Minkä verran vauva tarvitsee vaatteita/tarvikkeita?

basura

Puuhakas puhuja
Oon tässä pitkän aikaa miettinyt että minkä verran se vauva tarvitsee (siis lähinnä olisi pohdinnassa se aika ennen kuin se syntyy ja olisi tavarat ja vaatteet valmiinaja pärjäisi vaikka kuukauden päivätkin ihan sillei mukavasti) esim vaatteita? monetko ulko toppa asiat ja millaisa ootte meinannut hankkia? Entä kun ajattelin kestovaippailla niin monetko niitä olisi oltava? Tai sitten näitä bodyjä ja potkupukuja ym?

Itsellä kun ei mitään hajua enkä varsinaisesti ole semmonen ihminen joka ostaa joka ikisen ihanan minkä näkee vaan mietin että mikä on oikea tarve? Että kyllähän niitä tulee sitten ostettua lisää kun lapsi kasvaa ja löytää jotain kivaa. Jotenkin olen ymmärtänyt että periaatteessa sillä äitiyspakkauksella pitäisi aika hyvin pärjätä mutta eikai sekään nyt kovin kauaa voi riittää? Muutenkin vähän että mitä isompia hankintoja ehdottomasti meinaatte hankkia jos nyt mukaan ei lasketa vaunuja ja rattaita vaan hoitopöytä? amme? siinä mun tiedot sit olikin [:D] Et ihan mielellään kyllä kuulisin kaikkia vinkkejä kokeneilta ja sitten myös voisin "varastaa" muutaman "suunnittelijan" ideoita [:D]
 
Äitiyspakkauksen vaatteista osa on aika isoja. Kaupoissa, kirppareilla ja huuto.netissä kannattaa katsella "sillä silmällä" 56cm varusteita. Nekin voi olla aluksi isoja, mutta toisaalta niitä 50cm vaatteita ei sitten pysty käyttämään kuin pari viikkoa, jos sitäkään... Ja sellaisen vinkin annan, että jos uusia ostatte, (kirpparilta ei näitä koskaan löydä tai jos löytää, niin on tehny löydön!) niin ehdottomasti sellaisia bodyja, joista hihat saa käännettyä tumpuiksi! Ensinnäkin pienen kädet pysyy tammikuussa lämpöisenä ja toiseksi pienokainen ei pääse raapimaan itseään. Tällä hetkellä kun taitaa olla suositus, että niitä pieniä ja piikkisiä kynsiä ei leikata ensimmäiseen kahteen viikkoon. Ne käännettävät hihat bodyissa pysyy ainakin kiinni, tumput saattaa lennellä. [:)]
 
Mies väittää, että vaatteita on "älyttömästi", mutta todellisuudessa niitä ei ole montaa kiloa ja kunhan kirppareilla tulee sopivia vastaan, niin toiset moiset vielä ostan. Olen sen verran pihi pyykkäri, että haluan pestä täysiä koneellisia. Vauvan vaatteita tulee varmaan pyöritettyä omissa koneellisissaan ja en kuitenkaan halua pestä vajaita koneellisia. Vauvalle pitää olla hajustamaton pyykinpesuaine ja suurimmalle osalle vaatteista ei suositella rumpukuivausta. Vaatteita aion siis hankkia tasan sen verran, että saan pestä täysiä koneellisia ja en joudu kuivaamaan niitä rummussa kuin pakkotilanteessa (esim. kuiru-/yrjötauti...).
 
