Milloin ulkopuolinen lastenhoitaja

Kaaho

Kommentoinnin ninja
Helmikuiset 2023
Kuinka vanha vauva/lapsi on ollut kun olette antaneet hänet perheen ulkopuolisen hoitajan hoidettavaksi? Oliko vanhemmilla omia aikuisten menoja jo pikkuvauva-aikana että ulkopuolista hoitajaa tarvi yksittäisiä kertoja tai jopa säännöllisesti? Nyt en tarkoita päiväkotia tai perhepäivähoitoa vaan oliko ennen päiväkoti-ikää tarvetta ulkopuoliselle hoitajalle? Mitä kautta löysitte hoitajan? Oliko hoitaja sukulainen, ystävä tai jonkun järjestön kautta?

Me ei olla käytetty vielä ulkopuolista hoitajaa. Ystävien lukioikäiset nuoret ovat vaihtoehtoina että tarvittaessa voisivat harvakseltaan korvausta vastaan käydä hoitamassa vauvaa. Tai MLL:n kautta on mahdollista hankkia hoitaja ja MLL:n sivuilla on ohjeet miten palkka, verot ym kuviot tulee tällöin hoitaa.

Mua ihmetyttää kun paikallisella facen puskaradiossa on ollu ilmoituksia että etsitään lapsille hoitajaa. Itse en uskaltaisi puskaradion kautta palkata lapselle hoitajaa. Pitää olla tiedossa hoitajan taustat.

Viesti lähti vahingossa kesken kaiken. Lisään vielä että miehellä on joustava työ että on voinut katsoa vauvaa virka-aikaankin kesken työpäivän, jos mulla nyt vanhempainvapaalla ollu joku meno, johon en oo halunnut ottaa vauvaa mukaan.
 
Muokattu viimeksi:
Miehen äiti on hoitanut näitä molempia ihan pienestä vauvasta asti. Ulkopuolinen hoitaja on huolehtinut vauvasta nyt kevään aikana pari kolme kertaa viikossa (hoitajan saimme kunnan kautta kun haimme perheapua miehen katkenneen akillesjänteen vuoksi). Kunta siis myönsi palvelusetelit ja antoi listan palveluntuottajista joihin minä sitten otin yhteyttä.

Tällaisiin palveluntuottajiin voi tietenkin olla yhteydessä vaikkei mies olisikaan itseään rampauttanut. Google antaa ainakin meidän paikkakunnalta tuloksia jos haen termeillä kotiapu ja paikkakunta.
 
Eikö kukaan vastaile? Oisko mun pitänyt laittaa tämä tuonne Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta tai Elämää vauvavuoden jälkeen? Voitte myös vastata jos ette oo joutuneet/halunneet käyttää ulkopuolista lastenhoitajaa vaan vanhemmat voineet jakaa hoitovastuut ja sillä selvitty.
 
Miehen äiti on hoitanut näitä molempia ihan pienestä vauvasta asti. Ulkopuolinen hoitaja on huolehtinut vauvasta nyt kevään aikana pari kolme kertaa viikossa (hoitajan saimme kunnan kautta kun haimme perheapua miehen katkenneen akillesjänteen vuoksi). Kunta siis myönsi palvelusetelit ja antoi listan palveluntuottajista joihin minä sitten otin yhteyttä.

Tällaisiin palveluntuottajiin voi tietenkin olla yhteydessä vaikkei mies olisikaan itseään rampauttanut. Google antaa ainakin meidän paikkakunnalta tuloksia jos haen termeillä kotiapu ja paikkakunta.

Kiitos vastauksesta! Just kun ehdin laittaa edellisen kommenttini niin minuuttia ennen olit ehtinyt laittaa viestin. Kiitos vinkeistä, kokeilen noilla hakusanoilla hakea Googlesta lastenhoitoapua. Tosin meillä ei oo vielä ainakaan siis ollut tarvetta kun ollaan saatu muuten järjesteltyä. Oon miettinyt että tuleeko etenkin vanhemmilta ihmisiltä arvostelua jos kovin pienellä vauvalla käyttää ulkopuolista hoitajaa. Mutta jokaisen perheen oma asia. Jos perhe ulkopuolisesta hoitajasta hyötyy ja kokee tarvetta niin minusta ehdottomasti käytettävä vaikka pieni vauva kyseessä.
 
