minkä ikäisenä lapsi yö kylään

  • Ketjun aloittaja vierailija
  • Aloituspäivämäärä
V

vierailija

Vieras
Itselläni on 1 ja puol vuotinen muksu ja hänen isänsä on kysymättä minulta jättänyt lapsen yhdeksi yöksi mummolaan.en tykännyt kun en ole varma onko vielä sopivan ikäinen. Mitä mieltä ootte? Milloin on sopiva ikä?
 
Meillä oli tytsy ekan kerran yö kylässä 1kk ikäisenä :D nyt ikää on 7kk. Ja on ollut tähän mennessä 4 kertaa yö kylässä mammalla ja pappalla :) (siis hänen, mieheni vanhemmilla) Tämä on varmaan niin lapsi ja vanhempi kohtaista, ei kai mitään "sopivaa ikää" ole olemassakaan? Meidän neiti viihtynyt hyvin aina :) illalla ollaan viety ja puolen päivän aikaan haettu. Kerran ollaan viihteellä oltu mutta muut kerrat ollaan vaan nautittu miehen kanssa rentoa koti iltaa ja nukuttu seuraavana aamuna rauhassa :) yleensä olen myös tehnyt vähän paremman siivouksen neidin ollessa hoidossa, paljon helpompaa ja rennonpaa kun ei tarvii välissä hoitaa lasta vaan saa siivota ajatuksella :) ja tosiaan noin pienenä jäi yö kylään oikeestaan vaan siksi että mamma halusi kovasti tytön jäävän ja kyllähän kokonaiset yöt itseänikin houkutti. Ja ihmeesti jaksoihin taas kun yhden yön edes sai nukkua kunnolla!! Kyllähän se vähän mietitytti että miten pärjäävät mutta mamma on kokenut lasten hoitaja ja neiti suostui juomaan maidon pullosta joten ei estettä tavallaan ollut :)
 
Meillä nuorempi oli vajaan vuoden kun oli mummolassa yötä. Käytiin mökillä yksi yö. Ja hyvin meni :) toki isosisko (reilu 2v) oli mukana. Ja oli myös ekaa kertaa ihan yökylässä. Aikasemmin ollut vain päiviä hoidossa. Kyllä vuoden ikäisen uskallan huoletta jättää yöksi. Yks yleinen "sääntö" on että lapsi pärjää ikävuotensa verran öitä hoidossa. :)
 
Meidän tyttö oli ensimmäisen kerran yökylässä mummolassa 10kk ikäisenä ( meillä miehen kanssa hääpäivä ), ja on ollut jo muutaman kerran sen jälkeenkin. Tykkää isovanhemmistaan todella paljon muutenkin.
 
Veljenpoikani oli jo parin kuukauden ikäisestä lähtien mummilassa hoidossa, kun veljeni ja hänen vaimonsa yöpyivät 10 km päässä kesämökillä. Tuoreet vanhemmat lähtivät ennen nukkumaan menoa ja tulivat aamulla herättyään, ei ollut sen pidempi aika pienellä vauvalla erossa vanhemmistaan niin pienenä. Poika oli korvikemaidolla, joten yöhoidot onnistuivat muiltakin kuin pojan äidiltä ja muutenkin poika oli hyväksyvää sorttia. Veljen luona ollessani hoidin poikaa öisin heti hänen syntymästään lähtien, että tuoreet vanhemmat saivat nukkua välillä kokonaisia öitä. Tulivathan nuo hyvin nukutut yöt heille tarpeeseen :) Varmasti vauvasta riippuu, mitenkä voi yökyläillä ja milloin, mutta perussääntöä yö per ikävuosi on hyvä noudattaa.
 
Tää yö per ikävuosi on mulle ihan uus juttu! Mä oon kuulemma ollut viikon mammallani hoidossa 1v ikäisenä kun äiti ja isä oli etelässä. Eikä mitään traumoja ole jäänyt :D me ollaan ite menossa miehen kanssa lomalle Viroon kahdeksi yöksi ja neiti menee tuolloin yö hoitoon mammalle ja papalleen. Tytöllä on tuolloin ikää 10kk
 
Vajaan kuukauden ikäisenä oli ekan kerran yökylässä mummillaan. Pakkasesta äidinmaitoa mukana ja varalla korviketta. :)

Ei mun mielestä sopivaa ikää ole, kunhan on osaavat ja huolehtivat kädet hoivaamassa. Ja ei, ei ole tyttö joka viikonloppu saatika joka kuukausi yökylässä, jos joku näin ajatteli. :)
 
Meidän neiti on ollut muutaman tunnin mummolassa hoidossa, kun ollaan haluttu käydä ostoksilla. Kerran mummo tuli illalla kahdeksan aikaan meille neitiä vahtimaan. Käytiin viihteellä ja tultiin kotiin yhden aikaan yöllä. Hän on siis 2,5kk nyt.

Mieheni, lapseni isä on ehdottanut yökylään menoa. En vain raaski luopua neidistä niin "pitkäksi aikaa".

Miltä teistä muista tuntuu jättää lapsi hoitoon isovanhempien luokse ym?
 
