Mitäs teillä syödään yksivuotiaana?!

Korianteri

Satasella mukana keskusteluissa
Eli taas jos alottaisi uudellen ruokakeskustelua...

Siis lähinnä minua kiinnostaa mitä ruokia teillä syödään nykyään ja millaisia ruokia teette koko perheelle, niin että se pian yksivuotiaskin voisi syödä samaa safkaa. Vinkkejä tai kokemuksia kaipailen.

Meillä ruokailut menee niin, että aamulla ja illalla ihan tavallista puuroa marjojen tai hedelmien kanssa. Välipalat ovat yleensä viiliä, jogurttia ym. marjojen ja hedelmien kanssa myös. Meillä syödään (nuoleskellaan ja syleskellään) päivittäin myös tavallista leipää, mitä milloinkin, vähäsuolaisella margariinilla. Ja ruokien kanssa yritän tarjota päivittäin kurkkua, tomaattia, paprikaa, porkkanaa, avokadoa jne. raasteena. Eli poika alkaa olla melkoisen kaikkiruokainen.

Koko perheelle yhteisenä olen tehnyt tähän mennessä broilerikiusausta ilman suolaa, lihapataa paljolla kasviksella ja pojalle siihen lisännyt perunaa/makaronia, jonkun kerran myös ihan perinteistä jauhelihasoppaa...

Mitäs teillä muilla syödään kotiruokana? 
 
Mä en oo vielä antanu kotiruokana muuta ku makaroonilaatikkoa ja eilen annoin jauhelihakeittoa josta ei tykänny :O sylki ihan kaikki pihalle. Ainiin, oon mä antanu lapinkotamuhennosta, eli perunamuusijauheliha sekotusta :) ja siitä tykkäs.
Siinäpä onki opetteleminen sitte, että pitää ruveta tekeen sellasia ruokia joita poitsuki voi sit syyä. Miten ihmeessä riittää mielikuvitus ruuanvalmistukseen ku oon niin urpo siinä muutenki.Tykkään siis kokkailla ja leipoa mutta en vaan koskaan keksi paljon mitään erilaisia ruokia.Aikalailla samat viikottain.. makarooni ja jauheliha, makaroonilaatikko, lapinkotamuhennos, jauhelihakeitto jne. noi perus.
 
Mä jo innoissani odotan että pääsen Ninnille kokkailemaan kunnon kotiruokaa.Ite oon ammatiltani kokki :) Kerran tein mulle ja miehelle karjalanpaistii ja perunamuusii ni Ninni tahto kans maistaa ja rakastu todella kovin ruokaan.Myös lohta tykkää neiti syödä.Mun mielest perunamuusi ja pasta on semmoset joidenkaa keksii helpost kaikkee hyvää..esim.lihakastiketta ja kanastakin saa loihdittuu paljon kaikkee hyvää.
Täl hetkel meil menee suurimmaks osaks pilttii tms.viilii oon ruven tarjoomaan välil ja siihe kun sekottaa hiukka hedelmäsosetta niin on tainnut siitä tulla neidin suurta herkkuu.Aamupalankaa on ongelmia kun puuro ei kelpaa lainkaan ja sit pitää kokeilla että mitäkhän kelpuuttaa sil kertaa.
 
Voi että ku ois itekki ammatilta kokki nii ois paljon helpompaa :)
Kuulostaa niin hyvältä tuo karjalanpaisti ja peruna, ah ja nam! En oo koskaan sitä tehny.. anoppilassa kyllä oon syöny sitä mutta mutta.. :P
Meillä kans puuro takkuaa välillä aamuisin. Välillä kyllä iltasinki. Oon sit antanu Yosa-jogurttia ja leipää vaihtoehtosesti aamupalalla. Siitä poika tykkää. Viilit oli kans yhteen väliin se ykkös välipala mut sit seki rupes vissii kyllästyttään.
 
Kivaa, olis kiva saada perusarkiruuista taas vähän laajennettua omaa valikoimaa ideoilla. Mielläkään ei muuten puurosta tällähetkellä tykätä, mut noita kausia muutenkin tulee ja menee. Meillä on syöty jo aika pitkään ihan samaa ku aikuiset, mut ilman suolaa. Ihan suosikkeja on lihapullat, lohi ja paistetut tai keitetyt muikut!
Tänään oli nopea riistakäristys ja suppilovahverokastike (nam!) uunijuuresten kanssa ja poika maisteli hienosti molempia! :)
Karjalanpaistia minäkään en oo tehny aikaisemmin, mut kokeilin ja sehän on tosi helppoa!
Höyrytetyt vihannekset on helppoja ja munakkaat.
 