Meillä ei vauvavuonna kovin paljon hoidossa ollu kyllä. Välillä mummi eli mun äitini hoiti joitain tunteja. Ihan kokonaan ulkopuolista hoitajaa ei oo ollu vieläkään. On ollut hoidossa mummilla ja tädeille, sekä päiväkodissa.
 
Mä oon tainnut käyttää hoitajaa (oma äiti) ihan vaan jonkun synnytyksen jälkitarkastuksen ja kierukan asennuksen ajan. Muuten ollaan selvitty ilman ulkopuolista hoitoapua.
Meidän kunnassa alle 1v lasten vanhemmille tarjolla 5 ilmaista kotiapu/lastenhoito tms. käyntiä. Ei olla itse sitä hyödynnetty.
 
Meillä vauva on ollut ekan kerran hoidossa joskus olikohan 5 kk iässä. Oli silloin mummolassa ja hoitoaika oli noin puoli tuntia ja olin koko ajan viiden minuutin matkan päässä ja valmiina palaamaan asap jos jotain olisi tullut 😅 sen jälkeen on kahdesti ollut ja molemmat kerrat alle kahden tunnin aikoja. Jos tarvitsisin hoitoapua niin mummo hoitaisi varmasti mielellään enemmänkin, mutta en ole vielä tarvinnut. Ulkopuoliselle hoitajalle en vielä tiedä koska jättäisin, kun en ole joutunut miettimään. Jonkun pakollisen menon takia ehkä voisin nyt 10 kk ikäisen jättää tunniksi tai kahdeksi, mutta sitä pidempään en pysty. Olen ehkä vähän yliherkkä esikoisen äiti, kun ahdistaa olla erossa pienestä. Ja joskus harvoin toki myös harmittaa kun en ilman lasta pääse sitten mihinkään. Esimerkiksi fyssarille menoa olen lykännyt sen takia kun en ole lapsen hoitoa rohjennut kysyä, mummolta tai muualta.
 
Meillä muistaakseni on ollut molemmat perheen ulkopuolisen hoidettavana jonkin verran yli vuoden vanhana. Alle 2-vuotiaana kuitenkin. Ollaan vauvan hoito saatu keskenään hoidettua ja melkein joka paikkaan olen ottanut mukaankin (täysi-imetys). Hoitajana on ollut silloin oma äitini. Myös MLL-hoitajia ollaan joskus käytetty (tämä saatiin myös ilmaiseksi, mutta en tiedä vaatiiko se lastensuojelun tai perhesosiaalityön asiakkuuden) ja kun meillä on ollut kotipalvelua niin senkin työntekijät hoitaneet lapsiakin. Kotipalvelua voi saada ilmaiseksi palvelusetelillä. Kannattaa kysyä neuvolasta siitä, jos se tuntuu teille sopivalta. Siinä tuntuu kyllä olevan nykyisin aika tiukat säännöt, mitä tekee ja missä tilanteessa saa.

Mutta ehdottomasti, jos tuntuu että on tarpeen saada vauvalle välillä ulkopuolinen hoitaja, sitten se on tarpeen. Te tiedätte mikä on teidän perheelle parasta.
 
Taisi itseasiassa kotipalvelu hoitaa joskus kuopusta vähän aikaa vauvanakin. Ei tosin niin pitkiä aikoja, että olisi ehtinyt käydä missään kauempana, mutta pystyi kuitenkin ainakin tekemään kotona jotain ilman vauvaa.
 
Nyt oli vauva ekan kerran parin kuukauden ikäisenä noin reilun tunnin mun äidillä hoidossa, kun käytiin nimiäispäivänä miehen kanssa yhtä aikaa kampaamossa/parturissa ja haettiin pitopalvelusta tarjottavat. Myös esikoinen ja keskimmäinen ovat olleet alle 1vuotiaana hetken isovanhempien hoivissa. En yhtään muista minkä ikäisenä ovat olleet ekan kerran yön yli hoidossa, joskus 1-2vuotiaana varmaan. Ikinä ei olla taidettu muita hoitajia käyttää kuin isovanhemmat ja tädit/sedät. 🤔 Meillä on aina ollut isovanhempiin isot välimatkat, joten lapset on kyllä kulkeneet lähes kaikkialle mukana tai sitten toinen vanhemmista hoitanut. Isovanhempia ollaan pyydetty hoitoavuksi vain erikoistilanteissa, kun se on ollut ihan välttämätöntä.
 
