Mitäs muiden jouluvauvoille(2012) kuuluu?

-Dolly-

Puuhakas puhuja
Meillä synnytty 14.12. Meillä tyttö nyt siinä vaiheessa, että kaikki kiinnostaa :D Konttailee kovaa vauhtia ja jahtailee koiraa, sitten kävelykärryä apunakäyttäen juoksee ympäriinsä. Sitten nousee joka paikkaan ylös ja kiipeää jos vain hetkeksi silmä välttää..

Kiipeää mm. tv-tason päälle yms. Osaa myös seistä ilman tukea, tekee sitä kokoajan, mutta ei ole vielä ottanut "kunnon" askelia. Muutaman on ottanu ilman tukea kun olen päästänyt iskän luokse menemään, mutta se on sellasta etukeno kävelyä vielä :D

Nyt vasta 10 kuisena tuli ekat hampaat!! Luulin, että olis pukannu jo joku 3kk:tta vanhana ku oli vähän itkunen ja kuolanen.. mutta tulikin sitten nyt.. ja kerralla 3kpl, ja lisää vissiin pukkaa :D

Meillä syyään 5krt päivässä, ja tyttö omaa hyvän ruokahalun.

Nukkuu 2 päiväunet (välillä vielä kolmetkin) ja 11h yöunet.

Mites muilla menee pienten tuholaisten kanssa? :D Vai onko rauhallisiakin lapsia olemassa :wink
 
Meillä tyttö myös hyvin vauhdikas, konttaa kovaa vauhtia, seisoskelee tukea vasten sekä nykyään pitkiäkin aikoja ilman tukea :) Tänään neiti sitten otti ensiaskeleensa :Heartred Kiipeillään myös ja kaikki kiinnostaa..

Ruokailut ei hirveemmin pidemmän päälle kiinnostais, kun kaikki muu tekeminen olisi kivempaa, niin meillä syödään yleensä pilttipurkin kansi, lusikka tms kädessä, niin sujuu paljon mukavammin, kun malttaa hetken istua paikallaa, mutta hyvä ruokahalu on ja maitokin kelpaa tuttipullosta hyvin :) Ehkä voisi pikkuhiljaa harjoitella itsekkin syömään..

Sormiruokaa ei olla kauheesti annettu, lähinnä raejuustoa, naksuja ym. Pitäis varmaan ruveta nyt ihan kunnolla vaan antamaan kaikenlaista.. No pikkuhiljaa :)

Neiti nukkuu yöt ihan hyvin, kerran kyllä melkein joka yö haluaa vielä maidon, joskus voi nukkua kokonaisen yönkin heräämättä :) Nukkuu yleensä 1 - 2 päikkärit päivässä..

Hampaita on jo 8, ensimmäinen tuli 5 kk iässä ja taas kuolataan sen verran, et mahtaiskohan taas olla tuloillaan..

Flunssassa oltiin koko perhe pari viikkoa takaperin, onneks meni sitten kuitenkin aika pian ohi :) Huomenna muskari!
 
Voi että ihanaa :) meidänki tyttö otti pari päivää sitten ensi askeleensa, ja kehujen lumoamana sitten päästelee mistä milloinkin irti ja lähtee tulemaan luokse. Muutama askel menee ja sit kaadutaan äipän tai iskän syliin :)

Meillä ihan sama juttu syömisen kanssa :D syö siis tosi hyvin, mutta vain silloin kun käsissä on leluja pyöriteltävänä :D Pilttipurkin kansikaan ei enää kiinnosta vaan pitää olla jotain pyörivää tai helisevää :D Jos ei oo mitää käsissä nii sit vaa pyörii tuolissa ja yrittää siinä seisomaan yms. Vähän rauhaton tapaus :D

Juu kannattaa kyllä tuohon sormiruokailuun alkaa, vaikka sotkuahan siitä tuleeki (meillä koira siivoaa :wink ) . Neuvolassa pitävät hirveän tärkeänä tota pinsettiotetta, joka kehittyy juuri sormiruokailusta :)

Opetitteko vauvalle päiväunien määrät vai alkoko iteksee mennä 1-2 päikkärit? Nii ku ite aattelin et nyt ollaan onnistuttu pääsemään noihin kaksiin päikkäreihin, aluksi tyttö ei meinannu jaksaa olla hereillä pidempiä välejä. Vieläki siis välillä tarpeen mukaan kolmet unet. Jos kolmet nukkuu nii ne ei oo pituudeltaa ku jotai puoli tuntia korkeintaa. Mut sit kahet ku nukkuu nii toiset nukkuu 1h kerralla.

