Mitä sairaalasta saa/mitä ehdottomasti mukaan?

Alaska

Silmät suurina ihmettelijä
Eli ilmeisesti sekä äiti että vauva saavat vaatetuksen sairaalassa olon ajaksi mutta minkä verran vaatteita tulisi ottaa mukaan kummallekin, riittääkö kotiutumisvaatteet vai tulisiko vauvalle olla jotain omia vaihtovaatteita (jos niin kuinka monet) mukaan? Ruokaa ilmeisesti myös saa riittävästi, mutta onko jotain tietynlaisia naposteltavia mitä kannattaa ottaa mukaan ja onko sairaaloissa millaiset säilytystilat omille tuotteille?
 
Mulla on joka kerta riittänyt kotiutumisvaatteet molemmille (tai no, mä olen kotiutunut joka kerta samoissa kamppeissa joissa olen sairaalaan mennytkin, pl. sukat ja pikkarit). Omia eväitä en ole muuten tarvinnut kuin jotain karkkia ja ehkä limpparia. Oma pillillinen juomapullo voi olla hyvä. Liivinsuojat, harjat, hammasjutut, sh+ha, dödö, jne hygienia hommat tietysti mukaan. Vaippoja ja siteitä saa osastolta. Ainakin phks:ssa on lukolliset kaapit huoneissa joissa voi tavaroita säilyttää. Yleensä tilat ovat pienet ja ahtaat, niin ihan hirveästi ei kannata tavaraa ottaa mukaan.
 
Mulle on myös riittänyt kotiutumisvaatteet. Olen ihan mieluusti hengaillut niissä sairaalan vaatteissa, kun ovat mukavan löysät ja rennot. :) Vauva mulla oli pitkälti ihokontaktissa, mutta tarvittaessa hänellekin saa kyllä vaatteita sairaalasta. Naposteltavista vinkkaisin, että pillimehut olivat hyviä synnytyksen aikana, kun niistä oli helppo juoda makuuasennossakin ja mies pystyi pitelemään mehupurkkia, jos omat voimat eivät riittäneet. Synnytyksen jälkeen lakritsi ja kuivatut luumut auttoivat vatsan toiminnan käynnistämisessä.
 
Mulle kanssa on riittänyt kotiutumisvaatteet. Sekä äidille että vauvalle on ihan hyvin vaatetta tarjolla. (Sairaalan sukista en sanottavammin pidä, mutta kyllä ne sen aikaa meni eikä ollut juurikaan mielessä mitä jaloissa nyt oli.) Paitsi omat liivit on hyvä olla (viimeistään siinä kohtaa, jos maito nousee niin että tarvii liivinsuojia). Naposteltavat jäi itseltä täysin syömättä. Toisaalta en saanut ennen synnytystä enkä alkuun sen jälkeen syödä kuin soseita. (Ennen synnytystä syynä sektioriski ja sektioonhan siinä päädyttiin eikä sen jälkeen ihan heti saanut.) Säilytystilana Tyksissäkin lukollinen kaappi. Ei sinne valtavasti mahdu, mutta itselleni ainakin oli ihan riittävä. Henkilökohtaiset hygieniajutut tosiaan mukaan, paitsi siteet saa sairaalalta.
 
Kotiutumisvaatteet, hammasharja ja laturi puhelimelle. Ne varmaan tärkeimmät mitä tarttee mukaan ottaa. Omat shampoot ja hoitoaineet hyvä varmaan myös olla jos haluaa peseytyä kunnolla. Omalle iholle ne sairaalan pesuaineet ei sovellu. Tyksissä tais olla jollakin osastolla tarjolla hammasharjojakin.

Tyksissä sai synnytyksen aikana salissa mehuja ja oli pillitki tarvittaessa. Ja paljoa en ole omia naposteltavia edes synnytyssalissa miettinyt, ja Tyksissä sai ainakin mehukeittoa sit tarvittaessa. Käsittääkseni ei kovin suositella syömistä paljoa jos joutuukin hätäsektioon tms mutta eipä niistä etukäteen tiedä. Mutta itsellä on kyll nälkä unohtunu aina synnytyksen ajaksi. Sen jälkeen kyll sit tulee törkeä nälkä ja voisi syödä vaikka hevosen. Onneksi Tyksissä osastoilta on sit aina öisinkin saanut jogurttia.
 
Vaikka siellä synnyttäneiden osastolla oli hyvin ruokaa tarjolla ja välipalajääkaappikin löytyi niin silti, varsinkin yöaikaan hereillä ollessa oli kiva kaivaa sieltä yöpöydän laatikosta jotain naposteltavaa itselleen. Pähkinöitä, suklaata, hedelmiä, tms. Mikä säilyy huoneenlämmössä.
Juomiset, lähinnä vesi ja mehu saatiin talon puolesta niin niitä en niin kaipaillut. Meillä saatiin siis mehukannut sängyn viereen ja siitä sai sit juoda niin paljon ku halusi.

Omat hygienia jutut mukaan ja puhtaat vaatteet. Reilun kokoiset imetysliivit ja tosiaan vaikka parikin paitavaihtoehtoa. Itse en oo päässy ku kerran 3 päiväsen vauvan kans sairaalasta kotiin ni jos tarviikin olla muutoman lisäpäivän ni sit on tarvittaessa paitaa mitä vaihtaa jos haluu käydä vaik hetken ulkoilee.

Puhelin +laturi.
Olikohan muuta? Jos jotain lisättävää niin voihan sit puoliso tuoda mitä tarvii :wink
 
  • puhelin
  • laturi
  • pillejä (esikoisen synnytyksessä Hyvinkäällä 2016 en juonut mitään kun en päässyt ylös sängystä eikä koko synnäriltä löytynyt pillejä ollenkaan)
  • limua (jos limusta tykkää, se kahvioon raahautuminen voi olla liian raskas homma ensimmäisinä päivinä synnytyksen jälkeen)
  • oma shampoo ja hoitoaine (jos sairaalan geneerinen ei kelpaa)
  • dödö
  • hammasharja ja -tahna
  • kotiutumisvaatteet (minulla sairaalaanmenovaatteet likaantuivat synnytyksessä, koska minulle väitettiin, ettei lapsi synny sinä päivänä, joten en saanut sairaalavaatteita ennen kuin lapsi oli jo syntynyt, omissa vaatteissa piti synnyttää kun täysin alastikaan ei huvittanut olla)
  • lapselle kotiutumisvaatteet ja kaukalo
 
Takaisin
Top