Olen hankkinut 56cm toppapuvun, että saan pienokaisen "hukuttamatta" kotiin. [:D] Tumppuja olen varannut myös useammat, kun ne taitaa olla sellaista tavaraa, että hukkuvat aika helposti ja lapsilla ne on aina menossa sinne suuta kohti... Ja vaatteina on ihan perusvaatetta, mitä on sattunu kirpparilla vastaan, tuon pienen-pienen toppapuvun lisäksi löytyy 62cm toppapuku ja 68 välikausipuku kevättalveksi. Tämänkin vuoden äp puku taitaa olla niin iso, että se menee meikäläisten lapsosille sitten seuraavana syksynä ja ehkä vielä talvenakin. Niin ja fleecevälipuku löytyy kokoa 56, mutta siinä oli käännettävät hihat ja lahkeet, joten ne voi kääntää auki ja mahtuu tod.näk. vielä tuon 62 toppapuvunkin kanssa, jos kovaan pakkaseen on asiaa.
 
Sattumalta on vastaan tulleet myös jo yhdistelmärattaat (taisin olla rv. 10 ku ostin ne [:D] ) ja sitteri. Piti ostaa, ku halvalla sai...
 
Pinnasängyn ja hoitopöydän olen laittanut tilaukseen. Kun kerran tietää, mitä haluaa... [:D] Sen verran olen materialisti, että vauvan tavaroiden pitää sopia sisustukseen ja kummin kaiman vanha kukertava pinnasänky ei meille muuta, vaikka kuinka saisin ilmaiseksi. Pinnasänkyyn on ostettu kirpparilta lakanoita, pussilakanoita, tyynyliinoja, päiväpeite ja pinnasuoja. Myös pinnasängyn peitto (saman kokoinen kuin äp) on tullut ostettua, kun löytyi hyvä. Tyyny ja patja on vielä hankkimatta, mutta ne ostan, jos vastaan tulevat... Harkinnassa on myös se, että tarvitsenko pinnasänkyyn kissasuojan, kun noita karvatassuja täällä kolme tassuttelee. Hoitopöydälle täytynee ostaa sellainen pehmustettu hoitoalusta.
 
Hankkimatta on vielä myös turvakaukalo jalustoineen sekä matkarattaat. Haluan ehdottomasti turvakaukalon isofix-kiinnitteisellä telakalla. Turvakaukaloa en turvallisuussyistä halua käytettynä, vaan sen on oltava ehdottomasti uusi, niin tiedän ainakin, että kuinka sitä on käsitelty. Sen verran olen turvakaukaloasiaa tutkinut, että niiden ostaminen ja ominaisuuksien vertaaminen on vielä haastavampaa kuin autokauppa... Edes myyjät eivät aina tiedä, mitä ovat myymässä! Lisäksi haluan matkarattaat, joihin turvakaukalon saa kiinnitettyä kyytiin. Vauvan kanssa kulkeminen on pykälän verran helpompaa, kun ei tarvi irrotella auton turvavöitä, nostaa vauvaa kaukalosta, kantaa, siirtää seuraavaan kaukaloon... Ja yleensä kauppojen turvakaukalokärryjen kaukalot on sellaisia bakteeripesäkkeen näköisiä ällötyksiä, etten niihin kyllä muutenkaan vauvaani laittaisi, vaikka en mikään bakteerikammoinen olekaan! Turvakaukaloasia saa kuitenkin vielä odottaa, renkaita vain potkin. [:D]
 
Vauvan amme on myös vielä hankkimatta. Lisäksi sille pitää tekaista tai teettää sopivan kokoinen penkki alle, että vauvan saa pestä suoralta selältä ja pesuhuoneessa, niin ei pikkuiset räiskeet haittaa.
 
Minä en ole suunnitellut kestovaippailla, joten niistä en ole ottanut lainkaan selvää. Tarve varmaan riippuu täysin omasta pyykinpesuinnosta ja siitä, millaisia kestoja käyttää. Vierestä seuranneena voin kertoa, että vauvalla kestovaipan vaihto on n. 2 tunnin välein.
 