Siellähän on jo monta hammasta pukannu. Halusiko teillä hampaidentulon aikaan imeä tuttia? (jos siis teillä sitä käytetään). Meillä tytölle on annettu tuttia vain nukkumaan mentäessä/jos hirveän itkuinen on. Mutta nyt vaatii tuttia kokoajan suuhun, muuten on kärttynen kuin ampiainen. Ei suostu pakkasessa pidettyjä puruleluja käyttämään. Olisko jotain vinkkejä mikä vois helpottaa?

Hyvä että flunssat meni hetkessä, tänne ei ole vielä kantautunut, ja toivotaan ettei tulekkaan :)

Hienoa! :) Täällä harrastetaan vauvauintia viikonloppuisin:)
 
Joo, meilläkin kyllästytään hyvin nopeesti, jos mitään ei käteensä saa :) Mitä sormiruokaa te annatte ? Pinsettiote onnistuu jo aika hyvin, osaa poimia pikkujuttuja, ja saa sormiruokaakin suuhun saakka :) 9 kk ikäisenä muistaaksee alko sen hallitsemaan.

Meillä päiväunet on mennyt itsekseen noin, yleensä nukkuu yhdet päivässä, joskus kahdet, jos ensimmäiset unet jäänyt lyhkäsiks :)

Täällä puhkesi toissapäivänä yhdeksäs hammas :) Kymmensikin kai tuloillaan toiselle puolelle samaan kohtaan, ainakin ien näyttäis olevan turvoksissa.. Meillä juuri kylmälelut kelpaa, kun hampaat vaivaa ja toki annetaan Panadolia, jos oikein vaivaa ja haittaa syömistä tai yöunia..
 
Annetaan sormiruuaksi vähän kaikkea. Lähinnä keitettyjä kasviksia yleensä esim. porkkanaa, perunaa, palsternakkaa , bataattia. Ensin pilkoin ne ihan pieniksi, mutta sit pysty pikkuhiljaa jättää isommiks, sellasiks tikuiksi, Nyt vauveli niitä tykkää mutustella :) Sit annetaan kans noita maissinaksuja, sit makarooneja, tuorekurkkua (otan sen kuoren vain pois), mandariineja(vielä pilkottuna) , banaania (menee kans jo isompina paloina), persikkaa, päärynää ym pehmeempiä hedelmiä :)

Teillä menee hyvin noi unet :) Meillä tyttö nyt alkanut heräillä yöllä joku viiski kertaa, haluaa tutin vaan suuhu ja sit jatkaa uniaan. En tiiä miten pääsen nyt tuosta tavasta eroon, haittaa sekä tytön unia et mun, ku pitää nousta ainaku pääsee uneen :D Sit tuntuu, ettei se hampaistakaa johdu, kun ei enää niitä oikeen kitise.

Sieltä ei tullukkaa meidän tytölle kolme vaan kaks tuonne alas, ja näyttäis ettei heti oo uutta pukkamassa :D Sinne onki tullu jo iso määrä niitä :D

Yks erittäin rasittava piirre on tullut nyt tälle meidän pikkuselle, aina ku yritän siivota/laittaa ruokaa tms. Rupee itkeen ja seuraa ja roikkuu housuissa :D Pitäis kokoajan saada olla sylissä ku touhuan jotaki. Niimpä nyt joudunki siivota vasta kun tyttö on unilla :D Vessaanki tulee mukaan, muuten tulis järjetön itku oven takana :D
 
Nii ja leipää syö kans sormiruokana :) Annetaa yleensä täysjyväleipää taio ruisleipää joko sellasenaan tai sit (en nyt tiedä onko vastoin suosituksia) margariinin kera. Juustosta tyttö myös tykkää, syö sitä yleensä erikseen.
 
