Missä asennossa vauva nukkuu?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vauvojen nukkumisasennosta on vaikka minkälaista ohjeistusta. Ei saa nukkua vastallaan eikä kyljellään, kun tulee kätkytkuolema. Eikä selällään, kun se on epäergonomista. Tai jotain sellaista. Seisaaltaan nukuttamista ei kai ole kielletty. Eli missä asennossa teidän vauva nukkuu (ohjeista huolimatta)?

Meidän poika nukkui vauvana pääasiassa kyljellään. No ainakin niin kauan kun ei itse vaihtanut toiseen asentoon.
 
Vauvana laitoin kyljelleen nukkumaan, vaihtoi toki itse asentoa ja oon antanut nukkua missä asennossa itse haluaa. Vaunuissa laitoin selälleen silloin jos lähdettiin työntämään. Oppi 2 kk iässä kääntymään, eli pienenäkin nukkui mahallaan. Nykyään 1,5v nukkuu kyljellään tai mahallaan/kontallaan sängyssä, vaunuissa tietenkin selällään.
 
Selälleen laitoin aina vauvana nukkumaan, mutta tuo kääntyi jo vastasyntyneenä itse kyljelleen. Vatsalleen en uskaltanut laittaa, koska taannoin erään kaverini vauva koki kätkytkuoleman ja häntä nukutettiin vatsavaivojen takia vatsallaan. En tiedä missä asennossa nukkui tuolloin, mutta se järkytti tosi syvästi. Siitä jäi pysyvä pelko vatsallaan nukuttamiseen.

Nyt 1,3-vuotiaana poika nukahtaa aina vatsalleen peppu pystyssä ja seikkailee yön aikana kaikissa mahdollisissa asennoissa.
 
Selällään nukkui alkuun, joskus satunnaisesti kyljellään. Nyt kun osaa jo itse kääntyillä niin voi nukkua masullaankin. Selälleen kumminkin ruukaan laittaa vauvan sänkyyn.
 
Selällään nukkui vauvana. Kun oppi itse kääntymään kunnolla, halusi nukkua vatsallaan. Nykyäänkin yleisin nukkuma-asento on vatsallan peppu pystyssä :D Ikää nyt vähän vajaa kolme.
 
Vauvana nukkui mutkalla. Ihmettelin miten lapsi edes tuollaiselle mutkalle vääntäytyikin.

a_IMG_20160908_140102.jpg
 
Meidän pieni nukkui selällään kunnes oppi itse kääntymään. Sitten onkin nukkunut kaikissa mahdollisissa asennoissa, tuntuu olevan tosi liikkuvainen unissaan.
 
Kaikkia kolmea on pienenä nukutettu selällään tai kyljellään. Nuorin usein tuettiin kyljelleen, koska nukkui siten huomattavasti paremmin. Mahallaan pylly pystyssä ovat nukkuneet sitten, kun ovat itse alkaneet liikkua ja kääntyä ja voineet valita parhaan nukkumisasentonsa. :D
 
Meillä kummatkin lapset olleet kovia pulauttelijoita joten yleensä laitoin nukkuun kyljelleen. Sitten kun ruvenneet liikkumaan enemmän niin nukkuneet ties millaisissa asennoissa ja ihan miten päin vain :D
 
Pääsääntöisesti meidän vauvat on nukkunu kyljellään tai selällään. Ja jos on oiken ollu masuvaivoja, niin ovat hetken olleet mahallaan että ovat sitten nukahtaneet paremmin. Esikoisella oli koliikkia/refluksia niin nukkui eniten meidän muksuista mahallaan. Ja taasen tää kuopus jos kiepsauttaa itsensä joskus yöllä mahalleen niin saatan kääntää sen selälleen nukkumaan.
 
Sylivauvaa nukutettiin sekä selällään että kyljellään mitä neuvolassakin kehoittivat että vauvan pää kasvaa tasaisesti ilman litteitä kohtia. Pääasia että vauva saa nukuttua kunnolla, kyllä se pää muovaantuu iän myötä :)
 
Pulauttelun takia laitan yleensä Pikkuisen kyljelleen nukkumaan. Selällään nukkuu välillä myös, pää sivulle käännettynä.

Massullaan nukkuu vain sylissä/rinnalla ollessa, kun voi häntä koko ajan tarkkailla. Tekee hyvää vatsalle kuulemma. Itsekseen ei uskalla jättää masulleen nukkumaan.
 
Takaisin
Top