Näiden varusteiden lisäksi pitää tietysti hankkia vielä vaikka mitä "pientä". Mieleen tulee ainakin puklurätit/harsot, tutit, tuttipullot, mahdollisesti jokunen helistin/lelu, itkuhälyytin... Myös "äidin tarvikkeita" rintapumppua, maidonkerääjää, liivinsuojaa yms. tarvinnee, jos aikoo viettää aikaa kotosalla, tosin voihan miehen aina laittaa "lypsykone" ostoksille. [:D]
 
Tässä mun romaani ja varmasti oon vielä jotain unohtanu!
 
Aika samoilla linjoilla olen ninniw kanssa.
Itse huusin huuto.netistä paketin vaatteita, jossa oli kokoja 50-56cm. Varsinkaan niitä 50cm ei niin hirveästi kannata haalia, koska tosiaan käyvät vaan niin pienen ajan.
Aluksi esikoisella oli haalari kokoa 62 (hän siis syntyi tämän vuoden tammikuussa), mutta ostin sitten kuitenkin vielä 56 haalarin, tuo 62 meni hyvin sitten myöhemmin keväällä, kun ei ollut kovinkaan paksu.
Ja suosittelen myös noita bodyja, mistä saa hihat käännettyä tumpuiksi.

basura pärjäät ihan hyvin noilla vaunuilla, hoitopöydällä ja ammeella alkuun, niin ja tietysti turvakaukaloa tarvitaan kun pikkuisen kanssa tullaan kotiin sairaalasta [;)] Pinnasänkykään ei alkuunsa ole pakollinen, meillä esikoinen nukkui muistaakseni johonkin kolmeen kuukauteen asti äitiyspakkausenlaatikossa, siinä tulee mukana patja tätä varten. Pinnasängynsuojuksista, kannattaa hankkia tarpeeksi "tukeva", ettei vauva saa revittyä sitä jatkuvasti alas, kun hieman isommaksi kasvaa. Meillä nyt tämä ongelma, joten täytyy suunnata uudestaa suojusostoksille.

Itse höösäsin hirmuisesti kaikkea "turhaa" kotiin jo valmiiksi, vaikka melkei kaikkea olisi ehtinyt hankkimaan juuri esim. mies synnytyksen jälkeenkin.
 
ninniw: Voi kääk eikö vauvanvaatteita saakaan kuivata kuivausrummussa?? Ollaan just mietitty että pyykkirumba tulee muutenkin moninkertaistumaan nykyisestä, niin vaihdettais nykynen päältätäytettävä kone keskiluokkaisesti (ja epäekologisesti) pesutorniin niin ei tarvis koko ajan pitää olohuoneen nurkassa pyykkitelineitä täynnä pyykkiä kuivumassa. Mutta jos niitä vaatteita ei saakaan rumpukuivata niin mitäs hemmettiä se sitten kannattaa...... Voehan peeee??  Saakos kestovaippoja ja harsojakaan kuivata rummussa?? Itse ajattelin kokeilla kestoilua, niin niitähän tulee kans pestyä sitten hirmu määriä.

Pieni ahdistus meinaa iskeä kun tätä vaatehankintaa ja muita rupeaa enemmän ajattelemaan. Kuitenkin unohdan ostaa jotain tuiki tärkeää ja sitten minun vauvalla on kylmä ja palelee ja kärsii ja minä olen huono äiti... [:(] No, ONNEKSI on vielä aikaa! pikku askelin hankinnoissakin eteenpäin, baby steps...
 
Muuten, ainakin oheisesta linkistä löytyy rautalangasta väännettynä ohjeita vauvan vaatteista ja muista tarvikkeista. Jos meistä esikoista odottavista joku muukin kuin minä meinaa tässä vaiheessa stressaantua aiheesta  [:)]

http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/index.html
 
Kiitos Sadepilvi! Mulla ainaki tuo linkki tuli tarpeeseen. Täällä ihan samanlainen stressi.