Meillä ollaan synnytty 11.12., ja vasta on eka hammas tullut (n. 10 kk iässä) vaikka mekin luultiin, että tulis jo joskus 3 kk ku oli niin kärttysä ja kuolas, mutta ne tulikin vasta tänä syksynä :D Mutta mutta, meillä kans kontataan ja noustaan innokkaasti pystyyn, ja kävellään tuettuna, jos pitää käsistä kiinni, niin kävelee jo aika kivannäköisesti, ei itse uskalla vielä edes yrittää seistä yksin, heti tulee hirveä huitominen ja harominen ja tuen etsiminen, jos vahingossa esim. päästää irti tuesta.

Meillä on tulossa marraskuun lopulla prick-testit ja verikokeet ja sitten joulukuun puolessa välissä lastenlääkärin aika, kun on ollut niin hankalia oireita, esim. kaurasta ja vehnästä, ja nyt tuli sitten uutena oireena löysä vatsa, ilmavaivat, mahakipu, huono syöminen, nieleskely, röyhtäily ja kärttyisyys, luulen että ois semmosta silent refluxia tms., kun ei yleensä puklaa tai oksenna (kerran oksenti viime viikolla ihan yhtäkkiä maitoa vaikka ei oo moneen kuukauteen semmosta tehny) ja on ruvennu nyt parin viime viikon aikana heräilemään yöllä ja on herännytkin oikeestaan joka yö huutamaan. :sad001 Pylly on ollut hyvässä kunnossa, eli ei oo sama juttu kuin kesällä oli, että meni pahalle ruvelle ja ihottumalle ja huusi sitä. Mut katsotaan sit joulukuussa että mitä lääkärisetä sanoo, toivottavasti löytäisivät että onko nyt sitä allergiaa vaiko refluksia vai mitä! että saatais taas yöt nukuttua. Ennen näitä uusia oireita tyttö nukku koko yön n. 10 tunnin unia, nyt herää vähintään 2 kertaa yössä.. :sad001
 
Teillä sit hampaat pukannu samoihin aikoihin ku meillä :) '

Voi että, ompas ikävää :sad001 Meillä pienellä epäiltiin refluksitautia alle puolen vuoden iässä, mutta meillä se oli sellasta näkyvää oksentelua. Ja loppui kun maidon sakeutti sakeuttajalla. Käytettiin sakeutajaa sit n. 10kk:seks asti ja sit pysty lopettaa niin että oksennuksetki pysyis poissa. Toivotaan nyt että sielläkin olis parempaa luvassa. !
 
Ja onhan tuo varmasti ikävää, että alkanut taas heräillä yöllä. Meillä puolenvuoden jälkeen lopetti yösyönnit ja sen jälkeen nukkui hyvin yöt. Sit jostain kumman syystä rupes heräilee n.5kert. yössä. Nyt n.2kert. Mutta meillä se on silti vielä helppoa, kun ei tarvii kun tutti laittaa suuhun ja toinen jatkaa uniaan tyytyväisenä. Teillä vissiin herää huutamaan vai? Paljon tsemppiä teille tuohon taisteluun!
 
Lukekaa kirja Unihiekkaa etsimässä. Sillä pääsee melkein mistä tahansa uniongelmasta.

Meillä on tyttö nukkunu jo 2kk iästä asti ilman yösyömisiä kunnes n. 6kk iässä alko heräileen ja kitiseen öisin.
Meillä on myös alusta asti ollut ongelmana nukahtaa ilman syliä.
Päästiin näistä molemmista ongelmista ja saatiin tyttö vieläpä nukkumaan omaan huoneeseen yhden kirjasta löytyneen unikoulun avulla.

Nyt tyttö kannetaan iltatoimien jälkeen sänkyyn, sanotaan hyvää yötä ja laitetaan ovi kiinni. Myöhemmin toki avataan ovi yön ajaksi. Välillä saattaa kuulua jotain inahdusta ja joskus yöllä itkee vähän unissaan, mutta ei mitään isompaa minkä takia pitäis mennä kattoon. Yöllä sillä on tutti narulla kiinni yöpuvussa niin saa sen itse suuhun jos se putoaa. Ja kyllä se näyttää aika paljon siellä sängyssä möngertävän ja vaihtavan asentoo mutta nyt tyttö nukkuu n. 12h yöunia ja kahet päiväunet, yhteensä n. 3h.

