Milloin velliä/kiinteää (pottua/porkkanaa) maidon sekaan?

Minä laitan pikkusen keitettyä vettä vielä kiinteän joukkoon, tyttö tykkää enempi ku on sellasta nestemäisempää.. Kokkareista se ei suostu edes vielä syömään vaan kakoo..
Vettä annan ruuan päätteeksi n. kerran päivässä, muutama "kulaus" vielä tuttipullosta. Sitten lähempänä 6kk:n ikää siirrytään nokkamukiin.
 
Valiolta oli nyt tullu joku uus lastenruokasarja, johon kuulu myös monien kaipaama maissivelli. vinkkinä vaan jos joku sitä vielä kaipaa.
 
Joo, Valiolta on tosiaan tullut valmiit vellit, riisi- ja maissivelli näytti ainakin meidän lähikaupan valikoimiin kuuluvan. Ostin muutaman tölkin sitä maissia, annan sitä nyt iltaisin siihen asti että aloitellaan oikeat puurot.

Vedestä: Annan aina kiinteen jälkeen muutaman kulauksen vettä, joko ihan tuttipullon korkista hörppyytämällä, tai sitten jos en halua että sitteri ja paita on ihan märkinä, niin lusikalla vaan. Meniskö sitä vettä vain joku 20-30ml päiväs. Pullosta ei juo vettä ollenkaan. Olen kyllä tarjonnut, mutta ei kelpaa.
 
Täällä taas helmikuisista loikkailen :)

Meille sanottiin 3 kk neuvolassa pari viikkoa sitten, että uutena suosituksena (varsinkin allergia-perheissä) on aloittaa ruokalajien maistatukset jo 4 kk iässä. Eli ilmeisesti siedätystä suositaan nykyään. Mikäli ravintona on äidinmaito, jatketaan sitä pääravintona 6 kk asti. Onko teille suositeltu näin? Terkkari oli juuri ollut allergologin luennolla, jossa tätä oli suositeltu. Meillä ollaan täysimetyksellä edelleen. Vaikka meillä ei varsinaisesti ole ruoka-aineallergiaa, mutta siitepölyallergiaa on (ristiin allergisoi), niin ajattelin aloittaa maistatukset ehkä jo siinä 4 kk iässä. Ajattelin aloitella perunalla, mutta nyt on sinänsä vähän huono aika, kun uusia pieniä perunoitahan ei saa antaa alle vuoden ikäiselle. Toivottavasti "vanhoja" perunoita on vielä kaupoissa silloin, kun aloittelemme.

Nyt ehkä taas tosi typerä kysymys, mutta te kesäkurpitsaa antavat, miten te teette sen mössön? Keitätte, höyrytätte? Laitatteko ne vihreät "kuoret" myös?
Ja tuosta veden juottamisesta.. Meille suuhygienisti suositteli silloin raskausaijan luennolla, että voi heti alkaa antaa keitettyä vettä lapselle. En ole vielä antanut. Eikö äidinmaito kuitenkin vielä riitä nesteeksi? Toki se olisi hyvä alkaa totuttaa vettäkin juomaan, koska meillä ei mehuja tulla litkimään :)

 
Tost vedestä, meille taas neuvolassa sanottiin että sitä ei tarv, et ruokajuomana aina maitoa.. Ainostaan kesähelteillä voi tarjota vettä. :) Mut tässäki jokainen tekee niinku parhaaks näkee. Meil tulee kyl varmaan toi maito olemaan aina se ruokajuoma ja vettä tarjoilen sit muissa väleissä.. Tähän mennes neiti ei sitä kyl juuri oo suostun juomaa. :D
 
beijaflor: miten teidän siitepölyallergia ilmenee ja minkä ikäinen lapsi kyseessä?

Ihan jos maalaisjärelläkin ajattelee tuota kiinteiden aloitusta 4kk:n ikäisenä jos on esim perheessä allergioita niin on kyllä ihan järkevä, sillä siedättäenhän monet allergiat saadaan kuriin,  jopa oireettomaksi.