Kotidopplerista se on maailman ihanin laite! Ei mennyt rahat hukkaan. Voi sitä maailman ihaninta pumpumpum! Suosittelen lämpimästi
 
Mä elän käsityksessä, että kestovaippojen imuja voi kuivata rummussa, mutta kuoriosat pitää kuivata narulla. Pesuaineen pitää olla zeoliititon, valkaisuaineeton ja saippuaa saa olla alle 5%. Huuhteluainetta ei saa käyttää. Lomalaiset on joskus meillä kestojaan pesseet...
 
http://www.kestovaipat.fi/maarat.html  Tuossa on linkki kestovaippojen määrän arviointiin ja muutakin kestovaippatietoa tuolta löytyy koko rahalla. [:D]
 
Ja kyllä kai niitä vauvan vaatteita voi kuivata rummussakin, mutta rumpu "syö" vaatteita, eli ne kuluvat kyllä paljon enemmän kuin narukuivatuksessa. (Pätee myös aikuisten varusteisiin.) Osa vaatteista saattaa kutistua paljonkin rummussa, mutta taas jostain velourvaatteesta tulee ihanan pehmoinen, ihan kuin uusi. Painokuvallisia vaatteita ei myöskään kannata rumpuun laittaa, sillä kuvat irtoilevat ja halkeilevat rummussa.
 
Itse oon ajatellut niin että aluksi päivässä menee ainakin yksi puku, ja voi joutua vaihtamaan kolmekin kertaa kun vauvva pulauttelee ym. vahinkoja voi sattua. Eli kyllä jonkunlainen kasa on jo valmiina kun vauvva tulee [:)] kirpparilta oon kyllä ostanut 70cm asti jos on jotain kivoja löytynyt. Ja löytyyhän niitä, anoppikokelaan kanssa hommataan kilpaa vaatteita niin luulis ettei niitä ainakaan uuvu [:D] Nyt olis kyllä pikkutoppapuku hakusessa sairaala-koti-matkaa varten.
Se vähän askarruttaa että kun meillä ei imetetä vaan vastikkeella aloitetaankin, niin montakohan tuttipulloa kannattaisi ostaa aluksi?
 
Tutkailinpa tuota 2010 äitiyspakkausta. Siellä on siis vain yksi kietaisubody kokoa 50 cm, ja yhdet potkuhousut 50 cm. Muut vaatteet on 60- tai 70-senttisille eli vastasyntynyt hukkuu niihin. Jonkin verran saa siis olla niitä pieniäkin, varmaan tuskastuttavaa sekä pukijalle että lapselle kun vaate on monta kokoa liian suuri :)

Samoin pakkauksen talvihaalari on 68-74 cm kokoa eli valtava noin 50-senttisenä syntyvälle vauvalle. Minä varmaan ostan pienelle sellaisen jokin aika sitten palstalla puheena olleen toppapussin, johon vastasyntynyt menee kivasti ja on helppo pukea, ja sitten keväämmällä alkaa käydä myös se pakkauksen talvihaalari.
 
Mä en esikoiselle montaakaan vaatetta äitiyspakkauksen lisäksi itse hommannut, mutta sukulaiset, tuttavat ja ystävät toivat pieniä sieviä vaatteita eikä ne kesken loppuneet, vaikka aika usein päivän aikana jouduin koko vaatekerran vaihtamaan. Meillä kyllä pestiin pyykkiä lähes päivittäin[:)]

Kestovaippoja mulla oli alkuun tosi vähän, mutta käytin kertiksiä lisänä. Vaippojakin piti pestä päivittäin, että edes muutama oli seuraavana päivänä kuivana. Aika vaihtelua on tuossa suositusmäärässä ja itse ainakin jouduin osan ostamistani vaipoista hylkäämään, koska ne vain eivät sopineet poitsulle. Näin jälkikäteen päätyisin kokeilemaan vaippalainaamon vaippoja alkuun. Sitten tietää, mikä on juuri omalle vauvalle istuvin malli eikä tarvii tehdä virhehankintoja. Onneksi kestisten jälleenmyyntiarvo on melkoisen hyvä.

