Minkä ikäiselle antaisit teetä/kahvia?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuli tässä mieleen että minkä ikäiselle antaisitte teetä tai kahvia? Itse voisin ehkä antaa lapsen antaa maistaa teetä siinä vaiheessa, kun hän sitä pyytää (jos nyt ei tosi pienenä pyydä). Vielä ei ole kyllä pyytänyt. Enkä suuria määräisi antaisi juoda sittenkään jos tykästyykin. Kahvia en meidän kohta neljä vuotiaalle vielä antaisi vaikka pyytäisi. Tosin veikkaisin että ei ole kovin nopeasti pyytämässä. Meillä kun juo kahvia vain isä ja hänkin todella harvoin niin ei ole sitä esimerkkiä perheessä.
 
Minä voisin antaa kofeiinittomia teelaatuja melko pienellekin. Kahvia rippikoulussa.. :D Mummoni on alkanut juoda kahvia 2v iässä 20-luvulla. Silloin tehtiin maito-pullamössöä, mihin kaadettiin tippa kahvia. Oli suurta herkkua. :)
 
On lapset saaneet kahvia lusikalla maistaa jos ovat halunneet. Mokkapaloihinkin laitan kahvia kyllä jonkun verran eli siinä kyllä sitä ovat saaneet :D Ja suklaassa itsessäänhän on myös kofeiinia, mutta määrät on kyllä pieniä :D

Itse olen juonut "kahvia" just jostain kolme vuotiaasta asti. Eli ihan pieni liru kahvia ja hirvittävästi maitoa päälle..

Esikoiselle erehdyin nyt kesällä antamaan jääteetä. En jotenkaan yhtään ajatellut asiaa, kun vasta jälkikäteen, että eihän se nyt ihan lasten juoma taida olla..
 
Meidän isoimmat (6- ja 8-vuotiaat) kärttävät teetä. En tiedä onko sen suhteen jotain suosituksia, mutta nuoremmalle en ole vielä antanut, ja vanhempikin on saanut vain pari kertaa. Pitäisi ostaa jotain muuta kuin mustaa teetä niin voisi vapaammin antaakin.
 
Meidän 1v8kk on saanut varmaan jo vuoden iästä maistaa mun teetä tai kahvia. On siis itse kärttänyt maistiaisia. Juomalla juoda saa vasta isompana, nyt tyytyy siskonsa kanssa hörppyihin kupin reunalta.
 
Meidän isoimmat (6- ja 8-vuotiaat) kärttävät teetä. En tiedä onko sen suhteen jotain suosituksia, mutta nuoremmalle en ole vielä antanut, ja vanhempikin on saanut vain pari kertaa. Pitäisi ostaa jotain muuta kuin mustaa teetä niin voisi vapaammin antaakin.

Valkoinen tee ei kuulema sisällä kofeiinia :) Itse jotenkin ajattelin, että se on sama asia kuin vihreä tee, mutta näin sitä ihminen vaan fiksuuntuu :D
 
Kyllä lapset on teetä saaneet esim. flunssassa jostain 4 vuotiaasta. Kahviakin ovat maistaneet lusikalla. Kumpaakaan eivät juo.
Saavat jos haluavat teetä (eivät kysele) mutta kaffia en vielä keittele. Lapset kohta 10v, 11v ja 13v. Nelonen tulossa syksyllä.
Itse juonut teetä ihan pienestä ja kahvia kymmenen vanhasta?
 
Mä aloitin juomaan kahvia joskus 3 vuoden kieppeillä :)

Eivät omat lapset oo vaan pyytänyt... olisin varmasti antanut maistaa, koska ilme olisi näkemisen arvoinen (en usko että pitäisivät).

Luulen, et jossain siinä yläasteelle siirtyessä. Teetä varmaan jo aiemmin... kiskoohan noi pikkukersat tuolla megaforceja minkä kerkeävät...
 
En tiedä. Kyllä minusta lapsi voi kahvia ja teetä maistaa, jos niitä on tarjolla. Meillä kotona niitä on tarjolla vain silloin, jos meille tulee vieraita. Jokapäiväistä tapaa siitä ei tule, ellei lapsi itse ala niitä keittelemään, ja oletan, ettei keskivertolapsi ole niin viitseliäs, että alkaisi itse kaivaa keitintä kaapista.
 
Itse maistoin kahvia neljävuotiaana, mutta sen jälkeen seuraavan kerran vasta kun menin töihin 18-vuotiaana. Tee kuului iltapalaan jo varmaan n. 10v. iässä.
 
Kahvin juomisen toivon alkavan vasta myöhemmällä teini-iällä mutta hedelmä ja yrttitee kuuluu iltajuomavalikoimaam meillä ihan eskari-ikäisestä lähtien
 
Takaisin
Top