Missä vaiheessa töihin?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Kuinka kauan te olette olleet kotona lasten kanssa? Milloin palasitte töihin (tai esim. opiskelemaan)?

Minä olin esikoisen kanssa kotona siihen asti että hän oli 2 v 4 kk. Kakkonen on nyt himpun vaille 2,5-vuotias ja kolmonen 10 kk, ja olen vielä heidän kanssaan kotona (en siis ollut heidän välissään töissä, kakkonen oli 1 v 7 kk kun kuopus syntyi).

Tänä aikana olen kyllä opiskellut korkeakoulututkinnon valmiiksi ja kevättalvella aloin tehdä ajoittaisia töitä freelancerina (pääasiassa kotoa käsin). Töitä on ollut nyt viime aikoina aika paljonkin, mutta suunnittelen pitäväni pikkuiset vielä kotona ainakin jonkin aikaa.
 
Esikoinen oli 1,5v kun meni päiväkotiin, ehti olla siellä n.9kk kun jäi sitten mun kanssa uudestaan kotiin kun Toka syntyi. Pojat meni päiväkotiin Tokan ollessa 1v7kk ja ehtivät olla muutaman kuukauden kun Kolmonen syntyi ja otin lapset pois päikystä. Nyt Kolmonen täyttää ihan just 4, Nelonen 3 ja Vitonen on 1v5kk ja olen kotona kunnes kuopus täyttää 3 (tai mahdollinen Kutonen :wink ). Pienet eivät ole olleet päiväkodissa ollenkaan ja isot olivat nuo lyhyet pätkät.
 
Lapsi oli kaksivuotinen, kun menin töihin. Nyt jälkeenpäin kun katson päiväkodissa kaksivuotiaita, mietin kuinka pieniä he ovatkaan hoitoon... Mutta meillä oli oikea ratkaisu, sillä olen jaksanut paremmin nyt kun on muutakin elämää kuin kotona olo lapsen kanssa. Olen ollut parempi ja ymmärtäväisempi äiti töihin paluun jälkeen. Ennen menetin hermoni lapselle joka päivä, nyt töissä ollessa en enää. Jaksan lapsen kiukuttelua ihan uudella tavalla. Oma kokemus siis on, että lapsen hoitoon laittaminen ja töihin palaaminen kannatti!
 
Meinasin olla kotona niin pitkään että viimeisenkin saan 3 vuotiaaksi:) onneksi mulla ihana mies joka mahdollistaa tämän ja on samalla aaltopituudella sen suhteen :wink
 
Isommat aloittavat puolikkaalla paikalla päivähoidon 3v3kk iässä. Nuorin on vielä alle 1v ja ainakin siihen asti olen kotona, että täyttäisi kaksi. Pidemmälle en vielä tiedä. Varhaiskasvatukseen ovat isommat osallistuneet eri muodoissa noin 7kk iästä alkaen ja nuorin alle viikon iästä.
 
Esikoinen aloitti päivän viikossa 1,5-vuotiaana, 2-vuotiaana 2-3 päivää ja kokopäiväisesti oli hoidossa 2,5-vuotiaana. Päikkynä ihana 8 muksun ryhmis jossa pääsi syliin ja sai kehittyä rauhassa. Kuopus tulee menemään samaan paikkaan, aikaisintaan 1,5-vuotiaana mutta todennäköisemmin vasta 2v.

Mä kaipaan työelämää koska pidän työstäni ja töihin paluu osa-aikaisesti on mahdollista. Viimeksi palasin ensin 60% ja myöhemmin 80%, täyttä päivää ehdin tehdä vain 6kk ennen kuin jään tästä vauvasta pois. Tosin isäkin pitää osan vapaista ja pitkät lomat talvella, sen voimin saadaan pidettyä lapsi kivasti kotona suurin osa viikosta. Esikoinen ainakin tykkää hoitopaikastaan niin että loma-ajat kyselee koska pääsee sinne takaisin, katsotaan minkä luonteinen tämä toinen on ja mitä hän kaipaa. Onneksi isosisko tulee olemaan tukena hoidossa ainakin ekan vuoden :)
 
Esikoinen on nyt 1v11kk ja kotihoidossa edelleen ja nyt kun toinen lapsi syntyy loppuvuodesta niin tulee pysymäänkin kotona varmaan sinne 3-vuotiaaksi asti. Olis kiva saada lapset sitten vaikka samaan aikaan päiväkotiin niin niillä ois toisensa siellä..
 
Kuopus oli 10 kk kun aloitti hoidossa :)

Enkä kyllä olisi viihtynyt kotona kovinkaan paljon pidempään. Tietty, jos olisi ollut mahdollista olisin lykännyt hoidon alun siihen 1,5 vuoteen.
 
Omalla kohdalla päätökseen tulee vaikuttamaan eniten taloudellinen tilanne, niin mälsältä kuin se kuullostaa. Eli se, missä vaiheessa lapselle haen päiväkotipaikka, riippuu lapsen isän tilanteesta: onko opiskelemassa vai töissä.
 
Ensimmäinen lapseni oli vain vuoden ikäinen, kun taloudellisista syistä jouduin töihin lähtemään ja hänet hoitoon laittamaan. Kolmen seuraavan kanssa olen saanut olla kotona, kunnes täyttivät kolme vuotta. Lasten kanssa kotona oleminen on ehdottomasti ollut elämäni parasta aikaa. Sitä ei voi korvata millään summilla. Töitä ehtii aina tekemään. Ja lapsillekin paras hoitaja on se oma rakastava vanhempi.
 
Mä olen siihen asti että poika täyttää kolme vuotta. Mieli halajaisi töihin jo aikaisemmin, mutta miehen opiskelujen takia muutetaan toiselle puolelle Suomea ja ollaan siellä pari vuotta. Saa nähdä, miten sitä jaksaa olla kotosalla, niin ihana lapsi kuin tuo onkin.
Olen aina kokenut työssä käynnin ja taloudellisen itsenäisyyden hirmu tärkeänä, ehkä siksi kun oma äitini oli vain kotona ja tiukkaa oli.
 
Takaisin
Top