Tuttipulloista vielä: meillä oli kymmenkunta siinä vaiheessa, kun pelkkää korviketta käytettiin. Musta se oli LIIAN VÄHÄN, sillä nehän suositellaan keittämään kunnes lapsi alkaa syödä myös kiinteää ruokaa. Siinä keittämisessä on melkoinen homma, huoh... Tai ainakin niiden tuttien määrä voisi olla enemmän, sillä ne kyllä keitin vielä siinäkin vaiheessa, kun pullot käytin vain astianpesukoneessa.

Turvakaukalo me saatiin käytettynä tuttavalta, johon luotin täysin, ettei istuin todellakaan ollut ollut kolarissa. Täysin vieraalta en sitä kyllä uskaltaisi ostaa. Turvaistuin sitten ostettiin uutena, sillä sen käyttöikä on niin paljon pidempi, riippuen mallista tietenkin. Ykkösen mä otin kainaloon, kun autosta lähdettiin, ettei hänen tarvinnu kokoaikaa olla samassa sykkyrässä kaukalossa. Vauvakin tarvii asennonvaihdosta kuten me aikuisetkin. Mutta on se varmaan kätevää ottaa istuin ja kantaa koko paketti yhdessä. Kunnes yhdistelmä tulee liian painavaksi[;)], mikä mun mielestä tapahtui yllättävän nopeasti eli 9-10kk iässä.

Tarvikehankinnat on niin henkilökohtaisia asioita ja jokaisella on niin eri ajatus siitä, millä määrällä pärjää. Mulla on periaatteena, että tavaraa hommataan mahdollisimman vähän ja silti sitä on kertynyt käsittämättömän paljon. Joku toinen taas miettii asiat ihan toiselta kantilta[:D]
 
Tänään käyn niitä kestoja hakee nyt puolenvuoden tarpeisiin ainakin,vaatteita voi sit pikkuhiljaa ostella, toppapukukin esim on pakko osta myöhemmin kun ei niitä vielä ole myynnissä. Mies ostaa sit isommat: vaunut (käytetyt jos löydetään) uutena sitten se kanto (en vieläkään muista sitä termiä, mutta millä sen vauvan sairaalasta tuodaan ja autoon saa kiinni) ja sitten rattaat kun sopivat löytyy. itelleni saatan sen kantoliinankin tänään ostaa kun oli edullisin minkä oon löytäny..joku vajaa 40e. Mies saa itelleen sit ostaa sen kaipaamansa kantorepun. Sit voisin loput isyyspakkaus jutuista ostaa. tahtoo kovasti näköjään päästä lomarahasäästöistä eroon

Ite oon vähän aattellu et en sit noitten yllämainittujen lisäks hirveesti muita taida ostaa ennen kun vauva syntyy. Hoitopöytäkin luultavasti on aika turha että ostan semmosen tukevan alustan ja kun oon itekin niin laiska niin luultavasti tulee kuitenkin se vaippa vaihdettua jollain sängyllä et itekin voi istuskella samalla. Tai jollain pesukoneen päällä tai muuta vastaavaa. Voihan niitä sitten ostella myöhemminkin kun huomaa jotain todella tarvitsevansa. Nyt on paha lähteä arvioimaan että mitä sit oikeasti tarvitsee kun ei juurikaan ole kokemusta niin käytäntöhän sen parhaiten sitten osoittaa että mitä tarttee. Nyt vaan sellaiset että ainakin ekan kuukauden pärjää ja sitten pääseekin jo vaunujen kanssa ostoksille.

