Mistä ja millaisia vastteita ostatte?

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Minua kiinnostaisi tietää mistä ja millaisia vaatteita te hankitte itsellenne? Entäpä mistä hankitte lapsillenne ja mihin kaikkiin asioihin kiinnitätte huomiota?

Olen nimittäin itse alkanut pohtimaan yhä enemmän vaatehankintoja niin omia kuin lastemmekin. Aiemmin ostin sieltä sun täältä kaupoista ja kirppiksiltä vaatteilta, jotka näyttivät kivoilta ja edullinen hinta oli aina plussaa. Ja vaatteita tuli ostettua joka kuukausi, ainakin lapsille, jos en itelle. Nyt olen vaatehankinnoissa alkanut kiinnittämään huomiota laatuun, ihan siis sen perusteella mitä olen itse kokenut ja kuullut lähipiiriltä. Enään en osta välttämättä pussillista vaatetta kerralla, vaan ostan vaatteita pienemmän määrän ja mietin tarkemmin onko vaatteille oikeasti käyttöä. Ja mitä noihin vaatekauppoihin tulee, niin minä olen löytänyt yhden kivan yrityksen, joka valmistaa vaatteita lapsille ja naisille ja se onkin itseasiassa paikallinen pieni yritys.
 
Minä kuulun tähän sieltä sun täältä koulukuntaan. Lapselle hankin paljon kirpparilta. Siellä puhdas, ehjä, kivan näköinen, käytännöllinen ja halpa on ne suurimmat kriteerit. Merkkiin tms ei hirveästi tule kiinnitettyä huomiota (kunhan ei ole ylihinnoiteltua, mitä merkkivaatteet usein on). Jonkun verran sitten ostetaan ihan kaupoista ja nämä sitten vähän sieltä täältä. Toki tarpeeseen pyritään hankkimaan. Kirpparilta lähtee herkästi mukaan nippu paitoja/housuja vähän ylimääräisestikin, mutta kaupasta ostetut on ns. pakollisia hankintoja (joita ei kirpparilta löytynyt).

Itselle tulee sitten hankittua vähemmän vaatetta. En pidä vaatteiden shoppailusta (itselle), joten ei hirveästi tule hankittua turhaa vaatetta. Varmaan vaatekaappini kaipaisi uusimista enemmänkin. :D Nämäkin vaatteet tulee sitten hankittua vähän sieltä täältä. Sieltä mistä sattuu löytymään ensimmäiseksi omaa silmää miellyttävä. Joitain liikkeitä olen alkanut vähän karttaa, kun ei ole ollut niin kestäviä...
 
En nyt vaatemerkkejä osaa luetella, mutta itse katson myös sitä ajatonta mallia ja käytettävyyttä vielä seuraavanakin vuonna. Eli varsinkin nuorten halppisketjuliikkeissä on juuri noita Tämän Hetken Muotia -olevia vaatteita, jotka jo seuraavana vuonna näyttävät ohimenneiltä. Yleensä niissä on joku tietty leikkaus / koriste / juju ja sitten kun se on poissa muodista niin koko vaatekin on poissa muodista. Tällöin voi myös olettaa, että vaate on tehty kestäväksi vain sen tietyn ajan = huonolaatuinen kangas jne.

Samaten suosin yhteensopivia värejä: musta, valkoinen, harmaan eri sävyt, tummansinisen eri sävyt, tummanpunaisen eri sävyt. Eli vaatekaapistani EI löydy yhtäkään keltaista/oranssia/vihreää/ruskeaa vaatekappaletta. Toki talvelle ja kesälle on omat värinsä: talvella vahvoja ja lämpimiä, kesällä vaaleita ja keveitä. Itse asiassa nytkin minulla on päällä mustat jazzhousut ja viininpunainen neulepaita.
 
Vähän menee ohi aiheen (mutta ei pahasti), mutta itse olen niin piittaamaton muodista että en juuri kiinnitä huomiota siihen, onko se muotia nyt, viime vuonna vai ns. ajaton. Kunhan miellyttää omaa silmää. Tosin yleensä ne ajattomat vaatteet on niitä jotka miellyttääkin enemmän omaa silmää. :) Tosin nämä muotijutut tulee väistettyä aika pitkälle varmaan ihan sillä että välttää niitä halpisketjuja joiden vaatteet hajoaa nopeasti...
 
Vähän menee ohi aiheen (mutta ei pahasti), mutta itse olen niin piittaamaton muodista että en juuri kiinnitä huomiota siihen, onko se muotia nyt, viime vuonna vai ns. ajaton. Kunhan miellyttää omaa silmää. Tosin yleensä ne ajattomat vaatteet on niitä jotka miellyttääkin enemmän omaa silmää. :) Tosin nämä muotijutut tulee väistettyä aika pitkälle varmaan ihan sillä että välttää niitä halpisketjuja joiden vaatteet hajoaa nopeasti...


Joo en minäkään ihan kauheasti muotia seuraa. :) Ja lähinnä tää mun "tyyli" on tällänen "mammatyyli" eli paita/tunika/ mekko jolla on helppo imettää ja alaosa mikä ei purista.:grin:grin
 
Ekan kohdalla haalin sieltä täältä, mistä halvalla sai, mutta nyt oon alkanut kiinnittää enemmän huomiota ettisyyteen, laatuun ja kotimaisuuteen. Myös kankaiden luomumateriaalit ja myrkyttömyys vaikuttavat. En edelleenkään osta täyteen hintaan kalliita merkkivaatteita (merkki ei tässä niinkään ole oleellista vaan arvot joita nuo kalliimmat valmistajat noudattavat), mutta ostan niitä alesta ja käytettynä :)
 
Minä ostan yleensä vaatteet kirppiksiltä, koska siellä vaatteet ovat halpoja, niistä on kemikaalit pesty pois, ja kirppiksillä on laajempi valikoima leikkauksien ja kuosien suhteen kuin tavallisissa vaatekaupoissa. Vaatekaupoissa on vain sen hetkinen mallisto, kirppiksillä taas on mallistoa useiden vuosikymmenien ajalta.
Joskus ostan vaatekaupoista jotain uutenakin, jos siellä sattuu olemaan jotain erityisen onnistunutta, mutta tätä sattuu todella harvoin.
Merkillä, alkuperällä tai luomulla ei ole merkitystä.
 
