Minkä ikäinen saa mennä rannalle kavereiden kanssa?

Akirammm01

Puuhakas puhuja
Meillä on ihanan aktiiviset naapurit,jotka uittavat lapsiaan paljon.Tästä sitten johtuu että meidän 1-3 tenavaa vonkuvat mukaan,ja usein naapurit ovatkin muka ottamassa,ainakin jonkun.
Kauheaa marinaa tulee siitä,etten päästä kuin kohta 10veen heidän mukaan,koska hänellä kohtuullinen uimataito,toisin kuin esim 7veellä,saatikka 5 veellä.Hän pääsee siis mukaan,kun on aikuinen mukana.

Minusta on kauheaa kun tuollaiset jo 9veetkin käy itsekseen rannalla,kukaan ei vahdi jos jotain tapahtuukin.
Itsellä on täysi työ olla rantavahtina ja laskea päitä koko ajan,niin että jos ilman valvontaa tapahtuisi jotain,kukaan ei huomaisi.
En ota itse muiden lapsia mukaan uimaan,juuri tämän vahtimisasian takia,joten en voisi luottaa omiani muidenkaan vahdittaviksi/en haluaisi laittaa kuormittamaankaan muita,siinä on oikeasti iso vastuu.

Mitä mietteitä?
 
Meillä ei vielä viime kesänä 10- ja 12-vuotiaat saaneet mennä keskenään rantaan, vaikka ovatkin pienestä pitäen olleet uimataitoisia. Tänä kesänä nyt saavat keskenään ja kavereiden kanssa mennä.
 
Itse en saanut uida ilman aikuisen valvontaa missään tilanteissa ennen yläasteikää ja melko samoilla linjoilla olisin kyllä itsekin. Toki lapsikohtaista on tämä ja riippuu melko paljon uimapaikasta minne on menossa ja seurasta (jos kaverit on ihmeellisiä huithapeleita, en päästäisi menemään) ja voisin nostaa ikärajan ylemmäskin. Vaatisin, että uimapaikka on tuttu sekä minulle että lapselle, että tiedän tarkkaan keitä lähtee ja olisin varma kaikkien lähtijöiden uimataidosta. Alle 16v en päästäisi varmaan ollenkaan sellaiseen paikkaan uimaan, jossa ei ole jotain valvontaa. Eri asia sellaiset uimapaikat, joissa varmuudella lapset ei olisi yksin. Aikuinenkin menee helposti paniikkiin, eikä osaa toimia jos joku on hukkumaisillaan tai jo hukkunut, eikä lapseltakaan siten voi vaatia, että osaisi tilanteessa toimia, vaikka kuinka olisi tiedot kerrattu kotona ja 'teoria' hallussa.
 
Meidän tytskyt käyvät tuossa vieressä olevalla rannalla, missä käytännössä on aina joku. Joka kerta mä tai mies ei olla lähdetty nyt mukaan, tosin montaa kertaa siellä ei vielä tänä kesänä olekaan käyneet. Toinen tytöistä täyttää elokuussa 14v. ja toinen syyskuussa 12v.
Kyllä mä muistan itsekin sen ikäisenä, tai varmaan jo vähän aiemminkin, käyneeni kavereiden kanssa uimassa ilman että jonkun vanhemmat olisi olleet mukana.

Vähän kanssa juuri riippuu, että millaisella kaveriporukalla olisi lähdössä, ja millaiseen rantaan. Rantoja kun on niin kovin erilaisia. Jos on kovin virtaisa paikka ja äkkisyvää, tai joku hyppytorni tai laituri jolta hypitään, niin en mäkään sitten antaisi keskenään mennä.
Mutta meillä kyse on järven poukamasta, jossa ei virtauksia ja tooooosi pitkälle joutuu menemään jos haluaa että jalat ei yhtään yllä pohjaan.
 