Mä oon niiiiin pulassa tän ruoka-asian kanssa.. mä meinaan vihaan ruuanlaittoa! Oikeesti, musta se on ehkä maailman turhin "kotityö" ja ite elän suunnilleen leivällä ja jugurteilla (plus sitte ukko sit silloin tällöin tekee jotain pöperöä). Mä en vaan jotenkaan tykkää päivällä ite syödä lämmintä ruokaa, syödään sit myöhään illalla kun poitsu on nukkumassa jos ollaan molemmat kotona. Mut yksin keittelen sit vaan jotain nuudeleita tms :D ..ja mun on siis niin vaikee miettiä että mitä tolle jätkällekään sit oikein tekis, et sais monipuolista ruokaa.. todellakaan mitään eineksiä haluais sille syötellä ja noista purkkiruuistakin olis kiva päästä pikkuhiljaa eroon. Oon vaan niin laiska ja saamaton.. ja mirokin on niin tottunu (?) noihin purkkiruokiin, et ei meinaa oikein mikään kelvata. Mummolassa ovat yrittäny syöttää lohikeittoa, kanaperuna vuokaa yms, mut sylkee vaan kaiken pois.. samoin ei oo nyt tarhassakaan suostunu kuulemma syömään ku leipää ja maitoa =/ Pitäis siis saada tehtyä jotain yksinkertasia ja "purkkiruokamaisia" sapuskoja ensin, että tottuis pikkuhiljaa, mut kun mä en vaan osaa
 
meilläkin syödään jo paljon samoja ruokia kuin me aikuiset. välillä on sellasia päiviä vaan ettei ihan kauheesti ruokaa laiteta :( mut ollaan puhuttu et pitäs koittaa ryhdistäytyä. käytetään aika vähän suolaa noin muutenkin et ollaan annettu tytölle ihan samoja mausteita ruokiin... en kyl tiiä onko siitä suolasta haittaa kuitenkin?! en oo aiemmin ajatellutkaan asiaa.. puuro on alkanut meilläkin tökkimään, maitorahka,hedelmät, marjat, maustamaton jugurtti ja mysli on herkkuja.leipä, omena ja mandariini tällä hetkellä varmaan suurimmat suosikkiherkut:) kalakin maistuu! purkkiruuat ei oo enää kauheesti mennyt alas. eli kait se tytsy alkaa meillä luonnollisestikin siirtymään normiruokiin. tuntuu et nyt n.kolmen viikon aikana on syönyt vähemmän kun normaalisti ruokaa, en tiiä mistä johtuis... mut puntaroitiin eilen kotona ja vaaka näytti n.9,5kg ja painoa mun mielestä edellisestä mittauksesta tullut hienosti ja samassa suhteessa  ku ennen et on varmaan saanut energiaa tarpeeksi. maitoa menee edellleen paljon :)
 
Hei te ahkerammat äidit, heitelkääpä ruokia mitä ootte lapselle jo syöttäny ja mitä vois syöttää nii sais vinkkejä :)
 
ihan kaikkea, jauheliha ja kanakastiketta, riisi/perunaa/pastaa... salaattia ei hampaiden takia voi oikeen syödä kunnolla (kaks hammasta) mut joain kurkkua ja tomaattia, hedelmiä ja laiepää ruuan lisänä. sit kala ja lihakeittoa. ihan uuniruokia(ne on helppoja kans, kiusaukset yms) ja paistit on helppo kans antaa kun pilkkoo pieniksi äystettäviksi palasiksi. lihapullat ja muusi oli jostain syystä huono ruoka(!!) eikös se pitäs olla kaikkien lasten herkkua:D kala on helppo kun katsoo ettei oo ruotoja, uunissa ollaan laitettu mut myös annettu paistettuna kalaa (en tiiä saisko mut ei olla ruskitettu kauleesti/käristetty sitä kuitenkaan)..

lähinnä musta se on ollut meillä et pitää olla hyvin mureaa lihaa et tyttö voi syödä ja pieninä paloina. mut ollaan käytetty kyllä ruokakermaa ja tomaattimurskaa jne ruuissa ihan surutta..ja mausteita, maha ei oo ollut pahana niistä vaikka herkkämahainen on ollut vauvasta asti. nykyään joku banaani ja mustikka on ainoita joista menee kovaksi vatsa.

mitähän vielä... vokkia annoin joskus kun ne on aika pehmeitä ne vihannekset kun paistaa pannussa niitä pakastevihanneksia, niistä ei kauheesti piitannut kylläkään. oon suunnitellut et tehtäs iso satsi kerralla ruokia niin ei tarvis ihan joka päivä kokkailla, jos vaik joka toinen päivä(?)
 

