Minkä ikäisenä lapsi omaan huoneeseen nukkumaan?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Minkä ikäisenä lapsi on teillä siirtynyt nukkumaan omaan huoneeseen? Vai onko siirtynyt vielä ollenkaan? Vai nukkuiko alusta asti omassa huoneessa?

Me siirrettiin vähän päälle 1-vuotiaan. Tai siirryttiin sillä lapsi jäi makuuhuoneeseen ja me mentiin nukkumaan olohuoneeseen. Kummasti kaikkien unet parani sillä. :)

Ei ole ollut omassa huoneessa eikä ole menossa. Minun mielestäni sitten, kun hän on itse valmis ja uskaltaa mennä. Ei ole oikeaa ikää siihen. Itse taisin mennä 11-vuotiaana omaan huoneeseen yksin nukkumaan.

Huone olisi valmiina, mutta ei uskota, että meidän 1-vuotias on vielä siihen valmis. Tai ainakaan me ei olla - mä olen huono heräämään yöllä ääniin ja olen sekaisin kuin seinäkello - lähde siinä sitten haahuilemaan toiseen huoneeseen. o_O

Jotkut on kyllä sanoneet, että lapsi on yllättäen nukkunutkin paremmin eri huoneessa. Viitsiikö tuota lähteä vielä kokeilemaan?

Meillä ei vielä omia huoneita oo saamassa mutta puhe on ollu että noin vuoden iässä siirtyisi isoveljen kanssa samaan huoneeseen nukkumaan.

Siirrettiin n. 2-vuotiaana (tai oikeastaan jäi meidän vanhaan makkariin ja me muutettiin pois) ja nukkui siellä jonkin aikaa tyytyväisenä. Sitten halusi alkaa nukkua meidän vieressä ja lopulta vauvan ilmoitettua tulostaan siirrettiin esikoisen sänky meidän huoneeseen kim ei olisi samaan sänkyyn enää mahtunut. Täällä nukutaan edelleen sulassa sovussa, joskus aamuyöstä samassa sängyssä. Pari yötä on halunnut nukkua omassa huoneessa varasängyssä mutta on aina lopulta palannut meidän huoneeseen. Ei kiirettä, ehkä siskokset sitten kimpassa siirtyvät omaan huoneeseen kun vauva kasvaa. Aina nukkunut kokonaisia öitä mitä nyt silloin tällöin hiipii hiljaa viereen. Ei nuo lapset kauaa halua viereen, näitä aikoja tulee vielä ikävä.

2,8v nukkuu edelleen samassa huoneessa. Nostan välillä omaan pinnikseen nukahtamisen jälkeen, mutta usein nukkuu vieressä koko yön. Siirretään omaan huoneeseen sitten kun asia alkaa kiinnostamaan. Turha siitä on stressata.

Meillä oli taas niin mahdoton yö ja poika heräsi jokaiseen peiton kahahdukseenkin, että rupesin miettimään sitä omaa huonetta. Voisi kai sitä kokeilla. Onko kellään hyviä vinkkejä omaan huoneeseen siirtymiseen?

Meillä oli taas niin mahdoton yö ja poika heräsi jokaiseen peiton kahahdukseenkin, että rupesin miettimään sitä omaa huonetta. Voisi kai sitä kokeilla. Onko kellään hyviä vinkkejä omaan huoneeseen siirtymiseen?
Parasta on kun saa sen markkinoitua niin, että se on hieno asia. Esimerkiksi puhuu etukäteen "sitten kun Pääset nukkumaan omaan huoneeseen". Meillä minä tämän kolmannen kanssa "vastustelin" muuttoa pari viikkoa ja siksipä poika halusi sitä vielä enemmän ja lopulta alkoi itse kantaa tavaroita makuuhuoneesta omaan huoneeseen.

Parasta on kun saa sen markkinoitua niin, että se on hieno asia. Esimerkiksi puhuu etukäteen "sitten kun Pääset nukkumaan omaan huoneeseen". Meillä minä tämän kolmannen kanssa "vastustelin" muuttoa pari viikkoa ja siksipä poika halusi sitä vielä enemmän ja lopulta alkoi itse kantaa tavaroita makuuhuoneesta omaan huoneeseen.

