Mitä hankitte vauvalle etukäteen ? :)

Naksutiili

Asioista perillä oleva
Nyt autatte mua tekee kunnon listan hankitatavaroista ja kertokaa myös mitä merkkejä tai kauppoja itse suositte :)

Sent from my GT-I9205 using Vau Foorumi mobile app
 
Sattuneesta syystä (kun muut lapset on jo melkein aikuisia) meillä ei ole yhtään mitään tulevaa vauvaa varten, tai oikeestaan ei ollut. Eilen kun kerroin siskolleni ja parhaalle kaverilleni raskaudesta niin yhtäkkiä mulla olikin vaunut, hoitopöytä, babysitteri, syöttötuoli, turvaistuin, hoitolaukku ja jos Ohranjyvä on tyttö niin vaatteitakin on jo kasa odottamassa (Tosin en suostunut ottamaan niitä meille vielä, vasta sitten loppuvaiheessa) :) Merkeistä en tiedä, enkä oikeestaan ees välitä, mä olen tällänen retrotyyppi, ja suosin vanhahtavia juttuja :)
 
Meille on esikoinen tulossa :) Katselin ensin Emmaljungia mutta hinnan takia luovuin ideasta. Nyt harkinnassa ABC design luxe pramy vaunut

Sent from my GT-I9205 using Vau Foorumi mobile app
 
Nuorin on nyt 10kk, joten meiltä löytyy kaikki.. ainut mitä tarvitsen, on Vaavi-ensisänky, oisinpa ymmärtänyt vuokrata sen jo edelliselle!! Netti on listoja pullollaan mitä tarvitsee ja mitä ei, omia jokapäiväisiä tarpeellisuuksia oli sitteri, puklurätit (meillä ehkä 20kpl..), turvakaukaloon laitettava lämpöpussi..

Lisäksi ois kannattanut olla kaukaa viisas ja tehdä oikeasti vähän ruokaa pakkaseen, setti lihapullia, kinkkukiusaus, makaroonilaatikko jne..

Tälle vauvalle hankin vähän vaatetta, sen ensisängyn ja sopivan toppapuvun.
 
Mulle on tullut kauhea hinku ruveta katselemaan vauvan vaatteita ja tavaroita ja kaikkea, mutta vielä on liian aikaista ja olen saanut (vaivoin) hillittyä itseni kaupoilla, etten kävis hypistelemässä :) Pitää ensin varmistua, että kaikki on hyvin, sitten vasta hankintoja.
 
Opiskelijoina me hommataan suurin osa kirppareilta, huutonetistä jne. sekä lainataan/ostetaan isovanhemmilta ja ystäviltä. Muutamia aivan ihania ja tosi edullisia vaatteita on jo tarttunut mukaan kirppareilta ihan vaan fiilistelyn vuoksi. Hoitopöytää ei meille mahdu, hoitoalustan hommaamme pyykkikoneen päälle. Pinnasänky (jos/kun sitä kaivataan) löytyy anoppilan ullakolta. Vaunut, kantoliina, pari tuttipulloa ja muita tarpeellisia juttuja ostetaan sitä mukaa, kun sopivia tulee vastaan. Alennuksesta tuli napattua parit makeet äitiyshousut kesäksi.
 
Moikka! Eilen ma 7.4 tein testin ja näyttää että meitin esikoinen, neiti nyt 6 kk saa jouluna sisaren :)
Kun häntä odotin, kaivoin netistä jonkun tälläsen tekemän listan. Ihan kaikkea ei tarvii heti hommaa mutta opin nyt ainakin sen et kaikkeen voi varautua :wink Ja osa tavaroistahan tulee ÄP mukana!

