Minkä ikäisenä lapsi voi ulkoilla itsekseen?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Minkä ikäisenä olet antanut/antaisit lapsesi ulkoilla itsekseen? Tähän varmasti vaikuttaa paljon lapsen luonne ja asuinympäristö.

Meidän esikoinen ulkoili itsekseen ensimmäisen kerran 6-vuotiaana. En ihan varmasti muista, olisiko annettu ulkoilla jo ennen 6-vuotis synttäreitä. Hän ei nimittäin halunnut ulkoilla itsekseen ennen kun viime talvena. Nykyisin käy pihapiirissä olevassa puistossa (rivitalojen keskellä) usein kaverinsa kanssa kahdestaan.
 
5-vuotiaana olisi saanut, mutta ei halunnut. Nyt 6-vuotiaana on halunnutkin jo.
 
5-vuotiaana saa olla hetken omalla aidatulla pihalla, mutta ei varsinaisesti ulkoile yksin. Jompikumpi vanhemmista on joko pukemassa tai hakemassa jotain tavaroita sisältä.

Sopiva ikä varmasti riippuu lapsesta. Omista lapsistani keskimmäisellä on niin valtava mielikuvitus, että alkoi olla edes vähän luotettava vasta 8-vuotiaana.
 
Oli ennen 6v- päivää omassa ja naapuriyhtiön pihassa. 6-7v saivat kaverin kanssa käydä puistossa ja leikkipuistossa. Hyvää harjoitusta oli, koska nyt ekan luokan keväällä osaa jo tulla itse kotiin ( jompikumpi vanhempi etätöissä, eli yksin ei ole kotona)
 
Omakotitalon pihalla itsekseen esikoinen on ollut ensimmäisiä kertoja 5 -vuotiaana. Tietysti olen tarkkaillut ikkunasta ja hän omaksui ihan itse tavan tulla välillä (5 minuutin välein...) huutamaan ovesta että kaikki hyvin :D
 
Takaisin
Top