Milloin raskaus alkaa näkyä?

  • Ketjun aloittaja minnihiiri
  • Aloituspäivämäärä
M

minnihiiri

Vieras
Heissan. Olen rv 12+3 - ja edelleen just sen näköinen kuin en todellakaan olisi raskaana. Monet kaverit ovat taputelleet omaa vauvamasuaan jo viikkoja aikaisemmin. Miten voi olla, että raskaus alkaa näkyä niin eri vaiheissa,vaikka eihän ne sikiöt niin eri kokoisia ole? Mitkä kaikki asiat mahtavat vaikuttaa siihen, missä vaiheessa raskaus alkaa oikeasti ja todella näkyä. Nimim. Jo vähän kärsimätön [:)]
 
Onneksi olkoon minnihiiri! Minun raskaus on vaiheessa 17+2, ja vasta ihan viime aikoina, ehkä viikon, kahden aikana, on masu alkanut saada jonkinlaista vauvamasun muotoa. Hyvä asia on, että ennemmin tai myöhemmin se raskaus kyllä ALKAA näkyä, se on väistämätöntä. Yritä olla kärsivällinen. Moni jo lapsen saanut kaveri väittää, että loppupuolella valasmaiseen olemukseensa ehtii jo monta kertaa kyllästyäkin - tosin tuntuu vaikealta uskoa tässä vaiheessa :)
 
Onnea vaan minnihiirelle ja kaikille muillekin onnellisille äideille&masuille!
Mulla on lokakuussa 06 syntyny tyttö [:)] ja välissä 1 keskenmeno [:(]...
Nyt rv13+3 eli lask.aika helmikuulle 09. [:D]
 
Oon tosi pienikokonen ja ehkä jopa vähän alipainonen, se mainittakoon... Eka raskaus ei mullakaan juuri näkyny vielä edes 4.kuulla, kun masu oli niin "tyynymäinen" ja vaan turvonneen näkönen. Ite ja ehkä isihän muutoksen tietty huomas, mut muut ei vielä ois ehkä epäilly. Sillon kyllä ostin ekat äitiyshousut ja muutenki piti pitää jo väljiä housuja. Nyt taas tässä raskaudessa on heti 5-7-viikoilta tuntunu, ettei voi pitää tavallisia farkkuja, ku puristi. Iha uusin muutos nyt on ollu myös tän masun nousu ylemmäs ja outo terävämpi muoto (oisko siis poika nyt tulossa...), joka tulee esiin varsinki ku on syöny. Tuntuu et ois jo raskaus pidemmällä! Ihana silti et se jo näkyy, ku kärsimätön sitä on vaikkei oo ees eka raskaus!
 
Jostain luin vai liekö neuvolassa kerrottiin ekaa oottaessani, et varsinki ekassa raskaudessa se masun esiintuleminen toisilla paremmin heti ja toisilla myöhemmin voi johtua ainakin kohdun sijainnista. Toisilla se on "syvemmällä" ja toisilla enemmän pinnassa. Mut joka tapauksessa se masu tulee ennemmin tai myöhemmin näkyviin, ja tosiaan siihen ehtii kyllästyäkin ainaki jos yhtään on närästystä tai muita vaivoja sitten myöhemmin! [&:]
 
Mä oon rv 13+0... oon aika pieni kokoinen ja mulla ei pahemmin ollut mahaa ennen raskautta.. Nyt pikku masu on näkynyt jo pari viikkoa [:)] mutta farkkujen puristamien alkoi tuntua jo noin 9.viikolla.

Mahan kasvaminen on yksilöllistä ja moni sanoo että se vauva masu on vaan yks kaunis aamu pullahtanut esiin [:)] niin kävi mullakin...
 
Mulla on alkanut nyt vasta näkyä vatsakumpua, rv 17 menossa. Olen kuullut kommentteja naisilta joilla on jo useampia lapsia, että toinen raskaus alkaa näkyä yleensä jo paljon aikaisemmin kun ensimmäinen. Mulla tämä vasta ensimmäinen. Tänään kävin taas nouvolassa. Kaikki oli hyvin, sydän löi kovasti ja välillä piti vähän potkia kuuntelulaitettakin. [;)]
 
Mulla vasta rv 8 menossa ja vatsassa tuntuu nipistelyä päivittäin, ja pientä turvotusta. Mielelläni kyllä jo ottaisin vauvamasunkin vastaan.
Mulle on sanottu, että kohtu on vinossa (en muista oliko eteen vai taaksepäin) ja se vaikuttaa ilmeisesti niin, että vatsa tulisi myöhemmin esiin.
 
