Mitä olet tehnyt vauvalle itse?

Tanku

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei kaikki käsityöihmiset.
Olisi kiva nähdä mitä kaikkea olette tehneet tulevalle vauvalle itse. Kutomalla, virkkaamalla, ompelemalla tai muullatavoin askartelemalla.

Ohjeitakin voisi sitten vaikka vaihdella.
 
Kivasti keksitty, että tämmösestäkin aiheesta voisi keskustella! :) Eilen just mietin, että kun meillä kuului ysiluokan rättikässään vauvan nutun virkkaaminen ja mulla jäi se silloin vähän kesken, mut otin ne valmiiks saamani palat talteen ja muistaakseni myös ohjeen ja langat, niin että löytyisköhän ne vielä vaanhempien luota..? :D Se oli semmosesta sinisestä puuvillalangasta semmosilla kaarrokekuvioilla virkattu. Virkkaaminen ei oo oikein ikinä ollu miun leipälaji... :D Mut ois hauska tehä se nyt loppuun ja sit pukee kuitenkin omalle vauvalle, kun serkun vauvaa ajatellen sitä silloin tein.

Villavaippapöksyjä oon kans ajatellu alkaa neulomaan. Kunhan löydän sopivat ohjeet ja edulliset hyvät langat. Neulominen on miun laji, siitä tykkään. Kesällä on vaan jotenkin hankala siihen orientoitua, että en oo vielä mitään saanu konkreettisesti tehtyä. Pitäs hakea äitiltä takasin miun Suuri Käsityö -lehdet, kun se vei ne ennen muuttoa niille, ettei niitä tarvii muuttaa samaan aikaan kun on kaikkea muutakin. Nyt vois alkaa katselemaan kaikkia ihania ohjeita ja alotella neulomaan. Vauvan vaatteet on tietty siitä ihania, että tulee valmista nopsaan, kun vaan saa homman alulle :)
 
esikolle tein aikanaan kaukalopeiton joten aattelin tälle uudellekin tulokkaalle  semmosen tehdä :) villasukat olis tekeillä tällä hetkellä... en mikään hyvä oo neulomaan mutta se on mukavaa ja rentouttavaa niin tuloo tehtyä kaikenlaasta
 
Minä ompelin esikoiselle pari pussilakanaa ja tyynyliinan (kankaasta ei riittänytkään 2 tyynylinaan :) ) pinnasänkyyn :)
 
Minä olen neulonut tällä hetkellä vaan tumppuja ja pipoja meidän pojalle, mutta varmaan tulen neulomaan vielä ainakin yhden villapaidan, kaulurin sekä sukkia.
 
Voi kunpa osaiskin tehdä jotain. En oo ikinä ollu mikään käsityöihminen, enkä siis osaa neuloa tai virkata mitään patalappua kummempaa. Tosin nykyisin tuskin saisin edes silmukoita tehtyä :D Äitini on neulonu mulle aina villasukat ja -paidat, sekä ommellu kaiken tarvittavan. Housunlahkeet saan kyllä itekin lyhennetyä jos ne on ihan perusfarkut, mut kaikki vaikeempi lähtee kyllä äitin ompelimoon ;D
 
Minä oon neulonu pienet sukat ja lapaset, voi sit laitokselta kotiintulles pukee päälle.. mut siihen se munki osaaminen jää..tai ehkä enemmänki vois sanoa kiinnostus.. en jaksa  mitään "isoa" alkaa tekemään, ja kun anoppi ja oma äiti on semmosia käsityöihmisiä, et niil on tyyliin sormet syyhynny siit lähtien ku kuulivat et vauva on tuloillaan... 
 
Mitään en ole vielä tehny, mut nyt iski innostus, että neulonpa villahousut kestovaippojen kuoriksi. Puikot pysyy käsissä kaulahuivin verran, et katotaan mitä saan aikaan vai jääkö tekemättä kokonaan... Raportoin syksymmällä :D äiti on ja mummi oli käsityöihmisiä, et jos ei omena oo kovin kauas puusta pudonnu, niin kyllä mä nyt yhdet villahousut tässä saan aikaan.
 
