertaa tullut "vahinko". Yövaippa jätettiin pois 2 v 8 kk, kun jälleen itse ilmoitti haluavansa nukkua ilman vaippaa, ei yhtään vahinkoa. Kyllä ne teidän lapset tietää milloin on oikea aika.
 
Meillä pottaa tehtiin tutuksi esikoiselle alle vuosikkaana ja sillon ne harjoitukset meni hyvin, silti pojalle tullut kausia jolloin vastustanut pottaa niin, että parempi ollut pistää koko astia piiloon. 1,5-vuotiaana oli selvästi herkkyyskausi, jolloin omasta aloitteestaan halus potalle. Mun raskauspahoinvointi sotki sillon kuivaksi opettelun. Nyt päälle vuotta myöhemin alettiin puhua kuinka "vaipat loppuu kesällä", ja kerran vessassa säilytettävän pinon tyhjennyttyä totes poika, että tarviikiin alushousut. Ja halus käydä nimenomaan pöntöllä, ei potalla. Oppi sitten pissahommien suhteen kuivaksi parissa viikossa niin, ettei yövaippaakaan tarvita. Ikää siis 2v10kk. Stressasin talven jonnin verran tuota missattua herkkyyskautta ja isovanhematkin löivät painetta asiaan. Mutta nyt sanoisin, että kaikki aikanaan ja tärkeintä että lapsi tietää olevan muita vaihtoehtoja kuin vaippa.

Meillä myös 1,5-vuotiaana käytiin tosi ahkerasti potalla ja vähän minäkin mietin silloin, että oppisikohan. Selvää oli kyllä, että ei vielä tiedostanut hätäänsä niin, että esim. vieraassa paikassa tai reissunpäällä olisi osannut olla vaipatta. Epäilisin, että tuossa iässä kiinnostus herää eritteisiin ja vesskäyttäytymiseen, mutta siitä on vielä matkaa kontrolliin ja kuivaksioppimiseen. Näin ollen et varsinaisesti varmaan missannut mitään.
 
^ Niin, siinä mielessä en missannut, että tuli uusi mahdollisuus ja varmasti olis vielä myöhemminkin tullut, jos nyt olis jääny opettelut. Tuolloin 1,5-vuotiaana poika kyllä tunnisti hätänsä, koska aamuisin huuteli sängystä "pissi", kun vaippa kuiva ja potalle vietynä teki pissin. Toki pidätyskyky oli tuolloin vielä olematon (pitäähän sitä isompanakin treenata) ja oma kärsivällisyys istua potalla. Mutta uskon, että tuolloinkin olisi ollut mahdollista treenata vaipattomuutta lapsen omasta aloitteesta, mutta kuivaksi oppiminen olisi vienyt pidempään kuin nyt vuotta myöhemin.
 
Meillä vieläkin pojalla vaipat ja mä ressaan toisinaan itekseni tosi paljon kun ei suostu edes potalle tai pöntölle. :sad001 kahet pissat tehty vuosi sitten pottaa... Ei iloinnut siitä vaikka vanhemmat iloitsi ja palkitsi ja sen jälkeen otti jostain takapakkia ja huusi naama punasena jos oli ilman vaippaa. (saunassa uimavaipat) ja pidättää vaikka koko päivän jos ei vaippaa.
Nyt poika 3,5v, ei sisaruksia.
Tiedostaa hädän ja piiloutuu kakkaamaan.
Mutta yritän olla tressaamatta. :happy:
 
Meillä on taas sellainen juttu, että ilman vaippaa osaa olla ilman vahinkoja jopa kauppareissun ajan taikka pihailun, että monta tuntia osaa pidättää ja tunnistaa kummankin hädän ja hädän tullen pyytää vaipan tai hakee itse vaipan. Kesällä teki hienosti parin viikon ajan pottaan pisut, mutta sitten tuli joku stoppi siihe pottailuun.

Ollaan yritetty lahjoa, puhua, tukea, annettu aikaa, taukoa yritykseen. Ollaan yritetty pissittää myös kaivoon. Eih. No eihä se oo ku vaipat antaa olla, mutta vanhemman näkökulmasta turhauttavaa, kun osaa rakon hallinnan täydellisesti.
 
