Minkä ikäisenä lapsen voi päästää yksin ulos?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei ole ihan vielä ajankohtaista, mutta lapsen puuhia ulkona seuratessa tuli mieleen että minkäs ikäisenä hänet tosiaan uskaltaisi päästää yksin ulos leikkimään. Omaan pihaan varmasti aiemmin kuin kauemmas. Mitä mieltä te olette? Tai minkä ikäisenä olette isomman lapsen päästäneet yksin ulos?

Varmasti riippuu ihan lapsesta ja lapsen luonteesta. Itselläni on aika vähän kokemusta lapsista muuten kuin omastani niin vaikea ajatella, missä vaiheessa on kehitys niin pitkällä... Ehkä viisi vuotiaan voisi päästää omaan pihaan?
 
Hmm, riippuu tosiaan paljon lapsesta ja pihasta. Meillä (maalla, iso rauhallinen pihapiiri, ei liikennettä, ikkunoista näkee talon ympäri) lapset on kyllä ulkoilleet melko pienestä asti itsekseen. Tai siis toistensa kanssa, mutta ilman aikuista. Eivät ole mitään rämäpäitä tai mahdottoman vilkkaita. Olen pitänyt ikkunaa raollaan, että kuulen mitä puuhailevat ja pitänyt nimenhuudon ovelta välillä. Eivät siis ole ilman valvontaa, mutta olen saattanut sillä välin sisällä siivota tai leipoa tai maksaa laskuja, kun muksut ulkoilevat näköyhteyden päässä. 3v en päästä vielä yksin, mutta 5v sisaruksen kanssa ulkoilevat keskenään pieniä hetkiä. Isompi saa ulkoilla yksinkin pihalla. Yleensä kyllä haluaa jonkun koululaisista kaveriksi, kun muuten on tylsää. Leikkikentälle reilun kilometrin päähän kylätietä pitkin saa lähteä vasta koululaisena, ja silloinkin mieluummin kaverin kanssa kuin yksinään. Tiellä kuitenkin ajaa isoja maatalouskoneita, vaikka muuten on rauhallinen kylä.
 
Meillä on saanut omaan pihaan mennä ilman aikuista 4-5 vuotiaana. Esikoinen oli 4,5 vuotta kun sai ulkoilla "itsekseen", eli niin että hän touhuaa omiaan pihalla ja minä tai isänsä istuu vähän kauempana terassilla tai on sisällä mutta ovet ja ikkunat auki että kuulee. Pikkuveli pääsi 4 vuotiaana isoveljen kanssa keskenään. Kolmonen täyttää kesällä 4, mutta hän ei ainakaan nyt vielä tunnu olevan valmis ulkoilemaan keskenään veljien kanssa.
 
Minun lapseni on alkanut noin 2,5-vuotiaana olemaan yksin pieniä hetkiä omalla, aidatulla pihalla. Nämä hetket ovat esimerkiksi sellaisia, että ollaan ulos lähdössä ja puen ensin lapseni ja päästän hänet ulos jo leikkimään, ettei tule kuuma, ja puen itse rauhassa sisällä. Toinen hetki, jolloin lapsi jää itsekseen ulos, on usein kotiin tullessa. Etenkin päiväkodista kotiin tullessa lapsi jää ulos leikkimään ruoan laiton ajaksi. Jos puoliso on kotona, hän seuraa lapsen touhuja ikkunan taka sisällä, tai jos olen yksin, niin laitan ruokaa ja käyn kurkkimassa ikkunasta vähän väliä, että onhan lapsi vielä tallella. Jos lapsi haluaa sisälle, hän soittaa ovikelloa.

Nyt ikää 2 v 8 kk ja tuo ruoan laiton aika voi olla puolisen tuntia, jonka lapsi leikkii ulkona ja jonka ajan ramppaan ikkunassa tarkastamassa, että lapsi on turvassa. Porttia hän ei saa itse auki, siinä on hyvä säppi. Lapsi on erittäin rauhallinen, yleensä kaivurilla kaivelee kuoppia lumeen tuon itsenäisen ulkoilun ajan, ei liiku mihinkään erityisemmin. Vilkasta lasta en jättäisi edes hetkeksi yksin ulos.

Siihen menee luultavasti vielä vuosia, että päästän lapsen yksin taloyhtiön leikkikentälle. Leikkikenttä on pihastamme noin 50 metrin päässä ja sinne on sisältä näköyhteys, mutta pelkäisin, että lapsi tippuu liukumäestä. Ehkä neli, viisivuotiaana hän saa mennä hetkittäin yksin leikkikentälle, sen näkee sitten, mitenkä motoriikka kehittyy. Kunhan ei ole pelkoa, että kovin herkästi tippuu alas.
 
Asutaan maalla okt:ssa yhdessä tasossa, iso piha on ja ympärillä pelto/laidun (ja sähköpaimenet pitää lapset pois sieltä:D). Lapset ovat usein keskenään jo ulkona (6, 5 ja kohta 3v). Kun pienin on ulkona myös niin seurailen tarkemmin ikkunasta menoa, mutta osaavat jo olla nätisti. Tie ei kulje ihan vieressä ja sinne on suora näköyhteys, joten sitä ei tarvi sillai pelätä. Eikä muita pakosuuntia oikein ole.

Ainoa ei-toivottu juttu mitä tekevät on isoon kuralätäkköön meno, sinne aina veri vie. :rolleyes:

En osaa sanoa kuinka uskaltaisin antaa olla pihalla jossain kerrostalon tai rivarin pihalla. Ei oo tarttenut sitä miettiä.
 
Takaisin
Top