Minulla on tekeillä villahaalari vetskarilla ja siihen kuuluva huppumainen hattu. Ohje löytyi niinkin vanhasta Moda-lehdestä kuin 2/2001/ohje 47. Pienet sukat ja lapasetkin yritän ehtiä kutoa. Isosiskot saivat valita haalarin värin (keltaista ja vihreää). Itse olisin valinnut jotain muuta, mutta tytöille on niin tärkeää, että saavat osallistua vauvan odotukseen mahdollisimman paljon. Haalarista tulee 50 senttinen. Isosiskoille (kesävauvoja molemmat) kudoin aikoinaan 62-68 senttisiä villavaatteita ja ne ovat aivan liian isoja tulevalle talvivauvalle.

Vanhempi isosisko halusi kutoa vauvalle pienen peiton ja lupasin lähteä lankaostoksille hänen kanssaan. Täytyy yrittää löytää mahdollisimman paksua lankaa, että työ sujuu nopeasti aloittelevalta kutojalta. Nuorempi isosisko puolestaa odottaa, että saa auttaa imetystyynyn ompelemisessa. Siihen hankittiin jo tarvikkeet, yhteensä 30 euroa. Valmiit tyynyt on niin kalliita ja esikoisen aikaisen tyynyn ehdin myydä pois jo aikoja sitten. Tyyny oli todella käytännöllinen tällaiselle suht pienirintaiselle. Ei tarvitse niin kumarrella vauvan yläpuolelle imetettäessä istuvilleen. Säästyy vähän selkää.
 
Mä oon tehny tälle vauvalle tähän mennessä jo  60cm- kokoisen villatakin ja villasukat, lapaset on juuri tuloillaan! Kestovaippaihmisenä oon tehny myös pari sisätaskuvaippaa (kestovaippainfon mummut röyhelövaippa), yhden s-kokoisen kuorivaipan (kiedo ry:n kaava, joka malliltaan tosi hyvä!) sekä yhden yhdenkoon vaipan myöskin kiedo ry:n kaavalla. (Kaikki noi vaippakaavat löytyy netistä!)

Esikoiselle tein pari vuotta sitten villaiset potkuhousut, lapaset, villasukat, pipon ja ison kasan vaippoja, jotka kaikki tulevat käyttöön myös pikkukakkosen kanssa. Sekä tietty useammat villavaippahousut, joita nyt päitäisi vielä tehdä ainakin yhdet. Tuo uusi villatakki ja aiemmin tehdyt villapotkarit meneekin just hyvin toistensa kanssa lämpimänä välikerroksena (tosin ovat kokoa 60). Mieli tekisi väkertää vielä vaippojen teon ohessa villahaalari, tosin juuri nyt työn alla on villatakki esikoiselle =). Juu olen käsityöihminen, mutta en mikään ammattilainen, kausittain innostunut harrastelija, voisi sanoa! =)

Toi vaippojen ompelu ei oo mitenkään vaikeaa, ihan perustaidoilla pärjää ja netissä on tosi hyviä kuvien kanssa tehtyjä ohjeita kaavojen lisäksi. =)
 
Mä oon tähän mennessä neulonut housut, villahaalarin ja kypärämyssyn. Vauvan peitto on kesken (syntyy pikkuhiljaa jämälangoista) ja "listalla" on vielä vaikka mitä... Neulominen on mun yks intohimo ja iltaisin tuleekin tikutettua telkkaria katellessa :) Laittelen muuten tuonne blogiin aina kuvia tekeleistäni jos jotakuta kiinnostaa :D
 
Yritin tehdä villavaippahousut ja ne epäonnistui. Eli saa jäädä neulominen ihan muille ihmisille :D Katsotaan jos innostuisin tekemään jotain muuta, jotain ompelujuttuja.
 
Ootteko saaneet jotain aikaan? Mun oli tarkotus neuloa pipo tässä vikojen viikkojen aikana ja kaverin vauvalle kans, mut kädet ei nyt taivu niin pikkunäpertelyyn enää :( Mutta kun kestovaippailua yritetään, niin nyt on työn alla lisäimuja kirppareilta ostetusta froteesta ja jostain puuvillaflanellista. Ne on helppoja hommia, kun ei tarvii kun vähän leikata ja koneella hurauttaa siksakkia :D Lisäks ostin palan jotain paksuhkoa kangasta, ilmeisesti olis verhokangas, mistä aion ommella 2kpl suojia vaunujen kopan aukkoa varten. Ne tekisin myös tänään, mut toiset vaunut on kellarissa ja toiset palasina, niin en nyt saa mittoja. Huomisen tai viikonlopun projektiks jää. Mulla olis lisäks tollasta hienoa college-kangasta pieni pala ja siitä ajattelin eilen, et vois ommella housut ja hupparin jos vaan jaksais sommitella, että riittääkö kangas molempiin ja kuinka isot sais tehtyä. Mulla on selvästi piilossa jonkun verran luovuutta ja innostusta käsitöihin, kun nyt oon innostunu ompelusta ja neulomisesta :) itelleni oon neulonu pari huivia ja pipon ja miehelle olis kolmas pipo jo tulossa ja mulle kolmas huivi :D
 