Heippa! Itselläni meneillään rv 12. Mulla pömpöttää jo maha. Olen ollut lapsenkipeä jo vuosia. Lapsi on erittäin toivottu esikoinen. Pelottaa jotenkin "menettää kontrolli" omasta vartaloistaan ja omista mielihaluistaan. Olen aina ollut aika kriittinen vartaloni suhteen, ja hävettää myöntääkin kaiken onnen keskellä että pelottaa. Toisaalta taas oikein odottaa sitä isoa mahaa ja että saa tuntea vaavin liikkeet. Melkoista vuoristorataa nämä tunteet tällä hetkellä...[:D] 
 
Täällä pikkukakkonen tulossa 9+3. Esikoisen kohdalla vatsa alkoi näkymään vasta puolessavälin. Ja tällä kertaa melkein saanu äitiyspöksyt vetää heti jalkaan.[:D]
 
Meillä rv kahdeksan lopuillaan ja mahasta ei tietoakaan, ekojen viikkojen turvotuksen laskettua. Tavallaan on ikävä sitä isoa mahaa joka minulla esikoisesta pari vuotta sitten oli, mutta toisaalta, sain älyttömän päähänpiston:
Meillä ei vielä kukaan muu kuin mieheni tiedä asiasta, koska sain päähäni että olisi ihanaa ilmoittaa ilouutisesta jouluna! Varmaan jotain hormoonitoiminnan aiheuttamia päähän pinttymiä, mutta toisaalta jouluna on jo rv viisitoista menoillaan, niin keskenmenonriski yms on jo ohi ja säästän perhettäkin monen kuukauden ylimääräiseltä vanailulta.
Ongelmana on vaan se, että en mitenkään usko että saan pidettyä mahani kurissa niin pitkälle [:D]
Onhan sen pakko ponnahtaa esille jossain vaiheessa, tässä on vielä niin monta viikkoa jäljellä ja toinen odotus kyseessä. Mutta pinnistän niin pitkälle kuin vain pystyn ja pukeudun miehen paitoihin (eikä se edes herätä epäilystä, teen niin aina)
Kiinnijäämisen riski on kuitenkin suuri, äiti omistaa viereisen asunnon ja sisko käy kerran viikossa kylässä [:)]
Jännitystä peliin
 
Meillä rv kymmenen lopuillaan ja minulla ei vielä mahaa näy. Muuta kun turvotus näkyy! Täällä kans odotellaan milloin masu alkaa näkyä[:)] Ensimmäistä odotan! Se on niin yksilöllistä milloin maha alkaa näkyä kaverini on kans raskaana ja sillä alkoi kunnolla näkyä masu sillain että huomas et on raskaana niin vasta 18 rv!
 
ALKUPERÄINEN: Miskaro
Meillä ei vielä kukaan muu kuin mieheni tiedä asiasta, koska sain päähäni että olisi ihanaa ilmoittaa ilouutisesta jouluna!

 
Heeh...me ollaan ajateltu myös kertoa mun isälle ja mummulle jouluna :D Kutsuttiin heidät kylään silloin :D Rv 15 myös mulla silloin. Toivottavasti masutellaan molemmat jo jouluna kunnolla :D:D
 
No en mä sit ihan pipi päästäni ole kun muilla on samat viikot ja ajatukset  [:)]
Vaikka mä kyllä toivon et maha alkas näkyä vasta sen jälkeen, en nimittäin muuten onnistu jouluun asti asiaa salaamaan =) On niin päivittäistä tuo äidin ja siskon vierailu kun naapureita ollaan.
Hyvin selvisin jo yhdestä tilanteesta kun turvotusta hieman on. Loukkaannuin syvästi utelijalle ja "tunnustin" olevani hieman lihonut hyvällä mässäilyllä....
Katsotaan kärähtääkö jompikumpi ennen joulua =)
 
Itse en voinut asiaa salailla melkeimpä lainkaan...rv10 kaikki jo tiesi että ei voi olla muuta vaihtoehtoa...tosin halusin mahani näkyvänkin kaikille [:)] Ensimmäisessä ultrassa näkyikin syy todella vaikeaan alkuvaiheeseen ja aikaansa nähden isoon mahaan...kaksosethan ne siellä tansahtelivat ripaskaa [:D] aivan ihana uutinen! Mutta ei tämä helppoakaan ole ollut, nyt olen rv 26 ja maha on jo isompi kuin monella äitiyslomalle jäävällä naisella...Mutta en minä ainakaan vielä ole kyllästynyt mahaani vaikka moni sitä jo ihmetteleekin...saas nähdä mitä mieltä olen muutaman viikon päästä kun maha kasvaa yli sentin viikkovauhtia[:D]

Sieltä se maha kuitenkin kaikilla esille putkahtaa, joillakin myöhemmin kun toisilla...Onnea vaan kaikille odottajille ja toivotan ihanaa odotusaikaa!
 
