Mitä mukaan synnärille?

NtiKesäheinä

Satasella mukana keskusteluissa
Sain tänään inspiksen ja aloin jo pakata itselleni laukkua valmiiksi synnärille. Olen itse luonteeltani sellainen ihminen että tykkään kantaa puolta maailmaa mukana käsilaukussani kun koskaan ei tiedä mitä voi tarvita :) eli siksi haluan olla hyvin varustaunut kun lähden synnärillekin (tämä on ehkä minun tapani purkaa synnytysjännitystä). Mites teillä muilla? haluttaako pakata ja varustautua vai kunhan vaan on se neuvolakortti mukana? :)

Itse jo pakkasin mukaan:
- Kosmetiikkaa matkakokoisia juttuja (mulla oli näitä valmiina, heitin vaan kaikki samaan pussiin): shampoo, hoitsikka, pari putsarinäytettä, pikku kosteusvoide, joku yövoidenäyte, silmänympärysvoidenäyte, sellasia puhdistuspyyhekeitä jos ei jaksa vääntäytyä naaman pesulle (ja niillä saa kätsysti vartaloakin pestyä), dödö, kuivashampoo
- matkafööni ja peili
- sukkia (sairaalasukat ei pysy kuulemman kunnolla jalassa)
- yhdet imetysliivit (toisia käyttelen jo kotona kotiliiveinä silloin tällöin)
- vanhoja alushousuja (yksi kaveri suositteli)
- vuokkoset paketin ja liivisuojat mitä oli imetyspakkauksessa
- vauvalle vaatteita (eli valikoiman pienen koon vaatteita mitä mulla kotona oli)
- itselle kotiintuloa varten jo muutamia vaatteita joita en nyt toistaiseksi käytä (tai jos käytän niin pyrin pitämään siellä aina JOTAIN vaatetta vähän jemmassa, en luota että mies osaisi tuoda, sairaalassa kelpaa kyllä sairaalavaatteet :))
- aamutossut (mies osti ihan synnäriä varten :))
- kamera ja laturi ja pari vara-akkua. 


Käsilaukussa kulkee sitten neuvolakortti, kännykkä, huulirasva, iPod, meikit, lompakko yms. mitä aina muutenkin siellä kuskailen mukana.

Ajattelin laittaa synnärilaukkuun vielä:
- uus pokkari jos sattuis luetuttamaan
- Käskin miehen laittaa sinne itselleen jotain varavaatetta (esim. t-paidan, dödön)ja jotain lukemista tms.
- suklaata, kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä...

Lisäksi ajattelin leipoa ens viikolla pakkaseen hieman pitsaa (eli palotella valmiiksi paloiksi joita pakastaa), jotta jos meno venyy yön yli niin mukana on jotain syötävää (kaverit suositteli)

Mitäs muut on pakannu/meinaavat pakata? onko jotain vinkkejä mitä kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan?
 
Ensimmäisellä kerralla mulla oli kaikkea mahdollista mukana, meikeistä normaalikoon vaatteisiin, ja kaikki jäi käyttämättä:)
Terveyssiteitä en tarvinut, vaan käytin sairaalan isoja, niissä on riittämiin imua. Myös sairaalan verkkoalushousut oli parhaat, hieman paremmin kiersi ilma. Otin myös kotiin mukaan sairaalaan siteitä ja noita verkkokammotuksia. 
Seuraavalla kerralla jätän puolet kamppeista pois ja laitan kotia reppuun valmiiksi, ja jos tarve tulee niin saa mies tuoda tullessaan. Mutta ehdottomasti otan mukaan pienen käsipyyhkeen, synnyttäessä halusin kylmän ja märän pyyhkeen kasvoilleni ja sairaalassa oli vain sellaisia paperimaisia jotka märkänä muistutti enemmän nahkaa kuin pyyhettä tai edes paperia. Myös nopeasti verensokeria nostattavaa syötävää varaan kunnolla mukaan. Vaikka synnytys kesti vain reilu 6h niin nälkä oli melkoinen sen jälkeen ja yöllä ei paljoa ruokaa irronnu sairaalassa, tai sitten vain en älynnyt osastolle päästyäni pyytää lisää:)
Tietysti parempi on pakata mukaan kunnolla kaikkea, tulee turvallisempi ja levollisempi mieli kun tietää että kaikkea mahdollista on käden ulottuvilla:))
 
Aika vähän tuli kyllä omia tavaroita synnärillä käytettyä. -S-:n kans oon samaa mieltä, että synnärin siteet ja verkkoalushousut oli parhaita siinä tilassa :) Ja mitä sitä omia vaatteita sotkimaan, kun sairaalan kamppeet saa vaihtaa ihan niin usein kun haluaa.