Ja äiti ja lapsi on molemmat virkeempiä :wink
 
Nitti kiitokset vinkistä :wink Pitää vähän katsoa miten tää alkaa menemään että meneekö ihan omalla painollaan :) Kun viime yönä ei herännyt kertaakaan :)

Tuota tuttiketjua en oo uskaltanu yön ajaks laittaa, kun sitä ei hiveesti suositella tukehtumisvaaran takia. Tietysti siitäkin nyt liikaa hysteriaa, mutta en ole uskaltanut kun tyttö pyöriskelee miten sattuu ja välillä on ihan poikittain. No, jos ei ala helpottua niin luen mielelläni tuon kirjan :)
 
-Dolly- Kiitos vinkeistä :)

MPOP - Toivottavsti selviää pain, mikä oireet aiheuttaa niin helpottaa sitten! Jaksuja :Heartred

Täällä yleensä herätään kerran yössä syömään. Joskus voi nukkua koko yönkin heräämättä ja välillä voi heräillä useamminkin (jos hampaat vaikka vaivaa) mutta oon tyytyväinen tähän :) Meilläkin tyttö pyörii ihan mahattomasti yöllä, milloin mitenkin päin ja peitto on vähän vaikea saada pysymään päällä, kun mieluiten siirtyy sen päälle makaamaan :) Sitten kun yrittää varovasti siirtää et saa peittoa päälle, niin heräähän se siihen melkein aina.. Nyt oon ottanu toiseks peitoks semmosen vauvan fleece huovan, ettei tuu ainakaan kylmä kun peiton päällä nukkuu :) Vaikka lämmintä onkin nukkua, mut huolehtiihan sitä :wink

En mäkään tuttinauhaa uskoltais yöks jättää, tosin ei meillä tuttiakaan syödä, paitsi rattaissa nukkuessa, joskus autossa.. Unipupu toimii yöllä tuttina neidille :) Ei siis huoli tuttia laisinkaan, mutta unipupun korva, käsi tai jalka pitää olla suussa :Heartred kohta 1 v synttärit lähestyy!! Joko ootte juhlia suunnitelleet ?
 
Ihan sama juttu täällä noiden peittojen kanssa, kun yritän laittaa päälle nii herää. Nyt viime aikoina en oo viitsiny ees peittoo laittaa. Oon huomannu, et jos tyttö ei ennen 24 herää nii sit nukkuu paremin yönsä. Meilläki tuo unipupu käytössä, mut tutti pitäis silti olla. Aina kun saa tutin suuhunsa ja unipupun käteen nii kummasti alkaa väsyttää. Unipupun korvia ja jalkoja pitää hinkata ympäri kasvoja ja nuuskia sitä ennen nukahtamista :) On se vaan niin sulonen :)

Meillä tossa joulukuun puolessa välissä juhlat ja olis suhkot paljon porukkaa tulossa ja vähän kauempaakin sukulaisia. Vähän jänskättää, että miten ne onnistuu :) Joitain leipomuksia oon jo päättäny valmiiks, ja pitäis vielä ehkä testata ennenku tekee sit oikeen version :) Aattelin kaks isoa vaaleanpunaista nalle-kakkua tehdä neidille. Prinsessa hepeneet on myös ostettu valmiiksi päivää varten :) Määhän oon sellanen noiden juhlien kanssa (oli ne isot tai pienet) että stressaan aika paljon, oon miettiny noita synttäreitäki jo ehkä puoli vuotta :D heh :D Mites teillä? :)
 
Meillä oli tänään neuvola aikakin :) Painoa oli 9,2kg ja pituutta 73cm. Syntyessään oli 3,4kg ja 49cm. Hyvin kasvaa käyrillä ja on kuulemma kehityksessä edellä kävelynsä suhteen. Siellä se pisti neuvolassaki jalalla koreaks ja muutaman askeleen otti :) On se hyvä sit noin päin nii ei ainakaan tarvii ressata turhia ku ite oon just sellane et mietin kaikkee mahollista ihna liikaa :)

Otettiin myös influenssa rokotteet. Meinataanko teillä ottaa?
 