Mulla tuo maha pullahti viikonloppuna esiin ja nyt sitten oikeesti turvaudutaan huppareihin ja muihin löysiin paitoihin. Housut onneks sen verran matalia et ei kauheesti purista, mutta kyllä tiukimmat farkut jää jo kaappiin. Kun nyt onnistuis sen muutaman viikon vielä salaamaan sinne jouluun [:@]
 
Mulla alkoi näkyä varmaankin rv5. En tiennyt olevani raskaana kun huomasin vatsan turvonneen ja mietin jo liikunnan lisäämistä että olen lihonut.
 
Turvotus ei sitten kadonnutkaan missään vaiheessa vaan vatsa vaan kasvoi ja kasvoi.[:D]
 
Nyt menossa rv 11+0 ja raskauden jo huomaa. Odotan siis toista lasta, ensimmäisen sain 2001.
 
Taitaapa suurin vaikutus tuohon mahankasvuun ja näkyvyyteen olla lapsivedellä ja kohdun sijainnilla. Jos lapsivettä on tuhottoman paljon, kyllähän sekin jossain täytyy näkyä... Itse kuljen mahani kanssa reippaasti käyrien yläpuolella juuri tuon lapsiveden takia ja mahakin on näkynyt jo aikaisessa vaiheessa, mutta esim. kummitädilläni raskaus alkoi näkyä vasta aivan loppumetreillä, vaikka olikin hyvin pienikokoinen ja hyvin laiha ihminen. Mutta niin kuin joku jo aikaisemmin mainitsi, kyllä se maha sieltä esille tulee, ennemmin tai myöhemmin :) Nyt on helppo muistella ilolla niitä aikoja kun masu oli vielä pieni ja nämä raastavat selkäsärytkään eivät vielä vaivanneet! tänään rv 25+0
 
Helllouuuu!!

Täällä 15+4 ja eipä juuri mitään näy vielä päällepäin, jollei todella tarkasti tiiraa, mutta niin yksilöllisiä kait nämä jutut että koitan vaan antaa ajan kulua ja katsoa mitä tuleman pitää, millon sitten pullahtaa vähitellen näkyviin..Jännää...
Alussa oli turvotusta, joka katosi jo viikkoja sitten ja nyt aika normiolo, hieman raskas tunne masussa tosin...[:D]
 
Mulla nyt menossa rv 21+1 ja tuossa pari-kolme viikkoa sitten huomasin mahan kasvaneen. Se oli käynyt niin vaivihkaa, etten ollut huomannutkaan...! Tietenkin turvotusta oli ollut mutta sekin lähinnä alavatsassa, nyt jo ylempänäkin pömpöttää.
Aluksi mahan muoto oli vain muuttunut hieman "raskausmaisemmaksi" entisestä pikku pömppömahasta (olen aina ollut vähän pyöreä, n 5 kg ylipainoa eka neuvolassa...sukuvika!), mutta sitten kun sitä rupesi ihan seuraamaan, huomasin miten se ihan muutamassa päivässä (n 1 vko) kasvoi nykyisiin mittoihinsa ja jatkaa vaan kasvuaan... [:D] Ihan selvästi kyllä jo näkyy löysän(kin) paidan alta. Tietenkin jos olisin vähä hoikempi, olisi maha saattanut aiemminkin jo näkyä. Tässähän on tietenkin rasvakerrosta tuossa masun päällä, mutta ainakin se lämmittää talvella...! [;)] 
Nyt ei enää mitkään housut oikein mahdu jalkaan, mulla taitaa olla 2 housut, joita voi vielä pitää. Eikun vaan isompia ostamaan...!
 
Kyllä se maha sieltä tulee aikanaan esiin, se vaan taitaa olla aika yksillöllistä kaikille, milloin se tarkkaanottaen tapahtuu. Itse en edes mahaa kummemmin odotellut ja hupsis vaan! Eräänä päivänä vaan maha oli siinä!
 
Täällä mennään viikolla 12. Itse en ole juurikaan huomannut että "vauvamasua" olisi tullut, ennemminkin vain hieman läskiä mahaa[;)].
Mutta pikkusisko kyllä on olevinaan huomannut "Mitäs sää yhtääkkiä oot noin lihonnu? Ettet vaan olisi raskaana?"  Ja tarkotus kun oli pitää häihin asti salassa tämä asia (helmikuun alkuun)... Että saa nähdä kärähdänkö vaiko en ?
Mites teille jouluun asti sitkutelleille kävi? Pysykö salassa, vai kävikö käry?
 
Takaisin
Top