Ostan Lindexistä, Name Itistä, Kappahlista ja välillä kirppareilta, Zalandosta tai Hennesistä Jos ostan kirpparilta niin pistän pakkaseen ja sitten pesen. Onneksi myös isovanhemmat ostaa aika usein vaatteita tytölle, niin ei tarvitse kaikkea ostaa itse:)
 
Olen ostanut aika paljon vaatteita huutonetistä ja kirppareilta käytettynä (tutta, hm, lindex, me&i velour- ja froteevaatteita... ihan laidasta laitaan) Uutena olen ostanut lähinnä hillan ja noshin vaatteita. Kapphalista olen myös jotakin ostanut, esim jarrusukkia.
Olen hankkinut lähinnä unisex-vaatteita, että kävisivät sitten seuraavallekin. Meillä sukupuoli on molemmista ollut syntymään asti yllätys, joten etenkin pikkuvauvan vaatteet on olleet neutraaleja (valkoista, punaista, ruskeaa, keltaista). Nyt meillä on kaksi tyttöä, mutta en halua pukea heitä vaan pinkkiin ja liilaan! Ja jos meille tulisikin vielä kolmas, joka sattuisi olemaan poika, löytyisi sillekin jotakin vaatetta valmiiksi. Toisaalta 74cm -> vaatteet on tosi sukupuolittuneita.
Suosin kierrätettyjä vaatteita ekologisuuden takia (mutta niiden pitää olla siistejä ja ehjiä). Uutena ostan mieluiten suomalaisia/suomalaisten yritysten teetättämiä vaatteita (sen mitä rahapussi sallii).
Itselle ei oikein tule ostettua vaatetta :p äitiysvaatteet oli lähinnä kirppikseltä tai hm:ltä, imetysvaatteet ipanaisen verkkokaupasta muistaakseni. Ehkäpä ostan jotain noshin vaatetta taas, kun ei tarvitse olla jatkuvasti imetysvalmiudessa.

Opettelen parhaillaan ostamaan vaatetta vain tarpeeseen ja ostamaan vain sellaisia vaatteita, jotka sopii yhteen keskenään. Eli ei kaikkea kivaa mikä vastaan tulee :grin saa nähdä, miten pääsen tavoitteeseen. En osaa yhdistää vaatteita kivasti, enkä oikein muista, minkä tyylistä ja väristä vaatetta seuraavasta koosta olikaan jo hankittu.
 
Mä ostan itselleni nykyään vaan laadukasta ja harkitsen tarkkaan. Mä oon tykästynyt kovasta papun kanto mekkoihin. Niitä nykyään kaapissa jo neljä ja ne on rakkaitta. Sitten oon teetättänyt muutamat tunikka tyyliset paidat. Ostan paljon me&i vaatteita itselleni ja lapsille. Niitä siis löytyy meidään kaapista paljon. Mä olen ennen ostanut paljon ja en niin kiinnittänyt laatuun huomiota. Nyt oon löytänyt oman tyylini ja tykkään olla siisteissä vaatteissa. Kirppareilta harvoin löydän mitään kun oon sen verran isomman kokoinen että ei niitä niin vaan löydä. Me kun 4kk sitten muutettiin laitoin paljon turhaa vaatetta pois ja alan nyt keskittyä näihin muutamiin. Onneksi nyt on tullut järkiin että ei se määrä korvaa laatua.

Lapsille saan paljon vaatteita ja sitten aina jotain ostan uutena. Paljon käytän toria ja fb kirppareita joista saan käytettyinä niitä mistä tykkään. Lasten vaatteet on kyllä mulle se heikko kohta. Tykkään tyylikkäistä vaatteista ja sekä lapsellisista. Sen takia ostan paljon miikkari vaatteita lapsilleni.
 
En edes muista, koska olisin itselleni viimeksi vaatteita ostanut. Tai no joo, yhdet äitiyshousut, mutta ennen niitä..Apua :D
Lapsille ostan "sieltä mistä halvimmalla saadaan" tyylillä. Syy on lähinnä se, että lapset kasvaa niin älyttömän nopeasti etten raaski laittaa monia kymmeniä euroja vaikkapa joihinkin housuihin ja pahimmassa tapauksessa ne menee rikki jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen. Haluan, että lasten vaatteet on lapsille mukavia päällä ja käytännöllisiä, merkistä en suostu maksamaan :)
Joskus katselen torista hyviä vaatepaketteja. Toisinaan käyn kirppareilla. Myöskin isojen markettien alennuksista löytyy välillä aarteita :)
 
Kirppiksiltä ja tori.fistä ostan aika paljon. Tykkään erityisesti Noshin vaatteista kun ne sopii tälleen vähän povekkaammallekin :D Ja helpottaa elämää niin paljon kun vaatteissa on taskut. Suomalaisen KatiK-designin vaatteista haaveilen, mut en ole vielä raaskinut. Ja imetysvaatteiksi Maitotytöt on ihania, mulla on yksi ja se on aina päällä ellei oo pesussa!
 
Takaisin
Top