Meillä kun tyttö synty yli kk etuajassa ja laskettuaikakin oli 1.12. niin 1v synttärit on jo juhlittu yli 3 viikkoo sitten. Tarjoilut oli yksinkertaset: kakku, ihanaa vuokapullaa, pikkuleipiä ja karjalanpiirakoita munavoin kanssa.
Vieraitakin oli vaan ihan lähimmät. Isovanhemmat, tädit ja setä, 2 serkkua ja isomummu. Ja kivaa oli.
Tyttö sai hienoja lahjoja, pääasiassa leluja. Ja kaikki kiinnosti heti.
Ja tietenkin siisteintä oli se että kaikki lempi-ihmiset oli samaan aikaan samassa paikassa. JEEEE!

Tässä vielä kuva kakusta minkä tein.

WP_001284.jpg
 
Ihana kakku! Ja varmasti oli myös makoisa :) Mitä täytteitä laitoit? :) Tollaset pienemmät juhlat on enemmän kans omaan makuun, mutta nyt on pakko käskee muitaki, ku miehen sukulaisia asuu kauempana ja niitä on sit vähä enempi ku omia. Joten vähän nyt jänskättää mitä siitä tulee, ku tyttökään ei hirveesti oo niitä nähny :) No olkooty sit vaikka mamman sylissä koko juhlan ajan :D
 
Kakussa oli pätkiksillä maustettu suklaakakkupohja ja daim-vadelma-mascarpone-täyte. Oli sit lopulta mun makuun vähän liian tuhti, mut kyllä koko kakku meni :)
Meillä on niin päin että mun suku on iso ja miehen tosi pieni.
Jos molemmat meistä kutsuis samalla lailla vieraita suvustaan niin olis tosi epäreilua kun mun suku on tooooosi iso ja äänekäs ja miehen suku pieni ja hiljanen.
Mä oon kuitenkin päättänyt että en rupee kaikkia kutsuun joka juhliin. Mentiin naimisiinkin maistraatissa ja kutsuttiin kotiin vieraita, tais olla melkein sama porukka kun nimiäisissä ja nyt synttäreilläkin.
Tsemppiä teidän juhliin. Koskas pidätte ja ootko jo suunniitellut tarjottavat.
Niin ja me ei oteta influenssarokotetta. Mä oon itse diabeetikko ja oon aina itse myös saanut ilmaseks mut kun se rokote on aina siihen yhteen kantaan ja ne kannat vaihtele ja muuttuu jo yhen flunssakauden aikana aika paljon niin en oo ajatellut että on järkee. En siis todellakaan tuomitse ketään joka sen ottaa, en kiihkoile asiasta tms., en vaan itse nää aihetta asiaan.
 
Oi kuulostaa hyvältä :p

Jep, noin oliski ressittömämpää. Tiedän vaan, että ihmiset sit loukkantuu kun eivät saa kutsua :D Pietään vissii kahessa osassa että ne tulee sit eri aikaan jotka tulee kauempaa :)

Meillä on ens kuun puolessa välissä juhlat :) Jotaki oon suunnitellu, ainaki vaaleanpunaisen nalle kakun meinaan tehdä. Sit riiippuen siitä minkä kokoinen siitä tulee, niin luultavasti pitää myös toinen tehdä. Sit aattelin kinkkupiirakkaa, sit sellasia hauskan näkösiä sammakko-sämpylöitä, muita en oo sit vielä miettiny. Sokeritonta porukkaa kans tulossa vähän nii en tiiä pitäiskö myös pieni sokeriton kakku leipasta, tai sit tyydyn vaan muihin sokerittomiin leivonnaisiin.

Mää en oikein ees tienny mitä mieltä oon rokotteesta. Me mentii neuvolaan tänään ja täti siellä kysy et laitetaanko. En ollu ees perehtyny millään muotoon asiaan. Kyselin sit vaan jälkiseuraamuksia yms. vastaukseksi sain että ovat sivuoireettomia, koska ei oo niitä eläviä taudin aiheuttajia. No sit pikasesti vaan päätin et otetaan. Voipi olla asia eri jos olisin tarkemmin lukenu ja tarkemmin tietonen. No otettu mikä otettu :D ite olin sikainfluenssa rokotetta täysin vastaan, en halunnu laittaa missää nimessä.. nyt sit näin :D
 
Takaisin
Top