Minä oon tehny kesäkurpitsat niin että olen kuorinu ne ja keittäny n. 20 min. Sitte ne onki jo tosi pehmeitä soseutettavaksi ja oon soseuttanu siihen niiden keitinveteen. Tuli tosi nestemäistä kun laitoin vähän liikaa keitinvettä siihen nähden että jo ne itse kurpitsat taitaa olla aika mehukkaita.

Minä oon pitäny veden juontia tosi tärkeänä, varsinki nyt kun syö kiinteitäkin. Onhan vesi tärkeää meille aikuisillekin.
Imetyksen aikaan en pitäny sitä vielä niin tärkeänä, enkä antanutkaan sillon.
 
mä annan tytölle vettä pienen kulauksen soseen syönnin välissä, oon nimittäin huomannut, että sillai hänen on helpompi jatkaa syömistä (ja onkai se aikuisillakin, ettei ruoka oikein maistu, jos suuta kuivaa). ihan juomista se veden käyttö ei ole, vaan lähinnä "suun huuhtelua" ja se tapa tuli mieheltä. juomana on muuten rintamaito joko heti ruokailun jälkeen tai sitten hieman myöhemmin, kunhan on vähän sulatellut ruokaansa.
 
eyewink: Anteeksi mun epäselvä sepitys. Vauvalla ei siis ole todettu allergioita.  Tarkoitin, että meillä kummallakaan vanhemmista ei ole ruoka-aineallergiaa, mutta miehelläni on siitepölyallergia ja siitepölyaikana oireilee myös esim. omenasta ja porkkanasta. Ja kun allergia on kuitenkin periytyvää, niin on ilmeisesti hyvä aloittaa siedätys  jo ajoissa.
Kiitos kesäkurpitsamössön ohjeesta :)

Ja kiitos vastanneille vesikysymykseen :) Ehkä aloitamme veden maistelun sitten kun aloitamme muutenkin maistelemaan kaikkea. Meillä ei poitsu kovin mielellään ota enää D-vitamiinia lusikasta vaan pärisyttää sen heti pois. Saas nähdä miten uusien makujen kanssa käy :)
 
Meillä veden juottamista suositeltiin, kun kakka tuppaa olla niin tiukassa. Pitäis "kuohkeuttaa" ja pehmentää ulostetta, ja neuvolan täti sanoikin että joka ruuan jälkeen kannattaa tarjota vettä. Ei siis litratolkulla, ei tietenkään! Lähinnä siis suun huuhtelumeiningillä, ja jos lapselle vesi maistuu, saa antaa enemmänkin. Oon antanut sitä nyt vasta pari viikkoa, ja ihan siis vedenkeittimen läpi käyneenä, jäähtyneenä. Kai sitä vois antaa ihan kraanastakin päin, mutta jotenkin on vaan tullut tuo tapa että se on keitettyä.

Ja kesäkurpitsasta: Mäkin pesin, kuorin ja paloittelin sen, otin kyllä keskustan pois, kun luin että ne siemen osat voi olla kitkerän makuisia :) Sitten vaan keitinveteen ja kiehuikohan jonkun 10 min, kun olivat niin pieniä paloja että kypsyivät nopeeta. Sitten soseutin omassa keitinvedessään, mutta mullakin hulahti sitä vettä vähän liikaa, ja sose on aika löysää ja vetistä. Mutta maistuu hyvin pojalle! Ootteko te muut laittaneet öljyä kun ootte tehneet soseita? Mä en oo laittanut, mutta mietin että pitäiskö sitä lisätä? Esim rypsiöljyä tms?
 
Kiva lukea muiden syömistottumisia!

Meillä ollaan kuukauden verran maisteltu valmiita kaupan soseita. Ensin pari viikkoa pelkkää maissia sotkettuna äidinmaitoon, sitten viikon verran päivällä porkkana-peruna-maissia äidinmaidolla ja illalla maissi-maitoa. Nyt on pari päivää ollut kesäkurpitsa-bataatti äidinmaidolla ja iltamaissi-maito. Annoskoko on aina n. 2 tl sosetta ja maitoa n. 20ml.

