Mitä saa syödä?

Nenn1 Kiitos! Jätän sen toisen jugurttipurkin syömättä, varmuuden vuoksi!
Arwen Yrttitee / vihreä tee propleema täälläkin...  Ruusunmarja- ja hopeatee eivät kyllä teestä mene!!
Vihreää teetä lipitin kahvin sijaan tauoilla, kun kuvittelin kahvin olevan se paha! Neuvolassa kielsivät kokonaan...  Pitää ne flavonoidit ottaa muualta, vaikka kaakaosta. Kunnes jompi kumpi kielletään... Marjat ja hedelmäthän todettiin just "pahoiksi" sokerin tähden!

Ymmärrän kyllä varovaisuuden yrttien kanssa.
Lääkeyrteistä esim. ahomansikka (lehdet kai lähinnä) voivat aiheuttaa supistuksia, eli pahimmillaan keskenmenon ja mäkikuisma heikentää E-pillereiden tehoa. Oliko se niin, että inkivääri voi aiheuttaa sikiövaurioita ja just sitä on käytetty raskauspahoinvoinninhoitoon!

Hampurilaisjuusto voi olla hankala, muttei pitsan päällis juusto. Sehän kuumennetaan! Sitä se pastörointikin on, kuumentamista.

Suosituksiahan nämä ovat, mutta jos olette lukeneet äitien kommentointia mistä tahaansa asiasta niin herne nenässäkin on kuoleman vakava asia ja olet huonoin äiti kun sellaista olet "sallinut" tapahtuvan! Suosituksetkin muuttuvat ehdottomasti pysyviä vaurioita aiheuttaviksi.
Tätä hormoonimyrskyä omalle kohdalle odotellessa.
 
multatassu: Siis kielsikö ne sinulta vihreän teen neuvolassa? [:-] Jos kielsivät, niin mä en ainakaan ihan satasella komppaa tätä kieltoa. Vihreää teetä nimittäin suositellaan, jos kärsii turvotuksesta raskausaikana (http://www.verkkoklinikka.fi/?page=9246291&id=7553732). 
 
Eikä seuraavista linkeistä myöskään löytynyt mitään semmoista, jonka takia ei vihreää teetä saisi juoda:
http://www.helistin.fi/?page=7905050&qid=5271010
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26266
 
Itse vaihdoin töissä kahvin vihreää teehen (2 mukia/päivä) ja kotona saatan juoda vielä mukillisen kahvia. Ennen ku päivässä meni se 4-5 mukillista kahvia, joka tekee yhteensä yli litran kahvia.
 
Asiakaspalvelusta sen verran, että aikoinani kävin ravintolakoulun ja sieltä jäi ne asiakaspalvelun siemenet itämään. Jokaises kaupas arvioin palvelua, tahtomattanikin, koska tiedän että palvelualoilla asiakas on se KAIKISTA tärkein elementti koko liiketoiminnassa. Ei palvelua ole se että käy töissä vain saadakseen rahaa. Palvelualalla pitää olla se oikea asenne ja oikea halu antaa asiakkaalle hyvä palvelukokemus. Asiakas näkee, kuulee, haistaa, vaistoaa kaiken. En tiedä millälailla pikaruokapaikoissa koulutetaan myyjiä, useinhan he ovat nuoria, osa-aikaisia, extraajia...Mutta jos tämän sattuisi lukemaan joku ruokapaikoista vastaava henkilö, niin hänelle antaisin pienen vinkin. Pyytäkää työntekijöitä tutustumaan yrityksen kotisivuihin. Työntekijän pitää tietää, mitä siellä lukee, mitä siellä luvataan, tarjotaan, mainostetaan. Myyjän täytyy tietää, mitä hän myy ja voiko jonkin ainesosan korvata toisella. Jos kassalla olisi esim. luettelo käytettävistä raaka-aineista, he voisivat aina vastata kysymyksiin. Jostain kuulin, että hampurilaispaikkojen hierarkia menisi niin, että ensin siivotaan, sitten keittiöön, sitten kassalle, sitten autokaistalle. Kassan luulisi jo aika hyvin tietävän asioista...tosin, tässä tuleekin se puoli, että riittääkö kiinnostus muuhun kuin sokeaan rutiinien suorittamiseen. Miiuhoo, toivotaan, että kohtaamasi asiakaspalvelijat täyttävät uteliaisuutensa janon ja selvittävät mitä pastörointi tarkoittaa.
 
Okei starletti, hyvä tietää :)
Itse olen ollut kokoaikaisena sekä Hesessä, että Carrolsissa töissä ja ihan omakohtaisesti voin kyllä sanoa, etten tuolla tavalla ole kyllä asiakkaan kyselyihin suhtautunut vaan selvittänyt asiat - jos on mahdollista. Jos ei, pyytänyt esimiestä paikalle, joka ehkä tietää enemmän tai sitten oikeasti pahoitellut, jos ei asia ole selvinnyt.
 
