Missä asennossa hyvä nukkua??

jessi

Vasta-alkaja
Siinäpä se kysymys jo tulikin :) Olen tottunut nukkumaan vatsallani, mutta nyt kun se kasvaa, niin enää ei onnistukaan. Olisiko teillä kokeneimmilla vatsan kasvattajilla jotain hyviä vinkkejä miten löytää hyvä nukkuma-asento?
 
Itse oon myös tottunut nukkumaan vatsallani ja aluksi hieman ahdisti kun ei kunnolla niin pystynyt nukkumaan. Mun pelastuksena on ollut Lidlistä ostettu pitkulainen vartalotyyny, jota "halaamalla" saan itseni silleen kyljelle/osittain vähän vatsalle ilman että tuntuu epämukavalta (nyt raskaus ihan loppusuoralla ja nukkuminen onnistuu edelleen noin). Suosittelen siis kokeilemaan tyynyjä jalkojen välissä yms. Ihan normi tyynyilläkin varmaan pärjää ja imetystyynykin voi olla kätsy käyttää jo raskausaikana. Verenkierron yms. kannalta paras nukkuma-asento olis oikealla kyljellä, mutta minä en ainakaan koko yötä pysty samassa asennossa nukkumaan...
 
Vasemmalla kyljellä suositellaan nukkumaan, ei oikealla. Mulla aika usein alkaaki käsiä tai kättä pistellä, jos koitan nukkua oikealla kylellä ja toisinaan myös jos nukun selälläni. Minusta paras asento on just vasemmalla kylellä, vasen jalka suorana ja oikea siinä päällä koukussa, se on jotenki mukava.. :) Isomman masun alle voi laittaa tyynyn, jos tuntuu epämukavalta. Tai vastaavasti polvien väliin. Mie usein "halaan" peittoa yöllä niin että se peitto menee polvien välistä.
 
Täällä myös yksi entinen vatsallaannukkuja. Nyt olen siirtynyt nukkumaan kyljelläni ja usein huomaan rytänneeni peiton jalkojen väliin saadakseni mukavamman asennon. Joskus plussaamisen aikaan luin sanomalehdestä artikkelin, että vasemmalla kyljellä nukkuessa on pienin keskenmenoriski. Aloin sitten vaistomaisesti heti plussaamisen jälkeen opetella vasemmalla kyljellä nukkumista. Toki välillä on käännyttävä oikealle kyljelle myös, mutta suurin osa yöstä menee kyllä vasemmalla kyljellä. Kunhan vatsa vielä kasvaa, otan extratyynyn käyttöön jalkojen väliin.
 
minä oon aina nukkunut selällään. Nyt oon huomannut että ei enää tunnu mukavalle asennolle pitkiä aikoja. Parhain asento on kuitenkin oikea kylkiasento. Sillä puolella jaksan olla kaikista pitkäjatkoisimmin.
 
minä myös myönnän olevani vatsallanukkuja! opettelin kuitenkin jo alussa nukkumaan kyljellään... vaikeetahan se oli :/ mut, nyt huomaan kans pistäväni peittoa rullalle jalkojen väliin :D myös käännyn aamuyöstä nukkumaan selälleni... sitten alkaakin se vauva potkiminen :D
 
vartalotyyny on kyl nii hyvä keksintö...

ite en osaa nukkua muutoin ku vatsallani, noh vatsan kasvaessa oli pakko keksiä uus nukkumaasento ja vartalotyynyllä se onnistu..

mä oon käyttäny selän takii välil vartalotyynyy et saa mukavan asennon nii et selkä saa huilia ja sillä pääsee sillai puoliks vatsallee ja polvi koukkuun ni vatta vähä nousee patjasta ja avot onpa hyvä nukkuu jos nukkuu lainkaa ku vatsassa riehutaan... :)
 
Mä oon aina ollut kyljellään nukkuja. Useimmiten nukunkin kyljellään koko yön, mutta joskus käännyn unissani selälleen ja sen huomaa aamulla kun on alaselkä ihan jumissa =/ sama oli jo esikoista odottaessa. Käsille on vaan pitänyt keksiä uusia asentoja taas, kun tissit on kipeet ja puristuu ikävästi käsivarsien väliin kyljellään nukkuessa! Ja esikoisen synnyttyä oli ihan pakko nukkua selällään vaikka selkää särki, kun maidon täyttämät rinnat oli niin kipeet ettei mitään toivoa pystyä nukkumaan kyljellään!
 