Omista tavaroista tuli käytettyä aamutossuja ja imetysliivejä. Tietysti myös omat hygieniatarvikkeet piti olla mukana ja meikkejäkin tuli käytettyä, koska en "herää" ennen kuin on edes ripsaria naamassa :)

Ja ehdoton ykkösjuttu mukaanotettavaksi on luumut ja muut mahan toimintaa auttavat naposteltavat. Vahvoja särkylääkkeitä kun syö ja makaa suurimman osan päivästä ei ainakaan mun maha ilman luumuja toimi. Tähän kun vielä lisätään suoli, joka ei vieraassa paikassa mielellään tyhjene, niin luumut on todellakin ihan ehdoton juttu.

Yks vinkki vielä ihmisille, joilla on ruoka-aineallergioita. Kannattaa kirjoittaa lappu, johon on allergiansa listannut. Tätä nimittäin kysytään melkein ensimmäisenä kun synnytyksestä osastolle tulee. Itse olin tässä vaiheessa sen verran lääketokkurassa, että just väärinhän ne allergiat keittiölle meni.
 
Hieman sivuaa aihetta, mutta sairaalassa jos eivät tarjoa kysymättä, kannattaa pyytää vesikannu siihen omalle pöydälle niin ei tartte ravata siellä hanalla jatkuvasti. Vatsa siellä ei toimi kunnolla muutenkaan, niin runsas veden juominen ainakin vähän jeesaa. 

Itse olen jo jotain pientä pakannut laukkuun, pitäisi vauvan vaatteet vielä pestä ennen kun sitä osastoa pakkaan, mutta omat varvastossut, vaihtovaatteita, oma sukkia, juurikin kosmetiikan näytepurkkeja (tosi käteviä) hammasharja, -tahna, luettavaa, KORVATULPAT ja silmälaput (osastoreissulla pari viikkoa sitten noita olis kaivannut kipeästi...) rintaliivit missä on irroitettavat olkaimet, jos joutuu taas tippaan niin ei ole pakko rötköttää hinkit kainaloissa tai mihin ikinä ne valuukaan, vaan voi sitten yöksi viritellä ne pois, mutta jos olkaimet ei irtoa, on se täysin mahdotonta ilman tipan irroitusta. 

Itse tykkään kans valmistautua kunnolla, ja ajoissa, ja niin että mies sitten tietää mistä sitä laukkua hakea jos tulee lähtö. Viikkoja olisi vielä vähän jaksettava, mutta mun on ihan pakko tehdä asiat niin pitkälle valmiiksi kun vain suinkin pystyn =)
  Tuoreita hedelmiä omaan makuun meinaan varata kyllä reippaasti mukaan, mutta ne on sitten sen osaston hommia, kun alkaa olemaan tiedpssa millon pitää lähteä, niin mies saa mennä kauppaan todella selkeän listan kanssa, koira on kuitenkin pakko viedä hoitoon niin hakekoon samalla..
 
Minä meinasin synnärille mukaan ottaa ainakin:
imetysliivit
omat sukat
kotiutumisvaatteet (housut, paita, alusvaatteet)
kamera+laturi
känny+laturi
läppäri+laturi
kirja
trippimehuja
harja, ponnareita, shampoo,hoitis ja dödö, hiuskiinne, hammasharja ja tahna
liivinsuojia
siteitä muutama
rintakumit ja tutti

Mies saa sit tuoda hedelmii ja kivennäisvettä tms ja kaikkee tarpeen mukaan,

Vauvan kassikin pakattu, mies ottakoon sen mukaan kun kotiinlähtö koittaa.
Sinne laitettu:
pitkäh.body 50/56
housut/puolipotkarit 50/56
kokopotkari 50/56
kevythaalari (jos viileä keli)
tumput, sukat ja pipo

Miltäs teistä kuulostaa tuommoinen lista. Laskettu aika 4.6 joten ilmatkin voivat olla mitä vain.
 
