Mitä ehkäisyä käytätte?

Mikä ehkäisy teillä on käytössä?

  • Kondomi

    Äänet: 6 26.1%
  • E-pillerit/minipillerit

    Äänet: 1 4.3%
  • Pessaari

    Äänet: 0 0.0%
  • Ehkäisykapseli

    Äänet: 0 0.0%
  • Varmat päivät/keskeytetty yhdyntä

    Äänet: 3 13.0%
  • Kierukka

    Äänet: 5 21.7%
  • Sterilisaatio

    Äänet: 0 0.0%
  • Emme käytä ehkäisyä

    Äänet: 8 34.8%
  • Joku muu, mikä?

    Äänet: 0 0.0%

  • Kaikki äänestäjät
    23

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä käytätte ehkäisynä?

Meillä ei tällä hetkellä ole ehkäisyä, toivomme lasta. Ennen lasta käytimme kondomia. Teininä minulla oli käytössä yhdistelmäehkäisypillerit n. 2v.
 
Teininä oli yhdistelmäpillerit muutaman vuoden, mutta sen jälkeen enimmäkseen kondomia on tullut käytettyä kulloisenkin kumppanin kanssa. Synnytyksen jälkeen otin minipillerit, jotka lopetin jokunen viikko sitten.
 
Yrittämisen ja raskauksien välissä on ollut hankittuna pessaari, ennen yritystä mentiin keskeytetyllä kun ei ollut niin väliä käykö vahinko (ei käynyt). Pessaaria tehokkaampi on tosin pidättäytyminen jota tässä ikävä kyllä on tullut harrastettua :)
 
Raskauksien välissä yöimetys ehkäisi tehokkaasti, sen loputtua oli käytössä varmat päivät, joka ei ollut niin tehokas ehkäisykeino :rolleyes::grin (kaikki lapset ovat kuitenkin toivottuja ja odotettuja, vaikka "ehkäisystä" huolimatta ovat saaneet alkunsa :Heartred) Ekan ja tokan välissä oli minipillerit, uusi raskaus olisi ollut siinä kohtaa epätoivottu. Tämän raskauden jälkeen menen steriin.
 
Nuorena oli käytössä yhdistelmäehkäisypillerit ja lasten saamisen jälkeen vielä 10 vuotta, ikää kun tuli lisää vaihdoin minipillereihin. Nyt tämän jälkeen ehdottomasti sterilisaatio tai kohdunpoisto.
 
Kuparikierukka. Tosin pian menossa ottamaan pois, lapsi toiveissa. Pelkkää hyvää sanottavaa kuparikierukasta! Hormonit ei sovi, on ollut joskus käytössä e-pillerit ja minipillerit, eivät sopineet.
 
On ollut kondomi, e-pillerit, minit, hormonikierukka ja ne kuuluisat ”varmat päivät”... nyt on sterilisaatio tehty klipseillä joihin olen varsin tyytyväinen:wink hormoni valmisteet ei sovi minulle yhtään, eikä niistä ole mitään hyvää sanottavaakaan ja kondomin kanssa koko akti on yhtä tyhjän kanssa:wink nyt kun lapset on tehty niin steri oli kyl paras vaihto ehto meidän perheessä:)
 
Mulla on ollut hormonikierukka nyt 1,5 vuotta. Ihan hyvin on toiminut, alkuun oli tiputtelua ja välillä runsaampaakin vuotoa, mutta se loppui ajan myötä. Ennen kierukkaa ja raskauksia sekä raskauksien välissä oli e-pillerit, jotka myöskin sopivat, mutta niissä oli ongelmana muistaa niiden otto. Nyt kierukan kanssa on ihanan helppoa, kun ei tarvitse uhrata ajatustakaan asialle. :)
 
Itselläni on käytössä hormonikierukka ollut 1,5 vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Meillä oli toisen lapsen syntymän jälkeen selvää, ettei kolmatta lasta tule lähivuosina, jos edes ollenkaan, joten kierukka oli aika selvä valinta senkin suhteen. :)
 
Yhden kerran olemme käyttäneet kondomia ja se kokeilukerta jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi. Sen jälkeen olemme eläneet ehkäisyttä.
 
Kondomi. Ennen lapsia käytössä yhdistelmäpillerit, raskauksien jälkeen minipillerit ja kapseli, joista viimeisin kaikista epäsopivin itselle ja päättänyt etten hormonaalista ehkäisyä enään ota.
 
raskautta ennen e-pillerit noin kymmenen vuotta, raskauden jälkeen minipillerit nyt noin vuoden verran. molemmat sopineet kohtuuhyvin, e-pillereissä piti kokeilla paria merkkiä ennen kuin löytyi sellainen jolla ei ollut juuri sivuvaikutuksia.
 
Minulla on nyt käytössä hormoonikierukka. Olin siihen aikani jo varsin tyytyväinen, mutta nyt 1,5 vuoden jälkeen on alkaneet vuodot taas lisääntyä niin että menkkojen kesto on 2 viikkoa + tiputtelut siihen päälle. En tiedä alkaako siinä teho heikentyä vai mikä, mut olen vakaasti alkanut harkita sen poistoa. Vähän ärsyttää kun hetken se oli jo ihan kiva kun vuotoja ei ollut.

Kyselin vähän alustavasti saisinko takaisin yhdistelmäpillerit, mut terkka sanoi, että tuskin kun alan olemaan jo niin vanha (kohta 30). Minipillerit ei aikaisemmin oikein sopineet minulle, mutta kai ne on pakko ottaa, jos muuta vaihtoehtoa en ole. Toista kierukkaa en kehtaa ottaa jos se taas kestää vaan 1,5 vuotta.
 
Käytin vuosia ehkäisyrengasta ja olin siihen oikein tyytyväinen. Raskautuminen renkaan käytön lopettamisen jälkeen kesti kuitenkin melko pitkään (14 kk). Kroppa oli vuosien käytön jäljiltä ilmeisesti aika sekaisin. Arkea ilostuttaa kuitenkin nyt marraskuinen 2018. Synnytyksen jälkeen nyt 8 kk on menty pelkän kumin kanssa. Haaveillaan vielä toisesta vauvasta, mutta hänen aika ei ole ihan vielä. Iloitaan nyt ensin tästä vauvavuodesta. Pitkään ei toki voida odottaa, sillä ikää mulla on jo 37. Kello tikittää ja sitä rataa. En aio aloittaa hormonaalista ehkäisyä toistaiseksi. Jos jossain kohtaa raskaudun uudelleen, niin ehkäisyn aloitan vasta marraskuisen sisaruksen syntymän jälkeen.
 
Takaisin
Top