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta
- Vaunut
- Turvakaukalo
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (voi mennä jopa 3 vaatekertaa päivässä )
- Vanna (amme)
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
- Muovifrotee-alustoja
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja paljon
- Suolatippoja (0,9%)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki
- Perusvoidetta
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat - Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)
- Sitteri
- Itkuhälytin
- Kantoreppu tai -liina
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa)
- Särkylääkettä
- Kynsisakset (ÄP)
- Pehmeä hiusharja (ÄP)
-Kylpylämpömittari (ÄP)
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin(ÄP)
- Vauvan myssy
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-)
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen) (en ole hommannut vieläkään)


Äidille:
- imetysrintaliivit
- rintaliivien suojia
- imetyspaitoja
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit (näitä on myynnissä sitten pariakin eri kokoa:cool:)
- rintapumppu (käytiin vuokraamassa sähkökäyttönen, mikä imas molemmista tisseistä samaan aikaa, kun pumppaamaan joutukin enemmän kun arvas. Makso 1,5€/päivä:p)
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia (kylmät kaalinlehdet TOSIAAN auttaa kipeisiin tulehtuneisiin rintoihin)
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle


Aikalailla tuli kaikki (ei hygieeniset tuotteet) ostettua Torista tai kirppareilta. Just esim. rintarepun vasta kun oli tutulta kokeillut että viihtyykö tytsy edes siinä:oops: Vaunuista hyvän huomion sain, kun ystäväni sai reilun vuoden aikasemmin muksun. Hän oli myös ostanut käytettynä HYVÄT yhdistelmävaunut ja sanoikin että kun poika oppi kävelemään, ei paljoo vaunuissa istuminen kiinnostanut. Että kyllä olisi ketuttanut jos 1039€ vaunut ois varastossa seisomassa. Ymmärrän toki jos valmiiksi tietää että tulee tarvitsemaan paljon vaunuja. Itse ostin tutun tutun vaunut, 5v vanhat, merkkiä ei enään valmistetakkaan, vähän auringon polttamat mutta hyvät renkaat työntää ja kaikki pehmusteet saa irti ja pestyä ja maksoin 90€ ja oikeeta vikaa saa etsiä :wink Nyt tosin oiskin hakusessa varmaan duo-vaunut et saa molemmat kyytiin !
 
minulla on tälle pienokaiselle valmiiks itsetehtyi neuleita (hupullinen jakku ja vauvan hupullinen ja hihallinen makuupussi), nyt jo mietin mitä seuraavaks tekis ja hirveest mieltä kuumottaa et haluun tehä pinnasängyn ite ja alkaa tehä vaatteita mut vaatteiden ja sängyn teon jätän varmaa tokalle kolmannekselle ellei sit osteta sänkyä tosin ei asuta suomessa eikä ees euroopassa ni en tiä niiden laadusta täällä enkä hinnasta. pitänee katella jossai vaihees vaunujen hintoi kans et paljonko maksaa. mun esikoinen on jo ekalla luokalla joten ei löydy mitää valmiina, kaikki tuli annettua pois ku kasvoi eikä toista kuulunu.
 
Meillä on lähes kaikkea jo valmiina, kun esikoinen on nyt 2-vuotias. Kaikkea löytyy kirppikseltä niin edullisesti ja hyväkuntoisena, ettei hankintoihin ole mennyt oikeastaan paljonkaan rahaa. Paitsi vaatteisiin (nekin tosin kirppikseltä suurin osa), joihin olen ihan hulluna. Melkeinpä kaiken muun olemme ostaneet käytettynä, paitsi turvaistuimet ja pyöräilykypärät. En luota käytettyjen kuntoon tarpeeksi. Jos nyt meille sattuisi tyttö tulemaan, niin pojan vaatteet joutuisi sitten vaihtamaan tyttömäisempiin. Mutta listaanpa vähän sellaista mitä olen todennut erityisen käteväksi.

-Telakallinen turvakaukalo, vöiden pujottelu on nimittäin hermoja raastavaa.
-Paljon harsoja
-Huggies pyllypyyhkeet on maailman parhaita, kannattaa kokeilla
-Meillä on kestovaippailtu paljon, mutta nyt poika ei enää siihen suostu
-Kertakäyttövaipoissa Muumivaipat on paljon myrkyttömämpiä ja kotimaisiakin, kuin vaikka Pampersit jotka haiseekin karmealle.
-Alussa bodeja tarvitsi melko paljon pulautusten takia
-Käännettävät hihansuut on kätevät talvivauvalla, tumput ei meinaa pysyä kädessä.
-Paidat ja hupparit on aika turhia, paidat nousee sylivauvalla kainaloon.
-yöpuvuissa kaksisuuntainen vetoketju auttaa todella paljon yöllistä vaipanvaihtoa.
-Potkuhousuissa pysyy jalat paremmin lämpiminä ja puolipotkarit pysyy paremmin jalassa kun laitat ne bodin alle.
 