Taitaa poika olla vielä liian nuori ymmärtämään oman huoneen hienoutta, mutta ollaan kyllä hehkutettu hänelle sitä jo viimeiset neljä kuukautta. :grin

Meillä alkaisi vissiin nyt olemaan se hetki 2,5-vuotiaalla, kun voisi siirtyä omaan huoneeseen. Hän haluaa siis nukahtaa yksin, eikä heräile yöllä, ni vois olla nyt aikaisintaan ajankohtaista. Mutta saa vielä kesään asti nukkua samassa huoneessa :)

Muokattu viimeksi:
Riippuu tosi paljon lapsesta. Mun esikoiseni taisi olla hädin tuskin 7 kuukautta kun siirsin omaan huoneeseen. Hän on aina ollut hyvä nukkumaan, ja tuolloin huomasin, että meistä aikuisista lähtevät uniäänet häiritsivät lapsen unta - omassa huoneessa nukkui paremmin.

Keskimmäinen siirtyi 3-vuotispäivän alla. Puolitoistavuotias kuopus nukkuu meidän makkarissa edelleen. Hän herää niin monta kertaa yössä ettei oikein voida siirtää lastenhuoneeseen sisaruksia häiritsemään. Ja kokonaan omaa huonetta hänelle meillä ei ole. Toki voisi kokeilla, nukkuisiko hän paremmin jos antaisi hänen nukkua makkarissa ja me aikuiset nukuttaisiin olohuoneen vuodesohvalla. Mutta jos ei, niin en kyllä jaksa juosta toiseen huoneeseen monta kertaa yössä.

Esikoista kokeiltiin 2v ekan kerran, ei ollut hyvä, nukahti joo mut heräs puolenyön jälkeen eikä nukahtanu enää takasi, no otettiin takasi mein huoneeseen ja oli vähä vajaa 2,5v ko alko nukkuu omassa huoneessaan. Kuopus siirrettii 1v isoveljen kaa samaan huoneeseen ja hyvin on menny.

7 kk iässä. Alusta asti nukkunut omassa sängyssä, 5 kk iässä siirrettiin sänky pois mun vierestä. 7 kk ikäisenä omaan huoneeseen, eikä mitään vaikeuksia sen suhteen. :)

Esikoinen 5kk iässä kun muutettiin isompaan asuntoon. Oli nukkunut täydet yöt jo pitkään ja hyvillä mielin nukahti itsekseen.
Toka siirtyi 6kk ikäisenä isoveljensä huoneeseen.
Kolmas siirtyi myöskin sisarustensa kanssa samaan huoneeseen 6kk ikäisenä. Meillä 2 makuuhuonetta yläkerrassa ja 2 alakerrassa niin haluttiin mahdollisimman pitkään nukkua kaikki samassa kerroksessa.
Oman huoneen sai 2v4kk ikäisenä kun laitettiin myös siasruksille 4v ja 6v omat huoneet

Noin 2v 3kk, muutettiin tuolloin niin, että sai oman huoneen. Aiemminkin olisin siirtänyt, mutta meillä oli kaksio. Tämä toinen siirtynee pois vanhempien makkarista varmaan noin 1,5 -vuotiaana, sitä ennen haluan pitää pinnasängyn samassa huoneessa imetyksen takia.

Meillä lapset taisi olla n 2 ja 5 kun siirtyivät yhteiseen huoneeseen kerrossänkyyn. Nyt n 1,5v nukkuu äitin kanssa (mies eri huoneessa) ja kiirettä siirtyä. Menee sitten joksikin aikaa siskon kanssa samaan huoneeseen.

Lisätään vielä se, että yösyömiset meillö loppui vajaa 6 kk iässä. Toki muutenkin yöllä(kin) imetin istualteen eli sen suhteen olis ollut aivan se ja sama koska siirtää.

Tätä olen pohtinut kovastikin ja mietin, olisiko paikalla muita äärettömän huonounisia ja nukahtamisvaikeuksista kärsiviä äitejä? Meidän pikkuinen tulee vasta 4 vkoa, on alusta alkaen nukkunut em. syistä omassa pinnasängyssä, unipesässä meidän makkarissa. Ongelma ei ole pojan nukkuminen, vaan se ähinä ja kähinä, minkä hän pitää ettei äiti saa nukuttua. Edes korvatulppien kanssa ja olen kokeillut myös korvatulppien lisäksi kuulosuojaimia. Silti, kuulen kaikki pienetkin inahdukset ja kähähdykset, enkä saa nukuttua. Tuntuisi niin kamalalta siirtää poika jo tässä vaiheessa, noin pienenä omaan huoneeseen nukkumaan. Vaikka tiedänkin, ettei se "ruokaa!" -huuto jäisikään äidiltä kuulematta. Onko muita kohtalotovereita liikenteessä.

Disclaimer: pojan masukipristelyjen syy on selvityksessä, saattaa vähentää kähinää ja tiedän myös, että mitä enemmän tulee ikää, sen helpompaa. Ehkä.

Takaisin