Meillä olisi poika menossa nyt tulevana viikonloppuna hoitoon yöksi mummolaan,ikää on silloin 4 kk. Ja täytyy sanoa,että kyllä vähän pelottaa ja ahdistaa jättää,et saa nähdä miten nyt käy,että tuleeko ees vietyä :/ Hyvän ystävän 30-vuotis juhlat ois tiedossa,niin ois sinne kyllä kiva mennä vähän juhlimaan :)
 
Meillä oli tyttö ekan kerran yökylässä mummon ja ukin luona 2kk ikäisenä. Itse en ole ottanut yö per ikävuosi -ohjetta niin kirjaimellisesti. Lapset on yksilöitä ja meillä on tyttö jo kokenut yökyläilijä ja pienenä nukkui jopa paremmin mummolassa kuin kotona (heräsi siis vähempiä kertoja). Ja äskettäin käytiin viikon etelänmatkalla miehen kanssa, tyttö nyt 2.5v. Hyvin on aina mennyt meillä yökyläilyt. Älkää muutkaan ottako turhaa paniikkia siitä, hyvin se yleensä sujuu, onhan mummot ja ukit teidätkin hoitaneet aikanaan :wink
 
Meiän poika oli yökylässä tädillään kun oli 3kk,sen jälkeen tainnut olla 3yötä hoidossa ja nyt ikää melkein 10kk. Minusta tuo neljäkin kertaa kuulostaa paljolta mut vanhempia on erilaisia :) itte oon aivan mahoton hullu suorastaan lapsen suhteen ja siksi mahdollisimman vähäb annan hoitoon :')
 
Meillä ollut naapurissa mummilla ja ukilla 3-5kk iässä ensimmäisiä kertoja yökylässä... Jokainen lapsi ja vanhempi on yksilö... Ensimmäisen aikaan se yökylään jättäminen oli kaikista vaikeinta ja yö meni itsellä itkiessä, mutta toisten lasten kohdalla oli jo helpompi jättää
 
Ekan kerran esikoisen jätin mummille yöksi kuin oli kuukauden vanha. Sen jälkeen kerran kuussa oli mummilla. Varmaan kauhistelette sielä että mites noin unsein. Mulle on tärkeetä että lapsi tottuu/muodostaa vahvan siteen myös isovanhempien kanssa eikä oo vaan minussa koko ajan kiinni. Oon aina miettinyt et mitä jos minulle tapahtuu jotain ja joudun pidemmäksi aikaa vaikka makaa sairaalassa. Enhän minä sitä vauvaa/lasta mukaan voi ottaa. Et kukin omalla tavalla ja miten parhaaksi näkee. :D
 
Meidän poika on nyt 1v 2vkoa vanha eikä ole ollut tarvetta laittaa vielä kertaakaan yökylään mihinkään. Ei kyllä ole ainakaan vielä tullut mieleen mitään niin tärkeätä syytä miksi pojan pitäisi nukkua yönsä muualla kuin omassa kodissaan jatkossakaan.
 
Meidän poika oli ekan kerran isovanhemmillaan yökylässä pari viikkoa sitten, 1v1kk iässä. Aiemmin en raaskinut mutta sitten tuli mitta täyteen yövalvomisten kanssa. Oli ihanaa nukkua yksi kokonainen yö heräämättä. Yhtä yötä pidemmäksi aikaa en vielä jättäisi.

Yökyläilyistä pitäisi kyllä ehdottomasti sopia molempien vanhempien kesken.
 
Meijän vauva oli ensimmäistä kertaa hoidossa mummilassa 1,5kk iässä noin 2h ajan ja "yökylässä" 2kk iässä. Me nukuttiin miehen kanssa toisessa huoneessa ku oltiin oltu viihteellä (hääpäivä), mutta oltiin siis kuitenkin käytettävissä. Olimme poissa n. 6h, mutta lasken tuon yökyläksi ku vauva ei nukkunu vieressä. Saa nähä millon raaskin uudelleen jättää hoitoon :woot:
 
Ollaan oltu yhdessä vauvan kanssa monesti vanhemmillani yötä ja 6kk.n iässä oli sen yhden yön siellä hoidossa ilman minua. Lapsellani ei ole isää, joten olemme oikeastaan 24/7 yhdessä, mitään erityisiä harrastuksia tai sitä kuuluisaa "omaa aikaa" ei minulla oikeastaan ole. Mutta enpä liiemmin ole kaivannutkaan. Oli tuo yksi yö erossa myös aika raskas itselleni, enkä oikein osannut nauttia olosta ilman vauvaani... :sad001 Mutta mutta, samaa mieltä olen muiden kanssa, että niin lapsesta kiinni, kuinka tuttu yökylä paikka on jne.
 
Meillä poika oli ekan kerran yökylässä 1v8kk ikäisenä mummullaan. Olisin voinut antaa hiukan aiemminkin, jos tarvetta olisi ollut. Aiemminkin ollaan kyllä oltu miehen kanssa yhdessäkin iltamenoissa ja poika hoidossa, mutta sitten ollaan itse tultu samaan paikkaan nukkumaan.
 
Ensimmäinen yö..Meillä isovanhemmat tulivat meille kotiin yöksi (ajatuksena tuttu ympäristö) lasten ollessa 14kk ikäisiä. Hyvin meni ja kivaa oli.
 
Takaisin
Top