Missä vauva nukkuu?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Missä teidän vauvanne nukkuvat (tai nukkuivat jos ovat jo kasvaneet vauvaiän ohi)? Pinnasängyssä, perhepedissä, jossain muualla?

Meillä esikoinen nukkui pääasiassa pinniksessä, ihan pikkuisena myös äitiyspakkauksen laatikossa ja välillä vieressäni. Keskimmäinen ei oikeastaan muualla nukkunut kuin vieressä (päivisin kantoliinassa), ja kuopus on samaa maata: nukkuu ainoastaan vieressä, pinnasänky on ihan turhake hänellä.
 
Nukkui ainoastaan minun vieressä, ainakin 30 konstia kokeilin että saisin omaan sänkyyn, mutta ei onnistunut mikään.
 
Yöt vauva nukkuu alkuun yleensä vaunukopassa, joka on nostettu pinnasänkyyn. Yöllä otan viereen, jos ja kun herää syömään. Saatan tuupata yölläkin välillä takaisin oman sängyn puolelle. Meillä siis pinnis sivuvaununa. Päivisin nukkuu yleensä rattaissa, joskus nukahtaa sänkyynkin..

Tuplat nukkuivat 8kk perhepedissä, sen jälkeen siirrettiin omaan huoneeseen. Silloinkin oli yksi pinnis sivuvaununa ja nukkuivat osin siinä ja osin vieressä alkuun.
 
Meidän poika nukkui alkuun äitiyspakkauslaatikossa ja kasvettuaan sinne turhan isoksi (tai pikemminkin liikkuvaksi) siirtyi pinnasänkyyn. Joskin käytännössä lähes joka yö hän nukkui loppuyön perhepedissä, kun nukahdin imettäessäni häntä yöllä.
 
Meillä ollut alkuvaiheessa perhepeti joka helpottanut yösyöttöjä kun leikkaushaavan takia en pystynyt paljoa nostelemaan, sitten pinnasänkyvaihe jonka jälkeen lapsilla omat sängyt lastenhuoneessa :)
 
Esikoinen ekat 2kk perhepedissä, siitä omaan sänkyyn ja 1v3kk omaan huoneeseen. Kuopus 5kk perhepedissä (en millään halunnut siirtää omaan sänkyyn, olis varmaan vieläkin mein välissä jos miehen mielipidettä ei ois kuunneltu:hilarious:) ja nyt nukkuu pinniksessä meiän huoneessa (ikää nyt puol vuotta). Tällanen järjestely on toiminu meillä tosi hyvin:) Oon kyllä ton perhepedin kovaääninen kannattaja!
 
Perhepedissä nukkui esikoinen reilun vuoden ajan. Oli meillä kyllä pinnis sivuvaununakin ja sinne välillä yritin siirtää yli vuoden ikäistä alkuyöksi, että pääsisin itse vielä syömään iltapalan yms, mutta siirtyi sitten taas meidän sänkyyn kun tulin nukkumaan, kunnes opeteltiin omassa sängyssä nukkumista enemmän 1,5-vuotiaana. Edelleen 2v tulee toisinaan meidän väliin nukkumaan aikasin aamulla :)
 
Poika 8 kk on nukkunut alusta asti perhepedissä. Synnärilläkään hän ei suostunut nukkumaan omassa kopassa vaan huusi kuin syötävä, kunnes pääsi kainaloon. Siinä hän nukkuukin 12 tunnin yöunet ja herättää aamulla työntämällä sormet nenään ja naureskelemalla kun herään. :joyful:
 
Poika 4kk nukkuu välillä kehdossaan ja osan aikaa vieressä. Riippuen omasta jaksamisesta siirtää omaan petiinsä.
 
Esikoinen oli sitkeistä sitkein vieressänukkuja, ei viihtynyt yhtään omassa sängyssä :) Joskus puolenvuoden iässä yritin siirtää omaan sänkyyn ja se onnistuikin, kunnes esikoinen sairastui flunssaan enkä mä raaskinut kipeää lasta estää olemasta vieressä, etenkin kun hänen oloaan se helpotti ja saatiin molemmat nukuttua. Vuoden ikäisenä nukkui jo pinnasängyssä oman sängynpuoliskoni vieressä.

Nuorempi nukkui myös vieressä, joskin siirtyi yöimetyksen loppumisen myötä 6,5kk iässä omaan sänkyyn ja viihtyi yöt pitkälti siellä, kun huomasi, että siellä on viileämpi nukkua kuin vieressä. Kävin vaan tuttia asentamassa joinain öinä.

Nyt kolmannelle me ei olla edes hankittu pinnasänkyä, koska oletuksena on, että hänkin haluaa nukkua vieressä. Ja ehtiihän sen hankkia, jos nyt sattuukin, että hän viihtyykin mieluummin omassa :)
 
Edelleen 2v tulee toisinaan meidän väliin nukkumaan aikasin aamulla :)

Meidän kohta 4-v. tulee lähes joka yö viereen. :D Epäilen kyllä että oireilee sillä tavalla perheen tilannetta eikä olla nähty mielekkääksi kieltää. Ehkä ne lapset jossain vaiheessa alkaa viihtyä koko yön omassa sängyssään...
 
Meillä on vauvat nukkuneet vieressä, ja kaikki kolme nukkui perhepedissä meidän kanssa kunnes neljäs syntyi eikä enää mahtunut kuin vauva ja sitten nukkuivat omissa sängyissä meidän makkarissa kerrossängyssä ja pienimmälle oli vielä sinne alta vedettävä vuodelaatikko :)


Tälle seuraavalle vauvalle ajattelin hommata pinnasängyn ja katsoa sitten miten menee :happy:
 
Tähän asti 11kk on nukkunut mun kainalossa/vieressä ja mun päällä. Aluksi mieheni pelkäsi että käännyn vauvan päälle, muttei niin ole koskaan tapahtunut. Yhdessä nukkuminen tuntuu luonolliselta meille. Olen kokeillut omassa kehdossa nukuttamista, mutta en itse kykene olemaan rauhassa jos mun vauva ei ole mun vieressä. Mutta olen kuullut päinvastoin...
 
Takaisin
Top