Mitä ruokia vältät

Pakko se on kyllä sushi jättää väliin. En halua riskejä tämän suhteen. Bye bye sushi 8 kuukaudeksi (voisin kyllä toivoa sushibuffettia synnärille - heti kun lapsi on ulkona niin mies saa työntää sushia suuhun :D)
 
Onko naudanpihvikin nyt tilattava kypsänä? *tyhmä kysymys :D mediumista kun niin tykkään ja pihvi voisi olla ainoa mikä nyt hedelmien lisäks maistuis :P
 
Mulle ehkä pahin näistä kaikista "kielletyistä herkuista" oli kaikki tuorejuustot ja homejuustot, joita neuvolassa suositeltiin välttämään. Muutamia juhlien ja joulun juustopöydistä kieltäydyttyäni otin asiasta selvää ja tosiaan sen jälkeen olen uskaltanut syödä näitä pastöroidusta maidosta valmistettuja tuorejuustoja ja pari kertaa myös homejuustoa. Näissä kai tärkeää on se, että syö mieluiten juuri avatusta paketista eikä sellaisesta joka on ollut pariin otteeseen huoneenlämmössä tarjolla ja sen jälkeen kolme päivää jääkaapissa.

Eniten mua kuitenin ihmetytti tässä neuvolasta saamassani listassa inkivääri. En ollut aiemmin kuullut, että sitä ei suositella raskaana oleville. Ei kannattaisi kuulemma syödä mitään missä on inkivääriä, ei edes pipareita tai jauhettua inkivääriä. Neuvolassa sanoivat, että inkivääri on juurikasvi ja kerää itseensä paljon nitraattia joka on haitaksi. Kummallista, että samalta listalta ei kuitenkaan löydy esimerkiksi punajuurta joka kerää nitraattia huomattavasti enemmän. Joissakin maissa inkivääriä suositellaan esimerkiksi raskauspahoinvointiin ja kuulemma helpottaa myös raskaana olevien tuttuun vaivaan eli ummetukseen.

Välttelen parhaani mukaan turhaa sokerin puputusta, herkkuhiiri kun olen! Olen vähentänyt herkkujen syöntiä ja lisännyt hedelmien ja vihannesten syöntiä entisestään. Pesen ja kuorin huolellisesti :) Lihaa syön aika vähän, mutta kaikki tosiaan täysin kypsänä ja mielellään luomuna.
 
Mua nyt hämmentää noi juustot. Hankala miettiä et mitö nyt siis oikeesti on ok syödä... Luulin et pästoroidusta maidosta tehty on ok, mut sit onkin että pehmeitä juustoja pitäis välttää. Entä leipäjuusto joka on tuoteselosteen mukaan pästoroidusta tehty "tuorejuusto"??!!!
 
Mua nyt hämmentää noi juustot. Hankala miettiä et mitö nyt siis oikeesti on ok syödä... Luulin et pästoroidusta maidosta tehty on ok, mut sit onkin että pehmeitä juustoja pitäis välttää. Entä leipäjuusto joka on tuoteselosteen mukaan pästoroidusta tehty "tuorejuusto"??!!!

Neuvolassa just juteltiin tästä asiasta ja niillä on velvollisuus neuvoa, että ei edes näitä pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja tulisi syödä. Ainoastaan kuplivan kuumaksi kuumennetut pehmeät juustot olisivat sallittuja, mutta olen kyllä itse syönyt myös tuorejuustoja. Tärkeää on se, että juustoja säilyttää jääkaapissa, sillä listeriabakteeri lisääntyy nopeasti huoneenlämmössä.

Toivottavasti tänne saa laittaa linkkejä muille sivuille, täältä voi lukea ainakin Valion juustoista: http://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/ :)
 
Olen syönyt pästaroituja juustoja samaan tyyliin kuin Mymmelim. Eli juuri avatusta paketista tuorejuustoja ja homejuustoa. En mitenkään usein, mutta välillä. Eilen söin leipäjuustoa hillolla, kun teki niin mieli. :) Joskus epähuomiossa otin fetajuustoa salaattipöydästä. Otin myös herneitä ja ne maistuivat niin kohmeisilta, että niitä ei kyllä kukaan ollut kiehauttanut, enkä voinut tietää olivatko suomalaisia.

On ollut välillä vaikeuksia muistaa, mikä on ok ja mikä ei. Käsittääkseni Suomessa ollaan todella tarkkoja, ehkä liiankin(?) ja suositukset ovat huomattavasti tiukemmat kuin muualla.