Itse olen aina nukkunut kyljellää joten nythän se on ihan luontainen asento tietty.. Yleensä vielä peitto jalkojen välissä ni jotenki itselle ainaki mukavampaa. Sängystä nousu onkin sitte epämukavaa vaikka miten päin siel olis:D
 
Hei jessi ja muut odottajat!

Minä olen aina nukkunut vatsallani, mikä on osoittautunut haasteelliseksi nyt. Olen myös etsinyt välimuotoa kyljellään ja vatsallaan nukkumisesta (samaan tyyliin kuin Hemuli81 mainitsikin, eli tyynyn tms. avulla.) Pelkään edelleen, että herään joku kerta vielä vatsaltani! Siitä lähtien kun sain kuulla odottavani, niin en ole kyennyt nukkumaan vatsallani, vaikka tuskinpa se siinä alussa olisi mitään vaikuttanut tai en ainakaan usko. Alissa23 mainitsikin tuosta vasemmalla kyljellä nukkumisesta, mikä ainakin verenkierron ja vatsantoiminnan kannalta käsitykseni mukaan tosiaan parempi. Itse vaihtelen kyljeltä kyljelle, mutta enemmän tulee vasemmalla kyljellä nukuttua, koska se tuntuu jotenkin peremmalta. Selällään nukkuminen onnistuu vielä toistaiseksi. Ystävälläni selällään nukkuminen aiheutti loppuraskaudesta huonovointisuutta ja pyörrytystä. Asia tutkittiinkin ihan lääkärin toimesta, niin selvisi, että vauva oli sen verran ylhäällä, että aortta ei toiminut kunnolla! Eli tästäkin syystä: suosikaa hyvät ihmiset sitä vasemmalla kyljellä nukkumista! 
 
Itse taas olen selällään nukkuja ja muut asennot ei tunnu levollisilta. Tänään tuli neuvolassa puheeksi kun sanoin, ettei selkäasento tunnu hyvältä koska ristiselkään alkaa koskemaan. Siihen terkka totesi, ettei saisikaan nukkua ja että on lapsellekin haitallista jos verenkierto häirintyy. Kääk! Tiesin kyllä että kylkiasentoa suositellaan, mutten ollut ajatellut että voisin selällään nukkuessa tuottaa haittaa vauvalle! Nyt sitten miettimään miten saisin itseni pysymään kyljelläni koko yön. Täytyy kai kokeilla jotain tyynyillä tukemista...
 
vasemmalla kyljellä ja tyyny polvien välissä on mulle paras! sellanen vähän enempi vatsalleen kääntyvä kylkimakuu..
monesti herään yöllä että oon kierähtäny selälleni ja on paha olla, asennon korjaus ja uni jatkuu :D en tiedä mistä johtuu kun aiemmin heräsin kääntämään kylkeä vasta kun paikat ihan puuduksissa. ehkä iso vatsa on alkanu kellauttamaan mua selälleni :D
 
vasemmalla kyljellä ja tyyny polvien välissä on mulle paras! sellanen vähän enempi vatsalleen kääntyvä kylkimakuu..
monesti herään yöllä että oon kierähtäny selälleni ja on paha olla, asennon korjaus ja uni jatkuu :D en tiedä mistä johtuu kun aiemmin heräsin kääntämään kylkeä vasta kun paikat ihan puuduksissa. ehkä iso vatsa on alkanu kellauttamaan mua selälleni :D
 
Takaisin
Top