Urpo ensikertalainen miettii täällä että mistä vaatteita ja tarvikkeita kannattaa ostaa? Parhaat nettikaupat?
 
Vaatteiden osalta mä olen aina kaupoissa käydessäni kahlannut alelaarit läpi. Kesäalemyynneistä varmaan löytyy sekä äippä-että vauvanvaatetta.
Harsot olen hankkinut ikeasta. Mahdolliset tutit/pullot/rintapumpun/ammeen/hoitoalustan yms tilbehöörit olen ostanut Kärkkäiseltä tai robin hoodista. Myös huuto.nettiä olen käyttänyt tehokkaasti sitterin/vaunujen/kaukalon/pinniksen /äitiysvaatteiden hankinnassa. Ja ikeasta saa edullisesti sänkyjä ja hoitopöytiä. Nykyään on fb:ssäkin paljon nettikirppiksiä.
Meille kun tämä on viimeinen lapsi, niin en uutena viitsi hankkia mitään. Ainoastaan rintapumpun ja muutamat imetysrintsikat ostan bräniköinä. Yhdistelmiin tarvitaan uusi runko. Saa nähdä paljonko saa pelkästä emmaljungan city crossin rungosta pulittaa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Rosita, runko maksaa jotain 300e muistaakseni. Meidän vaunutkin oli halvemmat ja koetaan ne hyviksi.

Sent from my GT-I9205 using Vau Foorumi mobile app
 
Vaatteita on jo esikoiselta ja uusiakin olen jo ehtinyt ostelemaan. Ostin vaatteita jo kauan ennen esikoistakin. :D Nyt hankimme jo vaunu+kaukalosetin Torin kautta kun sattumalta löytyi erittäin edullinen paketti. Tosi siistit Brion yhdistelmävaunut sekä kaukalo+isofix-telakka 300e. Sitä Toria kannattaa tutkailla, sieltä olis tarkoitus tehdä muitakin isoja hankintoja kun kaikki esikoisen tavarat on melkeinpä laitettu eteenpäin. Viimeksi piti olla kaikki uutta, nyt se ei tunnu enää niin tärkeältä.
 
Oho! Täytyy etsiä runkoakin käytettynä. Tai sitten ostan uuden, ja myyn kun en tarvitse enää. Meillä on ratasosa ja kova koppa hyvässä kunnossa, niin ei viitsisi ostaa uutena koko pakettia. Ja tykkään niistä meidän väreistä :)
Kaukalokin riittää sellanen mikä on autossa kiinni. Tykkään enemmän kanniskella vauvaa sylissä tai rintarepussa tai laittaa vaunuihin.
Musta siinä kaukalossa on vauva niin huonossa asennossa, etten raaski siinä pitää enempää kuin on pakko.

Sitteri meillä on. Pinnis pitää hankkia. Brion, pinniksen päälle laitettava hoitotaso, meillä on. Muuten en ajatellut varustella :)
Jätän hankinnat syksylle, kun äippis alkaa. Paitsi jos eteen osuu aikaisemmin jotain.



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meille tulee esikoinen eli pitää hankkia käytännössä kaikki. Ollaan vielä molemmat opiskelijoita, valmistutaan molemmat vauvan syntymän aikoihin (tai ainakin mies :D katotaan miten tehokkaasti saan loppuraskaudessa opiskeltua). Eli rahaa ei oo siis mitenkään liikaa. Eilen just kattelin vaunuja netistä ja järkytyin miten kalliita ne on! Hyvistä vaunuista saa maksaa lähemmäs tonnin! Todennäköisesti siis kirpparit tulee meillä olemaan kovassa käytössä hankintoja tehdesä. Ensisänky vauvalle saadaan mun vanhemmilta ja he ovat joskus lupailleet myös sponsoroivansa vaunut. Eli niissä ainakin säästetään.