Kyllä mä oon kans tomaattimurskaa käyttäny vaikka tosiaan säilykkeitä pitäs kai välttää??

Mulla on aina tää sama ongelma...mitä ruuaksi??? Ja vielä kun on tuo maito ja muna allergia niin tästä tuntuu tulevan  vieläkin hankalampaa.. Mutta meillä kyllä syödään tosi paljon jo samaa ruokaa koko perhe. Tosin nyt tuntuu että myös kauramaidosta meni yöt hulluksi ja ihottumaakin tuli....huoh....

Ruokia joita meillä syödään:

perunat ja jauhelihakastike

jauhelihakeitto

risotto

paistettu (öljyssä kevyesti vähän niinku haudutettuna..) broileri ja tomaattikastike, riisi

hirvenlihakastike NAMS !! :) 

peruna-jauhelihalaatikko

pakastekasvikset, porkkanaraasta, tomaatti, kurkku lisäkkeenä. 

....hmmmm....siis eikö meillä tosiaan muuta syödä vai enkö vaan muista???! Ne normaalit bataatti+jotain on edelleen listalla ja pakastimessa valmiina. 

kalaakin syötäis mutten keksi maidotonta kastiketta siihen....

Välipalana välillä hedelmäpilttiä, kaurajugurtti+leipää, päärynää, banaani-mustikka-mansikka-kiivi tai näitä erikseen. Maitoo menee liian vähän ja kalkkia pitää alkaa antamaan. 

 
Meillä syödään aamulla neljän viljan puuroa (ihan normi aikuisten puuroa), mutta ei niin paksua ja siihen lisäksi sokerin sijasta puolikas banaani ja eri päivinä pakasteesta eri marjoja (mansikkaa/mustikkaa/vadelmaa), ja kaikki sauvasekoittimella tasaiseksi vispipuuroksi. Joskus tehdään puuroa tattarihiutaileista, joskus riisihiutaleista. Nopeita on tehdä, eikä oo takkunu, vaikka puolivuotiaasta ollaan syöty:) Pienen pieni kattila tehdään, siitä riittää meille molemmille. Joskus iltaisin sama setti, toisinaan muksujen jauhepuuroa. Ihanan pehmeetä ja maukasta tulee;)

Päivällä syödään joko keittoa, tai mitä milloinkin. Mutta meidän aikusten ruokaa syö. Nyt meillä on kanakeittoa (aidosta kanasta, ei broiskusta), ja eilisestä jäänyt keitettyjä perunoita, lohta ja makeata maissia. Näin äkkiseltään en osaa sanoa mitään reseptejä, mutta esim. jauhelihapihvejä, just karjalanpaistia, josta muuten voi tehdä riisiversion, yms. Jos karjalapaistin paistaa kattilassa, lisää sipulinsilpun ja porkkanaraasten, mausteita (kurkumaa, pippuria, paprikajauhetta yms. Sen jälkeen riisiä päälle ja vettä, siten että peittää riisin n. sentin verran. Kansi päälle ja hautumaan matalalla lämmöllä. Älä sekoita, anna riisin hautua lihojen päällä. Helppoa ja hyvää.

Vihanneksista tein vähän aikaa sitten ratatouille-tyyppistä muhennosta. Eli sipulia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, munakoisoa, tomaattimurkaa, valkosipulia, paprikaa, kaikki nää haudutetaan pannulla. On hyvää sekä lämpimänä että kylmänä. Voi tehdä ihan mistä tahansa vihanneksista.

Keitot on hellppoja, hyviä ja halpoja. Mitä ikinä vihanneksia löytyy jääkaapista tai pakasteesta. Myös sosekeittoja (porkkana, herne,- maissi, parsakaali-kukkakaali).Peruskeiton pohja mulla on aina sama, sipuli, porkkana ja peruna, ja lisukkeeksi whatever-you-like) Sitten vaan leipää lisäks.
 
Takaisin
Top