Nenn1 Kyllä! Eikä sen kofeiini ollut se ongelma. Olivat jostain päätelleet oikein kimpassa, että kuuluu yrtteihin. Ja niiden vaikutuksistahan ei tiedä!
Kahvia yleensä käsketään vähentämään, mutta tämä sanoi ettei juuri tarvitse ennenkuin rauta-arvot putoaa. Foolihapon tärkeys oli hänestä liijoiteltua, mutta sitä tankkaan kyllä uhallakin!

Vihreästä teestä bongasin (keskustelun) jossa sen katekiini yhdisteiden väitettiin haittaavan sikiön verisuonten muodostumista ja alentavan kolesterolia, jota sikiö tarvitsee.
Toisessa käskettiin välttää vihreää teetä ekan kolmanneksen ajan, koska voi haitata foolihapon imetymistä.
Pitää kysyä ens kerran neuvolassa mistä he tulivat tähän päätelmään...

Jossain suositeltiin vaihtoehdoksi vadelmanlehtiteetä. Mutta sitäkään ei voi toisen lähteen mukaan juoda ennen 36 raskausvk! Kohdunsuu voi alkaa pehmenemään, eli edesauttaa synnytystä.
 
multatassulle kiitokset noista kaikista tiedoista! Huh, täytyy kyllä sanoa, etten kaikkia ruokakieltoja pidä "niin tärkeinä", eli joskus jos vahingossa jotain kiellettyä syö niin ei tarvitse paniikkiin mennä. Mutta tuo vadelmanlehtitee on kyllä sellainen asia, että mistä sitä voisi tietää sillä olevan noin voimakas vaikutus.. [:-] Onneksi on täällä jo pariin kertaan tullut ilmi!
Ja nykyäänhän inkiväärin väitetään voivan aiheuttaa sikiön epämuodostumia, vaikka vielä viime talvena kaveri sai aamupahoinvoinnin hillintävinkiksi neuvon raastaa tuoretta inkivääriä kuumaan veteen. Että niin ne ajat muuttuvat, mikäköhän seuraavaksi todetaan kamalan pahaksi.. [8|]
 
ALKUPERÄINEN: Arwen

Että niin ne ajat muuttuvat, mikäköhän seuraavaksi todetaan kamalan pahaksi.. [8|]

 
Niin ne ajat tosiaankin muuttuu, kun ennen on kuulemma neuvottu lääkäreiden taholta ottamaan konjakkia supistuksiin. Mutta ei ne varmaan pullollista ole suositellut [:D].
 
Oletteko koittaneet tuoretta inkivääriä kiehuvaan veteen? [;)] Minäpä kokeilin, mutta onneksi se oli NIIN PAHAA, että sain juotua vain pari kulausta. En tiennyt näistä inkiväärin huonoista vaikutuksista, joten hyvä juttu, ettei juomaa voinut juoda! [:D]
 
Lueskelin KaksPlussan sivuja ja siellä sanottiin, että mätitahnaa voi syödä mutta siinä on sitten myös suolaa joka pitää huomioida. Yrttimausteita voi käyttää suolan asemasta. Ravintolisiksi tarkoitettuja yrttivalmisteita ja vihreää teetä ei suositella pitkäaikaisessa käytössä.
 
Voi voi, kaikki on kiellettyä. Olen jo monta vuotta ennen raskauttakin nauranut tälle ruokahysterialle. Luulin, että muuttuisin itsekin ruokapoliisiksi raskauduttuani, mutta ainakaan vielä ei ole sellaista ilmennyt. Tässä parin viikon aikana on tullut nautittua useampaan otteeseen kaikkea "pahaa": homejuustoa, brietä, vuohenjuustoa, kylmäsavulohta (vakuumipakattua!!!), vihreää teetä muki tolkulla joka päivä, juureksia kuorineen (tosin uunissa kypsennettyjä) jne. Hyvää on ollut! Eikä yhtään kauhistuta.

Ehkä jos tulee se kirottu km, niin sen jälkeen sitä saattaa olla paljon varovaisempi. Yritän kuitenkin ajatella, että alkion/sikiön/vauvan kannalta merkittävämpiä ovat kromosomipoikkeavuudet ym., joihin ei itse kuitenkaan voi kamalasti vaikuttaa. Turha siis stressata asiasta, jota ei kahvin juomisen lopettamisella voi muuttaa. Tärkeämpää olisi nauttia.