Poika tykkää lusikalla syömisestä ja söisi mielellään enemmänkin. Mutta ei ole mitään tarvetta lisätä määriä joten jatketaan tällä maistelulinjalla. Tuon porkkana-peruna-maissin aloittamisen jälkeen poitsu oli kaksi kokonaista päivää kakkaamatta ja sitten oli kahtena peräkkäisenä päivänä sellaiset satsit että menetti varmaan kilon verran painoa! Ihan järkyttävät tuotokset! =D Yleensä on ollut viimeaikoina kerran päivässä kakkaaja. Näiden maisteluiden jälkeen tahti on muuttunut joka toinen päivä ja etenkin porkkana-peruna, jälkeen mukaan tuli myös haju. Ihan oikeilta pieruilta jo haisee =)
 
Nimenomaan tuosta vedestä meillekin sanottiin noin kun oli ummetus.

Meidän herkkua on nyt kesäkurpitsa-bataatti jota oikeesti painuis ihan jopa niin etten oo uskaltanu vielä antaa niin paljoa :) Nyt mennään parilla ruokalusikallisella kerran päivässä. Ja banaania välipalaksi. Pienensin vähän päivittäisiä antokertoja ku tuntu että juo ihan liika vähän maitoa päivässä (joku 700ml) mutta saattaapa nuo hampaatki aiheuttaa ruokahaluttomuutta..

Kokeilen nyt sitä valion nuuti äidinmaidonkorviketta joka on tullu uutena. Mua innosti se että se on tuoreesta lehmänmaidosta tehty eikä siinä oo käytetty maissia eikä soijaa ja siinä on muutenki tosi vähän kaikkea ylimäärästä..Ainoastaan kalaöljy voi olla sellanen allergisoiva. Jos tyttö saa siitä oireita ni se on ihan varma maitoallergia (tai kala-allergia..). Mielenkiinnolla seurataan :) Ja toki toivotaan ettei tyttö tuu kipeeksi, pitääki pienillä annoksilla lähtä eteneen...
 
Meillä kokeiltiin eilen 5 kk päivän kunniaksi iltapuuroa. Piltin sitä ihan peruskaurapuuroa. Tein ohjeen mukaisen annostuksen, eli desiin vettä, mutta kun ekan kerran kokeiltiin niin puolitin vielä valmiin puuron, eli sitä oli vajaa desi. Sekaan sotkin kaks kukkurallista teelusikkaa ruusunmarjavadelma-sosetta, ja vähän varovasti annoin maistaa. Oletin että pahaahan se on, mutta ei! Poika oli kuin linnunpoikanen suu auki, koko annoskin varmaan olisi mennyt, mutta annoin tosiaan puolikkaan vaan. Hyvin siis maistui, vettä meni 20 ml puuron jälkeen, ja tunti syönnin jälkeen mentiin makkariin, jossa alas meni vielä 180ml maitoa. Poitsu nukahti klo 22 ja nukkui siitä aamuseiskaan hyvinkin sikeästi! Annoin siinä kohtaa vielä maitoa ja unet jatkui 8:30 asti. Hienoa! Tänään annan sen koko annoksen, katotaan pitääkö nälän loitolla vielä paremmin! Olisko vähän ihanaa kun öistä tulis tasaiset ja kunnolliset, vois jopa harkita että siirrettäisiin pinnasänky sitten kokonaan pois meidän makuuhuoneesta. Ehkä normaali parisuhdekin siitä sitten taas lähtis eloon ;)
 
Mahtavaa brainfreeze! toivotaan että tois helpotuksen kakka-"ongelmaanki" :)
Minä ootan kans että päästään maisteleen kaurapuuroa. Se kun tuntuu olevan niin monien lasten herkkua ja mahtavaa mahan toimivuuden kannalta. Mekin kokeillaan 5kk-päivän kunniaksi sitten :)
Nyt oon antanu nestlen sinlac-merkkistä puuroa (allergisille ja herkille tarkoitettua) ja hyvin maistuu :) Viime yö tosin meni 7h yhtäjaksosilla unilla ilman puuroaki, ihan kiva :)