Mie oon nyt neulonut vauvalle sukkia. Parit on jo tehty, ne on kivoja, kun valmistuu yhessä illassa eikä kauheen monimutkaisia tarvii miettiä. Lisäksi oon tehny semmosen nalleneulehaalarin, mut siihen pitäs ommella vetoketju... Nuttuun olis langat ja ohjekin, mut en nyt jotenkin saa aikaseksi alotellua semmosta monimutkaisempaa enää... Ne sukat tuntuu jotenkin sopivan aivot narikkaan-neulomiselta tähän hetkeen. :D

Mulla tuo ompelukone taas on alkanu vieroksuttaa vaan enemmän ja enemmän. Korjausommetavien pino vaan kasvaa, enkä saa mitenkään sitä alotettua. Niinkuin tuokin vetoketjun ompelu. Palat sain kiinni toisiinsa, kun ompelin käsin, mut koneeseen on nyt jotenkin kauheen vaikea tarttua. Haaveilen vielä vauvanpeiton neulomisesta, mut se taitaa nyt jäädä sitten siihen aikaan, kun vauva jo on olemassa... Ja neuloinhan mie parit vaippapöksyt. Niitäkin oli ihan kiva tehä, vaikka onhan se hahatuva vähän ikävää neulottavaa, kun katkeaa niin helposti, mut toisaalta isoilla puikoilla tulee pikana valmista.

Lisäks oon saanut itselleni viime talvena aloitetut pipon ja lapaset valmiiks (oli päättelyä ja tupsua vaille, kun en kevättalvella enää saanut aikaan) ja itelleni neuloin semmosen villajakun paksusta langasta. Neulominen on nyt selvästi ollu miun juttu,ehkä tuo ompelukonekin alkaa jossain vaiheessa taas tuntua omemmalle. Virkaamista en oo vielä saanut alulle, vaikka toisaalta kiva ois sitäkin pitkästä aikaa kokeilla. En muista, milloin oon viimeks virkannu jotain. Mulla vaan on koukkujakin niin kehno valikoima, että pitäs taas uutta ostamaan sitten lähteä :D
 
Mulla pyörii tavallisesti syksyisin aina sukkatehdas, kun teen villasukkia lahjoiksi kavereille, sairaalaan vauvasukkia lahjoituksiin jne, mutta mulla ei oo oikein ikinä ollut kärsivällisyyttä opetella tekemään mitään muuta. Nyt sitten sain aikaiseksi pienen peiton vauvalle, johon piti ihan neuloa kuviota... Kehitystä! :)

Eilen kävin äitin luona kylässä ja äiti kysyi tarvitsisinko lakanoita ja ehdotti, että tekisi vanhoista lakanoista vauvalle alus- ja pussilakanoita. Lakanakaapilla sitten kädet syyhyten löydettiin toinen toistaan kivempia lakanoita, joista värkätä vauvalle uutta. Saa nähdä vieläkö ehditään valmiiksi saada ennen kuin tyyppi tulee maailmaan :) En ollut edes tajunnut, että noita lakanoita voisi itse tehdä noin yksinkertaisesti eikä ostaa valmiina. Onneksi en ole itse ostanut, anopilta on jotain saatuna.
 
Mä olen myös tehnyt vanhoista lakanoista vauvalle pinnasänkyyn sopivia pussi-ja aluslakanoita,pehmolelun,mobilen sängyn yläpuolelle,parit villahousut kestovaipoille,pipon ja imuja kestovaippoihin.Itselle olen tehnyt liivinsuojia.Miehen mummo on neulonut parit sukat ja villatakin ja mun äiti neuloo kanssa villapuvun,hatun ja kestovaippa housuja.Tehtiin miehen kanssa myös pienet sisustustika puut vauvanhuoneeseen.Niihin on hyvä ripustella vaikka vaatteita henkareissa tai sopivia pehmoleluja roikkumaan.Ai niin ja tein myös kirpparilta ostamistani bodyista bodyjen jatkopaloja.Ovat käteviä kestovaippojen kanssa.
 