Ainakin minulta on tämän alkuraskauden aikana kadonnut kummasti kiinnostus ruokaan, syön lähinnä vain siksi, että on nälkä ja "pitää" syödä. Aiemmin ruoka oli yksi elämäni suurimpia iloja. Nyt tuntuu, että aivan sama mitä suuhun laittaa, mikään ei maistu kummoisemmalta. Vähän kuin söisi suolaista pahvia, makeaa pahvia, hapanta pahvia... Siis maistan kyllä ruoan maut, mutta aivojen mielihyväkeskuksessa ei tunnu syttyvän yhtään mitään. Välipalat ja napostelut ovat jääneet, tajuan syödä vasta kun vatsassa kurnii toden teolla. Siksi yritänkin syödä mahdollisimman herkullisia ja voimakkaan makuisia ruokia, riippumatta siitä ovatko ne "sallittuja" vai "kiellettyjä". Tärkeintä on, että saisi edes jotain nautintoa ruoasta. Varsinaista pahoinvointia minulla ei siis ole, ruoka ei vain ole juuri nyt kovin in. Taidan olla rakastunut... [:D]

Kun äiti odotti minua, hänellä oli tolkuton himo lakritsaan. Hän kuulemma saattoi kävellä lähimmälle bensikselle, osti kilon lakritsaa, söi sitä kotimatkalla, oksensi, söi lisää, oksensi ja söi taas lisää, vaikka kuinka alkoi olla jo kuvottava olo. Ja siskoani odottaessaan hän sai syötyä ja juotua vain jukurttia ja kokista. Tässä me silti olemme, ilman epämuodostumia tai muitakaan vakavampia häiriöitä. [:D]
 
Mun ainut himotus on salmiakki! Ja juuri ne pari tiettyä lempparisalmiakkiani; suolaiset salmiakkivaahtokarkit ja ruosteiset jauheautot [:)]
Juu... niitäkää ei sit vissiin ihan hirveesti suositella - mutta kun tekee mieli!
 
Joo, salmiakkia tekisi koko ajan mieli.. [:D] Varsinkin vanhat autot-salmiakkikarkit on ihan ehdottomia, ja sitten kirpeät pääkallot. Ei niitä siltikään ihan mahdottomasti tule mussutettua, mutta parina päivänä viikossa saatan muutaman ottaa hemmotteluhetken yhteydessä. [;)]
 
Punaviini auttaa verenkiertoon, ranskassa sitä ainakin suositellaan juotavan 1 lasi päivässä, ihan raskaana olevatkin. Kuulostaa kummalta mutta totta se on. Enempää ei pidä ottaa kun 1 lasi päivässä ja sitäkin se 8/12cl. Itse en ottaisi kun kuulostaa niin oudolta mutta niin väittäävät ja muutenkin jos juo yhden lasin päivässä punaviiniä koko elämän ajan niin elää pidempään ja pysyy terveempänä :)) kuulemma. 
 
Nämä on niin maakohtaisia. Täällä missä minä asun raskauden aikana mua on kehoitettu tähän asti aina vaan syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Tiettyjä ruoka-aineita ei ole kielletty missään vaiheessa. Ainoastaan on suositeltu suolan vähäistä syömistä ja limsoja.
Imetyksen aikaan sitten onkin suositeltu, että en syö possua, lammasta, sipulia enkä kaasua aiheuttavia vihanneksia sekä ainoastaan kohtuudella sitrushedelmiä, maustettuja ruokia ja hiilihappojuomia.
Ja miten sitten olen syönyt ja syön? Olen ottanut asenteen "kaikkea kohtuudella", myös imettäessä ja esikoisen kanssa kaikki meni ainakin hyvin. Saa nähdä nyt sitten, miten pikkukakkosen kanssa...
 
starletti:enpä löytänyt minäkään..katsellaan, tulisko joku tyrmäämään tämän(kin)

itse siis syön siitä valmistetun aterian pari- kolme kertaa viikossa, kun jotenkin kasvisruoka muutenkin maistuu paremmalta noin pääasiallisesti. tai sitten kunnon pippuripihvi[:D]
 
Toivottavasti ei soijaa tyrmätä missään vaiheessa, siitä itsekin tykkään tehdä pöperöitä lihan vastapainoksi.. [:-] Tosin kuten täälläkin on sanottu pariinkiin otteeseen, niin mitä enemmän tietoisuus kasvaa sen enemmän yhä useampi ruoka-aine joutuu kiellettyjen listalle. Tiedä mitä meidän lapset saavat sitten syödä raskausaikana.. [&:]
 
ALKUPERÄINEN: Arwen
Tiedä mitä meidän lapset saavat sitten syödä raskausaikana.. [&:]


Ne syökin sellaisia ruoka-ainepillereitä joista saa kaiken tarvittavan ja juovat teollisesti valmistettua super-vettä... Kaikki viljelty, kasvatettu tai muuten maassa kasvanut on kiellettyä, koska hui, ruokahan on vaarallista!
 
Takaisin
Top