Mitä ei kannata hankkia etukäteen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä vauvatarvikkeita teistä ei kannata hankkia jo raskausaikana? Osastahan näkee tarpeen vasta kun näkee millaista arki vauvan kanssa.

Ennen syntymää ei mielestäni kannata ainakaan suuria summia laittaa imetys- tai pulloruokinta-välineisiin. Ellei ole jo päättänyt ettei aio imettää, silloin varmasti kannattaa olla tarpeeksi pulloja. Voi olla ettei imetys onnistu lainkaan tai voi olla ettei vauvalle anneta koskaan maitoa pullosta. Meillä jäi pullot kokonaan käyttämättä.
 
Samoilla linjoilla olen, esim. tuplarintapumppu tuli itse hankittua etukäteen kun alennuksesta sain mutta vähälle käytölle on jäänyt. Vaatteita voisi myös olla haalittuna kohtuullisempi määrä ja leluja nyt ei ainakaan tarvitsisi olla kuin ehkä muutama hassu etukäteen. Hommasin myös tens-laitteen, mutta päädyttiinkin suunniteltuun sektioon joten sekin jäi käyttämättä..

Ainakin mahdollisella seuraavalla kierroksella sitten tietää mitä kannattaa hommata etukäteen ja mitä ei 🙈
 
Mullakin jäi rintapumppu aika vähälle käytölle, kun ei koskaan tullut mitään pingotuksia ja vauva oli etenkin alkuun tissillä 24/7. Meillä jäi myös tutit syömättä, vaikka niitäkin ostelin erilaisia 😅 Nännirasva, liivinsuojat, maidonkeräysjutut ja rintakumi jäi myös kokonaan tarpeettomiksi, edelleen ovat avaamattomina pakkauksissaan. Vauvan tarvikkeista talkkia myydään turhan suurissa purkeissa, sitä ei oo nimittäin kulunut kuin ihan pari kertaa. Baby oilia olisi riittänyt liberolaukun minikokoinen näyteputelikin, mutta oon sillä isomman pullon ylimääräisellä öljyllä rasvaillut omia jalkoja ja käyttänyt myös miehen selän hierontaan 🤣 muoviset syöttölusikat, ei niitä olis tarvinnut kuin yhden tai kaksi hyvää. Mä syötin metallilusikalla, mut mies tykkäsi niistä pitkävartisista taivutetuista nuby-lusikoista. Koitin pitää aika minimalistista linjaa, ja ostettiin esim sitteri vasta kun vauva oli syntynyt ja päätettiin että tarvitaan sitteri. Itkuhälyttimetkin hommattiin vasta joskus ehkä 3 kk kohdilla 🤔
 
Samalla linjalla aiempien kanssa.
Pari tuttipulloa riittää alkuun, jos on aikomus imettää. Meillä tuttipullojen ja pumpun tarve tuli joskus 1-2kk iässä, kun palasin harrastukseeni ja tein satunnaisesti töitä, eli vauva oli kerran-pari viikossa jonkun 2-3 tunnin isänsä/mummun kanssa. Rintakumi jäi avaamattomaan pakkaukseensa.
Babyoil, pesuaineet ja lanoliini. Näitä tuli vaihtelevasti äitiyspakkauksesta, liberolaukusta, vauvajuhlista ja jotain ostin vielä itsekin, kaikkia oli siis 2-3 purkkia. No suurin osa päätynyt vanhentuneina roskiin. Lanoliiniksi riitti sairaalasta lääkekippoon saatu tippa, vaikka olikin siis hyvinkin tarpeellista alkuun. Babyoilia läytettiin yhden käden sormilla kaskettavat kerrat. Vauvaaikana ei tarvittu pesuainetta kertaakaan, ja lopulta mun ostama luonnonkosmetiikan vauvasaippua päätyi taaperovaiheessa lapsen käsisaippuaksi, ja ns halvat markettiaineet roskiin.
Harsojakaan ei kannata hamstrata älyttömästi, ehkä joku 10kpl, kunnes näkee millainen pulauttelija tuli.
Toppahaalaria tuskin tarvii, vauvalle vaunuissa riittää villavaatteet ja makuupussi, ja turvakaukalossa/-istuimessa ei edes saisi käyttää toppavaatteita. Yli puolenvuoden iässä, ryömivällä voi ehkä olla tarvetta.
 
Minulla kertakäyttöiset liivinsuojat jäi käyttämättä. Ne tuntui jotenkin epämiellyttävälle. Kestoliivinsuojat olikin sitten hyviä ja tarpeellisia.
Tuttipulloja tarvittiin vain se pari. Ne piti käydä ostamassa sairaalasta tullessa kun maito nousi hitaasti ja piti antaa lisämaitoa alkuun.
Harsoja ei esikoisen aikaan ollut tarpeeksi, kun pulautteli paljon. Tokaa varten hamstrasin ja hänen kanssaan ei sitten niitä hamstrattuja tietysti tarvittukaan. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Meillä oli kans kauheesti liikaa harsoja . Olin ostanu niitä ja saatiin joka paikasta ja sit lopulta toi meidän bebe ei pulautellu juuri ollenkaan ja ne jäi ihan tosi vähälle käytölle. Turhin ostos mitä tehtiin oli ehdottomasti kylpytuki. Ostettiin, kun mun puoliso oli sitä mieltä, et kun hänellä vauvoista ei kauheesti oo kokemusta niin hänen on sit turvallisempi ja varmempi kylvettää vauvaa. No kokeiltiin ehkä kahdesti ja ei toiminu yhtää.
 
Meillä oli äitiyspakkauksen 5 harsoa ja itse ostin 6 kpl paketin vähän pienempiä. Yhtään enempää niitä ei olisi kyllä tarvinnut ja ehkä sitä olisi pärjännyt niillä viidellä harsollakin 😅
 
Meillä harsot ovat edelleen kovassa käytössä. Aina kun kuivaan pepun kakan pesun jälkeen niin käytän harson ja laitan sen pesupinoon. Ne ovat aina käden ulottuvilla keittiössä kun lattialta pitää luututa jotain nopsaan. Kun harsot ovat kuluneet reikäisiksi niin isäntä käyttää ne vielä auton kiillotukseen.
 
Meilläkin harsoille on ollut käyttöä. Niitä on käytetty puklujen lisäksi ainakin pyllypyyhkeinä, rattaiden suojana, imetyksessä suojana ja isompia harsoja kapalointiin. Ne toimii myös ruokalappuna, jos ei oikeaa ole saatavilla ja ollaan yhtä pidetty vielä syömistä opettelevan sylissäkin ettei tarvinnut joka ruuan jälkeen vaihtaa housuja. Mutta tässä sen näkee kuinka perheet ja tarpeet on erilaisia.
 
Takaisin
Top