Tuo bodyjen jatkopalojen tekeminen entisistähän onkin hyvä vinkki! Mulle on ilmeisesti tulossa serkulta vielä läjä vaatetta ja toinen serkku sanoi saaneensa hältä aika huonokuntoistakin vaatetta.. Jos on bodyja, niin niistähän voisi sit tehä sellaisia! :) Täällä on tehty sukkia parilla eri mallilla, junasukkia ja sit sellaisella pitsivarrella ja eilen tein iltapuhteena pipon, semmosen soman antennipipon, kun mies on jankuttanut, että semmonen sillä pitää olla, niin nyt on! :D Ja sit aloitin kypärämyssyn neulomista ihan sillä novitan ohjeella. Edelleen siitä peiton ja nutun neulomisesta haaveilen, mut en ole saanut aikaan aloitettua... Mallit ois kyllä valmiina.

Ootteko neulojat muuten tutustuneet sellaiseen sivustoon, kuin ravelry? Sinne on ilmaista kirjautua ja on tosi paljon söpöjä ohjeita, ilmaisiakin ja maksullisiakin. Ja on ohjeita myös suomeksi, jos vaikka löytää jonkun suomalaisen bloggaajan, joka tuota käyttää niin sieltä voi nimellä hakea ja löytyy niitä ehkä muutenkin. Oli mulle uusi tuttavuus tuo sivusto, niin en oo itsekään oikein ehtinyt vielä perehtyä. :)
 
Oon monta kk seuraillu ja lukenu näitä foorumeita ja nyt vasta tajunnu ihan rekisteroityä :)

Täällä innostuttiin vähä ostelemaan kangasta kun ei millään näyttänyt löytyvät mieluisaa pinniksen laitasuojaa, niimpä ostin jostai poistokorista valmiin suojuksen jonka sitte ompelin uuteen uskoon, ja olen nyt NIIn tyytyväinen lopputulokseen. Verhotkin pinnasänkyyn tuli taiteiltua vanhoista lakanoista, vähä pitsiä kaveriksi niin kyllä kelpaa. 
Täällä alueella on ollu jotenki huono valikoima noista kun ei oikeen ole mieluisia löytynyt. Joten nyt on sitte ompelukone sauhunnu ihan urakalla. 

Itse vaatetusartesaanina en jotenkaan oo niin innostunu tuosta kutomisesta tai virkkaamisesta, joten kutomispuolen on tähän mennessä hoitanut anoppi.
On valmistunut jo muutamaa eri mallista neuletta, housuja, sukkia, lakkeja ja lapasia.
Siskoni otti tehtäväkseen neuloa villahaalarin ja asusteet jolla sitten saadaan pienokainen tuoda laitokselta.
Kastemekon puolestaan otti tehtäväkseen virkata äiti <3 

Nyt vaan tuntuu kun laskettuun aikaan on 3 vk jäljellä että vois syntyä jo kun kaikki oleellinen on valmiina :)
 
Heippa!! 

Itse aloitin ompelemalla tuttinauhoja, netistä saa todella halvalla tilattua nauhan päähän kumilenkin sekä nipsun toiseen päähän. Nauhat maksaa helposti sen 10€ ja itse helppo ommella. Tein myös kantoliinan, joka ei ole sellainen kietaisu mallinen vaan ihan "kotelo". Hyvällä ystävällä oli tälläinen ja hän toivoi niitä lisää, otin sitten mitat siitä. Nyt olin kutonut villasukkia... tarkoitukseni oli tehdä myös villahaalari ja DROPS lehden sivuilta löysin aivan ihanan, mutta sain sellaisen jo joten en sitten alkanut tekemään. Takoitus vielä ommella imetystyynyyn uusi päällinen, koska ostin sellaisen kirpputorilta ja oli hieman likainen. Helppo ottaa mität siitä. 

Enää ei kerkiä paljoa etukäteen tekemään!! 
 
Takaisin
Top