En muista yhtään miten aikoinaan omalla kohdalla oli, mut varmaan kouluikäsenä sai kyllä käydä uimassa kavereiden kanssa, ilman aikuisia. Meillä on uimaranta aika lähellä (alle kilometri) ja oma tonttikin rajoittuu jokeen ja siinäkin on ranta mistä veteen pääsee, eli kesällä sitä harrastetaan kyllä paljon. Naapurissa on lapset 4-7v ja miehen poika on 6v, ja saa kyllä mennä naapurien mukana uimaan jos he koko porukalla, aikusen kanssa, menevät. Samoin me otetaan niitä lapsia mukaan jos ite mennään rannalle ja sattuvat kysymään että pääseekö (heidän vanhempiensa luvalla tietysti).

Meillä on sen oman rannan ja muutenkin vieressä menevän joen takia ollut tiukat säännöt että (mihinkään) rantaan ei mennä ilman aikuisen valvontaa, eikä ne ole koskaan kyllä menneetkään.
Sitten kun osaavat uida niin saavat mennä yksin tuohon meidän rantaan (ikkunasta kuitenkin näkee siihen ja se on matala ihan vastarannalle saakka), mutta tietysti kysyvät aina luvan silti ensin.
 
Meidän tais olla 10v kun pääs ilman aikuista kaverin kanssa uimaan. Nyt tyttö on 11v ja tällä viikolla käynyt kaverin kaa rannalla jo 3 kertaa
 
Muistelisin, että meillä vanhemmat lapset ovat olleet siinä 10-11-vuotiaita, kun ovat pääseet rannalle kavereidensa kanssa ilman aikuista. Riippuu täysin minusta lapsesta. Eihän kaikkia voi päästää, koska joukossa valitettavasti tyhmyys monesti tiivistyy. Kyllä jokainen oman lapsensa varmasti tuntee jotta voi hyvillä mielin antaa luvan mennä..Toisille se ikä voi olla 8-vuotta, kun taas toisille 16-vuotta. Pääasia, että olisi sinut päätöksensä kanssa :)
 
Riippuu rannasta ja ihmisistä. Olen itse ollut rannalla kaverini kanssa kahdestaan 18-vuotiaana, kaverini oli 17, ja hän ei sitten osannutkaan uida riittävän hyvin pärjätäkseen Välimeren aallokossa. Minä olin leikkinyt samanlaisessa aallokossa jo monena vuonna, joten ei tullut mieleenkään, että itseään uimataitoisena pitävä ihminen ei pärjää aallokossa ja minun piti kantaa hänet pois sieltä. Hänen kanssaan en enää uudestaan mennyt, koska jos minulle olisi tapahtunut jotain yllättävää, olisi hän ollut täysin hyödytön.

Eli jos kavereiden kanssa pitäisi päästä ilman uimataitoisia aikuisia, pitää silloin kaikkien osata ja pystyä pelastamaan muut vedestä, siltä varalta, että jotain yllättävää tapahtuu. Jos jonnekin alkaa soittelemaan, niin se vedessä oleva ehtii hukkumaan moneen kertaan ennen kuin apu saapuu paikalle; siksi kaikkien pitää osata riittävästi, että pystyvät hakemaan vedestä kenet tahansa seurueen jäsenen, vaikka tajuttomana.
 
Muokattu viimeksi:
Yläasteikäisen päästäisin ilman valvontaa. Sellaisen, jolla on puhelin mukana ja joka tietää mitä tehdä sillä, jos tarvitsee soittaa apua. Jos jotain sattuu, se ei uimataitoa katso. Voihan tulla vaikka sairaskohtaus tms. niin täytyy olla valmiudet avun hankintaan. Ja yksin ei saa mennä uimaan ollenkaan. Itse voin ottaa muiden lapsia mukaan, mutta vain sen verran, kun koen pystyväni vahtimaan. Ja voin päästää lapseni kaverin perheen kanssa uimaan.

Esim. Näin kerran uimarannalla kun noin 10-vuotiaat painoivat toisiaan päästä väkisin veden alle. Ei siinä auta uida, kun toinen saman kokoinen painaa veden alle. Paniikin iskiessä vetää vettä henkeen ja kaveri ei osaa tehdä mitään. Tai jotain muuta hölmöilyä, mihin yllytetään.
 
Takaisin
Top