Missä vaiheessa kännykkä lapselle?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuli tuossa mieleen että minkä ikäiselle antaisitte/olette anteneet oman kännykän? Miehen kanssa vähän asiaa mietittiin ja todettiin että sitten kun liikkuu pihaa kauempana itsekseen, niin saa sitten yhteyden puolin ja toisin.
 
Mä olen tätä miettinyt. Esikoiseni menee eskariin nyt elokuussa ja vuoden päästä sitten kouluun. Vielä en halua puhelinta hänelle hommata, en usko että osaisi vielä pitää siitä huolta. Koulun alkuun mennessä täytyy ehkä hommata, kun sitten hän kulkee tuota koulumatkaa jo itsekseen. Ei se pitkä matka ole, mutta haluan että hän voi tarvittaessa soittaa.

Perheemme vanhin lapsi, mieheni tytär, sai kännykän muistaakseni jo 6-vuotiaana, mutta se oli lähinnä yhteydenpitovälineeksi toisen vanhemman kanssa silloin, kun lapsi on toisen luona. Välimatkaa on nimittäin jonkin verran. Ja lapsella itsellään oli kivampi olla kun tiesi voivansa soittaa ihan koska vain, ilman että täytyy pyytää jonkun muun puhelinta.
 
Nyt kun menee ekaluokalle. Lähinnä sitä aletaan opetteleen, kun nyt menee päivät pitkät omia menojaan niin helpompi saada kiinni kun tarvetta, puolin ja toisin.

Reenattu on tabletin huolehtimisella ja äidin puhelimen käytöllä, että tietää miten pysyis tallessa ja ei jätetä minne sattuu. Nyt ilmotukset toimii lähinnä siten, että jos pidemmälle lähtee niin tulee sanomaan.
 
Esikoinen sai 7v. synttärilahjaksi, ja niin saa sitten muutkin aikanaan. Keskimmäiset täyttää kesän alussa, niin siinä on sitten pari kuukautta aikaa treenata ennen koulun alkua puhelimen käyttöä. Lapset joutuvat kulkemaan reilun kilometrin koulumatkan, niin haluan heillä olevan puhelimen siinä mukana.
 
Olen ajatellut, että viimeistään sitten, kun menee kouluun. Ja sehän voi olla tavallaan sellainen ihan kotikännykkä joka korvaisi vanhan kunnon lankapuhelimen, että lapsi pystyisi tarvittaessa soittamaan jos on asiaa :)
Mä en jotenkin kaikenmaailman pelien ja muiden takia haluais ostaa mitään älypuhelinta lapselle. Mutta se nyt taitaa nykyään olla enempi sääntö kuin poikkeus, että sellainen sen olla "pitää"..
 
Mä en jotenkin kaikenmaailman pelien ja muiden takia haluais ostaa mitään älypuhelinta lapselle. Mutta se nyt taitaa nykyään olla enempi sääntö kuin poikkeus, että sellainen sen olla "pitää"..

Mulla on vähän samat ajatukset. Mieluiten hommaisin vain puhelimen, jolla soittaa ja viestittää. Mutta "kaikilla" tuntuu olevan älypuhelin. Netti tuo ihan omat juttunsa ja vaatii eri tavalla valvontaa, ettei lapsi pääse vääränlaisille sivuille jne.
 
Mulla on vähän samat ajatukset. Mieluiten hommaisin vain puhelimen, jolla soittaa ja viestittää. Mutta "kaikilla" tuntuu olevan älypuhelin. Netti tuo ihan omat juttunsa ja vaatii eri tavalla valvontaa, ettei lapsi pääse vääränlaisille sivuille jne.

Tää tekniikka kehittyy ihan hirveetä vauhtia niin, että ei tässä enää näin kolmekymppisenä meinaa perässä pysyä :D
 
Esikoinen aloittaa ekaluokan elokuussa eikä saa vielä omaa puhelinta. Koulussa on sääntö, ettei ekaluokkalaiset saa pitää puhelinta mukana koulussa (toimiva juttu tällaisella pikkupaikkakunnalla, kun kaikki tulee kouluun läheltä). Poika kulkee matkat taksilla, joten senkään puolesta ei tarvitse puhelinta vielä.