Olen samaa mieltä siitä että kun vaan jättää vaipan pois ja lapselle käy pari kertaa vahinko niin jo alkaa potta/pönttö kiinnostamaan.
Minulla on 4 lasta jotka kaikki olen opettanut samalla metodilla sinä kesänä kun ovat olleet n.1.5-2 vuotiaita.
Nuorimmainen tyttö oppi viime kesänä kuivaksi 1.5 vuotiaana . Menimme kesälomalla mökille ja hupsista,vaipat unohtui. 2 päivää meni että oppi itse menemään potalle kun hätä tuli. Siinä pitää itse olla motivoitunut ja jaksaa olla määrätietoinen eikä luovuttaa muutaman pissavahingon jälkeen. Meni muutama kuukausi ja alkoi olla yövaippakin kuiva. Yövaippa jätettiin tytön 2 vee synttärinä pois.
Voin vakuuttaa että mitä pienempänä opetetaan sen helpompi. Mitä enemmän omaa tahtoa lapselle tulee,sen vaikeampi homma ja sit on vaipat vielä 3-4 vuotiaalla!
Joku tuossa kysyi että mikä kiire? Itse ajattelen sitä valtavaa vaippa roskisten määrää jotka kaatopaikoille kasaantuu saastuttamaan maapalloa ja meriä. Myös rahaa jää aika paljon säästöön kun ei mene vaippoihin. Herkimpien lasten iho voi paremmin kun ei ole vaippaa hiostamassa,että kyllä siinä on monta hyvää asiaa jonka takia kannattaa nähdä vaivaa. Tyttömme on nyt 2v ja 2kk ja nyt harjoittelee jo itse pyyhkimistä ja osaa itsenäisesti pestä kädet vessa käynnin jälkeen :gen014
 
Meilläkin on jätetty vaipat vaan kerrasta pois ja laitettu pikkuhousut jalkaan. Äkkiä ovat siitä potalle oppineet. Kaikki ovat olleet 1,5-2v. päiväkuivia :)
 
Ollaan yritetty kertalaakista, mutta pidättää kakkaa ja pissiä sinne iltaan asti, kun saa yöksi vaipan. Kesällä uusi yritys. Varsinkin tässä tuli ripulin takia, että ei suostunut kakkaa tekemään ollenkaan, kun pelkäsi kakan polttavan aina jatkossa, mutta alkaa tilanne rauhoittua. Niin ollaan otettu vaipat sen takia käyttöön enempi, että saa tehdä kakan, kun tuntuu ilman pottailu painetta.

Edistystä siinä mielessä tapahtunut, että on ruvennut itse puhumaan pottailusta ja päiväkodissa istuu ilman vaippaa pojalla ja kotona housut jalassa.
 
Tää on kyllä niin että kaikki on tosi erilaisia. Meidän esikoinen tykkäs aloittaa pottailun 6kk eteenpäin nyt kuopus poika ei tykkää yhtään käydä potalla. Veikkaan että niiden kanssa tulee oleen erilaiset kuivaksi opettelut. Meidän 2v9kk oppi kuivaksi 2v5kk. Oli mummulassa yötä ja siellä oli vaan vaippa jätetty pois ja laitettu pikkarit jalkaan. Sen jälkeen kerra sänkyyn pissannut ja kerran haalariin kerhossa. Muutamia kertoja mennyt vaatteet vaihtoon, mutta ei silleen pahoja vahinkoja. Nyt ollut alku vuoden mennyt täysin kuivana. Nyt vaan toivon että yhtä helposti päästäis kuopuksen kanssa. Nykyään on jo niin rutinoitunut että itse käy vessassa potalla. Huutaa jopa pyyhkimäänkin. Mun äiti vaan näköjään tiesi otellisen hetken koittaneen ja kokeili onnea joka kannatti. Nykyään itsekkin unohdan välillä kysyä että onko pissa hätä jos ollaan johonkin lähdössä. Onneksi osaa hyvin ilmoittaa jos on hätä.
 
Aika paljon lapsesta kiinni miten kannattas toimia, pakottaa ei ainakaan kannata.

Meillä meni niin, että noin 1,5 veenä joka ilta teki pottaan ja päivällä kävi istumassa potalla ja joskus tuli pissa. Sitten tuli totaalinen stoppi, poika suorastaan alkoi vihata pottaa. No potta pääsi sitten muutamaksi kuukaudeksi saunaan piiloon ja sitten potta tuotiin olkkariin ja poika ei edelleenkään oikein siitä pitänyt mutta se alkoi häntä kuitenkin kiinnostamaan ja yhtäkkiä pottaan tulikin kakka ja tästähän koko perhe riemastui ja siitä se lähti, ensin tuli kakkoja ja sitten vakiintui pottailu, myös se oli iso juttu kun taavi tiikerikin teki pönttöön ja lauloi siitä samalla :D meillä siis toimi se että annettiin koko pottailun ja siitä puhumisen olla ja poika sitten itse noin 2 veenä alkoi pottailla. Nyt on 3,3v mutta on vielä yövaippa ja ulkona myös, kesällä harjoitellaan jättämään ulkovaippa pois, kun pääsee helposti pisulle ulkona :)
 
Takaisin
Top