Itse en ajatellut kyllä mitään normikuun vaatteita ottaa mukaan vaan ihan samoja äitiysvaatteita kotiutumisvaatteiksi :)

Hyviä vinkkejä tuli, kiitos niistä :)

Lisäsin juuri omaan listaani kans nuo pikkupyyhkeet (tosi hyvä idea), luumuja (tai jopa pieni levolac-pullo?) ja trip-mehuja,  nuo korvatulpat ja silmälaput on kyllä tosi hyvä idea :)
Tein myös kaleterin väliin lapun ruoka-aineallergioista ja laitan sen samaan paikkaan kuin neuvolakortin.

Tottakai kun kyseessä eka synnytys niin jännittää paljon ja jotenkin tuolla varautumisella voi vähän purkaa sitä jännitystä. Mieluummin kannan turhaa tavaraa mukana (niinkuin yleensäkin) kuin harmittelen jonkun puuttumista :)

Eli jos tulee lisää vinkkejä mieleen niin laittakaa ihmeessä tänne :)

edit. voisin kyllä nyysiä matkaani iPadin :) tai sanoa miehelle et otetaan se synnärille mukaan ja jätetään mulle :)
 
Levolaci-pullo ei todellakaan ole huono idea ottaa matkaan, mut osastolta myös saa kunnon tökötit että alkaa maha toimimaan. Itse ilmoitin hoitajalle etten lähde kotia ennen ku mun maha alkaa toimimaan, että jos jotain tärpättiä löytyis. Hoitaja juoksun kanssa kiikutti "lääkettä" ja se asia oli hoidettu parissa tunnissa:) 

Samoin toi läppäri on kyllä hyvä idea ottaa mukaan, ensimmäisellä kerrallani mulla ei mahtunut mukaan, mut josko nyt toisella kertaa sais ahdettua mukaan:) 

Ja samoin tällä kertaa otan kyllä noi korvatulpat ja silmälaput mukaan. Muutenkin ensimmäisenä iltana oli kroppa ylikierroksilla, ja vaikea asettua nukkumaan kun toisella huonekaverilla oli koko ajan valot päällä ja tv lähes koko ajan päällä >: [
 
Tämä ei varsinaisesti liity tähän viestiketjuun, mutta pakko laittaa hyvä kiertämään, kun joku teistä mainitsi tuon kuivashampoon. Ainakin itselläni tulee varmasti vauva-aikana ja ehkä myös synnärillä olemaan pelastus hyvä kuivashampoo. Minulla on pitkät ja paksut hiukset, joiden pesemiseen ja kuivattamiseen saa aikaa kulumaan, joten välillä on pakko käyttää kuivashampoota. Olen vihdoin löytänyt sellaisen, joka ei haise liian voimakkaalle, ja joka oikeasti tekee todella raikkaan olon ja näön hiuksille. Se on Tony&Guy:n label.m- tuote, joka on kyllä saatavilla vain kampaamoliikkeistä, mutta pääkaupunkiseudullakin on monta paikkaa, jotka tätä myyvät. Suosittelen!

Mansikkainen
 

Juu itselläni on otsis joten kuivashampoo on todellakin pelastus kun pitää näyttää raikkaalta ja ei ole aikaa pestä hiuksia :) tekee hiukset myös kivan kuohkeaksi eli loistava "kampauspohjatuote" esim ponnareille tai "suttunutturoille". Itse käytän ihan biozelin (?) kuivashampoota joka tulee sellaisessa puna/hopeisessa purkissa ja maksaa jotain alle 3 euroa ja saa useista päivittäistavarakaupoista. Myös klipotekketin pinkki pullo on ihan asiallinen tuote ja myös halpa ja helposti saatavilla. 

Ihan mielenkiinnolla odottelen muutenkin mites sitä synnytyksen jälkeen asennoituu oman ulkonäkönsä ehostamiseen :) (ja miksei synnärilläkin). tykkään kuitenkin että hiukset ovat ns. laitetut ja kasvoilla on joku kevytmeikki ihan perus ruokakauppavisiitilläkin ja saatan jopa hieman meikata kun olen yksin kotosalla päivän :) onneksi perusmeikkini syntyy noin viidessä minsassa ja tukan laittokin perustuu paljolti "hyvään pohjatyöhön suihkun jälkeen" (volumemaster on mun lasimaisen, lehmännuolaiseman tukan pelastus) ja muutamaan, hyvin opeteltuun kampaukseen :) ja kesällä voi pitää huiviä päässä :)
 
Takaisin
Top