Yksi iso hankinta on vuokra-asunnon vaihto:sad001 Asutaan ylimmässä kerroksessa hissittömässä kerrostalossa ja en tiedä onko mitenkään mahdollista asua vauvan kanssa tässä, kun ei ole vaunuvarastoa. Eli käytännössä pitäisi joka ikinen päivä kantaa sekä vauva että vaunut plus mahdolliset ostokset ja muut tavarat neljänteen kerrokseen asti... Vai onko jollakin kokemuksia, että tän saisi jotenkin onnistumaan? Ei haluttais luopua tästä kämpästä vielä kun tää on niin edulinen. Sittenhän se vauva vasta kalliiksi tulee kun vuokrakin nousee 200-300 euroa kuussa.
 
Meillä oli sama tilanne esikoisen kanssa. Me säilytettiin vaunuja sisällä, kun pääasiassa nukutin parvekkeelle ja ulos kun lähdettiin, niin ensin vein alas rungon ja sitten kopan, jossa oli vauva. Välillä jätin tyhjät vaunut ulos, jos tiesin että jonkin ajan päästä mennään taas. Jos vauva oli hereillä.

Keväämmällä voi ulkoilla kantoliinan/repun kanssa. Niissä vauva voi nukkua ihan yhtälailla vaikja tuntitolkulla, ja voi itse kantaa ostoksiakin. Kätevää ja pääsee nopeasti liikenteeseen.
Mutta vaunuiksi kannattaa ostaa mahd pienet ja kevyet rattaat/vaunut.
Me ostettiin silloin emmaljungan city crossit kovalla kopalla. Ne oli siihen aikaan markkinoiden kevyimmät oikeat rattaat. Oikeilla tarkoitan 4 pyöräisiä, isoilla kääntymättömillä renkailla olevia rattaita, jotka kulkee sohjossa, lumessa ja metsäpoluilla :)
Meillä oli matkarattaat erikseen, jotka jäivät melkein käyttämättä, kun yhtä helposti otti kunnon rattaat mukaan, joita oli hyvä työntää ja joissa vauva sai kunnolla nukuttua vaakatasossa.

Pitkää pinnaa tuo hissittömässä talossa asuminen vaatii, mutta jos on parveke, niin siinä voi vauva nukkua, eikätarvitse montaa kertaa päivässä vaunuja kanniskella.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meilläkin sama tilanne. Muutetaan uuteen asuntoon. Talossa hissi, varastot, sauna ja asutaan yksien rappusten päässä. :) Sama määrä neliöitä mut parempi huoneneliöjako. Vuokra nousee melkein 100e mut ei ole paha. Varsinkin kun edullisempi kauppa tulee olemaan uusi lähikauppa. :)

Sent from my GT-I9205 using Vau Foorumi mobile app
 
Lisään vielä et nyt asutaan kolmannessa hissittömässä ja kaverin vauva oli hoidossa. Mielenkiintoista oli miehen kanssa raahata vaunut ja vauva alas turvallisesti ja sen jälkeen vaunut, vauva + 2 ruokakassia turvallisesti sisälle... suosittelen muuttoa.

Sent from my GT-I9205 using Vau Foorumi mobile app
 
Meidän esikoinen on tällä hetkellä reilut 5kk joten kaikki on jo valmiina seuraavaa varten. Ainut tietysti, jos seuraava onkin poika niin poikavaatteita tietysti niiden perus unisex vaatteiden lisäksi. Vaunut hommattiin esikolle uutena ja ovat emmaljungan edge duo combit Classic rungolla, siis niin hyvät ja toimivat että ei voi kuin suositella. Ja ilmeisesti tuohon malliin saa myös sisarusistuimen, joten semmoinen on hommattava tätä isompaa lasta varten. Pinnasänkykin meillä oli jo valmiina, mutta meillä vauva nukkui tosi pitkään vieressä, helpompi yösyöttejen kannalta ja viihtyikin paremmin vieressä niin sai itsekkin nukuttua hyvin yöllä. Harsoja kannattaa ehdottomasti olla paljon, meillä ollut alusta asti kovassa käytössä. Itseä ajatellen useammat vaihtoimetysliivit, paljon liivinsuojia, maidonkerääjät (mulla tuli pitkään maitoa ylituotannolla joten kaikki edellämainitut olis ollu heti alkuun tarpeen) Tässä nyt joitain mitä tuli mieleen :)
 
Takaisin
Top