Tykkään, että mitä pitempään hankkimista saa venytettyä, sen parempi. Koska lapset ja nuoret (ja aikuisetkin) tulee niin helposti riippuvaisiksi älylaitteista. Niin kauan kuin kännykkä ei oo välttämättömyys niin pitkitetään sen hankintaa lapselle. :)

Olen kuitenkin päivät itse kotona vastaanottamassa poikaa koulusta ja asutaan niin sivussa, ettei poika kulje omilla teillään.
 
No ni, nyt on pojalla uus puhelin ja kovin on ylpee ja vastuullisen olonen. On juoksupussi missä säilöä ja pyörässä pikkunen satulalaukku mihin on hyvä jemmiä kans. Panssarilasi ja kuoret löytyy.

Spekseissä vaatimuksena pidin järkevänä 16G muistia, yhtä iso muistikortti on, mutta vain siksi koska tykkää pääasiassa kuvata paaaaaljon videoita. Puhelimessa vapaaseen käyttöön hälle jäi tärkeimpien sovellusten kälkeen n. 6G käyttöön, mikä tässä vaiheessa pitäis ihan hyvin riittää. Priorisoi sovellukset sitten mieltymyksiensä mukaan. Android 7 käyttöjärjestelmä. Liittymä on tarpeeks sähäkkä, jotta sovelluksien ja esim.netflixien yms. käyttö toimii tarpeeks sujuvasti. Isommalla muistilla + muilla paremmilla ominaisuuksilla hinta lähtee mun mielestä ekaks luuriks turhan isoks...tässä nyt kuitenkin ollaan maksumiehenä ja vehkeen hajoamis/katoamis todennäköisyys on aika korkea :hilarious: vaikka luotto on kyllä kova!

Mun mielestä nää vehkeet kuuluu tähän päivään vahvasti ja omissa töissä on hemmetin hyvä oheis työvälineenäkin. Mitä nuorempana oppii laitelogiikan sen helpompaa sen käyttö ja hyödyntäminen on ihan kaikessa. Opit käyttämään ja hyödyntämään sisältöä, erottamaan mikä on ns.turhaa mikä viihdettä ja mikä tarpeellista.

Kasarilapsena olen kasvanut eteenpäin menevän pienelektroniikan parissa ja siitä maailmasta olen myös työni löytänyt, vaihtanut alaa ja silti se pyörii apulaisena mukana. Suurimmaks osaks nuo on vain hyödykkeitä ei jatkuvaa vaaraa. Opettelee käyttämään ja hyödyntämään.
 
Minäkin näen että oma kännykkä tulee meidän lapsen maailmaan viimeistään kun aloitetaan koulu. En välttämättä koe että lapsen pitää joka päivä soittaa minulle koulupäivän päätyttyä kun (toivottavasti) menee iltapäiväkerhoon, mutta uskon että tulen menemään joskus lähikauppaan niin että lapsi jää kotiin ja koska ei ole normikotipuhelinta niin silloin on hyvä lapsella olla puhelin varmuuden vuoksi. Ja on tässä sosiaalinenkin paine olemassa, en ehkä ihan tässä asiassa halua keskustella siitä miksi meidän lapsella ei ole kännykkää kun kaikilla muilla on (ainakaan ei nyt tiedossa ettei kouluun saa tuoda kännykkää) - koulu on kuitenkin ihan tarpeeksi suuri muutos lapsen elämään.

Ja luultavasti se ensimmäinen kännykkä tulee olemaan mallia halpa älypuhelin liittymällä kaikki estot mutta pieni datapaketti, jotta voi lähettää kuvia yms. Ja voin vielä elää illuusiossa että kännykkä toimii vielä toisellakin luokalla ja ehkä silloin myös kännykkäpelit alkavat olla aiheellisia...tai varmaan ovat jo aikaisemminkin mutta katsotaan se keskustelu sitten. Mutta siis ei tarvitsisi silloin hankkia uutta kännykkää (huom....todennäköisyys että kännykkä on mennyt rikki kun se on tippunut on aika suuri vaikka kuinka yritän opettaa miten toimia kännykän kanssa...)

Toinen asia mitä pohdin on että tuleeko olemaan rannekello vai mennäänkö vain kännykällä...
 
Takaisin
Top