Ja joskus harvoin toki myös harmittaa kun en ilman lasta pääse sitten mihinkään. Esimerkiksi fyssarille menoa olen lykännyt sen takia kun en ole lapsen hoitoa rohjennut kysyä, mummolta tai muualta.

Mulla oli 2kk ikäinen vauva mukana äitiysfyssarikäynnillä ja aion jatkossakin ottaa. Toki 2kk on mukavan pieni tuollaiselle käynnille ettei vielä onneksi ymmärrä että äiti keskustelee pimppa-asioita🤭 ja julkisen sektorin äitiysfyssari on varmaan enempi tottunut että vauva on mukana toisin kuin jos menisi vaikka yksityiselle esim jalkojen takia. Onko siis vaihtoehto ottaa 10kk ikäinen mukaan rattaisiin fyssarikäynnille? Tai sitte vaan rohkeasti kysyä / palkata hoitajaa.
 
Mulla oli 2kk ikäinen vauva mukana äitiysfyssarikäynnillä ja aion jatkossakin ottaa. Toki 2kk on mukavan pieni tuollaiselle käynnille ettei vielä onneksi ymmärrä että äiti keskustelee pimppa-asioita🤭 ja julkisen sektorin äitiysfyssari on varmaan enempi tottunut että vauva on mukana toisin kuin jos menisi vaikka yksityiselle esim jalkojen takia. Onko siis vaihtoehto ottaa 10kk ikäinen mukaan rattaisiin fyssarikäynnille? Tai sitte vaan rohkeasti kysyä / palkata hoitajaa.
Kai sen voisi äitiysfyssarille juuri ottaa, luulis niiden olevan yksityisellä tottuneita 😅 ei kyllä pysy rattaissa tyytyväisenä millään, et stressitöntä siitä käynnistä ei saisi kun mini huutais rattaissa, kieppuis sylissä tai tutkailis hoitohuoneen esineistöä 🙈 täytyy yrittää sovittaa omat ja mummon aikataulut yksiin ja mahdollistaa viimein se käynti itselle...
 
Kai sen voisi äitiysfyssarille juuri ottaa, luulis niiden olevan yksityisellä tottuneita 😅 ei kyllä pysy rattaissa tyytyväisenä millään, et stressitöntä siitä käynnistä ei saisi kun mini huutais rattaissa, kieppuis sylissä tai tutkailis hoitohuoneen esineistöä 🙈 täytyy yrittää sovittaa omat ja mummon aikataulut yksiin ja mahdollistaa viimein se käynti itselle...
Juu, ymmärrän että mieluummin ei lasta mukaan käynnille, jos se tollasta olisi. Itekin halusin mennä ilman vauvaa jälkitarkastukseen kun ajattelin että minulle olisi liikaa jos vauva sisätutkimuksen aikana itkisi. 🤭 Vauva on kyllä onneksi yleensä aina rauhallinen tai ainakin helposti rauhoiteltavissa. Oon siksi nyt fyssarikäynnille uskaltanut ottaa mukaan.
 
Ensimmäinen lapsi oli 1.5kk kun oli ekan yön miehen veljen luona. Ja ensimmäistä lasta päivisin toisinaan hoiti välillä miehen veli, miehen äiti ja minun äiti. Toista lasta onnistuin imettämään. Silloin asuttiin miehen vanhempien kanssa joten miehen äiti katsoi tarvittaessa imetysten välissä. Nyt kolmannen kohdalla näyttää taas imetys onnistuvan. On vasta 2kk. On pieniä aikoja imetysten välissä ollut hoitajana miehen äiti ja minun veli. Vauva aikana en uskaltaisi ottaa tuntematonta hoitajaa vauvalle. Ja isommillekin lapsille on mukavampi ottaa semmoinen hoitaja jonka itse tuntee tai jonka joku on suositellut.
 
Takaisin
Top