Inkivääriä olen käyttänyt flunssaan lääkkeenä, pahoinvointiin, sekä ruoanlaitossakin satunnaisesti. Minä en usko siitä olevan haittaa, jos käyttää tuoretta luomulaatuista inkivääriä, eikä mitään tinktuuraa tai vastaavaa. Salmiakkia tekee välillä mieli ja sitä olen syönytkin, yhdessä vaiheessa vähän useamminkin. Määrät ovat olleet mielestäni kohtuullisia. Salmiakki on helpottanut matalaa verenpainetta ja lievittänyt yleistä huonovointisuutta.

Vältän raakaa kalaa ja lihan kypsennän hyvin. Vältän sokeria (en hedelmäsok.) ja prosessoituja tuotteita, eineksiä, kevytlevitteitä/margariinia, light-tuotteitta, rasvattomia tuotteita, limsoja, kaikkea mitä on tölkeissä, transrasvoja, natriumglutamaattia, aspartaamia ja muita makeutusaineita, lisäaineita ja ihan kaikkea mikä ei vaikuta luonnolliselta/ ihmiselle kuuluvalta. Ennen raskautakin vältin näistä suurinta osaa, nyt vain olen tarkempi. Jos pystyisin vielä syömään gluteiinia, en söisi vehnää raskausaikana, korkeintaan aniharvoin. Pakkausselosteet luen huolellisesti ja teen ostopäätöksiä sen mukaan. Joskus teen pieniä poikkeuksia ja juon esim. lasin limpparia.​
 
Keskustelun kannalta relevanteista ruoka-aineista ajattelen seuraavasti:

Näitä en nauti missään nimessä
- raa'at äyriäiset
- tartarit
- vakuumipakattu raaka kala
- tupakki
- keinotekoiset makeutusaineet
- maksa

Näitä kohtuudella ja harkinnanvaraisesti
- mediumkypsä liha
- kotimaiset homejuustot ilman kuoria
- inkivääri mausteena tai juomana flunssahoitona
- irtokarkit tms. tuotteet, joissa sokerit ja lisäaineet yhdistyvät
- kahvi
- hyvä viini toisella puolikkaalla
- maksamakkara
- salmiakki ja lakritsi

Eli vähän rennommin, kuin ekalla kierroksella, mutta riskit tiedostaen.
 
Mä taidan olla melko tiukkapipoinen näissä. Syön yleensä aika vegaanispainotteisesti, mutta nyt raskauden alkukolmannekselle oon joutunut ottamaan juustot ja munat takaisin ruokavalioon pahoinvoinnin takia. Toivon pääseväni niistä eroon pikimmiten, mutta saa nähdä. Vältän alkoholin, tupakan ja tarpeettomien lääkkeiden ja luontaistuotteiden lisäksi raakaa kalaa, haukea (yms mitä muita niitä oli), raakoja lihoja, maksaa, pastöroimattomia sekä pehmeitä juustoja, kuumentamattomia ulkomaisia pakastevihanneksia tai ituja, epäilyttäviä riisiruokia, korvasieniä, inkivääriä, salmiakkia ja lakritsia, liiallista kahvin, teen ja kolajuomien nauttimista. Onnekkaasti mulle maistuu karkit ja muut herkut tavallista pienempinä määrinä, eikä limsoja tai alkoholittomia siidereitäkään oo maistunut paljon kerralla. Herkuttelen silti jollain kovin turhalla suunnilleen päivittäin ainakin nyt lomalla. Ulkomaan reissussa syöminen kaikkien sääntöjen mukaan oli mahdotonta ja aamupalat erityisesti vaikeita, kun vaihtoehtoja oli hirmu vähän sallituissa ja oli pahoinvointia. Tuntui, että liki joka annoksesta löytyi jotain mikä ei mennyt ihan niinkun piti. Onneksi ei tiettävästi tullut mitään käytännön seurauksia niistä.
 
Tiina P, hyvä kuulla, että joku muukin käyttää inkivääriä. Olen miettinyt, onko siitä haittaa, jos juo kupillisen tuoreesta inkivääristä tehtyä teetä.

Itseäni kielloista eniten ihmettää / haluaisin enemmän tietoa:
- inkivääri
- yrttiteet (mitkä teet, paljonko on haitaksi)
- siemenet (huomasin, että nyt on kielletty kaikkien öljykasvien siemenet)
(juuri postasinkin näistä erikseen)

Juustoista mozzarella ja feta on vähän epävarmoja mulle, meneekö tuorejuustojen kategoriaan eli ovatko turvallisia vai ei?
 
Käsittääkseni sekä feta että mozzarella on ns pehmeitä juustoja jotka ei ole niin turvallisia. Kuumennettuna ovat kyllä turvallisia. Toiset uskaltavat syödä näitäkin kunhan ovat pastöroituja, mutta itse jätin raskaana väliin.
 
Takaisin
Top