Niin ja maitoallergiahan se tytöllä todennäköisesti.. Tuosta tuuti-maidosta meni vatta ihan kuralle ja seuraava yö oli yhtä pyörimistä ja valvomista :(
Nyt käytössä maidoton korvike ja kakka on palautunu normaalin väriseksi monen kuukauden vihreän sijasta :)
Saatiin lääkärin B-lausunto ja vien sen tänään kelaan, toivottavasti saadaan kela-korvattavuus nuihin apteekin korvikkeisiin, melko kalliiksi tulee ilman sitä...
 
Täällä aloitettiin muutama viikko sitten bataatti-kesäkurpitsalla, no tyttö ei viikkoon kakannut. Neuvolastaki sanottiin että on normaalia ja vettä sekä luumua vois antaa, mut ei saa lopettaa maistelua. No kyllähän se sieltä sit tuli, ja voi elämä, mikä haju ! :DD luumua saa nyt päivittäin sen n.3-4tl.. Olinkii laiska ja ostin kaupasta.. 
 
Meillä aloitettiin soseet 3 kk ja 1 vko iässä. Tyttö täyttää nyt 5 kk ja ruoka-ajat on säännölliset jo. Aamupäivällä menee 1 prk kasvissosetta ja jälkkäriks muutama lusikka tai puoli purkkia hedelmää/marjaa. Iltapäivällä annan purkillisen hedelmää/marjaa ja illalla menee valion maissivelliä :) Nyt ajattelin alottaa sit puuron illalla ku on ens viikolla neuvola :)
 
Ootteko antaneet vauvoillenne jo kaurapuuroa? Miten se on vaikuttanu kakkaamiseen??

Minä oon antanu muutamana päivänä puuroa muutaman tl ja tuntuu että siitä asti on ollu kakka aivan kovalla! Luulin että se olis päinvastoin, eli helpottais ku sais kuitua mutta mitä vielä...
Oiskohan tämä sitten sitä kun ei ole vielä tottunut niinkään "tujuun aineeseen" ku puuro ja vie oman aikansa että kakka muuttuu normaaliksi..
Se on taas vastaavasti pidentäny unia niin ihanasti ettei viittis luopua, varsinki jos tietää että ohimenevää.
 
Täällä taas teiltä "konkareilta" kyselen :)

Olen nyt aloitellut perunan maistatuksen ja hyvin näyttää pojalle maistuvan. Annatteko vielä "vanhoja" perunoita vai jo isompia uusia perunoita? Entä oletteko antaneet samaa perunaa seuraavanakin päivänä? Niin ja miten olette annosta suurentaneet? Meillä nyt on kuitenkin tarkoitus vielä syödä äidinmaitoa 6kk asti pääravintona, mutta pikkuhiljaa kai pitäisi annosta alkaa suurennella, että masu tottuu.
Tuntuu, että olen tästäkin asiasta tekemässä taas hirrrveen vaikeaa.. nooh, mulle hyvinkin tyypillistä..

Oletteko seuraavan tuotteen maistattanut perunan kanssa vai ihan yksinään? Ajattelin seuraavaksi kokeilla porkkanaa, kukkakaalia tai kesäkurpitsaa.

 
Tiedän pulman, beijafloe. Tyttö ylihuomenna 5kk mutta vasta pari viikkoa maistelua takana ja tosi vaikeeta miettiä annoskokoja. Ensin meillä 4 pv perunaa (vanhaa perunaa ja samaa perunaa 2pv) ja sitten 4pv bataattia. Silloin oltiin vielä reisussa, kotiuduttiin viikko sitten eli viime tiistaina lisäsin sitten aamu- ja iltahedelmää.Yhdestä hedelmäsosepurkista sain 6 annosta alussa, eli 3 päivää/purkki.  Lounaaksi saa perunaa tai bataattia, yhden jääpalan verran johon lisään äidinmaitoa. 

