Mitä joulupöytääsi kuuluu?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Jatketaan jouluteemalla. :D Mitä kaikkea teillä kuuluu joulupöytään? Onko ihan perinteinen pöytä laatikkoineen ja kinkkuineen vai kuuluuko teillä jouluun jotain eksoottisempaa?

Meillä joulupöydän painotus on kaloissa, koska tykätään kaikki tosi paljon kalasta. Mies savustaa lohta, ja lisäksi on ainakin kylmäsavustettua lohta, ehkä myös graavia ja mätiä. Sillistä meillä ei pidä kukaan, joten sitä ei hommata. Sitten laatikoita on myös, ainakin perunaa ja porkkanaa, vaikken itse mikään laatikoiden ylin ystävä olekaan. Teen varmaan myös sellaista punajuuri-aurajuustolaatikkoa - se on ihanaa. :P Kinkkua en tiedä ostetaanko ollenkaan, mutta jos, niin joku pieni. Savukalkkunaa tilasin läheiseltä tilalta suoraan. Ja juustoja, niitä pitää olla montaa sorttia! Itse teen kotijuustoa isoäitini reseptillä. Rosollia teen myös ja lisäksi ihan jotain vihersalaattia.
 
Kinkkua meillä ei ole, koska en ole syönyt lihaa 24 vuoteen eikä mieskään syö sitä enää, mutta uunilohta on ja ehkä myös graavattua. Aion tehdä kaikki mahdolliset laatikot, myös tuota Sadun mainitsemaa punajuuri-aurajuustolaatikkoa. Se on niin hyvää! Rosollin jätän suosiolla väliin, sen sijaan laitan uunijuureksia hunajalla. Jälkkäri on vielä vähän auki, mieli tekisi jotain raikasta vaikka karpaloista tai puolukoista. Ei mitään luumuista tälle jengille, kiitos. :woot:
 
Mennään minun äidin suvun perinteiden mukaan, joka joulu lähes sama menu.

Aluksi kasvislientä (alun perin oli lihaliemi mutta teinivuosinani pyysin vaihtamaan kasvisversioon joka on pysynyt) sekä munariisipasteijoita.

Sitten kylmät kalat, graavilohi ja siika, ehkä perunagratiinilla tms.

Pääruokana luomukinkku ja tänä vuonna testissä myös villisian kinkku, jos meidän isä myöntyy niin jatkossa vain sitä. Laatikoista peruna ja lanttu, ehkä bataatti, rosollia, herneitä.

Jälkiruoaksi mieheni myötä tullut perinne eli pavlova.

Lahjojen jälkeen vielä kahvit pipareineen ja konvehteineen, joku saattaa ottaa avecina konjakkia (hyi olkoon).

Pieniä vivahteita tulee mutta sama menu on ollut niin kauan kuin itse muistan, omasta lapsuudesta asti. Paljon tulee mummon peruina idästä kuten toi alkuliemi, kuuluu vaan asiaan :)
 
Mekin jätetään kinkku tänä vuonna väliin, kun ei siitä kukaan ole ollut kovin innoissaan. Sen sijaan on kalaa useampaa sorttia: loimulohta, savusiikaa ja graavilohta. Vähän saatan ottaa katkarapukimaraa myös kaveriksi. Laatikoista on porkkana-, maksa- ja makaroonilaatikko (muista ei kukaan meistä tykkää, paitsi ehkä lapsi). Rosollia, perussalaattia ja herneitä kavispuolelta. Lisäksi nakkeja, lihapullia, kananmunaa ja perunoita. Joulupäivänä kun mennään äitini luo siellä on todennäköisesti tarjolla kinkkua ja laatikoita muitakin sortteja. Jälkiruuaksi ajattelin tehdä luumurahkaa. Ja jouluaattona lounaalla varmaan riisipuuroa. :)
 
Meillä joulupöytä on samanlainen kuin mun lapsuudessa. Kinkku, karjalanpaisti, keitetyt perunat, porkkana-, lanttu- ja maksalaatikot, karjalanpiirakat ja munavoi, rosolli, sienisalaatti, graavilohi ja silli. Jälkiruuaksi yleensä kahvi/ glögi pipareilla ja tortuilla. :)
 
Meidän joulupöytään kuuluu kalkkuna +paistinliemestä kastike, peruna-,porkkana- ja lanttulaatikot, keitetty peruna, rosolli, silli, graavilohta, saaristolaisleipä, karjalanpiirakka, munavoi.
Jälkiruuaksi suklaata, torttuja, pipareita ja kahvia/glögiä.
Lounaaksi riisipuuroa omena-kaneli hillokkeella:p
 
Tajusin unohtaneeni mainita yhden olennaisen osan meidän joulupöydästä. Nimittäin äidin leipoman piimälimpun. :Heartred Hän tekee niitä joka joulu ja aina menee kuin kuumille kiville.
 
Meillä on kinkku aina perinteenä, jopa yksin eläessäni paistoin itselleni pienen kinkun. Myös perinteiset joululaatikot (peruna, porkkana ja lanttu) kuuluvat meidän joulupöytään. Rosollista pidän itse tosi paljon, joten sitäkin löytyy. Kalaa on harvemmin, kun ollaan laiskoja laittamaan, mutta jos olisi, niin savustettuna varmaankin laitettaisiin pöytään (sähkösavustin on muuten ihan pätevä värkki!). Siinä on oikeastaan meidän jouluruoat, tietenkin joulutortut ja piparit maistuu. Glögiä ei meillä kukaan juo. Muuten emme joulua juurikaan vietä tai laita kotia joulukuntoon. Ehkä ensi jouluna panostetaan joulukoristeluihinkin ihan vaan pojan takia.
 
Ehdottomat lempparit tottakai, eli perus kinkku sinapilla, plus rosolli (tästäkin voi olla niin montaa eri mieltä, meidän versioon kuuluu punajuuri, porkkana ja sipuli), lämminsavulohi, lihapullia, sienisalaattia, italiansalaattia, herneitä, juustoja (auraa, mustapekkaa jne), luumurahkakakku, kuivakakkuja, porkkanalootaa (muitakin varmaan juu, mutta toi on ainoa mistä itse pidän), sipulisilliä, perunaa, joulutorttuja, vihreitä kuulia, riisipuuro ja sekametelisoppa. Tietty glögiä ja itsetehtyä kotikaljaa. Unohdin varmaankin jotain, mutta näillä näin suurinpiirtein. Kuulostaa muuten tosi hyvältä tuo punajuuri-auralaatikko, pitäis varmaan kokeilla.
 
Aamupalalla tietysti joulupuuro tai riisipuuro.
Kinkku, rosolli (paljon!) ja kermaviiliin tehty kastike, erilaisia kaloja ja juustoja, keitettyjä herneitä. Laatikoita yritän opetella nyt syömään, ihan vaan lasten takia.
Muuten kuivakakku, joulutorttuja luumumarmeladilla, itseleivottuja joulupipareita, glögiä jossa rusinoita ja mantelilastuja ja tietty suklaata :)
 
Takaisin
Top