Pinnasängynhän mun kummitäti jo ostikin. (Tosin hetken se taitaa siinä äippälaatikossa nukkua kun sehän hukkuu isoon sänkyyn..) Muuta ei taidakkaan suku/ystävä kierrosta tulla kun on joko pieniä lapsia kaikilla ja lisää suunnitteilla tai sitten on niin isoja lapsia et on jo laitettu kiertoon. En myöskään omilta vanhemilta kehtaa mitään ottaa vastaan kun sain isäni hirmusella pakottamisella lainan takaajaksi kun tiedän ettei se varsinaisesti sitä halunnut tehdä niin en sit tahdo siltä rahaakaan ottaa..miehen äidistä en sitten tiedä että mitä hän on suunnitellut..mutta pääpiirteittäin kaikki hommataan itse. Mikä kyllä sopii mulle..rahaahan se vie mutta onpahan sitten oman tyyliset vehkeet.
 
Kuokin minäkin sitten, Viirukhanin viestistä innostuneena. Meidän neiti on nyt viikkoa vajaa 3kk ja koko 62 on sopiva, jotkut reilummat 56 menee vielä myös. Meidän neiti oli syntyessään 3160g ja 49cm(reilu vko sit 5110g ja 57cm, joten kasvaakin tosi hienosti. Joten riippuu kyllä ihan lapsesta kuinka kauan pienet vaatteet menee. [:)] Etenkin jos teille ei ole ennakoitu ultralla tms sitten lähempänä la:ta jotain 4kg kokoista tulokasta ni kyllä minä suosittelisin hankkimaan 50senttisiä. Me oltas oltu kyllä ihmeessä jos 50 senttisiä ei ois oikein ollut(sopivat kuukauden ja laitokselta lähdettäessä hukkui niihinkin), 56 taas nyt jäi oikeestaan käyttämättä helteiden takia kun ipana on ollut vaan vaipalla. Tosin, myönnetään et mä olen myös sellanen, etten tahdo lastani liian isoihin vaatteisiin pukea vaan siks että säästän parikymppiä kun en sopivia vaatteita osta.. [;)] Viihdyn itsekin sopivissa vaatteissa.. [;)] Ja siis sanottakoon vielä, ettei niitä 50senttisiä nyt järkyttäviä määriä ehkä kannata hankkia. Meillä puklailut ym on alkanut vasta myöhemmin, joten ei ollut pyykkishowta alkuun. Meillä tais noita pienimpiä olla 2-3 housut ja 4-5 bodyä. Osa saatu kavereilta, osa kirpparilöytöjä ja vaan yhdet housut ja 2 bodyä uusia, joten ei vararikkoa niistä seurannut. [:)]

Ja vinkkinä myös, että eri merkkiset vauvanvaatteet on erikokosia. Kaikki lapun mukaan "saman kokoiset" eivät ole keskenään samankokoisia. Tutan vaatteet esim on tosi reiluja, meillä neidin jalat ei ylttäneet Tutan 56 kokoiseen haalariin lahkeisiin ollenkaan syntyessään ... Mä vertailin pienet 50, 56 ja 62 senttiset päällekäin ja laitoin sillee kolmeen pinoon ne, "50", "56" ja "62" senttisiin, kokolapun mukaan moni ois ollu väärässä pinossa, jompaan kumpaan suuntaan..

Ja kirpparista, mä ainakin löysin paljon noita ihan pieniä vaatteita kirpparilta, se olikin ihan lastenvaate/tavara-kirppis.

Muita vinkkejä tavaroista: sitteri on meillä ainakin ihan ehdoton, kuten ollut kavereillakin. Rintapumppu on ollut hyvä olla, vaikka ollaan jouduttu antamaan pari kertaa päivässä myös korviketta neidille(eli pumpulle ei tarvetta ylituotannon takia). Tulee vaan tilanteita et sitä on tarvinnu. Kävin terassilla pari viikkoa sit parilla ja sen jälkeen oli  pumpattava. On myös ollut aamuja jollon ollut pakko pumpata kun vauva onkin ottanut tavallista pidemmät unet, ym vastaavia tilanteita. Pumppujakin löytää kirpparilta! Ja matkarattaat johon saa kaukalon kii on kyllä huippu homma(itse bongasin matkarattaat ilmasiks netti-ilmoitukseni kautta) kaupoilla.
 
Takaisin
Top