Tänään kasvatin annoksen niin että lounaaksi sai kaksi jääpalaa, sekoitin perunan ja bataatinpalaset. Annoskoko oli alle 0.4 dl.  Ja niin hyvältä maistui että enemmänkin olisi mennyt. TL luumua annoin jälkkäriksi. Kaupan hedelmäsoseet ei oikein kelpaa meidän vauvalle, niin tänään sai sitten tuoretta banaania äidinmaitoon sosettuna. Ajattelin siihen sekoittaa vähän luumua tai mustikkaa jatkossa. Banaani ainakin tais olla herkkua. 
Porkkana ja kesäkurpitsaa aattelin sitten seuraavaksi lounaaseen lisätä. 

5kk neuvola tällä viikolla, silloin ajattelin varmistaa miten tästä jatkaisi. Millainen rytmi on hyvä, millaiset annoskoot, jne. Oon myös niin pihalla :))
 
meillä aloitettiin varovainen lihasoseiden maistelu. otin puoli purkkia kaupan porkkana-perunasosetta (jota on nyt syöty se pari kuukautta) ja sotkettiin siihen teelusikallinen 5kk spagettijauhelihakastike-sosetta. tyttö alkuun pyöritteli lihasosetta suussa, pukelsi ulos kerran, mutta totesi lopulta maun hyväksi ja maisteluannos meni alas. mitään mahavaivoja ei maistelun tiimoilta ilmennyt, joten tehtiin tänään toinen samanmoinen satsi, nyt tosin sekoitin soseet keskenään, eli sen pari teelusikallista jauhelihakastikesosetta loppuun porkkanaperunaan. nyt sose meni vielä paremmin alas, tyttö äänteli vielä "mämmämm" :)

meillä on nyt aikalailla vakioruoka-ajat, n. 2,5-3h välein ja väliaikoina otetaan edelleen tissiä. olen syöttänyt tytölle edelleen muksun riisipuuroa 5-6kk, mutta nyt kun 5kk tulee lasiin ylihuomenna, kokeilen jossain vaiheessa myös kaurapuuroa. asialla ei vaan ole vielä kiire, koska nyt on eka toi lihanmaistelu uutena asiana.
 
4 kk ikäisestä ollaan syöty maissia, porkkanaa, perunaa, kesäkurpitsaa. Ensin annoskoko oli 2 tl, sittemmin 1 jääpalamuotillinen.

5 kk ikäisenä aloitettiin neuvolantädin suosituksesta lihamaistelut, makuna possu ja kana. Annoskoko yksi jääpalamuotillinen lihapiltti-mössöä ja yksi jotain itsemuussattua kasvista. Myös maissinaksuja ja mustikkaa on maisteltu. Maissinaksuja menee 1-5 kpl päivässä, mustikkaa 2 -4 tl päivässä.

Aamupalaksi poika 5,5 kk saa maissinaksun ja mustikkaa, sitten tissiä. Lounaaksi syö tuon "pääruuan" ja hörppää vähän vettä, sitten jatketaan tissillä. Meidän päivällisen kohdalla saa maissinaksun ja mustikkaa ja illalla vielä tupla-jääpala-annoksen maissia äidinmaitoon sotkettuna. Tässä kohtapuoliin ajattelin lisätä toisen pääruokakerran päivään, tämänhetkinen tilanne kun ei tunnu yhtään vähentäneen imemistä, tuon kokoisen mössönkin jälkeen imee tissin tyhjäksi.

Ja tykkää kovasti ruuan syömisestä, ei ole vielä mitään ruokaa pulauttanut ulos saati kieltäytynyt syömästä. Mustikka oli aluksi selvästi pahaa mutta urheasti söi silti kaikki mitä suuhun tungettiin.

Vielä on niin paljon eri makuja kokeiltavana!
 
Takaisin
Top